Huoltoohjekirjan mukaan kardaanin irroituksessa pitää merkitä joku kohta, miksi?
Voiko kardaanin laittaa takaisin jotenkin väärin (olettaen, että samoin päin kuitenkin laittaa)?
Kardaanin vaihto
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: Kardaanin vaihto
Lähtökohtaisesti tuossa kaiketi ajatellaan että kun sen asentaa samaan asentoon takaisin, niin ei tule uusia mutkia matkaan, eli toisiinsa asettuneet osat pysyvät samoissa asetuksissa. Syncro tölkin kyseessä ollen varsinaisesta tasapainosta tai sen vaihtelusta ei sinällään ole kyse, koska kardaani itsessään pitäisi olla tasapainossa, eikä sen asentaminen eri asentoon vetopyörästöjen laippoihin nähden pitäisi tähän vaikuttaa. Kuitenkin kardaanin laippojen väliin voi syntyä ruostetta yms. joka sitten puolestaan saattaa laipat "vääntää" vinoon ja aiheuttaa ylimääräisiä väristyksiä, jos asennot muuttuvat. Muissa laitteissa joissa saattaa olla useampiosaisia kardaaneja, yhtenä kokonaisuutena tasapainotettuna, on asennoilla enemmänkin merkitystä. Hyvä käytäntö on puhdistaa nuo vetolaipat kardaanista ja vetopyörästöistä puhtaaksi jollain teräsharjatyyppisellä koneella ja sipaista jotain sopivaa ruostesuojaa väliin, -maalia tms. -Ja laittaa sitten niihin merkittyihin asentoihinsa osat takaisin.
Muistaakseni asennusohjeessa neuvotaan löysäämään etuperän kiinnityspuslat, ja kiristämään kardaanin pultit, ja sitten vasta kiristämään etuperä takaisin. Kardaanin nivelet eivät ole suorassa, vaan molemmissa päissä pitäisi olla sama kulma jottei väristyksiä pääsisi syntymään, etuperän kiristäminen vasta kardaanilla "vetämisen" jälkeen pitäisi auttaa tässä, ja samalla päittäisetäisyys asettuu oikeaksi.
Muistaakseni asennusohjeessa neuvotaan löysäämään etuperän kiinnityspuslat, ja kiristämään kardaanin pultit, ja sitten vasta kiristämään etuperä takaisin. Kardaanin nivelet eivät ole suorassa, vaan molemmissa päissä pitäisi olla sama kulma jottei väristyksiä pääsisi syntymään, etuperän kiristäminen vasta kardaanilla "vetämisen" jälkeen pitäisi auttaa tässä, ja samalla päittäisetäisyys asettuu oikeaksi.
Re: Kardaanin vaihto
Jahas, eli kai se on hyvä yrittää sinne samoin saada. Ilmeisesti sillä tarkoitetaan sitä, että perät on samassa asennossa, itse kardaanista ei varmaan voi koodata mitenkään, että se uusi on samassa asennossa kuin vanha.
Ja juu, siellä oppaassa puhuttiin jonkun etuperän kiinnityksen löysäämisestä.
Ja juu, siellä oppaassa puhuttiin jonkun etuperän kiinnityksen löysäämisestä.
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 15
- Liittynyt: 05.07.2016 15:20
Re: Kardaanin vaihto
Miten tuo kardaani muuten irtoaa? Irrotin laippojen kohdalta molemmista päistä pultit 4 kpl. Koitin sitten irrottaa niin ei mihinkään?? Pyörittelin eri kohtaankin kardaania mutta ei liiku. Pitääkö jotain muuta irrottaa jos haluaa tuon irti? Tykkääkö syncro huonoa muuten jos ajelee ilman kardaania takavetoisena? Ravistelee sen verran että ennen kun tuon saa tasapainotettua/nivelet vaihdettua niin ajelis ilman.
Re: Kardaanin vaihto
Puukko vaikka siihen laippojen väliin ja vasaraa niin irtoaa. Voi ajella ilman etuperää.
< 15kWh/100km
Re: Kardaanin vaihto
Minä olen omani potkinut irti. Kyljelleen auton alle ja napakkaa potkua sivultapäin kardaaniin, kyllä se sieltä putoaa.
Re: Kardaanin vaihto
Tuo irroitus on sellainen josta erikseen (muistaakseni Bentleyssä) varoitellaan jotta helposti vaurioittaa niveliä. Eli kohtuu varovaisuutta varmaan kannataa noudattaa.
Itse todennut aika näppeäksi jotta vasaralla tai jollain tangolla tms painaa etuperää hieman poispäin niin kardaani mahtuu näppeästi tippumaan alas.
Itse todennut aika näppeäksi jotta vasaralla tai jollain tangolla tms painaa etuperää hieman poispäin niin kardaani mahtuu näppeästi tippumaan alas.