ary:n AAZ:situs
ary:n AAZ:situs
ARY on tuo minun 2wd ja nyt siitä uupui tuo vanha jx, tilalle hankittu passat -93 AAZ kone(eko)
Asennuksesta muutama kysymys näitä laitelleille.
Kumpi parempi JX vai AAZ vauhtis /kautta kytkin. Neulalaakeriksi kytkinakselille taitaa käydä sama kuin JX:sään
Öljypumpuksi ajattelin laittaa uuden JX:n pumpun.AAZ pumppu näyttää aika kuluneelta.
Öljypohjaksi JX:n.
Turpoksi ja sarjoiksi jätän nuo AAZ:sin.
Tarviiko öljyn paluuta turbolta muuttaa pohjaan vai toimiiko tuo alkuperäinen lohkoon menevä reitti.
Tuleeko noilla suunnitelmilla sillein toimiva kone, että toi kaksivetoinen jaksaa minua kyytiä töihin ja harrastuksiin taas.
Paljonhan näistä on tällä palstalla kirjoiteltu, mutta nyt tuntui olevan haluamani tieto monessa ketjussa...
Asennuksesta muutama kysymys näitä laitelleille.
Kumpi parempi JX vai AAZ vauhtis /kautta kytkin. Neulalaakeriksi kytkinakselille taitaa käydä sama kuin JX:sään
Öljypumpuksi ajattelin laittaa uuden JX:n pumpun.AAZ pumppu näyttää aika kuluneelta.
Öljypohjaksi JX:n.
Turpoksi ja sarjoiksi jätän nuo AAZ:sin.
Tarviiko öljyn paluuta turbolta muuttaa pohjaan vai toimiiko tuo alkuperäinen lohkoon menevä reitti.
Tuleeko noilla suunnitelmilla sillein toimiva kone, että toi kaksivetoinen jaksaa minua kyytiä töihin ja harrastuksiin taas.
Paljonhan näistä on tällä palstalla kirjoiteltu, mutta nyt tuntui olevan haluamani tieto monessa ketjussa...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: ary:n AAZ:situs
- - AAZ:n kytkimen / vauhtiksen voit heittää metallin keräykseen, ehdottämasti JX:n vauhtis ja kytkin, ellet sitten samantien hommaa 228 mm (TDI/WBX yhdistelmää)
- JX:n silmälaakeri kampiakselin päähän.
- JX:n öljypumppu tai ainakin se imuputki. Pumppuosa on samanlainen 1.6 ja 1.9 koneissa, imuputkessa ero, voi vaihtaa.
- Kone tulee niin vinoon, ettei öljyn paluu välttämättä toimi alkuperäisillä osilla, joten suosittelen tulppamaan alkuperäisen paluuyhteen lohkosta ja viemään paluun JX:n öljupohjaan. Paluuletkun voit tehdä itse, ahtimeen kiinni se AAZ:n alkuperäinen, josta katkaiset turhat pois ja öljypohjaan JX:n putken pätkä. Väliin jotain öljyä kestävää letkua. Turbon päähän kannattaa varmaan jättää vähän pidempi, jotta hukkaa lämpöä.
- Ahtimen pesiä pitänee vähän käännellä uusiksi, jotta keskikohta tulee suoraan, öljy pääsee valumaan läpi vapaasti.
- Helpoimmalla pääset, jos laitat JX:n pakosarjan ja ahtimen sekä JX:n imusarjan.
Re: ary:n AAZ:situs
OK kiitos vastineesta. Mites tuo eko pumppu olisiko tuo toimiva JX pumppu parempi vaihtoehto.
Mitään huipputehoja ei tavoitella ihan vaan toimivaa pakettia.
PS. mites se hihnapyörä joka olet kerennä sen varaosa koneen tarkastaan. Tilasin sen huohotin putken sieltä linkistäsi.
Mitään huipputehoja ei tavoitella ihan vaan toimivaa pakettia.
PS. mites se hihnapyörä joka olet kerennä sen varaosa koneen tarkastaan. Tilasin sen huohotin putken sieltä linkistäsi.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: ary:n AAZ:situs
Hihnapyörän oli joku jo tarvinnut. Varaosanrolla sellainen voisi löytyä eBaystakin edullisesti. FFP.fi foorumi on hyvä paikka ostaa VW koneen osia.
Jos sinulla on sellainen ecopumppu, jossa ei ole ahdonalaista syötön säätöä, vaihtaisin JX:n pumpun. JX:n pumpussa pitää painekellon ja sen jalan väliin laittaa korotuspala, itse tein sen M8 mutterista ja parista prikasta jokaisen pultin kohdalle, jotta ylävesiletkun saa kannen lähtöön kiinni, koska AAZ lohko on pikkasen korkeampi kuin JX:n.
Jos vaihdat pumpun, kannattaa hehkut vaihtaa samalla kun pumppu on irti. Hehkuille kannattaa myös tehdä uusi johdotus niin, että voit vastaisuudessa mitata jokaisen hehkun toiminnan erikseen.
Jos sinulla on sellainen ecopumppu, jossa ei ole ahdonalaista syötön säätöä, vaihtaisin JX:n pumpun. JX:n pumpussa pitää painekellon ja sen jalan väliin laittaa korotuspala, itse tein sen M8 mutterista ja parista prikasta jokaisen pultin kohdalle, jotta ylävesiletkun saa kannen lähtöön kiinni, koska AAZ lohko on pikkasen korkeampi kuin JX:n.
Jos vaihdat pumpun, kannattaa hehkut vaihtaa samalla kun pumppu on irti. Hehkuille kannattaa myös tehdä uusi johdotus niin, että voit vastaisuudessa mitata jokaisen hehkun toiminnan erikseen.
Re: ary:n AAZ:situs
Helpointa taitaa olla siirtyä Jx osiin. kiitos
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: ary:n AAZ:situs
AAZ ahtimen kanssa saattaa tulla ahdasta koneen kannakkeen suhteenkin, joten suosiolla vaan JX-palikkaa käyttöön.
Re: ary:n AAZ:situs
Katselin tuota oopeevw aloittamaa ketjua siinä on nuo omat sarjat paikallaan, kuvista vaan ei selviä mitä turpolle ja paluu ölppäletkulle on tehty. Ja kannattimelle.
Re: ary:n AAZ:situs
Se 3 pultilla, eli kolmion muotoisella laipalla oleva turbo ja pakosarja yhdistelmä sopii JX moottorikannakkeen kanssa, ja turbo tulee reilusti korkeammalle, paremmalle paikalle mitä JX osilla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: ary:n AAZ:situs
EKO pumpussa on sellainen katkaisin siinä kaasuvivun yläosassa, mikä on sen tarkoitus passat käytössä, tässä ei taida tarvia tehdä sille mitään.
Tuossa on se 4 pultin turpo, sovittelin kannaketta sen kanssa just muuten menis, mutta öljyn paluuputkea joutus muokkaan, joten laitan ton JX turpon sarjoineen.
Niin menee vanhalla ilman putsarilla ja pakoputkella.
Tuossa on se 4 pultin turpo, sovittelin kannaketta sen kanssa just muuten menis, mutta öljyn paluuputkea joutus muokkaan, joten laitan ton JX turpon sarjoineen.
Niin menee vanhalla ilman putsarilla ja pakoputkella.
Re: ary:n AAZ:situs
EGRää ohjaa se kaasuvivun mikrokytkin...
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: ary:n AAZ:situs
Eli onko sinulla siinä AAZ pakosarjassa sama kiinnitys / pulttijako kuin JX:n pakosarjassa, mutta ahdin pakosarjan yläpuolella?
Re: ary:n AAZ:situs
Kyllä se neljällä on kiinni (jos en ihan väärin katsonut) ja ahdin on sarjan yläpuolella. Jakoa en mittaillut, että onko sama kuin tuossa jx tuprossa. Huomenna selviää.
Re: ary:n AAZ:situs
Neljällä pultilla on turbo kiinni ja tuolta näyttää.
Moottoori tässä vaiheessa, huomenna vanha pois, loppujen osien siirto tuohon ja toisen harvavälitteisimmän bensalaatikon kanssa paikalleen. Ei tarvi enään tuon varalaatikon kanssa ajella, tiuha nelilovinen.
Moottoori tässä vaiheessa, huomenna vanha pois, loppujen osien siirto tuohon ja toisen harvavälitteisimmän bensalaatikon kanssa paikalleen. Ei tarvi enään tuon varalaatikon kanssa ajella, tiuha nelilovinen.
Re: ary:n AAZ:situs
Vanhakone laatikkoineen pois ja osien siirtoa uudempaan oli päivän ohjelmassa. Öljytikkua jäin pohtiin, käykö tuo JX koneen tikku putkineen siihen AAZ koneen reikään, näyttäs olevan vähän ohkasempi tuo jx .
AAZ koneeen turboakin purin tiukassa on pakopesä.
AAZ koneeen turboakin purin tiukassa on pakopesä.
Re: ary:n AAZ:situs
Jos/kun tulee JX:n öljypohja, niin siihenhän se JX:n putki ja tikku sopii, tikkua piti vissiin rullata hitunen auki, eli pidentää.
Re: ary:n AAZ:situs
Siitä aazin tikun putken alaosasta saat tehtyä JX tikun ja lohkon reiän väliin sopivan holkin. Varovasti poralla isontaa reikää että jx tikun putki sopii siihen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: ary:n AAZ:situs
Tuosta AAZ putken poraamisesta JX putkelle sopivaksi, tarkoititko paikallaan poraamista vai putken pois repimistä ja sitten katkaisemista ja poraamista. Mulla on jo öljypohja paikallaan, eli en enään poraile paikallaan, eli irtoaako toi putki miten, sovite holkin kyllä pystyn vaikka sorvaamaan. Taitaa olla helpoin jatkaa toi AAZ tikku sopivaksi, vaikka on tuo pikkuluukusta öljyjen ja vesien tarkastus kyllä vaan helppoa. (Paljon vaikeita valintoja )
Oli uusi hihna jakopäähän tiukka, ei tarvinnut kiristystä kääntää juuri olleskaan.
Oli uusi hihna jakopäähän tiukka, ei tarvinnut kiristystä kääntää juuri olleskaan.
Re: ary:n AAZ:situs
laiska kun itse olin niin jatkoin sopivalla kumiletkulla, hyvin toimii.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: ary:n AAZ:situs
Minä katkaisin AAZ suojaputken reiän juuresta, porasin lohkon sisään jäävän osan JX tikun suojaputkelle sopivaksi, tiivisteliimaa väliin.
Sitten koneeseen 5 l öljyä ja JX:n mittatikun säätäminen näyttämään ylärajan merkkiä. Säätö onnistuu päässä olevaa silmukkaa muotoilemalla.
Sitten koneeseen 5 l öljyä ja JX:n mittatikun säätäminen näyttämään ylärajan merkkiä. Säätö onnistuu päässä olevaa silmukkaa muotoilemalla.