Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Haluaisin hyvän ja kauniin auton.
Unelmani on ollut aina kleinbus ja kuplavolkkarikin olisi ihana. Mutta olen ymmärtänyt että kumpikin on vähän huonoja talviautoja. Minulla ei ole varaa pitää kahta autoa mutta haluaisin että se ainoakin olisi kaunis, enkä tiedä mitään kauniimpaa autoa kuin kleinbus. <3 Saako kleinbussista tehtyä hyvän talviauton, sellaisen jolla voin reissata norjan vuoristossa talvellakin, ilman että auto lähtee helposti käsistä, hyytyy ylämäissä, tai että ikkunat ja varpaat on jäässä? Tai onko helpompi tehdä kuplasta talvikupla?
Beetlekin olisi kiva, mutta ilmeisesti niitä ei saa vetokoukullisena? Soittelin yhteen autohuoltoliikkeeseen ja sieltä sanottiin että ei oikein löydy beetleen vetokoukkua. Mutta beetlekin kävisi, jos jollain olisi konsti tai neuvo siihen, että miten ja mistä saisin vetokoukun beetleen?
Ja jos nämä kaikki tuntuvat teistä huonoilta ideoilta, niin olisiko vinkkiä, mikä olisi kaunis ja hyvä talviauto reissaavalle ihmiselle?
Unelmani on ollut aina kleinbus ja kuplavolkkarikin olisi ihana. Mutta olen ymmärtänyt että kumpikin on vähän huonoja talviautoja. Minulla ei ole varaa pitää kahta autoa mutta haluaisin että se ainoakin olisi kaunis, enkä tiedä mitään kauniimpaa autoa kuin kleinbus. <3 Saako kleinbussista tehtyä hyvän talviauton, sellaisen jolla voin reissata norjan vuoristossa talvellakin, ilman että auto lähtee helposti käsistä, hyytyy ylämäissä, tai että ikkunat ja varpaat on jäässä? Tai onko helpompi tehdä kuplasta talvikupla?
Beetlekin olisi kiva, mutta ilmeisesti niitä ei saa vetokoukullisena? Soittelin yhteen autohuoltoliikkeeseen ja sieltä sanottiin että ei oikein löydy beetleen vetokoukkua. Mutta beetlekin kävisi, jos jollain olisi konsti tai neuvo siihen, että miten ja mistä saisin vetokoukun beetleen?
Ja jos nämä kaikki tuntuvat teistä huonoilta ideoilta, niin olisiko vinkkiä, mikä olisi kaunis ja hyvä talviauto reissaavalle ihmiselle?
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Oikeastaan ainoa huonous on se että lämmitysilma otetaan ilmajäähdytteisestä moottorista (ja vieläpä moottoritilasta). Teoriassa ihan tehokas systeemi kun auto on liikkeellä, jos kaikki lämmönvaihtimet ja kanavat ovat ehjät. Käytännössä näin ei ole ja boonuksena saa vielä häkämyrkytyksen tai ainakin pään kipeäksi jos pakoputket vuotaa...
Tähänkin ongelmaan on ratkaisu nimeltä eberi tai webasto. Sitten jää enää kuskin harteille mietittäväksi ajaako suolaisessa talvessa tuollaisella autolla
Ehdotan <80 kleinbussia kesäksi ja t3 syncroa talveksi!
Tähänkin ongelmaan on ratkaisu nimeltä eberi tai webasto. Sitten jää enää kuskin harteille mietittäväksi ajaako suolaisessa talvessa tuollaisella autolla
Ehdotan <80 kleinbussia kesäksi ja t3 syncroa talveksi!
< 15kWh/100km
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Vanhaa volkkaria hankkiessa kannattaa huomioida
1. käytettävissä oleva budjetti (pätee myös uudemmissa ja muun merkkisissä ajoneuvoissa)
2. omat korjaus- ja asennustaidot, käytettävissä olevat työkalut- ja tilat
3. onko tiedossa innokasta ja avuliasta harrastajaa tai korjaamoa jolla on hallussa kohdassa 2. manitut asiat
Jos edellä mainituissa kohdissa on puutteita tai ei ole varaa kuin yhteen autoon, silloin kannattaa olla järkevä. Valonan tarjoamista vaihtoehdoista sellaisena pitäisin Beetleä:
- Beetle on talviajettava sellaisenaan ilman että siitä tarvitsee erikseen tehdä "talviauto"
- Beetlestä löytyy lämmityslaite, ABS:t ja airbag:it ym. nykyihmisen tarvitsemat asiat
- Beetlen voit viedä mihin tahansa korjaamoon huollettavaksi ja se osataan huoltaa siellä toisin kuin 50-70 luvun ilmajäähy-paku tai Kupla
- Beetlen varaosat saat lähimmästa varaosaliikkeestä tai VW:n varaosatiskiltä toisin kuin 50-70 luvun ilmajäähy-pakun tai Kuplan
Nopeasti haettuna tuolta löytyi NB:n koukku hintoineen, Koukkupajalta tai muusta vastaavasta liikkeestä kannattanee myös kysyä.
1. käytettävissä oleva budjetti (pätee myös uudemmissa ja muun merkkisissä ajoneuvoissa)
2. omat korjaus- ja asennustaidot, käytettävissä olevat työkalut- ja tilat
3. onko tiedossa innokasta ja avuliasta harrastajaa tai korjaamoa jolla on hallussa kohdassa 2. manitut asiat
Jos edellä mainituissa kohdissa on puutteita tai ei ole varaa kuin yhteen autoon, silloin kannattaa olla järkevä. Valonan tarjoamista vaihtoehdoista sellaisena pitäisin Beetleä:
- Beetle on talviajettava sellaisenaan ilman että siitä tarvitsee erikseen tehdä "talviauto"
- Beetlestä löytyy lämmityslaite, ABS:t ja airbag:it ym. nykyihmisen tarvitsemat asiat
- Beetlen voit viedä mihin tahansa korjaamoon huollettavaksi ja se osataan huoltaa siellä toisin kuin 50-70 luvun ilmajäähy-paku tai Kupla
- Beetlen varaosat saat lähimmästa varaosaliikkeestä tai VW:n varaosatiskiltä toisin kuin 50-70 luvun ilmajäähy-pakun tai Kuplan
Nopeasti haettuna tuolta löytyi NB:n koukku hintoineen, Koukkupajalta tai muusta vastaavasta liikkeestä kannattanee myös kysyä.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 29.11.2014 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Sen verran tuohon kustannuspuoleen, että jos toista autoa käyttää puolet vuodesta ja toista puolet, ei vuotuista veroa ja liikennevakuutusta tarvitse maksaa tuplana, eli niitä maksetaan vain siltä ajalta kuin auto on liikennekäytössä. Kaskovakuutusta joutuu maksamaan liikennekäytöstäpoiston aikanakin, mutta vanhassa autossa jos on joku palo-varkaus-ilkivalta-kasko, ei se ole paljoa vuodessa maksa, taitaa olla pari sataa euroa kun vakuutusyhtiö antaa täydet bonukset heti alkuun.
Eli käytännössä, suurin kuluerä tulee ehdottomasti olemaan sen kleibbarin hankinta ja kuntoon laitto.
Tottakai kaksi autoa on aina kahdet satunnaiset ylläpitokustannukset, mutta vanhojen autojen kyseessä ollessa, ei voi tarpeeksi painottaa sitä, että niiden arvo ei enää laske, joten pihassa seisottamalla ei sitä rahaa paljon kulu/häviä, kunhan ei anna lahota paikalleen...
Eli käytännössä, suurin kuluerä tulee ehdottomasti olemaan sen kleibbarin hankinta ja kuntoon laitto.
Tottakai kaksi autoa on aina kahdet satunnaiset ylläpitokustannukset, mutta vanhojen autojen kyseessä ollessa, ei voi tarpeeksi painottaa sitä, että niiden arvo ei enää laske, joten pihassa seisottamalla ei sitä rahaa paljon kulu/häviä, kunhan ei anna lahota paikalleen...
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Itse ajelin pari talvea kuplalla ja ainoa ongelma oli tuulilasin auki pitäminen. Pelkkä sähköpuhallin auttoi paljon, mutta eberi oli tulossa, mutta sitten päätin ruostuttaa talvisin mieluummin vesivehkeitä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Kiitos paljon teille kaikille! <3 Ja kiitos tuosta beetlen vetokoukku linkistä. Itse en osaa korjata autoja yhtään enkä muutenkaan ymmärrä autoista paljoa, mutta mahtavaa kun täältä löytyi näin nopeasti apua. <3
Jaksaakohan beetle vetää saunaperäkärryä jonka sisällä on paljon tavaraa, tai jaksaakohan se vetää vanhasta kleinbussin romusta ja trailerista kyhättyä asuntovaunua?
Olisi se kyllä kiva kun voisi olla kleinbussi kakkosautona ja ajella sillä kesällä, mutta kun ei ole oikein mitään paikkaa missä säilyttää autoa talven ajan niin ei senkään takia viitsi ainakaan tässä vaiheessa hankkia kahta autoa. Tällä hetkellä mulla ei ole yhtäkään autoa mutta joulukuun aikana täytyisi sellainen saada. Jos on tiedossa myytävä halvahko beetle tms nätti auto, kaipa sellaisen perus pakunkin voisi ostaa jos sen maalaisi kauniiksi, niin saa tarjota autoansa.
Jaksaakohan beetle vetää saunaperäkärryä jonka sisällä on paljon tavaraa, tai jaksaakohan se vetää vanhasta kleinbussin romusta ja trailerista kyhättyä asuntovaunua?
Olisi se kyllä kiva kun voisi olla kleinbussi kakkosautona ja ajella sillä kesällä, mutta kun ei ole oikein mitään paikkaa missä säilyttää autoa talven ajan niin ei senkään takia viitsi ainakaan tässä vaiheessa hankkia kahta autoa. Tällä hetkellä mulla ei ole yhtäkään autoa mutta joulukuun aikana täytyisi sellainen saada. Jos on tiedossa myytävä halvahko beetle tms nätti auto, kaipa sellaisen perus pakunkin voisi ostaa jos sen maalaisi kauniiksi, niin saa tarjota autoansa.
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Hetki sitten löysin brittiläisen firman, joka tekee vw aiheisia peräkärryjä kuidusta.....
http://www.dub-box.com/ tuolta kuolaamaan vaihtoehtoja auton perään
http://www.dub-box.com/ tuolta kuolaamaan vaihtoehtoja auton perään
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Go for it! Et mitään menetä jos teet hankinnat viisaasti, näiden arvo ei tipu enää.
Sinuna säästäisin ja ostaisin laitetun, hintahaitarin yläpään laitteen. Sitten siihen päälle about esim 5000€ sileäksi ja joku vaikka täältä esim käymään läpi auton yleisimmät vikakohteet. Ennakkohuollon merkeissä nesteet, termaria, hihnaa, johtoo, kaasarin korjaussarjaa ja sytkäosat uusiksi jne jne. Samasta €-nipusta varustamaan talviautoksi uusin renkain ja eeberein jne.
Tällä tavalla ei tarvitse autoliittoa vaivata niin paljon ja kalenterit pysyy ojossa. Myöskään yllättävät euro/osa-arpajaiset jossain kulman kivijalka-huoltamolla ei ole viikottaisia.
Vastaavat hommat on omaan uudemman sukupolven T3seen tehty ja vasta nyt pystyisin jättämään sen jollekin käyttöön ilman huolta, jos haluaisin...
Voit toki ostaa nettiauton halvimman ja ottaa suoraan ajoon, mutta sitten on syytä olla liikenteessä mukana ripakopallinen esim joulumieltä tai muuta positiivista.
Eikun tutkimaan! Kuten näpyttelin, oikein tehtynä näistä löytyy myös järkisyitä, priima kleikku omistuksessa on sijoituksenakin parempi kuin ym. Eurot säästötilillä.
Sinuna säästäisin ja ostaisin laitetun, hintahaitarin yläpään laitteen. Sitten siihen päälle about esim 5000€ sileäksi ja joku vaikka täältä esim käymään läpi auton yleisimmät vikakohteet. Ennakkohuollon merkeissä nesteet, termaria, hihnaa, johtoo, kaasarin korjaussarjaa ja sytkäosat uusiksi jne jne. Samasta €-nipusta varustamaan talviautoksi uusin renkain ja eeberein jne.
Tällä tavalla ei tarvitse autoliittoa vaivata niin paljon ja kalenterit pysyy ojossa. Myöskään yllättävät euro/osa-arpajaiset jossain kulman kivijalka-huoltamolla ei ole viikottaisia.
Vastaavat hommat on omaan uudemman sukupolven T3seen tehty ja vasta nyt pystyisin jättämään sen jollekin käyttöön ilman huolta, jos haluaisin...
Voit toki ostaa nettiauton halvimman ja ottaa suoraan ajoon, mutta sitten on syytä olla liikenteessä mukana ripakopallinen esim joulumieltä tai muuta positiivista.
Eikun tutkimaan! Kuten näpyttelin, oikein tehtynä näistä löytyy myös järkisyitä, priima kleikku omistuksessa on sijoituksenakin parempi kuin ym. Eurot säästötilillä.
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Jääköhän mulla jotain ymmärtämättä mutta tuo linkin saunakärry ja varmasti kaikki sen kokoluokan kärryt on traktorilla tai kuorma-autolla hinattavia?
Beetle hinailee pikkuista asuntovaunua, samoin pakettiautot.tuollaista lasikuitu koppia joka näyttää kleinbussilta voisi ehkä jaksaa hinata. Kannattaa silti ensin tarkistaa painot.
Beetle hinailee pikkuista asuntovaunua, samoin pakettiautot.tuollaista lasikuitu koppia joka näyttää kleinbussilta voisi ehkä jaksaa hinata. Kannattaa silti ensin tarkistaa painot.
Viimeksi muokannut Roiala, 29.11.2014 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Onhan tuo nettiauto varmaan jo tuttu, mutta varmuudeksi linkkiä tästä
http://www.nettiauto.com/volkswagen/new-beetle
http://www.nettiauto.com/volkswagen/new-beetle
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Suomeen tuodut pienitehoisimmat New Beetlet taitavat olla 1.6i tai 1.9 TDI, eli samat koneet kuin neloskoppaisessa Golfissa, joten siinä vetää kärryä kuin muutkin saman kokoluokan henkilöautot.
Yhden talven olen ajellut 1.9 TDI pd 105 hv New Beetlellä, jossa oli lisänä kauko-ohjattu Webasto. hauska auto, tosin vain neljän hengen, niin meni vaihtoon.
Ilmajäähykuplan kanssa on tullut ajettua 90-luvulla muutama talvi, ehjät lämmönvaihtajat ja ilmakanavat, niin kyllä sen kanssa tarkenee, tuulilasin huurteen poistoa paransin sähköpuhaltimella.
Melkein sen lisälämmittimen vaatii, jos selalisella meinaa oikeasti talvella ajella. Suola raiskaa, joten kannattaa miettiä ajaako sellaisella talvella.
Jos "vanha" VW kiehtoo retkeilykäytössä, niin hyppy 80-luvulla ja Tölkki. Saa vielä satunnaisesti edullisestikkin, hyvin pidettynä ainakin säilyttää arvonsa ja osia sekä neuvoja löytyy tämän foorumin kautta.
Yhden talven olen ajellut 1.9 TDI pd 105 hv New Beetlellä, jossa oli lisänä kauko-ohjattu Webasto. hauska auto, tosin vain neljän hengen, niin meni vaihtoon.
Ilmajäähykuplan kanssa on tullut ajettua 90-luvulla muutama talvi, ehjät lämmönvaihtajat ja ilmakanavat, niin kyllä sen kanssa tarkenee, tuulilasin huurteen poistoa paransin sähköpuhaltimella.
Melkein sen lisälämmittimen vaatii, jos selalisella meinaa oikeasti talvella ajella. Suola raiskaa, joten kannattaa miettiä ajaako sellaisella talvella.
Jos "vanha" VW kiehtoo retkeilykäytössä, niin hyppy 80-luvulla ja Tölkki. Saa vielä satunnaisesti edullisestikkin, hyvin pidettynä ainakin säilyttää arvonsa ja osia sekä neuvoja löytyy tämän foorumin kautta.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Tölkissä riittää tilaakin, ei silloin tarvitsisi vaunua erikseen. Helppo pistää leiri pystyyn.
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Samanlaista ajatusta täältäkin ja aivan kokemuksella. Nuornamiesnä kun kuljettiin tuossa pohjois-Norjassa keikoilla oli silloisen ison auton "Pallokeulan" perässä kärry puolillaan kamaa, painoa ehkä 4-500 kg, eikä vauhti todellakaan pelottanut muuten kuin alamäessä.Neanterdaali kirjoitti:Tölkissä riittää tilaakin, ei silloin tarvitsisi vaunua erikseen. Helppo pistää leiri pystyyn.
Tuommoiset asuntovaunut on tarkoitettu kesäaikaan, tasamaalle ja showhommiin. Ei normikäyttöön ainakaan T1/T2:sen perässä, kertakaikkiaan aappa loppuu kesken.
Sen sijaan näissä kaikissa (T1,T2,T3) voi majoittua reilusti talvellakin kun pitää lämmityksestä huolen, ainakin jonku aikaa.
Toinen asia on sitten mitä se maksaa. Vaikka perustan saisikin halvalla, pelkkä jatkuvaan ajokuntoon laittaminen, mikäli itse ei osaa/halua tehdä mitään, alkaa
maksamaan aika paljon. Siihen vielä varustelu päälle, niin halvasta ei enään viitsi puhua. Tällälailla kun nämä ottaa harrastuksena ei kustannukset nouse kovin korkeiksi, vallankaan kun ei pidä mitään kirjaa niistä, mutta ite pitää heilua pomona jakari kädessä asentamassa ja metsästämässä osia ja varusteita.
Beetle on varteen otettava vaihtoehto jos vaunua meinaa hinata, mutta talvella ei sitten paljoa matkailla. Ei silläkään jäisissä olosuhteissa KUNNOLLISTA talvivaunua hinata.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Kaikista paras olisi kyllä tosiaan tölkki, vaikka uutena täällä en ymmärräkään tarkoitetaanko sillä kaikkia pakuja vai vain jotain tietyn tyylisiä. Ei tarvitsisi vaunua olla perässä. Ja voisi käydä nukkumaan autoon ihan missä vaan milloin vaan.
Hitsi kun noi uudet pakut on vaan niin tylsiä. Ei mitään persoonaa niissä. Toki maalaamalla saisi nätin mutta silti ei sitä mallia maalaamallakaan saa muutettua.
Kyllä tollainen vähän uudempikin, eli joku 80-luvun volkkarikin kävisi ehkä. Täytyy tuumailla.
Ja kiitos tosta dub-box linkistä.
Hitsi kun noi uudet pakut on vaan niin tylsiä. Ei mitään persoonaa niissä. Toki maalaamalla saisi nätin mutta silti ei sitä mallia maalaamallakaan saa muutettua.
Kyllä tollainen vähän uudempikin, eli joku 80-luvun volkkarikin kävisi ehkä. Täytyy tuumailla.
Ja kiitos tosta dub-box linkistä.
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Tölkkihän on nimenomaan tämä 80-luvun volkkari, eli vaikkapa minun allekirjoituksen linkkien takaa löytyvä, T3-korimallin auto. Vanhemmat mallit ovat sitten lempinimiltään "Pallokeula" (karkeasti 70-lukuinen) tai "Pallis", T2-korimallia, ja "Junakeula" (karkeasti 60-lukuinen) tai "Junis", eli T1-korimallia.
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Pitää vielä muistuttaa että silloin kun kuplat olivat jokapäiväisessä käytössä Suomen autostradoilla, sitä pidettiin nimenomaan talviautona. Isot renkaat, paino vetävillä ja kohtuu hyvä käyntiin lähtö olivat sen valtteja. Mainoksessa kysyttiinkin: Tiedätkö millä aura-auton kuljettaja menee töihin?
Monen monta pakkasaamua tuli istuttua kuplassa pitkin metsäteitä, tosin silloin takapenkillä, mutta se kai lämpimin paikka olikin. Ikkunat kyllä oli aina niin jäässä ettei sivuilleen nähnyt, eikä välttämättä vanhemmissa eteenkään. Muistan kun metsätyömaan silloinen "Ukkoherra" laitatti kuplaansa Webaston istuttiin autossa villapaitasillaan -40 asteen pakkasella, eikä sieltä olis millään halunnut lähteä ulos tukkimittaan. Sittemmin vepasto söi kuulemma niin paljon bensaa ettei sitä kehdannut käyttää kuin juhlapyhinä mamman kanssa.
Monen monta pakkasaamua tuli istuttua kuplassa pitkin metsäteitä, tosin silloin takapenkillä, mutta se kai lämpimin paikka olikin. Ikkunat kyllä oli aina niin jäässä ettei sivuilleen nähnyt, eikä välttämättä vanhemmissa eteenkään. Muistan kun metsätyömaan silloinen "Ukkoherra" laitatti kuplaansa Webaston istuttiin autossa villapaitasillaan -40 asteen pakkasella, eikä sieltä olis millään halunnut lähteä ulos tukkimittaan. Sittemmin vepasto söi kuulemma niin paljon bensaa ettei sitä kehdannut käyttää kuin juhlapyhinä mamman kanssa.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?
Montaa vuotta ajelin kuplalla sekä kleinbussilla ympäri vuoden ja hyvin pärjää kunhan nuo edellämainitut lämpökanavat ja lämmönvaihtimet (tarvikevaihtimet ei sitte anna lämpöä) ovat kunnossa. Itse keräilin aina kun vain löysin alkuperäisiä lämmönvaihtimia ja kunnostin niistä toimivia lämmön lähteitä. Näiden lämmövaihtimien rivoituksissa on eroa, alkuperäisessä oikea rivoitus kun tarvikkeessa vain sellaiset pienet knöölit.