Jakw:n COACH
Jakw:n COACH
Hei vaan! postataan nyt tännekkin jotain, eräästä tölkki projektista.
Keväällä 2011 hankin -90 VW Caravelle T3, 1.6TD, 2WD, reilun kuukauden ajoajalla.
ostaessa auto näytti tältä:
Etupuskurista tasoittelin kilvensyvennyksen pois, puskuri on jotakin jännää iskunkestämätöntä pakeliittia tms. liimailtiin keltaiset Lamin-X kalvot etuvaloihin. Molemmat maskit ja puskurit mustalla kilikolilla.
rälläkällä etujouset poikki, lähes pohjaanlyöntikumeihin asti. Takajousiksi valikoitui kaverin tallista A-Vectran jouset. Bif:n lähestyessä kaverilta liisinkiin juuri kunnostetut RH ZW1 8Jx17, myöhemmin ostin ko. vanteet itselle. Kalvot sai kyytiä takaikkunoista ja tilalle verhot, takatilan matto teki tilaa laminaatille.
Klikkaamalla lisää kuveja.
Kesän 2011 ajelut loppu kun kansi kiitti kesästä ja halkes.
Keväällä -12 lumien sulaessa alkoi taas poltella tölkkeily ja ostin 1.9 TD (AAZ) moottorin, joka asennettiin tölkin perään ilman sen kummempia tarkasteluja tai remontteja. niinpä se kone poiki. noin 2000km ajon jälkeen.
Tästä hiukan suivaantuneena auto seisoikin sitten aina tammikuulle -13 asti.
Tästä se sitten läht1. Kärpänen puras.
Sulattelun jälkeen pyllistettiin.
2013-01-17 13.18 by Jakw-, on Flickr
ja ulostettiin
2013-01-17 14.53.40 by Jakw-, on Flickr
Vaihteiston päältä löytyi ammattitaidolla ja rakkaudella tehty silikoni paikka, tämä korjattiin kemiallisella metallilla
2013-01-17 17.59 by Jakw-, on Flickr
Sylinterin numero yksi kiertokangen alapäässä väljää jotakuinkin reilusti. laakerit löytyivät miljoonana palasena öljypohjasta.
2013-01-18 18.34 by Jakw-, on Flickr
Ja sit saatiin auto taas pajaan ja etuiskarit taisteltiin irti ja käytettiin sorvissa...
2013-01-25 16.04 by Jakw-, on Flickr
takajousen yläpää irrotus vaiheessa. noin 50mm välistä peltiä pois.
takajousien yläpäitä nostetaan hiukan (n.5cm)
2013-01-26 11.32 by Jakw-, on Flickr
ja sit sovituskuva
2013-01-26 11.29 by Jakw-, on Flickr
Paikalleen mallailua
Vieläkin jäi hieromisen varaa, jota katellaan ku saa koneen peränpainoks
takapyörien offsetin pienennettyä, täytyi sivuoven saranaa hiukan (45mm) jatkaa.
vanha sarana poikki, sorvissa pyöräytin umpirautaisen jatkon, ja hitsailin kasaan.
Koska valmiista en mallia löytänyt täytyi hiukan suunnitella, eikä muuten kerralla onnistunu.(tämä siis EI Toimi)
Aikani kaljua raavittuani tulin tulokseen, että kiskoa on lyhennettävä tasan saman verran, kuin saranaa on jatkettu.
ja nyt toimii!
Sarana ongelman jälkeen takauukun kimppuun...
Lasi irti ja kaskummaa. pikku ruoste homma. samalla Luukusta siistitään pesurin, pyyhkimen kolot umpeen.
luukku pohjamaalissa.
moottorin luovuttaja. Vento 1.9TD AAZ, josta ahdin suhteellisen väljä
kannenvalitsin vanhasta koneesta, koska tuntui olevan paremmassa jamassa.
Suoritettiin venttiilien hionta, kotikonstein.
Tällä hetkellä moottori odottaa pakosarjaa ja ahdinta, ennen paikalleen asetusta.
Keväällä 2011 hankin -90 VW Caravelle T3, 1.6TD, 2WD, reilun kuukauden ajoajalla.
ostaessa auto näytti tältä:
Etupuskurista tasoittelin kilvensyvennyksen pois, puskuri on jotakin jännää iskunkestämätöntä pakeliittia tms. liimailtiin keltaiset Lamin-X kalvot etuvaloihin. Molemmat maskit ja puskurit mustalla kilikolilla.
rälläkällä etujouset poikki, lähes pohjaanlyöntikumeihin asti. Takajousiksi valikoitui kaverin tallista A-Vectran jouset. Bif:n lähestyessä kaverilta liisinkiin juuri kunnostetut RH ZW1 8Jx17, myöhemmin ostin ko. vanteet itselle. Kalvot sai kyytiä takaikkunoista ja tilalle verhot, takatilan matto teki tilaa laminaatille.
Klikkaamalla lisää kuveja.
Kesän 2011 ajelut loppu kun kansi kiitti kesästä ja halkes.
Keväällä -12 lumien sulaessa alkoi taas poltella tölkkeily ja ostin 1.9 TD (AAZ) moottorin, joka asennettiin tölkin perään ilman sen kummempia tarkasteluja tai remontteja. niinpä se kone poiki. noin 2000km ajon jälkeen.
Tästä hiukan suivaantuneena auto seisoikin sitten aina tammikuulle -13 asti.
Tästä se sitten läht1. Kärpänen puras.
Sulattelun jälkeen pyllistettiin.
2013-01-17 13.18 by Jakw-, on Flickr
ja ulostettiin
2013-01-17 14.53.40 by Jakw-, on Flickr
Vaihteiston päältä löytyi ammattitaidolla ja rakkaudella tehty silikoni paikka, tämä korjattiin kemiallisella metallilla
2013-01-17 17.59 by Jakw-, on Flickr
Sylinterin numero yksi kiertokangen alapäässä väljää jotakuinkin reilusti. laakerit löytyivät miljoonana palasena öljypohjasta.
2013-01-18 18.34 by Jakw-, on Flickr
Ja sit saatiin auto taas pajaan ja etuiskarit taisteltiin irti ja käytettiin sorvissa...
2013-01-25 16.04 by Jakw-, on Flickr
takajousen yläpää irrotus vaiheessa. noin 50mm välistä peltiä pois.
takajousien yläpäitä nostetaan hiukan (n.5cm)
2013-01-26 11.32 by Jakw-, on Flickr
ja sit sovituskuva
2013-01-26 11.29 by Jakw-, on Flickr
Paikalleen mallailua
Vieläkin jäi hieromisen varaa, jota katellaan ku saa koneen peränpainoks
takapyörien offsetin pienennettyä, täytyi sivuoven saranaa hiukan (45mm) jatkaa.
vanha sarana poikki, sorvissa pyöräytin umpirautaisen jatkon, ja hitsailin kasaan.
Koska valmiista en mallia löytänyt täytyi hiukan suunnitella, eikä muuten kerralla onnistunu.(tämä siis EI Toimi)
Aikani kaljua raavittuani tulin tulokseen, että kiskoa on lyhennettävä tasan saman verran, kuin saranaa on jatkettu.
ja nyt toimii!
Sarana ongelman jälkeen takauukun kimppuun...
Lasi irti ja kaskummaa. pikku ruoste homma. samalla Luukusta siistitään pesurin, pyyhkimen kolot umpeen.
luukku pohjamaalissa.
moottorin luovuttaja. Vento 1.9TD AAZ, josta ahdin suhteellisen väljä
kannenvalitsin vanhasta koneesta, koska tuntui olevan paremmassa jamassa.
Suoritettiin venttiilien hionta, kotikonstein.
Tällä hetkellä moottori odottaa pakosarjaa ja ahdinta, ennen paikalleen asetusta.
Re: Jakw:n COACH
Tämä on kyllä piristävä lisä muuten niin syncro-painoitteiseen tölkkirintamaan. Mikäs puhallin on tulossa, K24 kenties?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Jakw:n COACH
Piristystä päivään, kun luki COACHin uudesti"syntymän". Ja tervetuloa Foorumille
Re: Jakw:n COACH
katsotaan nyt mihin loppujenlopuks päädytään, mutta tämän hetken vaihtoehdot on:TT| kirjoitti:Tämä on kyllä piristävä lisä muuten niin syncro-painoitteiseen tölkkirintamaan. Mikäs puhallin on tulossa, K24 kenties?
vasemmalla AAZ:n K03 ja oikealla 1.9 Power diesel passatista jäänyt Garret ?GT17blablabla?
pakosarja saapui tänään, niin päästään mallaamaan ja tekemään laippa sovitetta.
Re: Jakw:n COACH
Teretulemast foorumille. Tuntuu nää tölkit syövän noita moottoreita aika tiuhaan tahtiin. Toivottavasti kesällä nähdään taas tapahtumissa. (Pitänee ennen sitä vaihtaa kyllä kone tölkkiin )
Re: Jakw:n COACH
Laitatko siis JX:n pakosarjaan irrallisen sovitelaipan, vai vaihdat laipan kiinteästi pakosarjaan? Eihän tule turbo liian alas, että öljynpaluu vielä toimii?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jakw:n COACH
irrallinen laippa n.20mm paksu, en usko että öljynpaluun kanssa on ongelmaa. öljypohjaanhan se tulee...
Re: Jakw:n COACH
Nuo aikomasi turbot taitaa olla sen verran matalampia mitä K24 että voi toimiakin. Nimittäin K24 tulee jo niin alas suoraan pakosarjaan pultattuna että ei ole monesta millistä kiinni öljyn valuminen. 1.9 lohko taitaa nostaa turboa sen 18mm.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jakw:n COACH
K24 + välilaippa ei toimi ainakaan JX:ssä ilman öljypohjan jatkoa alaspäin, Jarken Tölkki oli esimerkki siitä. Olen ajatellut kokeilla, kuinka Jarkelta ostamani ahdin istuisi Syncron AAZ:n kylkeen mukana tulleella laipalla, niin saisin kesä Tölkkiin kanssa K24:sen.
Re: Jakw:n COACH
tässäpä oiva tilaisuus antaa tähän kaksi ratkaisumallia:
1. ostaa minulta sopiva öljypohja
2. myös todella hyvä ja toimiva ratkaisu on hommata vaparin pakosarja (eli sellainen jossa pakoaukko on keskellä, ei päässä kuten jx:n sarjassa ja vaihtaa siihen sopiva laippa . kun vielä valitsee sopivan kokoisen ahtimen joka mahtuu pitkittäispalkin ja pakosarjan väliin ja moottorikannakkeen yläpuolelle niin kylläpä on hyvin laskua öljyn paluulle sen jälkeen. jos tulee ahdasta niin laikkaa vähän pitkittäispalkkia, sekin on helpompi ratkaisu kun alkaa juoksuttamaan sitä öljyä ylämäkeen.
nytpä en muistakaan mahtuiko sitten enää oma imusarja
1. ostaa minulta sopiva öljypohja
2. myös todella hyvä ja toimiva ratkaisu on hommata vaparin pakosarja (eli sellainen jossa pakoaukko on keskellä, ei päässä kuten jx:n sarjassa ja vaihtaa siihen sopiva laippa . kun vielä valitsee sopivan kokoisen ahtimen joka mahtuu pitkittäispalkin ja pakosarjan väliin ja moottorikannakkeen yläpuolelle niin kylläpä on hyvin laskua öljyn paluulle sen jälkeen. jos tulee ahdasta niin laikkaa vähän pitkittäispalkkia, sekin on helpompi ratkaisu kun alkaa juoksuttamaan sitä öljyä ylämäkeen.
nytpä en muistakaan mahtuiko sitten enää oma imusarja
Re: Jakw:n COACH
rexin armylanssissa selostettu aika hyvin tuo vaihtoehto 2 TDI:n tapauksessa http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =661#p8945
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jakw:n COACH
mikäli olen oikein ymmärtänyt niin k24:sta saa myös suoraan JX pakosarjaan käypäsenä
Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jakw:n COACH
Saa suoraan JX yhteensopivana, mutta on harvinaisempi. Ebaysta löytyy aina jokunen (varaosanrot 068145703C ja 068145703d)jakw kirjoitti:mikäli olen oikein ymmärtänyt niin k24:sta saa myös suoraan JX pakosarjaan käypäsenä
Re: Jakw:n COACH
Millä ja miten olet suunnitellut VNT:n ohjauksen, itsekin nimittäin mietiskellyt aina välillä tuota vaihtoehtoa TDI:n kylkeen.jakw kirjoitti:Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jakw:n COACH
tule TT katsomaan vnt ohjausta kun olet kylillä, yksinkertainen on kaunista ja toimivaa. garrett vnt mahtuu varmasti vaparin pakosarjan jatkeeksi siihen palkin viereen, ei tarvitse ihmetellä sen jälkeen öljyn virtausta ( jos se imusarja nyt mahtui sen jälkeen )
Re: Jakw:n COACH
Meininki olis naittaa tuosta KKK K03:sta kello. (joka siis toimii ylipaineella) jostain luin, että ovat niitäkin rakentaneet...TT| kirjoitti:Millä ja miten olet suunnitellut VNT:n ohjauksen, itsekin nimittäin mietiskellyt aina välillä tuota vaihtoehtoa TDI:n kylkeen.jakw kirjoitti:Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
Re: Jakw:n COACH
kaverilla on toy?=*##:ssa ylipaine ohjauksella, kauhulla olen kuunnellut kun kertoilee millä pakopaineilla ajelee, pakolämmöt on kuitenkin olleet vissiin ihan ok. toki noihin vissiin vaikuttaa siipien perussäädöt ja ahtimen koko jne. itsellä alipaine ohjaus käytössä.
Re: Jakw:n COACH
Vastapaine ohjaus olis kaikkein turvallisin ja tarkin. Eli ahdolla ja pakopaineelle ohjataan kahta kelloa.
Re: Jakw:n COACH
tuollainen kaksitoiminen kello tuli aikoinaan hommattua, mutta empä saanut paikoilleen laitettua,mikäs siinä etuna, jos saa säädettyä niin että ahto ja pakopaine menee samaan tahtiin?Eicca_ kirjoitti:Vastapaine ohjaus olis kaikkein turvallisin ja tarkin. Eli ahdolla ja pakopaineelle ohjataan kahta kelloa.