-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
- Säksätykset kojelaudan sisällä haiskahtaa maavialta, samoin mystiset merkkivalojen palamiset.
- Kylmäkäynnistysvipu ulosvedettynä starttaus.
- Kylmäkäynnistysvipu ulosvedettynä starttaus.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Vaihdoin nyt välimaakaapelin ja päävirtakytkimen uusiin, joka tepsi noihin merkkivalojen palamisiin ja säksätyksiin.
Muuten hinautin auton korjaamolle, jossa imettiin polttoainejärjestelmästä ilmat pois. Vika siis oli siinä, että kun suuttimen putkissa oli alunperinkin ollut reikä niin sieltä ilmeisesti oli päässyt ilmaa järjestelmään. Siihen vielä päälle se putkien vaihto niin homma oli siinä. Korjaaja myönsi, että yksin pakkasessa voi olla vähän haastavaa saada niitä ilmoja pois.
Nyt auto toimii, starttaa ja käy muuten hyvin, mutta jäähdytysnesteet lämpenevät. Uskon, että tähän voisi olla syynä vanhat litkut, johon on vielä jossain vaiheessa päässyt öljyä (tämän voi havaita ihan silmämääräisesti paisarista ja täyttösäiliöstä). Suunnitelmana olisi huomenna vaihtaa uusi jäähdytin ja paisari sekä nesteet. Irroitin eilen valmiiksi pohjapanssarin edestä tieltä pois ja suihkuttelin rust flashiä muttereihin.
Toivottavasti se jäähdytin mahtuu kääntymään ulos sieltä kun auto on nostettu akselipukeille - olettaisin näin.
Pari vuotta tuossa on nyt ollut myös sellainen vika, että öljynpaineen merkkiääni huutaa aina moottoritiellä ajon jälkeen - lakkaa kun vaihtaa kolmoselle, aloittta uudestaan ja lakkaa taas kun kierrokset pienenevät ja vaihtaa kakkoselle. Nyt se välillä jatkaa huutamistaan siihen saakka kun on valoissa ja lakkaa kun vaihtaa ykköselle ja kiihdyttää. Ei ole öljyjen vaihto auttanut millään tavalla. Pitäisi ehkä kokeilla vaihtaa se varoitusäänen anturi?
Muuten hinautin auton korjaamolle, jossa imettiin polttoainejärjestelmästä ilmat pois. Vika siis oli siinä, että kun suuttimen putkissa oli alunperinkin ollut reikä niin sieltä ilmeisesti oli päässyt ilmaa järjestelmään. Siihen vielä päälle se putkien vaihto niin homma oli siinä. Korjaaja myönsi, että yksin pakkasessa voi olla vähän haastavaa saada niitä ilmoja pois.
Nyt auto toimii, starttaa ja käy muuten hyvin, mutta jäähdytysnesteet lämpenevät. Uskon, että tähän voisi olla syynä vanhat litkut, johon on vielä jossain vaiheessa päässyt öljyä (tämän voi havaita ihan silmämääräisesti paisarista ja täyttösäiliöstä). Suunnitelmana olisi huomenna vaihtaa uusi jäähdytin ja paisari sekä nesteet. Irroitin eilen valmiiksi pohjapanssarin edestä tieltä pois ja suihkuttelin rust flashiä muttereihin.
Toivottavasti se jäähdytin mahtuu kääntymään ulos sieltä kun auto on nostettu akselipukeille - olettaisin näin.
Pari vuotta tuossa on nyt ollut myös sellainen vika, että öljynpaineen merkkiääni huutaa aina moottoritiellä ajon jälkeen - lakkaa kun vaihtaa kolmoselle, aloittta uudestaan ja lakkaa taas kun kierrokset pienenevät ja vaihtaa kakkoselle. Nyt se välillä jatkaa huutamistaan siihen saakka kun on valoissa ja lakkaa kun vaihtaa ykköselle ja kiihdyttää. Ei ole öljyjen vaihto auttanut millään tavalla. Pitäisi ehkä kokeilla vaihtaa se varoitusäänen anturi?
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Mulla on ostettuna laatutavaratalo biltemasta muistaakseni käsikäyttöinen veneen polttoainepumppu, sellainen nyrkillä pumpattava. Sillä saa järjestelmän perusilmauksen tehtyä aika vaivattomasti. Mutta paikalleen tuota en ole uskaltanut jättää, vaan poistanut aina kun on koneen saanut hörähtämään käyntiin.
< 15kWh/100km
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Okei - itseasiassa lueskelin ton vinkin jostain FB -keskustelusta ja hommasin just ton veneen polttoainepumpun - se olikin sitten ainoa metodi, joka jäi kokeilematta. Laitetaanko se siis diesel-suodattimen ja pumpun väliin ja miten se käytännössä sitten tapahtuu se ilmaus?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Juurikin siihen suodattimen ja ruiskutuspumpun väliin. Itselläni on ollut yhdessä Tölkissä sähköpumppu siinä. En keksi syytä, miksi se ei voisi jäädä siihen.
TDI Seattia en saanut ilmaantumaan moottoria startilla pyörittämällä, joten hain Motonetista tuollaisen lutkuttimen.
Jäähdytin putoaa alas helposti, kun vaan irrotat kiinnikkeet, sähköjohdot anturista ja letkut. Ennen kuin irrotat, kokeile onko se lämmin yläreunastakin, eli onko siellä ilmaa tai tukos joka estää nesteen kierron yläosassa.
TDI Seattia en saanut ilmaantumaan moottoria startilla pyörittämällä, joten hain Motonetista tuollaisen lutkuttimen.
Jäähdytin putoaa alas helposti, kun vaan irrotat kiinnikkeet, sähköjohdot anturista ja letkut. Ennen kuin irrotat, kokeile onko se lämmin yläreunastakin, eli onko siellä ilmaa tai tukos joka estää nesteen kierron yläosassa.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. No pidetäään se pumppu ainakin autossa mukana vastaisen varalle.
Ok. hyvä juttu. Kokeillaan, veikkaan, että on syylärikin kyllä sen ikäinen, että ihan hyvä on vaihtaa. Lisäksi ilmaruuvista meni kierteet joku vuosi takaperin, joten se ilmauskin meni vähän hankalaksi. Nyt uusi Hellan syyläri tilalle.
Ok. hyvä juttu. Kokeillaan, veikkaan, että on syylärikin kyllä sen ikäinen, että ihan hyvä on vaihtaa. Lisäksi ilmaruuvista meni kierteet joku vuosi takaperin, joten se ilmauskin meni vähän hankalaksi. Nyt uusi Hellan syyläri tilalle.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Mulla se syy oli ostopaikka - biltema. Ja uskoakseni ihan hyvä ratkaisu niin, nimittäin letkut on huomattavasti kovettuneet dieselle altistuksesta.AT5nok kirjoitti: En keksi syytä, miksi se ei voisi jäädä siihen.
< 15kWh/100km
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Olikin mielenkiintoinen päivä kun akku oli hyytynyt 20 yöpakkasissa nyt kun auto on pari viikkoa seissyt. Sain appiukolta akkuun virtaa, mutta käynnistys kuulosti samalta kuin ennen suuttimen putkien ilmausta - eli ei lähtenyt. Vedin ässäkortin hihasta ja leikkasin sen pumpulle menevän putken poikki ja ruuvasin siihen väliin sen moottoriveneen polttoainepumpun ja kas, auto lähti käyntiin kun samalla antoi virtaa ja pumppasi dieseliä käynnistettäessä.
Veikkaus on siis, että jossain on vuoto, josta pääsee ilmaa. Mahdollisesti sen suuttimen kohdalla, joka lähti putkien vaihdon yhteydessä irti (pumpun puolelta) ja jonka laitoin kasaan ja työnsin takaisin.
Auto ylikuumeni ajettaessa sellaiseen tahtiin, että oli vaikea päästä Helsingistä Kaitaalle Espooseen, jossa oli tarkoitus vaihtaa jäähdytin ja nesteet. Piti 3 kertaa pysähtyä kun auto keitti.
Sain vaihdettua pitkällisen ähkinnän jälkeen, jäähdyttimen, paisarin ja nesteet. Yritin ilmata järjestelmän, mutta sen voisi vielä yrittää tehdä uudelleen.
Onko termostaatilla joku oma ilmausruuvi tms, joka pitäisi myös aukaista jäähdytinnesteiden ilmauksen yhteydessä? Missähän tämä numiska sijaitsee?
Sen verran tuntui vielä kone lämpenevän jäähdyttimen vaihdon jälkeenkin, että pitäisi sitten ehkä etsiä seuraavaa syytä kuumenemiseen..
Vesipumppu, tuulettajan hihna, kannen tiivisteet?
Veikkaus on siis, että jossain on vuoto, josta pääsee ilmaa. Mahdollisesti sen suuttimen kohdalla, joka lähti putkien vaihdon yhteydessä irti (pumpun puolelta) ja jonka laitoin kasaan ja työnsin takaisin.
Auto ylikuumeni ajettaessa sellaiseen tahtiin, että oli vaikea päästä Helsingistä Kaitaalle Espooseen, jossa oli tarkoitus vaihtaa jäähdytin ja nesteet. Piti 3 kertaa pysähtyä kun auto keitti.
Sain vaihdettua pitkällisen ähkinnän jälkeen, jäähdyttimen, paisarin ja nesteet. Yritin ilmata järjestelmän, mutta sen voisi vielä yrittää tehdä uudelleen.
Onko termostaatilla joku oma ilmausruuvi tms, joka pitäisi myös aukaista jäähdytinnesteiden ilmauksen yhteydessä? Missähän tämä numiska sijaitsee?
Sen verran tuntui vielä kone lämpenevän jäähdyttimen vaihdon jälkeenkin, että pitäisi sitten ehkä etsiä seuraavaa syytä kuumenemiseen..
Vesipumppu, tuulettajan hihna, kannen tiivisteet?
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Kaippa tuo kansi/kannetiivistevialta kuulostais sitten. Kyllä jo pelkässä vedet sisään, koneeseen kierroksia-menetelmällä auton saa ajettavaan kuntoon
< 15kWh/100km
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Toki jos termostaatti jumissa kiinni asentoon, niin voi lämmetä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Sanotaanko, että toivottavasti vika on termostaatissa ja toivottavasti ei ole kannen tiivisteissä.
Tuli nyt itsellekin mieleen tuo termostaatti. Se meinaan vaihdettiin Venäjän reissulla korjaamolla viimeisenä toimenpiteenä aika kiireessä - korjaamo siis vaihtoi. Eivät meinanneet ensin löytää koko termostaattia kun auto ei ollut tuttu. Auto lämpeni heti paluumatkallakin, mutta sain sen vesien lisäyksellä toimimaan. Onhan sitä tässä välissä käytetty, mutta ehkä vois vaihtaa sen termostaatin varun vuoksi.
Mietin myös, että pitäisköhän se lämpötila-anturi vaihtaa jäähdyttäjään.
Tuli nyt itsellekin mieleen tuo termostaatti. Se meinaan vaihdettiin Venäjän reissulla korjaamolla viimeisenä toimenpiteenä aika kiireessä - korjaamo siis vaihtoi. Eivät meinanneet ensin löytää koko termostaattia kun auto ei ollut tuttu. Auto lämpeni heti paluumatkallakin, mutta sain sen vesien lisäyksellä toimimaan. Onhan sitä tässä välissä käytetty, mutta ehkä vois vaihtaa sen termostaatin varun vuoksi.
Mietin myös, että pitäisköhän se lämpötila-anturi vaihtaa jäähdyttäjään.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Onko jäähdytin kuuma myös ylhäältä, kun ylikuumenee?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
En ole kokeillut vielä jäähdyttimen kuumuutta. Nyt vaihdoin sen termostaatinkin - silmämääräisesti tarkasteltuna se edellinenkin vaikutti ihan hyvältä.
Sellainen tuli mieleen, että sen jälkeen kun auto hinattiin korjaamolle niin auto kävi nätisti ja ajettaessa ei ollut ylikuumenisongelmia. Sitten auto seisoi pari päivää ja jostain oli ilmeisesti päässyt taas ilmaa polttoainejärjestelmään, sillä auto ei lähtenyt käyntiin millään ennen kuin appiukko pumppasi sitä moottoriveneen käynnistyspumppua pitkään, samalla kun itse käynnistin autoa. Sen jälkeen kun auto käynnistyi niin se tuntui käyvän tosi kovilla kierroksilla tyhjänä. Siitä kun lähdin vaihtamaan syyläriä niin se keittikin aika pian.
Syylärin vaihdon jälkeen kun auton käynnisti niin se kävi myös tyhjäkäyntiä kovilla kierroksilla, paluumatkalla lämpeni, mutta pääsi kuitenkin keittämättä kotiin. Nyt kun auto ollut taas jokusen päivän paikallaan niin ei meinaa lähteä käyntiin, ilmeisesti sen ilman takia. Pitäis pyytää joku kaveri pumppaamaan ilmat pois.
Tuli mieleen, että kun korjaamon ilmanpoiston jälkeen auto kävi nätisti eikä kuumentunut niin vaikuttaisiko se, että jostain pääsee ilmaa polttoainejärjestelmään siten, että auto käy liian kovilla kierroksilla ja ylikuumenee tms?
Sellainen tuli mieleen, että sen jälkeen kun auto hinattiin korjaamolle niin auto kävi nätisti ja ajettaessa ei ollut ylikuumenisongelmia. Sitten auto seisoi pari päivää ja jostain oli ilmeisesti päässyt taas ilmaa polttoainejärjestelmään, sillä auto ei lähtenyt käyntiin millään ennen kuin appiukko pumppasi sitä moottoriveneen käynnistyspumppua pitkään, samalla kun itse käynnistin autoa. Sen jälkeen kun auto käynnistyi niin se tuntui käyvän tosi kovilla kierroksilla tyhjänä. Siitä kun lähdin vaihtamaan syyläriä niin se keittikin aika pian.
Syylärin vaihdon jälkeen kun auton käynnisti niin se kävi myös tyhjäkäyntiä kovilla kierroksilla, paluumatkalla lämpeni, mutta pääsi kuitenkin keittämättä kotiin. Nyt kun auto ollut taas jokusen päivän paikallaan niin ei meinaa lähteä käyntiin, ilmeisesti sen ilman takia. Pitäis pyytää joku kaveri pumppaamaan ilmat pois.
Tuli mieleen, että kun korjaamon ilmanpoiston jälkeen auto kävi nätisti eikä kuumentunut niin vaikuttaisiko se, että jostain pääsee ilmaa polttoainejärjestelmään siten, että auto käy liian kovilla kierroksilla ja ylikuumenee tms?
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Voihan se nostaa lämpöjä jos se käy laihalla, saman tekee jos pumpun ajoitus on mettässä. Silloin se ei välttämättä lähde myöskään käyntiin helposti ja voi vaatia startatessa enemmän löpöä pumppuun.
Kummatkin asiat tekee nopeata lämmön nousua. Mulla oli joskus diesel eskortti jota ei meinannu kukaan saada käyntiin, heitin autokaupalle jossa se silloin oli että mä voin ottaa sen riesakseni ja maksan siitä tän verran. Ne hetken mietti ja empi, sitten tehtiin kaupat. Kotia päästyäni sillä se hais kuin palava rukkanen ja kurkkaus konehuoneeseen ja punahehkunen turpo ja pakosarja juorus heti että ajoitus oli mettässä.
Jakopää auki ja kattomaan että mitä se sanoo, se sano että pumppu oli 1,5 hammasta pielessä, eikun pumpun hihnan kiristin löysäksi ja hampaan pomppu, siitä sitten hihnapyörää auki ja loppu kohdalleen. Jo rupes käynnistymään hyvin ja vedot oli kotona, eikä lämmötkään olleet enää tapissa.
Tekisi mieli kysyä että käykö se miten pehmeen kuuloisesti, 1.6 ja 1.9 osaa pompauttaa pumpulta hihnaa hampaan huti sammutuksen hetkellä. Ainakin töissä joutu useasti niitä kääntämäään kohdilleen. Linden trukeissa on 1,9 konetta käytetty ja sieltä tuttua. Jos se käy terävästi ja vetoja tuntuu olevan älyttömästi mutta ei kulkua niin se olis aikasella, pehmeä käynti ja vedot laiskat mutta kulkee hyvin, eikä halua käynnistyä hyvin niin vois olla myöhäsellä. Osaa myös savuttaa ja haista pakokaasusta löpölle, mutta ei välttämättä.
Esikammiokone nostaa myös liian isolla syötöllä lämpöä kanteen hyvin rajusti...
Kummatkin asiat tekee nopeata lämmön nousua. Mulla oli joskus diesel eskortti jota ei meinannu kukaan saada käyntiin, heitin autokaupalle jossa se silloin oli että mä voin ottaa sen riesakseni ja maksan siitä tän verran. Ne hetken mietti ja empi, sitten tehtiin kaupat. Kotia päästyäni sillä se hais kuin palava rukkanen ja kurkkaus konehuoneeseen ja punahehkunen turpo ja pakosarja juorus heti että ajoitus oli mettässä.
Jakopää auki ja kattomaan että mitä se sanoo, se sano että pumppu oli 1,5 hammasta pielessä, eikun pumpun hihnan kiristin löysäksi ja hampaan pomppu, siitä sitten hihnapyörää auki ja loppu kohdalleen. Jo rupes käynnistymään hyvin ja vedot oli kotona, eikä lämmötkään olleet enää tapissa.
Tekisi mieli kysyä että käykö se miten pehmeen kuuloisesti, 1.6 ja 1.9 osaa pompauttaa pumpulta hihnaa hampaan huti sammutuksen hetkellä. Ainakin töissä joutu useasti niitä kääntämäään kohdilleen. Linden trukeissa on 1,9 konetta käytetty ja sieltä tuttua. Jos se käy terävästi ja vetoja tuntuu olevan älyttömästi mutta ei kulkua niin se olis aikasella, pehmeä käynti ja vedot laiskat mutta kulkee hyvin, eikä halua käynnistyä hyvin niin vois olla myöhäsellä. Osaa myös savuttaa ja haista pakokaasusta löpölle, mutta ei välttämättä.
Esikammiokone nostaa myös liian isolla syötöllä lämpöä kanteen hyvin rajusti...
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Kiitoksia vinkeistä. Pitänee tarkistuttaa ainakin toi pumpun ajoitus.
Jos sais auton loppuviikosta kaverin avustuksella käyntiin niin vois tehdä vielä uudestaan jäähdytysnesteiden ilmauksen ja tarkistaa syylärin toiminta sekä katsoa miten auto käyttäytyy ajossa. Nyt kun ei ole saanut pitkää ajoa niin akkukaan ei ehdi latautua kunnolla - melkoinen ongelmien suma.
Jos sais auton loppuviikosta kaverin avustuksella käyntiin niin vois tehdä vielä uudestaan jäähdytysnesteiden ilmauksen ja tarkistaa syylärin toiminta sekä katsoa miten auto käyttäytyy ajossa. Nyt kun ei ole saanut pitkää ajoa niin akkukaan ei ehdi latautua kunnolla - melkoinen ongelmien suma.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Kun projektissa on meneillään pieni tauko ennen moottorinvaihtoa niin kirjoitellaan sitten juttuja. Nyt olis aluksi tarjolla artikkeli liittyen moottorinvaihtoon:
http://www.greensyncro.fi/moottorinvaih ... yhtymista/
Seuraavaksi on tulossa vastaavantyyppinen artikkeli liittyen retkeilyauton rakentamisen säädöksiin.
Facebook -sivuistakin saa tykätä: https://www.facebook.com/Green-Syncro-244460579461642/
http://www.greensyncro.fi/moottorinvaih ... yhtymista/
Seuraavaksi on tulossa vastaavantyyppinen artikkeli liittyen retkeilyauton rakentamisen säädöksiin.
Facebook -sivuistakin saa tykätä: https://www.facebook.com/Green-Syncro-244460579461642/
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Nyt tuntuu tämä moottorinvaihtohomma sen verran kanittavan, että kysytäänpä täältäkin, että löytyiskö ketään, kuka voisi pääkaupunkiseudulla avittaa tässä hommassa?
Mulla on AFN 1.9 tdi ecuineen ja jopa talli autonnostimella, mutta ei tekijää eikä itsellä osaamista.
Jos löytyisi joku halukas auttaja niin voisin muutaman satasen maksaakin, että saisin auton taas liikkeelle.
Terv,
Jaakko
Mulla on AFN 1.9 tdi ecuineen ja jopa talli autonnostimella, mutta ei tekijää eikä itsellä osaamista.
Jos löytyisi joku halukas auttaja niin voisin muutaman satasen maksaakin, että saisin auton taas liikkeelle.
Terv,
Jaakko
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Minkälaista apua kaipaat?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
No itsehän osaisin lähinnä toimia apumiehenä tossa kun ei ole tällaisista hommista minkäänlaista kokemusta.
Eli merkittävää vetoapua siis. Mutta kuten sanottua, niin jotain olen valmis myös maksamaan hommasta.
Eli merkittävää vetoapua siis. Mutta kuten sanottua, niin jotain olen valmis myös maksamaan hommasta.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Täältä kyllä löytyy osaamattomallekin kattava tietopaketti, en ikinä ollut moottoreita itsekään vaihdellut ennen tölkkiharrastusta mutta lueskeltua tämän foorumin kannesta kanteen päätin kokeilla, ja nyt noita on swappailtu sitten useampikin Tosin ei TDI koneita mutta niihin on omat ketjunsa myös
Hulluna tölökkeihin.