Laulubussi "Caravelle"
Laulubussi "Caravelle"
Moikka!
On aika ryhtyä tuumasta toimeen ja kerrankin kirjoittaa itsekin jotain tänne foorumille. Tuli tuossa viime kesänä ostettua kaverin kanssa (foorumilla Muska_25) puoliksi 9 paikkainen volkswagen Caravelle. Pitkään olin tätä vastaan mutta kaveri sai ylipuhuttua, onneksi.
Moottorina toimii vielä toistaiseksi 2.1 WBX "DJ" tai niin kuin jotkut tituleeraavat: Arpakoneeksi.
Auton sisustana toimi mitä ilmeisimmin vanhat veolian penkit sekä itsetehty katto "kanootti" niin kuin me sitä kutsumme. (Eli siis jonkin sortin puukyhäelmä jossa kulkee ledivalot sekä spotteja ja sähköjä..)
Auton kunto oli ajettava, kun me sen saimme.
Tallin pihaan saapuessamme kuitenkin innostuin jarrupoljinta painamaan oikein urakalla ja eiköhän jarruputki napsahtanut rikki. Onneksi tämä ei käynyt moottoritiellä..
Pientä laittoa oli leimalle, mutta todella kivuttomasti saimme sen läpi. Eikun homma rokkaamaan. Otin itse auton ns. käyttöautoksi kesänajaksi. Tulihan sillä varmaankin rullailtua n.1000km, kun tajusimme, että auto kaipaa ehostusta. Ensimmäisenä sai vanha lattiamatto lähteä autosta. Korvasimme sen toimistotila käyttöön tarkoitetulla laminaatilla. Laminaatti itsessään on hieno, mutta yhdistelmä humalaisia suomalaisia ja liikkuva auto sekä laminaatti ei. Tottakai laminaatti sitten meni rikki ja turposi. Se ei kuitenkaan meitä haitannut.
Ensimmäinen kunnon ostos oli autoon äänentoisto. Kaksi kappaletta subwooffereita 4 kappaletta midejä sekä 4 kappaletta bulletteja tuhoaa tällä hetkellä tärykalvojamme, kaikki mallia Digital Design!
Tulihan myös samalla tehtyä itse pöytäkin sinne. Ei se hieno ole, mutta 0,33 tölkit pitää pystyssä.
Tällä setupilla menimme n. 2-3kk, kunnes alkoi tulemaan ongelmia. Huomasin, että aamulla käynnistäessä ei auto pysy käynnissä tyhjänkäynnillä ja käy vajailla. Hieman tutkiskelimme asiaa niin venttiilien säädöllä homma rokkasi taas! Kauaa ei ollut lippu korkealla mastossa, kun oireet alkoivat taas. Alkoi olla jo kylmä ulkona joten päätimme viedä Caravellen sisätiloihin.
Nyt saimme idean laittaa autoon ilmajousituksen. Pienen internet seikkailun jälkeen löysimme suomalaisen firman, joka maahantoi ilmajousituksia niin sanotulla "bolt on" muutospaloilla. Eikun semmoinen tilaukseen.
Sattuipa hassusti, että saimme 4 henkilön istuimenkin caravelleen - 2015 vuosimallin Ford Transitista. Täysin korkkaamattomat! Kuosi on mielestäni jopa siedettävä ja ehkä uusin asia mitä olen koskaan elämäni aikana omistanut!
Jotain tummennusta saimme auton ikkunoihinkin tehtyä.
Päätimme tiputtaa koneen pois autosta ja tehdä jonkunmoinen katselmus, että mitä se on syönyt! Ihan hyvä, että katsoimme. Olihan kannet halki tosiaan venttiilien välistä. Kumpikin. Nyt kannet ovat vielä tätä kirjoittaessa (9.1.2016) koeponnistettavana Kansisetillä lohjalla. Toivotaan parasta, pelätään huonointa. Myös kansia ulosvetäessä yksi sylinteriputkikin päätti, että on aika tulla ulos. Nätisti tuli kannen mukana. Vissiin hieman hankala homma saada paikoilleen? (Otetaan huomioon, että olemme kummatkin vain putkiaivoisia rakennusmiehiä..)
Eli kesäksi pitäisi vielä tehdä:
- Uusi lattia autoon
- Asentaa ilmajouset ja leimata ne
- Saada kone kuntoon.
- Mahdollisesti uudet vanteet?
On aika ryhtyä tuumasta toimeen ja kerrankin kirjoittaa itsekin jotain tänne foorumille. Tuli tuossa viime kesänä ostettua kaverin kanssa (foorumilla Muska_25) puoliksi 9 paikkainen volkswagen Caravelle. Pitkään olin tätä vastaan mutta kaveri sai ylipuhuttua, onneksi.
Moottorina toimii vielä toistaiseksi 2.1 WBX "DJ" tai niin kuin jotkut tituleeraavat: Arpakoneeksi.
Auton sisustana toimi mitä ilmeisimmin vanhat veolian penkit sekä itsetehty katto "kanootti" niin kuin me sitä kutsumme. (Eli siis jonkin sortin puukyhäelmä jossa kulkee ledivalot sekä spotteja ja sähköjä..)
Auton kunto oli ajettava, kun me sen saimme.
Tallin pihaan saapuessamme kuitenkin innostuin jarrupoljinta painamaan oikein urakalla ja eiköhän jarruputki napsahtanut rikki. Onneksi tämä ei käynyt moottoritiellä..
Pientä laittoa oli leimalle, mutta todella kivuttomasti saimme sen läpi. Eikun homma rokkaamaan. Otin itse auton ns. käyttöautoksi kesänajaksi. Tulihan sillä varmaankin rullailtua n.1000km, kun tajusimme, että auto kaipaa ehostusta. Ensimmäisenä sai vanha lattiamatto lähteä autosta. Korvasimme sen toimistotila käyttöön tarkoitetulla laminaatilla. Laminaatti itsessään on hieno, mutta yhdistelmä humalaisia suomalaisia ja liikkuva auto sekä laminaatti ei. Tottakai laminaatti sitten meni rikki ja turposi. Se ei kuitenkaan meitä haitannut.
Ensimmäinen kunnon ostos oli autoon äänentoisto. Kaksi kappaletta subwooffereita 4 kappaletta midejä sekä 4 kappaletta bulletteja tuhoaa tällä hetkellä tärykalvojamme, kaikki mallia Digital Design!
Tulihan myös samalla tehtyä itse pöytäkin sinne. Ei se hieno ole, mutta 0,33 tölkit pitää pystyssä.
Tällä setupilla menimme n. 2-3kk, kunnes alkoi tulemaan ongelmia. Huomasin, että aamulla käynnistäessä ei auto pysy käynnissä tyhjänkäynnillä ja käy vajailla. Hieman tutkiskelimme asiaa niin venttiilien säädöllä homma rokkasi taas! Kauaa ei ollut lippu korkealla mastossa, kun oireet alkoivat taas. Alkoi olla jo kylmä ulkona joten päätimme viedä Caravellen sisätiloihin.
Nyt saimme idean laittaa autoon ilmajousituksen. Pienen internet seikkailun jälkeen löysimme suomalaisen firman, joka maahantoi ilmajousituksia niin sanotulla "bolt on" muutospaloilla. Eikun semmoinen tilaukseen.
Sattuipa hassusti, että saimme 4 henkilön istuimenkin caravelleen - 2015 vuosimallin Ford Transitista. Täysin korkkaamattomat! Kuosi on mielestäni jopa siedettävä ja ehkä uusin asia mitä olen koskaan elämäni aikana omistanut!
Jotain tummennusta saimme auton ikkunoihinkin tehtyä.
Päätimme tiputtaa koneen pois autosta ja tehdä jonkunmoinen katselmus, että mitä se on syönyt! Ihan hyvä, että katsoimme. Olihan kannet halki tosiaan venttiilien välistä. Kumpikin. Nyt kannet ovat vielä tätä kirjoittaessa (9.1.2016) koeponnistettavana Kansisetillä lohjalla. Toivotaan parasta, pelätään huonointa. Myös kansia ulosvetäessä yksi sylinteriputkikin päätti, että on aika tulla ulos. Nätisti tuli kannen mukana. Vissiin hieman hankala homma saada paikoilleen? (Otetaan huomioon, että olemme kummatkin vain putkiaivoisia rakennusmiehiä..)
Eli kesäksi pitäisi vielä tehdä:
- Uusi lattia autoon
- Asentaa ilmajouset ja leimata ne
- Saada kone kuntoon.
- Mahdollisesti uudet vanteet?
Re: Laulubussi "Caravelle"
Hieno laulubussi. Lattiaksi suosittelen käyttäjän haluamalla kuosilla vinyylimattoa raksakaupasta. Alle vaneri tai jos on painetta niin filmivaneri. Itse laitoin vanerin uppokantarosteripulteilla kiinni lattiaan, läpiviennit ruostesuojaten, päälle matto. Kaadatte kuintenkin keskimäärin 1,8l/vrk erilaisia virvoitusjuomia matolle niin kaikki muut terassimatot kannattaa jättää kauppaan.
Re: Laulubussi "Caravelle"
Vinyylimatto ja lattiakaivo sinne.Joker kirjoitti:Hieno laulubussi. Lattiaksi suosittelen käyttäjän haluamalla kuosilla vinyylimattoa raksakaupasta. Alle vaneri tai jos on painetta niin filmivaneri. Itse laitoin vanerin uppokantarosteripulteilla kiinni lattiaan, läpiviennit ruostesuojaten, päälle matto. Kaadatte kuintenkin keskimäärin 1,8l/vrk erilaisia virvoitusjuomia matolle niin kaikki muut terassimatot kannattaa jättää kauppaan.
Tervetuloa foorumille.
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Laulubussi "Caravelle"
Tuota, youtubesta löytyy hyviä pätkiä kansien ja mäntien sekä putkien laitosta. Männät saat asennettua putkiin oikeastaan vain pöydällä. Männänrenkaat puristaa kaulurilla ja naputella sit männät putkiin. Jättää sitten männäntappien reijät näkyville kiertokankiin asennusta varten. Putkiin pitää vaihtaa tiivisterenkaat - mustat alaosiin ja vihreät kansien päähän putkia.
Kuvaa kun katsoo niin männän tappien asennus ei onnistu ilman et ensin otat tuon toisenkin putken ja männän irralleen. Ei ole tilaa työskennellä. Ensin pitäisi asentaa tämä pytty ja sit tuo vielä paikoillaan oleva.
Kuvaa kun katsoo niin männän tappien asennus ei onnistu ilman et ensin otat tuon toisenkin putken ja männän irralleen. Ei ole tilaa työskennellä. Ensin pitäisi asentaa tämä pytty ja sit tuo vielä paikoillaan oleva.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Laulubussi "Caravelle"
Kiitoksia!
Vinyylilattia on tulossa. Laminaatin alla onkin jo vaneri ollut joten vinyylilattian laitto vaan päälle. Pitääpi mattomiehiltä kysellä mistä saisi hieman halvemmalla! Pitää tuota konetta tosiaan katsella.. Toinen vaihtoehtohan olisi jos löytäisi toimivan koneen tai volvon koneen ja siihen kiinnikkeet.
Tältä rojekti näyttää tällähetkellä:
Vinyylilattia on tulossa. Laminaatin alla onkin jo vaneri ollut joten vinyylilattian laitto vaan päälle. Pitääpi mattomiehiltä kysellä mistä saisi hieman halvemmalla! Pitää tuota konetta tosiaan katsella.. Toinen vaihtoehtohan olisi jos löytäisi toimivan koneen tai volvon koneen ja siihen kiinnikkeet.
Tältä rojekti näyttää tällähetkellä:
Re: Laulubussi "Caravelle"
Helpompi sinne on volkkarin rivikone laittaa, jos haluaa bensassa pysyä. Hieno rojekti ja tervetuloa joukkoon tummaan!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Laulubussi "Caravelle"
Tervetuloa Foorumille minunkin puolesta!
Tuo bensakone asia varmaan jatkossa kiinnostaa itseäkin, avaan spekulaatiota varten oman ketjun tuonne asiaan kuuluvaan osastoon. Muistelen että lieventyikö nyt säädökset koneen koon suhteen? Ventoahan on tehty 2.8 vr6 koneella ja sehän kiinnityksen suhteen taitaa käydä Tölkkiin?
Tuo bensakone asia varmaan jatkossa kiinnostaa itseäkin, avaan spekulaatiota varten oman ketjun tuonne asiaan kuuluvaan osastoon. Muistelen että lieventyikö nyt säädökset koneen koon suhteen? Ventoahan on tehty 2.8 vr6 koneella ja sehän kiinnityksen suhteen taitaa käydä Tölkkiin?
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Laulubussi "Caravelle"
Hellou! Olen siis auton toinen omistaja
Meillähän olisi yksi golf mk2 16v gti KR-kone ylimääräisenä, mitenhän tuo sinne sopisi?
Meillähän olisi yksi golf mk2 16v gti KR-kone ylimääräisenä, mitenhän tuo sinne sopisi?
Re: Laulubussi "Caravelle"
Hyvin sopii, dieselin kiinnikkeillä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Laulubussi "Caravelle"
Mä voisin olla kiinnostunut tuosta vanhasta bokserimosasta ja kaikesta siihen liittyvästä, jos ootte laittamassa rivikonetta tilalle.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Laulubussi "Caravelle"
muska_25 kirjoitti:Hellou! Olen siis auton toinen omistaja
Meillähän olisi yksi golf mk2 16v gti KR-kone ylimääräisenä, mitenhän tuo sinne sopisi?
KR on 139 hv (102 KW) kone ja Tölkkiin max teho on 134,4 hv (2.1 WBX (DJ) 112 hv)
TRAFI 1.10.2015 kirjoitti: TRAFI/8777/03.04.03.00/2013
Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan
alkuperäistä pienempi.
Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin
(vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver-
tailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
C) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
Re: Laulubussi "Caravelle"
Itse laskeskelin samaa. Läpi menisi PL koneella, tuottaa 129hp ulos! Eli menisi alle 20%!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Laulubussi "Caravelle"
Tai sitten "omavalmiste" ja dynon kautta säädettynä max 134,4 hv.
Re: Laulubussi "Caravelle"
Eli jättää siitä KR:stä osat putsaamatta ja rassaamatta, niin ei kai siinäkään enää yli 134:ää ole.AT5nok kirjoitti:Tai sitten "omavalmiste" ja dynon kautta säädettynä max 134,4 hv.
Re: Laulubussi "Caravelle"
Suurin pirtein näin! katsotaan mitä tuleman pitää. Kansiset toi uutisia, että huolimatta parista halkeamasta venttiilien välillä meni koeponnistus läpi. Eli pystyy käyttämään vanhoja kansia. Eli lähdemme siis nyt kokeilemaan wbxän kunnostusta! Tiivistesarja tilaukseen ja kokeilemaan!
Re: Laulubussi "Caravelle"
Osaakos kukaan sanoa, että pitääkö tohon wbxään vaihtaa kannen pinnapultit? Eli onko mallia venyvää?
Re: Laulubussi "Caravelle"
Tulipahan nyt tilattua itselle tuo Bentleyn manuaali. "Raamattu".
Jos joku sitten muuten sitä tarvitsee niin kirja löytyy Nummela-Espoo väliltä. Toistaiseksi nyt itse sitä tarvitaan, kun yritetään kasata se kone.
Jos joku sitten muuten sitä tarvitsee niin kirja löytyy Nummela-Espoo väliltä. Toistaiseksi nyt itse sitä tarvitaan, kun yritetään kasata se kone.
Re: Laulubussi "Caravelle"
Nyt on uusi lattia autossa! Vinyylilattia tummalla "puukuosilla". Ensiviikolla alkaa lohkonpurku ja katsomme saisimmeko jotain järkeä koneeseen. Mahdollisesti myös penkkien laitto sisälle ja muuta pientä ehostamista. Osaako kukaan sanoa, että onko avattava ikkuna (liukuikkuna) mitoiltaan sama, kuin lasi joka siinä on? (Eli siis kuskin takana oleva lasi matkustamossa) Pitäisi tuo tiiviste tilata siihen.
samalla tuli myös vähän "maalailtua" vaihdelaatikkoa jotenkin.
samalla tuli myös vähän "maalailtua" vaihdelaatikkoa jotenkin.
Re: Laulubussi "Caravelle"
Ja homma etenee taas.
Saimme irrotettua männän "suht" helposti (vähän joutu sormileikkejä leikkimään). Pari viikkoa kestää tosiaan osien toimitus nyt meille. Tuli tilattua uusia pultteja, tiivisteet moottorille, termari, vesipumppua.. Pientä sälää lisäksi. Oli kyllä heti "raamatusta" apua. Hyvä kirja! Suosittelen.
Tosin huomasimme tälläsen jutun, kun saatiin mäntä irti. Onkohan kuinka vakavaa? (Näkyy pieni halkeama kuvassa)
Nytkun ajallisesti "löysää" tässä hetki niin voisi yrittää istuttaa noi ransitin penkit ja vaikkapa ton pöydän sisälle. Sekä vähän takakonttiakin jos jaksais suunnitella..
Saimme irrotettua männän "suht" helposti (vähän joutu sormileikkejä leikkimään). Pari viikkoa kestää tosiaan osien toimitus nyt meille. Tuli tilattua uusia pultteja, tiivisteet moottorille, termari, vesipumppua.. Pientä sälää lisäksi. Oli kyllä heti "raamatusta" apua. Hyvä kirja! Suosittelen.
Tosin huomasimme tälläsen jutun, kun saatiin mäntä irti. Onkohan kuinka vakavaa? (Näkyy pieni halkeama kuvassa)
Nytkun ajallisesti "löysää" tässä hetki niin voisi yrittää istuttaa noi ransitin penkit ja vaikkapa ton pöydän sisälle. Sekä vähän takakonttiakin jos jaksais suunnitella..