Kiitoksia infosta, kyselen jos ja kun tulee tarvettaSakke kirjoitti:Jos on tarvetta, multa löytyy JX:n pumppu.
1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa
Pumpun tsekkasin, että ykkösen putkesta ruikkaa ainetta kun ajotusmerkit osuu kohilleen. Tämä siis käsin konetta pyörittäen suutinputki irti suuttimen rungosta.jarke kirjoitti:eikä ole 180 astetta pielessäkään?
Nokkahan on kohillaan kunhan ykkösen nokat osoittaa ylös kun pumppu ja vauhtipyörä ovat merkeissä?
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa
Eipähän se syttynyt tulille, vaikka annettiin hehkua ennen starttia ja startin aikana.
Ainoa savu loppujen lopuksi tuli venttiilikannen tiivisteiden välistä, liekkö voitelun vähyyttä nokissa vai mitä.. Valkoista haituvaa ja vähän ehkä pakokaasun tuoksua olin tuntevinani..
edit. Olikos tuossa syöttöpumpussa kiilaa akselissa vai voiko sen pyörän asentaa mihin asentoon vaan?
Ainoa savu loppujen lopuksi tuli venttiilikannen tiivisteiden välistä, liekkö voitelun vähyyttä nokissa vai mitä.. Valkoista haituvaa ja vähän ehkä pakokaasun tuoksua olin tuntevinani..
edit. Olikos tuossa syöttöpumpussa kiilaa akselissa vai voiko sen pyörän asentaa mihin asentoon vaan?
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas
eli auttaa ainoastaan käynnistymisessä ja sen jälkeen mennään perusasetuksen mukaan?dmn kirjoitti:Ei vaikuta edes tyhjäkäynnillä, vaan sen alla olevilla kierroksilla.
Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas
Näin on, tossa vielä löytyi arkistosta boschin kuvaaja aiheesta:
< 15kWh/100km
Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa
On kiila ja sen kiilauran pitäisi olla n. klo 2 kohdalla katsottuna pumpun takaa pumpun suuntaisesti (eli peräpäästä katsoen konetta sen pitäisi osoittaa jonnekin nokka-akselin tienoille).
Ota suutin irti kannesta ja laita se suutinputkeen kiinni ja kokeile startata ja katso tuleeko ainetta suuttimen läpi.
Ota suutin irti kannesta ja laita se suutinputkeen kiinni ja kokeile startata ja katso tuleeko ainetta suuttimen läpi.
< 15kWh/100km
Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas
oliko tuossa kaasuvivustossa mitään jippoa millä tuota vivustoa saa eri asentoon, nyt on tosiaan kaikki säätövarat käytetty tuosta joutokäynnin säätöalueesta . pumpussa olisi varmaan vielä "jonkin verran " reservissä syötön lisäykseen mutta joutokäynti alkaa olla turhan suuri. vivusto siis makaa jo kiinni pumpun rungossa eli siitä ei enää säätövaroja pienemmäksi ole.
Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas
onko tuossa nyt jotenkin muutettavissa tuo vivusto niin että tuohon joutokäyntiin saa lisää säätövaraa?
- Liitteet
-
- 1009.jpg (21.21 KiB) Katsottu 4353 kertaa
Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas
Tossa sun pumpussa on tyhjäkäynnin jousen kireyteen oma säätöruuvi (siinä koneen ja pumpun välissä). Kokeile saatko siitä säädettyä pienemmälle (ja en nyt muista miten päin se säätö toimii siinä - kannattaa kokeilla, alkuperäisessähän on joku sähkövastuksen lämmittämä vahapatruuna(?) ohjaamassa sitä).
Ja tossa pumpussa on muuten myös ulkokyljessä yksi säätövipu myös, mitä on ilmeisesti jossain pumppuvariaatoissa käytetty väännön rajaamiseen tietyllä kierrosaluella. Sekin voi nyt ottaa vastaan kun kokeillaan syöttöä nostaa, kokeile ruuvailla sitä stoppariruuvia.
Ja tossa pumpussa on muuten myös ulkokyljessä yksi säätövipu myös, mitä on ilmeisesti jossain pumppuvariaatoissa käytetty väännön rajaamiseen tietyllä kierrosaluella. Sekin voi nyt ottaa vastaan kun kokeillaan syöttöä nostaa, kokeile ruuvailla sitä stoppariruuvia.
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa
Ihan maallikon arvauksena, eikö pumpun akselin kiilauran kuulu osoittaa 1. sylinterin lähtöä silloin, kun kampi- ja nokka-akseli on YKK?
Silleen minä ainakin sain AAZ:sin käyntiin JX-pumpulla ja 1Z:n Land Roverin pumpulla.
Silleen minä ainakin sain AAZ:sin käyntiin JX-pumpulla ja 1Z:n Land Roverin pumpulla.
Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas
tuossa olisi noita ruuveja, mihin käännellään ja mikä vaikuttaa mihin
- Liitteet
-
- 324.jpg (18.49 KiB) Katsottu 4316 kertaa
-
- 323.JPG (543.97 KiB) Katsottu 4316 kertaa
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Ja tämä käy myös WBX:ään? Ainakin äsken katsottuna on vain yksi vaihtoehto paisuntasäiliölle Hot Carsilla.T3Syncro kirjoitti:Paisari taisi olla joskus Motonetin valikoimassakin, mutta Hotcars.net myy niitä ainakin verkkokaupassahannikaine kirjoitti: Löydänkö vastaavan esim. motonetistä?
Tuotenro: 162511 Paisuntasäiliö T-2 19.96 € / Kpl
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Jotain eroa oli joskus noissa bensan ja dieselin pöniköissä. Taisi liittyä jotenkin vesilähtöjen halkasioihin, dieselissä isommat ?Hanttapuli kirjoitti:Ja tämä käy myös WBX:ään? Ainakin äsken katsottuna on vain yksi vaihtoehto paisuntasäiliölle Hot Carsilla.
Uudemmat bensat :
http://www.justkampers.com/025-121-403- ... -1992.html
Diesel ja vanhemmat bensat :
http://www.justkampers.com/025-121-403- ... -1985.html
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Ok. Pitää mitata nuo putket. Kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Ollos hyvä vaan,
mutta olikos sinulle tulossa se TDi ?? ja pitääkö siihen sitten taas olla erilainen(dieselin versio)
mutta olikos sinulle tulossa se TDi ?? ja pitääkö siihen sitten taas olla erilainen(dieselin versio)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Ei ainakaan tänä kesänä ole tulossa dieseliä. Tulee pöntölle kyllä hintaa, jos se pitää JK:lta tilata. No jatketaan etsintää.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
tässäkin olisi ja Meylen tekemä eli pitäisi olla ilmeisesti lujempi , näin ainakin toisaalla mainostetaan ...
http://www.brickwerks.co.uk/index.php/t ... iesel.html
ja tässäkin
http://www.topautoosat.fi/meyle-2115514.html
onhan tuo arvokkaan oloinen,mutta jos kestää paremmin(lähellä originaalia)
http://www.brickwerks.co.uk/index.php/t ... iesel.html
ja tässäkin
http://www.topautoosat.fi/meyle-2115514.html
onhan tuo arvokkaan oloinen,mutta jos kestää paremmin(lähellä originaalia)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Minäpä kyselen vielä hetkisen, jos saisin jostain käytetyn. Tuo paisari kyllä taitaa olla sellainen missä mielellään maksaa vähän enemmän kestävyydestä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Eli saako paisarissa kuplia ollenkaan missään tilanteessa? Eilen tutkittiin mun WBX:n nesteen tulvimisongelmaa ja huomattiin, että paisarissa kupli, kun auto oli kuumana. Sitten turskahti nesteet paisarin päällä olevasta halkeamasta.väiski kirjoitti:Kyllä kai se porina ensiksi käy siinä paisuntasäiliössä, nimittäin jos korkki on kunnossa pitää paineen nousta aika paljon ennenkuin se tasaussäiliössä näkyy.
Mieluummin korkki auki paisuntasäiliöstä ja tarkasti seuraamaan tuleeko ylemmästä putkesta jatkuvasti kuplia. Jos järjestelmässä ilmaa, tulee kuplia silloin tällöin, jos taas kansi vuotaa, alkaa kuplia tulla tasaisesti kun kone käy.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos
Isot pojat on sanoneet, että sen kyllä huomaa selkeästi kun "kuplii". Siis kunnolla. Se paluusta tuleva virtaus muodostaa ainakin jonkun verran kuplia kun neste tulee takaisin säiliöön. Mä diagnosoin kansipahvivamman sillä, kun paisari oli kiinni ja täyttösäiliössä kuplii.Hanttapuli kirjoitti:Eli saako paisarissa kuplia ollenkaan missään tilanteessa? Eilen tutkittiin mun WBX:n nesteen tulvimisongelmaa ja huomattiin, että paisarissa kupli, kun auto oli kuumana. Sitten turskahti nesteet paisarin päällä olevasta halkeamasta.väiski kirjoitti:Kyllä kai se porina ensiksi käy siinä paisuntasäiliössä, nimittäin jos korkki on kunnossa pitää paineen nousta aika paljon ennenkuin se tasaussäiliössä näkyy.
Mieluummin korkki auki paisuntasäiliöstä ja tarkasti seuraamaan tuleeko ylemmästä putkesta jatkuvasti kuplia. Jos järjestelmässä ilmaa, tulee kuplia silloin tällöin, jos taas kansi vuotaa, alkaa kuplia tulla tasaisesti kun kone käy.