"Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Alkaa vaikuttaa jo hyvälle! Pistähän infoa, kun alkaa tapahtua
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Tölkkimika
- Ylläpitäjä
- Viestit: 368
- Liittynyt: 17.02.2012 11:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Sehän on vähän mistä kukin tykkää:-) Itse en saanut millään perusteltua itselleni 1500-2000 euron wbx remppaa. Ymmärrän täysin että jollekin se on just se juttu. Vois jossain vaiheessa kerätä nämä vaihtoehtomoottoriset omaan topikkiin niin palvelee nappia miettiviä.
-----------RATATAKSI------------
nyt entistäkin kevyempi koostumus
nyt entistäkin kevyempi koostumus
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Käytetyissä arpaSubarukoneissako ei sitten ole koskaan mitään mekaanista vikaa. Mikalla varmaan omaa kokemusta niin voit meitä vanhemmista koneistä tykkääviä hiukan valaista.
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Molempia WBX:ää ja ej20:aa käsitelleenä ja tutkineena ei ole epäilystäkään kumpi menisi perälle jos boxeria olisi aivan pakko saada. Subaru se olisi. Ymmärrän toki nostalgia puoltakin ja WBX täysin rempattuna varmasti hauska laite, mutta jos johonkin luottaa pitäisi, niin mieluummin koskematon huollettu 300tkm subaru kuin äskettäin purettu Wasseri. Kyllä sen jo käyntiäänestäkin erottaa kummassa 70-luvun toleranssit.
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Joker: Mitkä on WBX ja Subarun pääsääntöiset erot (ei tarinoita tai mielipiteitä).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Ketsa: sotkin sinun viestin aivan vahingossa, pahoittelen suuresti, sähläsin muokata väärää viestiä auts!
Kuitenkin kysyit minulta eroja faktoina, (ei tarinoita tai mielipiteitä) -> No eipä jää paljoa kerrottavaa, sorry. Kaikki tietämäni hypoteettiseen valintaan vaikuttavat erot löytyy helposti googlella, mm. 90-00 luvun subarun moottorinohjauksen ja Digijetin/kaasarin erot, tönäreiden puuttuminen, hyötysuhde-erot. Huom: erot, ei välttämättä lukijan mielestä paremmuudet.
Muistan että sinulla oli TT:lle joku kysymys, voisitko sen toistaa.
Kuitenkin kysyit minulta eroja faktoina, (ei tarinoita tai mielipiteitä) -> No eipä jää paljoa kerrottavaa, sorry. Kaikki tietämäni hypoteettiseen valintaan vaikuttavat erot löytyy helposti googlella, mm. 90-00 luvun subarun moottorinohjauksen ja Digijetin/kaasarin erot, tönäreiden puuttuminen, hyötysuhde-erot. Huom: erot, ei välttämättä lukijan mielestä paremmuudet.
Muistan että sinulla oli TT:lle joku kysymys, voisitko sen toistaa.
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Nyt menee taas ihan OT:ksi
ja että ei ihan kokonaan mene huti aihen niin toi rivi kone on kyllä hyvä vaihtoehto
Ai mitä iloa? Mä keksin heti wrx moottorista 100 syytä ja STI koneesta 200 syytä enemmän iloa miksi mieluummin hakkais 2000€ japaniin kuin saksaan. Tietysti onhan nää vähän tunne asioita mutta jos järjellä ajattelee niin päätös on täysin selvä kumpi on fiksumpi.ketsa kirjoitti:Subarurista sun muista tojotista mitään tietämättömänä kysyy, mitä muuta iloa tuollaisesta sub swäpistä on kuin tekemisen ilo? Adaptereineen hinta nousee yli täydellisen wbx rempan + kevyen parantelun ja lopputulos on kuitenkin auton jälleenmyyntiarvoa laskeva rakennelma, josta vain tekijä ottaa selvää, eikä suorituskykykään kasva... Missaanko jotain?
Arto rata-auto käytössä meillä on varmasti riittävästi kokemusta ton moottorin kestosta ja joo koneita on hajoitettu mutta heti kun joku rakentaa vastaavan koeponnistus alustan käyttäen arpa WBX moottoria tai vaikka kunnostettuakin ja ajaa yhtä paljon kilometrejä radalla yhtä raskaalla ajotyylillä niin sen päivän haluan nähdä että wbx kestäis sen. Katu käytössä ja katu autoon oikein asennettuna tollainen EJ sajan moottori on todella luotettava, taksin moottorissa sekä apulaitteissa on niin paljon muutoksia vakioon nähden mitkä ovat suureksi osaksi olleet syyllisiä moottori rikkoihin, syyt eivät tosiaan ole olleet moottorin heikkous.ARTO kirjoitti:Käytetyissä arpaSubarukoneissako ei sitten ole koskaan mitään mekaanista vikaa. Mikalla varmaan omaa kokemusta niin voit meitä vanhemmista koneistä tykkääviä hiukan valaista.
ja että ei ihan kokonaan mene huti aihen niin toi rivi kone on kyllä hyvä vaihtoehto
- Tölkkimika
- Ylläpitäjä
- Viestit: 368
- Liittynyt: 17.02.2012 11:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Ei tässä yritetä ketään käännyttää suuntaan tai toiseen (vaikka itse olenkin subaru herännäinen)
Mun alkuperäinen suunnitelmahan oli ajaa WBX loppuun Bluestarissa, ja vasta sitten vaihtaa EJ20T.
Se ei vaan sitten WBX ruvennut hajoamaan yrityksistä huolimatta, joten vaihdoin kuitenkin.
Katukäytössä 150tkm. ajettu subarun mikäliejapanintuonti moottori rokkasi varmaan sen 35000km ilman suurempia ongelmia.
Ainoa ongelma oli oikeastaan moottorinohjauksen pätkiminen tasaisella kaasulla pidempään ajettaessa, en ollut laittanut vss anturia kiinni joten aivot meni solmuun:-)
Tuo kone siirrettiin sitten taksiin, ja rikottiin lopulta öljyongelmien takia (tässä välissä varkaat olivat ajaneet koneen kiveen rikkoen öljypohjan).
Mekaanisesti koneet on todettu erittäin kestäviksi ja huolettomiksi. Sanoisin että alle 200tkm ajettu kone ei tarvitse kuin ajoa. Yli 200tkm ajettuun tekisin perus tsekkaukset, ohivuoto yms.
Mikäli tuollaisella EJ koneella alkaa ajamaan tölkin korissa rataa, suosittelen kuivasumppua tai ainakin accusumpin käyttöä. Ei tykkää jostain syystä olla noin päin kun ajetaan äärioloissa.
Sen perusteella mitä mä näitä EJ koneita olen purkanut ja kasannut, en ole keksinyt mitään "heikkoa lenkkiä". Noi ikivanhatkin koneet on sisältä kuin uusia, siis mikäli ne on ollut normaalisti huollettuja. Jakohihnan ja kiristimet sekä rullat kun vaihtaa ajoissa, niin näillä ahdetuillakin ajaa varmasti enemmän kuin normi tölkkeilijä kerkee tölkin elinikänä ajamaan.
Itse pidän näissä eniten voimasta ja siitä että kulutuksen saa pidettyä normiajolla helposti alle WBX lukemissa. Bensa on kallista, mutta kyllä oikeesti eniten kiksejä saa siitä, että voi sopivan suljetun alueen osuessa kohdalle, repiä tölkin yli 200kmh nopeuksiin. Silti normi kaupunki ja ruuhka-ajo onnistuu yhtä sivistyneesti kuin WBX:llä.
Jos tölkkiin pitäisi laittaa joku tölkkien vakiokone, valitsisin ehdottomasti 2.1 WBX koneen, mulla on siitä koneesta vaan hyviä muistoja.
Mika
ps. Ketsa, mä luulen että toi sun provo subarun koneen auton arvoa alentavasta vaikutuksesta on aika kaukaa haettu Vai kuinka moni etsii matching numbers 1.9 WBX tölkkejä pitäen alkuperäisen koneen löytymistä arvoa nostavana seikkana Varmasti joskus, mutta väittäisin että tänä päivänä menee aika tasan ne jotka maksais enemmän subarun koneisesta tölkistä vs orkkis koneisesta.
Mun alkuperäinen suunnitelmahan oli ajaa WBX loppuun Bluestarissa, ja vasta sitten vaihtaa EJ20T.
Se ei vaan sitten WBX ruvennut hajoamaan yrityksistä huolimatta, joten vaihdoin kuitenkin.
Katukäytössä 150tkm. ajettu subarun mikäliejapanintuonti moottori rokkasi varmaan sen 35000km ilman suurempia ongelmia.
Ainoa ongelma oli oikeastaan moottorinohjauksen pätkiminen tasaisella kaasulla pidempään ajettaessa, en ollut laittanut vss anturia kiinni joten aivot meni solmuun:-)
Tuo kone siirrettiin sitten taksiin, ja rikottiin lopulta öljyongelmien takia (tässä välissä varkaat olivat ajaneet koneen kiveen rikkoen öljypohjan).
Mekaanisesti koneet on todettu erittäin kestäviksi ja huolettomiksi. Sanoisin että alle 200tkm ajettu kone ei tarvitse kuin ajoa. Yli 200tkm ajettuun tekisin perus tsekkaukset, ohivuoto yms.
Mikäli tuollaisella EJ koneella alkaa ajamaan tölkin korissa rataa, suosittelen kuivasumppua tai ainakin accusumpin käyttöä. Ei tykkää jostain syystä olla noin päin kun ajetaan äärioloissa.
Sen perusteella mitä mä näitä EJ koneita olen purkanut ja kasannut, en ole keksinyt mitään "heikkoa lenkkiä". Noi ikivanhatkin koneet on sisältä kuin uusia, siis mikäli ne on ollut normaalisti huollettuja. Jakohihnan ja kiristimet sekä rullat kun vaihtaa ajoissa, niin näillä ahdetuillakin ajaa varmasti enemmän kuin normi tölkkeilijä kerkee tölkin elinikänä ajamaan.
Itse pidän näissä eniten voimasta ja siitä että kulutuksen saa pidettyä normiajolla helposti alle WBX lukemissa. Bensa on kallista, mutta kyllä oikeesti eniten kiksejä saa siitä, että voi sopivan suljetun alueen osuessa kohdalle, repiä tölkin yli 200kmh nopeuksiin. Silti normi kaupunki ja ruuhka-ajo onnistuu yhtä sivistyneesti kuin WBX:llä.
Jos tölkkiin pitäisi laittaa joku tölkkien vakiokone, valitsisin ehdottomasti 2.1 WBX koneen, mulla on siitä koneesta vaan hyviä muistoja.
Mika
ps. Ketsa, mä luulen että toi sun provo subarun koneen auton arvoa alentavasta vaikutuksesta on aika kaukaa haettu Vai kuinka moni etsii matching numbers 1.9 WBX tölkkejä pitäen alkuperäisen koneen löytymistä arvoa nostavana seikkana Varmasti joskus, mutta väittäisin että tänä päivänä menee aika tasan ne jotka maksais enemmän subarun koneisesta tölkistä vs orkkis koneisesta.
-----------RATATAKSI------------
nyt entistäkin kevyempi koostumus
nyt entistäkin kevyempi koostumus
- Tölkkimika
- Ylläpitäjä
- Viestit: 368
- Liittynyt: 17.02.2012 11:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Summauksena vielä, jos siis joku miettii Subaru koneen asentamista tölkkiin, autan mielelläni.
Autan myös mahdollisuuksien mukaan WBX asioissa, mutta Artolla ja Ketsalla on niistä paljon enemmän kokemusta.
Itse en ole kasannut yhtään WBX konetta joten siksi mun juttuni tuossa yllä keskittyy Subaruihin ja fiiliksiin WBX koneesta.
Autan myös mahdollisuuksien mukaan WBX asioissa, mutta Artolla ja Ketsalla on niistä paljon enemmän kokemusta.
Itse en ole kasannut yhtään WBX konetta joten siksi mun juttuni tuossa yllä keskittyy Subaruihin ja fiiliksiin WBX koneesta.
-----------RATATAKSI------------
nyt entistäkin kevyempi koostumus
nyt entistäkin kevyempi koostumus
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Otetaanpa rauhassa ja kerrataan tämä asia Kysyin nimenomaan 110hp suparun moottorin vaihtamisen mielekkyydestä ja nimenomaan verrattuna 2,1L wbx:ää. Vaihdos ei ollut mielestäni mielekäs korkeampien kustannuksien takia, suorituskyky ei parane, eikä auto ole enää sen jälkeen minkään manuaalien mukainen (=arvonalenema). Eli mitä minä missaan oli kysymykseni?
Ja saadut vastaukset:
- Joku kuulee 70-luvun toleranssit.
- Joku tietää sata tai kaksisataa syytä.
- Joku käyttää wbx:n korjaamiseen merkittävästi enemmän rahaa.
- 1,9L matching numer wbx:t ei ole haluttuja.
- Joku tölkki kulkee 200km/h.
- Jokin subaru-tölkki vie vähemmän bensaa.
- Arton kanssa tiedetään enemmän wbx:tä
- Meitsi on provo-pelle
Ei ehkä tämän foorumin antoisin keskustelu.. Foorumin seriffit voisivat varmaan siivota koko sivujuonen roskapönttöön häiritsemästä tätä projekti topikia, kiitos.
Ja saadut vastaukset:
- Joku kuulee 70-luvun toleranssit.
- Joku tietää sata tai kaksisataa syytä.
- Joku käyttää wbx:n korjaamiseen merkittävästi enemmän rahaa.
- 1,9L matching numer wbx:t ei ole haluttuja.
- Joku tölkki kulkee 200km/h.
- Jokin subaru-tölkki vie vähemmän bensaa.
- Arton kanssa tiedetään enemmän wbx:tä
- Meitsi on provo-pelle
Ei ehkä tämän foorumin antoisin keskustelu.. Foorumin seriffit voisivat varmaan siivota koko sivujuonen roskapönttöön häiritsemästä tätä projekti topikia, kiitos.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Menipäs muuten ihan ohi mulla toi 110hp saparo kone homma, luulin että kyse olis ahdetusta tossa tapauksessa komppaan kyllä ilmavaiv eiku voima miähiä. Jonkun 1,9wbx koneen tilalle tollasta vois harkita ainoastaan...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
"OT:ssa" on taas kerran niin paljon asiaa, ettei ainakaan bittien avaruuteen.
- Tölkkimika
- Ylläpitäjä
- Viestit: 368
- Liittynyt: 17.02.2012 11:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Ei kai tässä tarvitse ketään rauhoitella.
Mulla meni kans ohi toi 110hp homma, ja sen puitteissa olen ihan samalla sivulla Ketsan kanssa, ei mainittavaa lisäarvoa.
Itse voisin tosin tehdä tuon, ajatuksena metsästää joku 130-160 heppanen vapari siihen myöhemmin.
Topikki ei ehkä näillä postauksilla palvele alkuperäistä otsikkoa mutta jotakuta joka etsii tietoa vaihtoehtoista voimanlähdettä silmälläpitäen, se varmaankin jeesaa.
"- 1,9L matching numer wbx:t ei ole haluttuja." Taisin kuitenkin sanoa että ne on varmaankin yhtä haluttuja subaru koneisten kanssa
"- Joku tölkki kulkee 200km/h." Joku tölkki kiipeää lähes puuhun, harrastajat saa kiksit eri asioista
"- Jokin subaru-tölkki vie vähemmän bensaa." Joskus ne vie enemmän
"- Arton kanssa tiedetään enemmän wbx:tä" Enemmän kuin minä, siitä ei vielä kannata ylpistyä:-)
"- Meitsi on provo-pelle" Kuka sanoi pelleksi, vähän sitä provo henkeä tässäkin postissa on. Turha kai näistä makuasioista on mitään kinaa tekemällä tehdä. Parhaiten nämä keskustelut palvelee nimenomaan niin, että ne joilla on kokemusta jostain, jakavat sen kokemuksen muidenkin hyödyksi.
Meikäläinen voi tosin lukea tarkemmin ehkä noi kysymykset ettei tule vastattua vääriin asioihin;-)
Mika
Mulla meni kans ohi toi 110hp homma, ja sen puitteissa olen ihan samalla sivulla Ketsan kanssa, ei mainittavaa lisäarvoa.
Itse voisin tosin tehdä tuon, ajatuksena metsästää joku 130-160 heppanen vapari siihen myöhemmin.
Topikki ei ehkä näillä postauksilla palvele alkuperäistä otsikkoa mutta jotakuta joka etsii tietoa vaihtoehtoista voimanlähdettä silmälläpitäen, se varmaankin jeesaa.
"- 1,9L matching numer wbx:t ei ole haluttuja." Taisin kuitenkin sanoa että ne on varmaankin yhtä haluttuja subaru koneisten kanssa
"- Joku tölkki kulkee 200km/h." Joku tölkki kiipeää lähes puuhun, harrastajat saa kiksit eri asioista
"- Jokin subaru-tölkki vie vähemmän bensaa." Joskus ne vie enemmän
"- Arton kanssa tiedetään enemmän wbx:tä" Enemmän kuin minä, siitä ei vielä kannata ylpistyä:-)
"- Meitsi on provo-pelle" Kuka sanoi pelleksi, vähän sitä provo henkeä tässäkin postissa on. Turha kai näistä makuasioista on mitään kinaa tekemällä tehdä. Parhaiten nämä keskustelut palvelee nimenomaan niin, että ne joilla on kokemusta jostain, jakavat sen kokemuksen muidenkin hyödyksi.
Meikäläinen voi tosin lukea tarkemmin ehkä noi kysymykset ettei tule vastattua vääriin asioihin;-)
Mika
-----------RATATAKSI------------
nyt entistäkin kevyempi koostumus
nyt entistäkin kevyempi koostumus
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Pitkästä aikaa tilannepäivitystä!
Ensiksi epäilijöille vahvistus: Kyseinen kulkine ei liiku omalla moottorillaan edelleenkään.
Mutta optimisteille tiedoksi, että kun laitoin akun paikalleen, vilkut toimivat, ajovalot paloivat, pissapoika ja pyyhkimet toimivat, ja mikä parasta STARTTImoottorikin toimi!!!
Pettymys on suurin tuon katolla olevan vilkun osalta, kun en löytänyt kytkintä mistä se lähtee päälle. Tosin löysin pari irtonaista johtoa jotka pitäisi mennä akun plus navalle, mutta joista oli sulakkeet palaneet. Vahva epäilys että ne olis ollu ne.
Tässä ajattelin pähkäillä nyt ääneen erinäisiä vaihtoehtoja mitä ajatuksia on herännyt.
1. Vaihdan/vaihdatan koneeksi sen mikä minulla on kilkkeineen odottamassa asennusta. (Eicca... )
2. Etsin sittenkin WBX koneen ja vaihdan/vaihdatan sen plug and play tyyppisesti paikalleen.
3. Myyn koko helmen "valot päällä" -kunnossa jollekin joka siitä eniten tarjoaa ja keskityn siniseen 14":een.
4. Odotan neronleimausta
5. Jotain muuta/mitä?
Pari kuvaa:
Ensiksi epäilijöille vahvistus: Kyseinen kulkine ei liiku omalla moottorillaan edelleenkään.
Mutta optimisteille tiedoksi, että kun laitoin akun paikalleen, vilkut toimivat, ajovalot paloivat, pissapoika ja pyyhkimet toimivat, ja mikä parasta STARTTImoottorikin toimi!!!
Pettymys on suurin tuon katolla olevan vilkun osalta, kun en löytänyt kytkintä mistä se lähtee päälle. Tosin löysin pari irtonaista johtoa jotka pitäisi mennä akun plus navalle, mutta joista oli sulakkeet palaneet. Vahva epäilys että ne olis ollu ne.
Tässä ajattelin pähkäillä nyt ääneen erinäisiä vaihtoehtoja mitä ajatuksia on herännyt.
1. Vaihdan/vaihdatan koneeksi sen mikä minulla on kilkkeineen odottamassa asennusta. (Eicca... )
2. Etsin sittenkin WBX koneen ja vaihdan/vaihdatan sen plug and play tyyppisesti paikalleen.
3. Myyn koko helmen "valot päällä" -kunnossa jollekin joka siitä eniten tarjoaa ja keskityn siniseen 14":een.
4. Odotan neronleimausta
5. Jotain muuta/mitä?
Pari kuvaa:
Re: "Keltuainen" 16" Syncro Doppel 2.1wbx 4wd
Tiedoksi että nämä härpättimet on toteuttaneet häviämisen pihastani, eli ne ostettu pois. Uutena projektina on käyttöautona sininen Keijo, armeijan vanha miehistökuljetusauto 16" mallina. Avaan sille topicin jonain kauniina päivänä.