Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Itsellä nyt vajaa 50 tkm ajettu Valeon kiinteällä satsilla tuo 2.5 tdi ACV, ja enempi/vähempi piristettynä ... .... eikä ongelmia ... ja on saanut kyllä monoakin välillä ja vedetty painaviakin kuormia
Ja alkupään 2.4:t taitaa olla jo tehtaalta kiinteällä satsilla, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt ... muuttui sitten jossain vaiheessa tuohon kaksoismassa versioon
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
selvesa kirjoitti:
Ja alkupään 2.4:t taitaa olla jo tehtaalta kiinteällä satsilla, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt ... muuttui sitten jossain vaiheessa tuohon kaksoismassa versioon
mulla on vm93, AAB ja siinä on kiinteevauhtipyörä.
kaksoismassalle kun tulee kilometrit täyteen niin kannatta suosiolla vaihtaa kovavauhtipyörä ja normaali kytkin tilalle. työnpuolesta vaihdellut useampiin merkkeihin ja malleihin, hyvin on pelannut eikä valituksia ole tullut.. loppuu ongelmat jatkossakin.
kaksoismassavauhtipyörä saattaa myös hajotessaan rikkoa kytkinkopan jos massat pääsee pihalle vauhtipyörästä.
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Kaveri valitteli, että jos voisi peruuttaa ko. operaation, tekisi sen heti. Alkoi kuulemma laatikko ääntämään ja resonoimaan kovan vauhtiksen myötä pahasti. Jos (kun) omasta joskus laukeaa, pitäydyn varmasti kaksoismassassa.
Mara kirjoitti:Kaveri valitteli, että jos voisi peruuttaa ko. operaation, tekisi sen heti. Alkoi kuulemma laatikko ääntämään ja resonoimaan kovan vauhtiksen myötä pahasti.
Oliko ihan kaupallinen tuote vai itse 2.4:n vauhtipyörästä tehty / modattu ???
Itsellä kyllä pohjaili kaksoismassa aikanaan niin pahasti, että sillä päädyin tuohon kiinteään ,piti myös melkoista "mekkalaa / roklatusta" tyhjäkäynnillä vapaalla ollessa
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Painoa on kulkineella liki 3000kg.En tiedä pitäisikö huomioida tuo kytkimen valinnassa.Tämä nykyinen massa kytkin toimi moitteetta 100 000km.Sitten alkoi ravistukset.Koko auto vapisee vaihde vapaalla kierrätetäessä noin 2500rpm.Tuosta yli tai ali niin Ok.Mutta se liikkelle lähtö on melkoista jyrinää ja tärinää.Oudosti myös nypyttää menoa.Jos ajaa juuri sillä vauhdilla ettei ole veto päällä eikä moottoori jarrutusta.Eihän nämä kaikki oireet varmaan kytkimen piikkiin mene.Mutta jostainhan se on alettava.
Maanantaina lähtee kytkimen vaihtoon.Firmaan Kolari -Special.Samassa mestassa vaihtoivat viimeksi 2007 kovan kytkimen.Alkuperäinen oli myös kova mallia Germany.Nyt laitetaan kaksoismassa.Hintaan 1300€ ja eiköhän tuolla taas pääse 7V ja 150000km lisää.Pitäis olla heidän mukaansa hiljaisempikin kuin kovakytkin.Samalla uusitaan nakuttava alipainepumppu noin 400€ lisää kustannuksia.Melko kallista varmaan tuumaatte.Mutta omasta mielestäni ei vielä lähelläkään uuden peltikuorisen retkeilyauton hintaa.
Tuolla alussa sekoilin kahdessa autossa. Tyäautooni T5 vaihdatin massan pari vuotta sitten ja olen ollut tyytyväinen. Tuossa vapa-ajan kulkineessa T4 on ollut kovakytkin uudesta saakka.Siinä yksi päätökseen vaikuttava tekiä että kova vaihtuu siinäkin massaan.
Nyt on T4 kuin pitääkin.Ravistus kytkimestä poissa.(laittoivat massakytkimen)Ei kalkata alipainepumppu(uusi pumppu) Eikä nypytä yhtään(kaasuvaijeri uusittu).Myös se metallinen kahina hävisi lootasta.Hyvä tuli.Ihan kuin eri auto.