Koutsista retkeilyautoksi
Koutsista retkeilyautoksi
Morjesta vaan kaikille!
Reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen talossa on taas tölkki ja tällä kertaa hankintaa on suunniteltu niin kauan jo etukäteen, että jonkinlainen visio on tulevasta projektista kehkeytynyt. Tämä elämää nähnyt yksilö on rekisteröity syksyllä '90, joten sen vois olettaa olevan myös valmistusvuosi. Moottorina kehrää (? ) JX ja vaihteisto on 5-vaihteinen. Kilometrejä tällä kaunokaisella on takana jo hyvän matkaa yli 400tkm. Pakuksihan tämä on rekisteröity, ja kun mielessä on retkeily/matkailuauto, niin uudelleen verotus on erittäin todennäköinen vaihtoehto. Lakipykäliin oon jonkun verran perehtynyt, joten jonkunlainen käsitys niistäkin on olemassa. Tallin siivouksen ja muiden kiireiden jälkeen tämä ois tarkoitus ajaa sisään, mikäli mahtuu kun on matala oviaukko ja aloittaa purkaminen. Sisustus vek ja moottori ois tarkoitus vaihtaa bensaan, näillä näkymin ABS:ään ellei parempia vaihtoehtoja tuu kohtuudella vastaan. Tekniikanluovuttaja makaa pihalla, joten siksi ABS. Seuraavana vapaapäivänä ois tarkoitus käydä tarkistaan paikallisen purkaamon Tölkki-tarjonta, jos sieltä vaikka löytyis jotain hyödyllistä pisteosaa.
Reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen talossa on taas tölkki ja tällä kertaa hankintaa on suunniteltu niin kauan jo etukäteen, että jonkinlainen visio on tulevasta projektista kehkeytynyt. Tämä elämää nähnyt yksilö on rekisteröity syksyllä '90, joten sen vois olettaa olevan myös valmistusvuosi. Moottorina kehrää (? ) JX ja vaihteisto on 5-vaihteinen. Kilometrejä tällä kaunokaisella on takana jo hyvän matkaa yli 400tkm. Pakuksihan tämä on rekisteröity, ja kun mielessä on retkeily/matkailuauto, niin uudelleen verotus on erittäin todennäköinen vaihtoehto. Lakipykäliin oon jonkun verran perehtynyt, joten jonkunlainen käsitys niistäkin on olemassa. Tallin siivouksen ja muiden kiireiden jälkeen tämä ois tarkoitus ajaa sisään, mikäli mahtuu kun on matala oviaukko ja aloittaa purkaminen. Sisustus vek ja moottori ois tarkoitus vaihtaa bensaan, näillä näkymin ABS:ään ellei parempia vaihtoehtoja tuu kohtuudella vastaan. Tekniikanluovuttaja makaa pihalla, joten siksi ABS. Seuraavana vapaapäivänä ois tarkoitus käydä tarkistaan paikallisen purkaamon Tölkki-tarjonta, jos sieltä vaikka löytyis jotain hyödyllistä pisteosaa.
Viimeksi muokannut arskah, 09.04.2021 06:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Mikä tuossa bensaksi vaihdossa ajatuksena?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Kanafarmarin Koutsi
Mietin samaa.. Toi abs tuntuu ehkä tylsimältä moottorilta mitä volkkareis on ollu Mut onhan se erittäin hyvin toimiva perusmosa..
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: Kanafarmarin Koutsi
Ja ahut ja aazit onkin niin pirun jännittäviä. En ymmärrä minkä takia bensakoneet on kirosanoja täällä niin monelle.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Itselleni ne ei ainakaan ole kirosana. Ihan järkisyistä on nykyisissä tölkeissä päätynyt TDI koneisiin. Jos lainsäädäntö olisi vähän suopeampi niin 1.8t ja vastaavia olisi varmasti enemmän täälläkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kanafarmarin Koutsi
Komea Coutsi! Järkevä ratkaisu käyttää valmista tekniikkaa! Tulee kone hyötykäyttöön ja pääsee ajelemaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: Kanafarmarin Koutsi
Samoin täällä järkisyistä vielä hyvin säksättävä tehoton 1.9 wbx paikallaan vaikka ainoa käyttöauto onkin. Omat ajot niin vaihtelevia että välillä tulee 32k ja välillä 2k vuodessa, nyt pidemmän aikaa vähemmän kilometrejä niin mieluummin maksan niistä ajetuista kilometreistä kuin käyttövoimaveroa varmuuden vuoksi. Toki jos ajoa olisi enemmän niin diesel olisi varmasti itselläkin mielessä. Yksi A4 audi 3.0 tdi koneella ja manuaaliaskilla oli pari vuotta käyttöautona ja olihan se hyvä kone.
Oli myös EVO 6 Tommi mäkinen edition mitsu pari vuotta käyttöautona niin enemmän mulla sitä mitsua ikävä on vaikka kilometrit maksoikin enemmän kun dieselillä. Eihän kukaan tylsällä autolla jaksa ajella. Kunhan tuo oma wbx luovuttaa niin jotain subarun mottia todennäköisesti tilalle. Nimenomaan hyvä idea käyttää tuota konetta kerta valmiina pihassa!
Oli myös EVO 6 Tommi mäkinen edition mitsu pari vuotta käyttöautona niin enemmän mulla sitä mitsua ikävä on vaikka kilometrit maksoikin enemmän kun dieselillä. Eihän kukaan tylsällä autolla jaksa ajella. Kunhan tuo oma wbx luovuttaa niin jotain subarun mottia todennäköisesti tilalle. Nimenomaan hyvä idea käyttää tuota konetta kerta valmiina pihassa!
Re: Kanafarmarin Koutsi
Niin... Aloitetaan vaikka siitä että Volkkarin dieseli kuulostaa mun mielestä sementtimyllyn jälkeen toiseks pahimmalta melusaasteen aiheuttajalta, ja mitä oon toisten remontteja vierestä seurannu, niin eipä se dieseliksi mitenkään erityisen kestäväkään ole. Sen sijaan vanhemmat bensakoneet on mulle ennestään tuttuja ja ABS on loppupelissä vaan yks kehitysversio niistä, joten valinta on helppo. Toki olen avoin muillekkin vaihtoehdoille.
Mitään ympärivuotista käyttöautoa en ole suunnittelemassa, joten kulutuspuoli ei ole niin tärkeä.
Mitään ympärivuotista käyttöautoa en ole suunnittelemassa, joten kulutuspuoli ei ole niin tärkeä.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Se ensimmäine kosketus Tölkkiin oli OSAOn vanha bussi 1.9 WBX:llä. Omistin sen muutaman kuukauden ja se toimi toisena käyttöautona. Silloiseen työmatkaan ja elämäntilanteeseen sen kulutus oli ihan liian pilviä hipova, joten omistus-suhde jäi lyhyeksi. Muutaman haikean vuoden jälkeen piti alkaa perehtymään aiheeseen tarkemmin ja tässä nyt ollaan.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Tuo kaksivärisyys on kyllä vaan komia, ei ole vielä huonon näköistä vastaan tullut.
Ja mitä tuohon koneasiaan tulee, niin jokainen taaplaa tyylillään. Eikös ABS ole joku 8V 1.8? Kulutukseltaan varmaan ihan samoissa JX:n kanssa, kestävyydeltään ehkä ihan eri tasolla, eikä tarvi veroja maksella. Kuulostaa ihan järkiratkaisulta, varsinkin jos sellainen lojuu jo valmiina. Itellä on koneenvaihto edessä (JX syö "vähän" öljyä), ja mulla koko toimintaa ohjaa laiskuus, eli en tiedä vielä mikä dieseli sinne lopulta menee (dieseli koska bensaswappi tietää lisähommia), koska ei ole vielä tippunut sopivaa syliin. Ja motivaatio ei ole vielä siinä asennossa, että jaksaisi aktiivisesti etsiä konetta.
Ja mitä tuohon koneasiaan tulee, niin jokainen taaplaa tyylillään. Eikös ABS ole joku 8V 1.8? Kulutukseltaan varmaan ihan samoissa JX:n kanssa, kestävyydeltään ehkä ihan eri tasolla, eikä tarvi veroja maksella. Kuulostaa ihan järkiratkaisulta, varsinkin jos sellainen lojuu jo valmiina. Itellä on koneenvaihto edessä (JX syö "vähän" öljyä), ja mulla koko toimintaa ohjaa laiskuus, eli en tiedä vielä mikä dieseli sinne lopulta menee (dieseli koska bensaswappi tietää lisähommia), koska ei ole vielä tippunut sopivaa syliin. Ja motivaatio ei ole vielä siinä asennossa, että jaksaisi aktiivisesti etsiä konetta.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Tuosta 2-värisestä tykkään itekki. Yläosa tulee pysymään tuollaisena vaaleana, mutta alaosaan oon suunnitellu jotain vihreän sävyä. Se T3-Designer on ihan hyvä apu uutta lookkia suunnitellessa.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Yks päivä kun emäntä lähti oman harrastuksen pariin ja valvonta terassityömaalla vähän herpaantui, hipsin saman tien tölkkiä tutkimaan ja suunnittelemaan mitä seuraavaksi... Irroitin etupuskurin ja mitäs sieltä alta löytyikään. Jonkun asteisen kyläsepän kolarikorjaus ei sinänsä tullut yllätyksenä, mutta tehdyn korjauksen "laatu" kyllä mykisti.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kanafarmarin Koutsi
Ihan hyvä se on!!!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Näitä löytyy. Nämä oli kuitenkin muutama vuosi sitten vielä ”jos kerran vielä leimaisi” -autoja, eli paljoa ei kannattanut panostaa...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Kanafarmarin Koutsi
Monelle ne on edelleen niitäketsa kirjoitti:Näitä löytyy. Nämä oli kuitenkin muutama vuosi sitten vielä ”jos kerran vielä leimaisi” -autoja, eli paljoa ei kannattanut panostaa...
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Kanafarmarin Koutsi
Ja lisää peltitöitä... Takapuskurin jäänteet on nyt kirjaimellisesti teurastettu irti ja takaa menee helmapellit vaihtoon.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Tuommoset Mersun vanteet ostin projektiksi kun halvalla sain. Osien haalimista on muutenkin harjoitettu, silloin harvoin kun vaan on aikaa ollut. Rautapuskurit, etuvilkut, ym. muuta pientä... Niin ja sikaosastolta oon rapannu tummennuskalvoja pois. Ristus mikä homma...
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: Kanafarmarin Koutsi
kyllä kai noin vanhan kalvon luulis lähtevän aika helposti pois? Sikli tai joku muu sopiva terä joka ei lasiin jätä jälkiä ja rohkeasti vaan työntää kalvon pois ja tärpätillä liimat. Varmaan alle puoltuntia kun oman kontin raaputtelin puhtaaksi.
Re: Kanafarmarin Koutsi
Vänkärinpuolen ikkunoista lähti kohtuu helposti, mutta kuskinpuolelta ja takaa postimerkin kokoisina paloina vaikka kuinka lämmittää.
Pitää joku päivä jatkaa urakkaa kunhan motivaatio vähän palautuu...
Pitää joku päivä jatkaa urakkaa kunhan motivaatio vähän palautuu...
Re: Kanafarmarin Koutsi
Pari kuukautta on työt haitannu harrastuksia, mutta tänään nytkähti projekti taas vähän eteenpäin, kun löyty paikalliselta purkaamolta "uudet" etuistuimet. Luovuttaja oli 4-ovinen C-mallin Ascona. Tämän operaation jälkeen on suunnitelmissa vähän lisää hitsaushommia ja sitten pääsee suunnittelemaan sisustaa tosissaan. Maalaus ja moottorinvaihto hommat siirtyy ens kesälle koska toinen harraste-auto viettää talvet tallissa.