T3 1.6 korkattu tölkki "Matilda"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Pastori kirjoitti:Diagnosoitiin ongelma venakopan tiivisteen kanssa, reinzin tiiviste oli männä pilalle niistä pinnapulttien kohdista ja sieltä tihhuutti. Nyt on uusi tiiviste (laittamatta), kokeillaanpa jos tämä pelittäs.
Yleisin virhe mikä käy asentaessa uutta venakopantiivaria ja syy siihen vuotamiseen on se että tiiviste kiristetään liian kireälle, jx koneen korkki tiiviste pitäisi kiristää käytännössä ns.sormitiukaksi eli ite teen sen niin että 10mm hylsy ruuvari vääntimeen ja sillä kolmensormen voimalla kiinni. 8-)
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Tässä Saarnamiehen tapauksessa kyse oli siitä että V.Reinzin kumi tiivisteen metalliholkit eivät sopineet kunnolla originaaleille JX kopan pinnapulteille (jäi kantamaan kierteettömälle osalle).
Eli mikäli ostat ko. venakopantiivisteen ja hämmästelet miksi tiivisteen mukana toimitetaan uudet pinnapultit, niin sille on olemassa ihan looginen selitys... tässä tapauksessa syy oivallettiin vasta toisen tiivisteen kohdalla.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hyvin mä luen (siis en lue ilmeisesti) tosiaan tuossahan oli reinzin gummitiivari, joo tuttu juttu senkin kanssa on harjoiteltu kun ei jaksanut vaihdella pultteja eka :D
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt ilmeisesti gummitiiviste pitää koska ei ole ristuksenmoisia lätäköitä. Tosin maa on märkänä koko ajan niin ei ole päässyt sen tarkemmin kattelemaan. Tuo töötti käyttäytyy omituisesti. Ostin uuden toosan ja kokeilin sillä mutta ei inahtanutkaan, laitoin vanhan takaisin ja menin hyttiin vielä kerran kokeillakseni. Runttasin töötin kunnolla pohjaan ja TRÖÖÖT. Mutta sen jälkeenpä ei enään töötännyt. Eli vika on jossain siinä tangentissa.. kuulostaako tutulta? Ihmeen lämmin auto ikäisekseen ja tehoisekseen. Mulla on ollut korvaavana autona työpaikalta joku 2000 luvun Opel Combo ja se lämpiää puolet hitaammin..
Hulluna tölökkeihin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Sitä ei moni usko miten nopeasti tölkki lämpee varsinkin jos on väliseinä mallia 8-)
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kyllä se tuntu lämpenevän sillon ekalla kerralla vähä liianki nopiaan, ainakin sen takana tulleen höyrypilven perusteella :roll: :lol:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 789
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Pastori kirjoitti:Kyllä se tuntu lämpenevän sillon ekalla kerralla vähä liianki nopiaan, ainakin sen takana tulleen höyrypilven perusteella :roll: :lol:
Tässä tilanteessa yleensä kapiini kylmenee .... kaikilta osin ... :lol: :lol:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jatketaan nyt vaikka täällä. Oliko sitä minkälaisia optioita tuon hehkutuksen nopeuttamiseksi? Miten tuota originelli systeemiä saisi nopeammaksi? Otin siitä toisesta Portterista ne releet talteen jos niissä jotain eroja on, siinä ainakin hehkutti puolet nopeampaa.
Hulluna tölökkeihin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ainakin Motonetti myy "pikahehkusarjaa", 10 sekunnin (ja allekin) hehkutuksella lähtee helposti.

Mä oletan, että mulla on Sinikassa semmoinen (voin olla väärässäkin), mutta siinä riittää, kun istuu autoon, laittaa hehkun päälle, vetää turvavyön kiinni ja sitten käynnistää. Ainakin vielä näillä keleillä. Ja ei tossa toimenpiteessä yleensä edes 10 sek. mene.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Miks se hehku pitäs olla nopeampi? Voihan sen startata vaikka heti, hehkut sammuu kyllä kun lähtee käyntiin. Mulla on aina täysi hehkutus aika niin esikammiokoneissa kuin suorasuihku ja hehkutan ihan laskemalla aikaa ja pakkasella hehkuttaa sitten pidempään. Ei se ole kammiokoneessa hyvä jos hehku ajan saa vaikka 5sek koska sen idea on nostaa kammion lämpö sopivaksi jonka ingenjöör on saksassa todennut olevan tietyn pitkä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuossa pikahehkusarjassa idea onkin että vaihdetaan ne hehkutkin, eikä vaan relettä. Että siellä koneessa lämpenee edelleen riittävästi, nopeammin vaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo, tottuneena toyotan noin 5 sek hehkuun tuollainen minuutin dippadai hehku tuntuu jotenkin keskiaikaiselta :) Noh se hehkutus on nyt pienin ongelmista... öljyä nimittäin valuu edelleen venakopasta. Siinä on nyt uus tiiviste, pinnapultit, liima ja prikatkin vielä sen kiskon päällä. Eikä auta.. :evil: :shock: Ei tuolla uskalla nyt kauppaa/työpaikkaa pitemmälle ajaa.
Hulluna tölökkeihin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Pastori kirjoitti:Joo, tottuneena toyotan noin 5 sek hehkuun tuollainen minuutin dippadai hehku tuntuu jotenkin keskiaikaiselta :)
Laita se lämpöanturin piuha kiinni niin hehkutus aika lyhenee oleellisesti ja edelleen voihan sitä starttaa vaikka 5sekunnin kohdalla :D
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Siitä olikin asiaa. Lämpöanturin piuhat (ruskea ja punaruskea/keltainen?) on kytkettynä mutta viisari ei värähdä. Siinä muoviliitoksessa (joka uusittiin) on paikka kahdelle anturille, jotka paikallaan ovatkin, mutta johtosarjasta ei tule enään kuin yksi johto... se mystinen sinivalkoinen. Eli jotain uupuu(kö?). Ks. aikaisemmin laittamani kuva.

Jatkaakseni tätä öljyvuotohommaa, mikä tässä nyt kannattaisi. Lisää liimaa kehiin vaiko jostain etsiä "uutta" vastaava venttiilikopan kansi?

Ja pikkusen positiivistakin kehiin. Mallailin taakse mattoa, näyttää ihan kelvolliselta. Nyt pitäisi joku sydeemi keksiä tuon maton alle, vaneri tms että saisi pinnasta tasaisen.

Kuva
Hulluna tölökkeihin.
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja topik »

Tarvisko noihin muovisiin letkulähtöihin olla sellainen johdotus jossa anturi maadoitetaan johdolla. Metallisiin lähtöihinhän tulee vain yksi johto per anturi.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joopa joo.. vuoto ei enään rajoitu pelkästään venakoppan vasempaan alareunaan vaan mukaan tuli (tai on ollut jo alusta asti?) myös uusia tuulia. Eli pakoputkelta huilaa öljyä läpitte.. Turbon ja putken laipan välistä tihkuu ja sieltä mihin tulee suodattimelta se öljyputki. Se että mikä on syynä..ideoita? Sitä öljyä tulee tosiaan sen verran että takaluukkuun ilmestyy semmosia pieniä pisaroita ulkopinnalle´... :shock: :(

Kuva

Kuva

ja sitten loppukevennykseksi "taidonnäyte" vanteiden retusoimisesta. Ei kannata uutta ostaa kun vanhasta rupisestakin saa nätin

Kuva
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tölkin ominaisuuksiin kai kuuluu, että sitä pisaraa on aina takaluukussa. Silti tuolla näyttää olevan kyllä aivan liian märkää. Vanne kyllä näyttää upealta!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

ettei sinulla olisi siellä aika topakasti öljynpainetta, eli pumpun kuula jumissa. Kurkkasitko imuputken tilannetta konetta kootessa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Empä kurkannut, miten moinen kuula epäjumitetaan ja uskaltaako sillä ajella nyt ennen kuin sen saa kuntoon? Ja eikös sen pitäsi huudella sillä öljynpainevalolla jos on liikoja paineita..? Vai oliko siellä alunpitäen paineet sekaisin kun silloin vilkkui ennen johtojen paikan vaihtamista...?
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ei se varmaankaan ylipaineesta huuda. Tokmanketjun myymälöistä saa reilulla 10€ mekaanisen öljynpainemittarin.

Omassa syncrossa se on konehuoneessa, sen voi tarvittaessa nostaa tavaratilan seinään ja vilkuilla taustapeilistä.
Vastaa Viestiin