1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Sakke kirjoitti:Jos on tarvetta, multa löytyy JX:n pumppu.
Kiitoksia infosta, kyselen jos ja kun tulee tarvetta ;-)
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa

Viesti Kirjoittaja mandula »

jarke kirjoitti:eikä ole 180 astetta pielessäkään?
Pumpun tsekkasin, että ykkösen putkesta ruikkaa ainetta kun ajotusmerkit osuu kohilleen. Tämä siis käsin konetta pyörittäen suutinputki irti suuttimen rungosta.

Nokkahan on kohillaan kunhan ykkösen nokat osoittaa ylös kun pumppu ja vauhtipyörä ovat merkeissä?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Eipähän se syttynyt tulille, vaikka annettiin hehkua ennen starttia ja startin aikana.
Ainoa savu loppujen lopuksi tuli venttiilikannen tiivisteiden välistä, liekkö voitelun vähyyttä nokissa vai mitä.. Valkoista haituvaa ja vähän ehkä pakokaasun tuoksua olin tuntevinani..

edit. Olikos tuossa syöttöpumpussa kiilaa akselissa vai voiko sen pyörän asentaa mihin asentoon vaan?
-89 Caravelle 1,9 TD
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas

Viesti Kirjoittaja jarke »

dmn kirjoitti:Ei vaikuta edes tyhjäkäynnillä, vaan sen alla olevilla kierroksilla.
eli auttaa ainoastaan käynnistymisessä ja sen jälkeen mennään perusasetuksen mukaan?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas

Viesti Kirjoittaja dmn »

Näin on, tossa vielä löytyi arkistosta boschin kuvaaja aiheesta:

Kuva
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa

Viesti Kirjoittaja dmn »

On kiila ja sen kiilauran pitäisi olla n. klo 2 kohdalla katsottuna pumpun takaa pumpun suuntaisesti (eli peräpäästä katsoen konetta sen pitäisi osoittaa jonnekin nokka-akselin tienoille).

Ota suutin irti kannesta ja laita se suutinputkeen kiinni ja kokeile startata ja katso tuleeko ainetta suuttimen läpi.
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas

Viesti Kirjoittaja jarke »

oliko tuossa kaasuvivustossa mitään jippoa millä tuota vivustoa saa eri asentoon, nyt on tosiaan kaikki säätövarat käytetty tuosta joutokäynnin säätöalueesta . pumpussa olisi varmaan vielä "jonkin verran " reservissä syötön lisäykseen mutta joutokäynti alkaa olla turhan suuri. vivusto siis makaa jo kiinni pumpun rungossa eli siitä ei enää säätövaroja pienemmäksi ole.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas

Viesti Kirjoittaja jarke »

onko tuossa nyt jotenkin muutettavissa tuo vivusto niin että tuohon joutokäyntiin saa lisää säätövaraa?
Liitteet
1009.jpg
1009.jpg (21.21 KiB) Katsottu 4353 kertaa
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tossa sun pumpussa on tyhjäkäynnin jousen kireyteen oma säätöruuvi (siinä koneen ja pumpun välissä). Kokeile saatko siitä säädettyä pienemmälle (ja en nyt muista miten päin se säätö toimii siinä - kannattaa kokeilla, alkuperäisessähän on joku sähkövastuksen lämmittämä vahapatruuna(?) ohjaamassa sitä).

Ja tossa pumpussa on muuten myös ulkokyljessä yksi säätövipu myös, mitä on ilmeisesti jossain pumppuvariaatoissa käytetty väännön rajaamiseen tietyllä kierrosaluella. Sekin voi nyt ottaa vastaan kun kokeillaan syöttöä nostaa, kokeile ruuvailla sitä stoppariruuvia.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: JX ei käynnisty, ei edes savuta startatessa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ihan maallikon arvauksena, eikö pumpun akselin kiilauran kuulu osoittaa 1. sylinterin lähtöä silloin, kun kampi- ja nokka-akseli on YKK?

Silleen minä ainakin sain AAZ:sin käyntiin JX-pumpulla ja 1Z:n Land Roverin pumpulla.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: jx:n pumpun ennakon säädöstä taas

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuossa olisi noita ruuveja, mihin käännellään ja mikä vaikuttaa mihin :?
Liitteet
324.jpg
324.jpg (18.49 KiB) Katsottu 4316 kertaa
323.JPG
323.JPG (543.97 KiB) Katsottu 4316 kertaa
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

T3Syncro kirjoitti:
hannikaine kirjoitti: Löydänkö vastaavan esim. motonetistä?
Paisari taisi olla joskus Motonetin valikoimassakin, mutta Hotcars.net myy niitä ainakin verkkokaupassa
Tuotenro: 162511 Paisuntasäiliö T-2 19.96 € / Kpl

Kuva
Ja tämä käy myös WBX:ään? Ainakin äsken katsottuna on vain yksi vaihtoehto paisuntasäiliölle Hot Carsilla.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 788
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Hanttapuli kirjoitti:Ja tämä käy myös WBX:ään? Ainakin äsken katsottuna on vain yksi vaihtoehto paisuntasäiliölle Hot Carsilla.
Jotain eroa oli joskus noissa bensan ja dieselin pöniköissä. Taisi liittyä jotenkin vesilähtöjen halkasioihin, dieselissä isommat ?

Uudemmat bensat :
http://www.justkampers.com/025-121-403- ... -1992.html

Diesel ja vanhemmat bensat :
http://www.justkampers.com/025-121-403- ... -1985.html
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ok. Pitää mitata nuo putket. Kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 788
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Ollos hyvä vaan,

mutta olikos sinulle tulossa se TDi ?? ja pitääkö siihen sitten taas olla erilainen(dieselin versio) :roll:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ei ainakaan tänä kesänä ole tulossa dieseliä. Tulee pöntölle kyllä hintaa, jos se pitää JK:lta tilata. No jatketaan etsintää.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 788
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja selvesa »

tässäkin olisi ja Meylen tekemä eli pitäisi olla ilmeisesti lujempi , näin ainakin toisaalla mainostetaan ...

http://www.brickwerks.co.uk/index.php/t ... iesel.html

ja tässäkin

http://www.topautoosat.fi/meyle-2115514.html

onhan tuo arvokkaan oloinen,mutta jos kestää paremmin(lähellä originaalia)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Minäpä kyselen vielä hetkisen, jos saisin jostain käytetyn. Tuo paisari kyllä taitaa olla sellainen missä mielellään maksaa vähän enemmän kestävyydestä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

väiski kirjoitti:Kyllä kai se porina ensiksi käy siinä paisuntasäiliössä, nimittäin jos korkki on kunnossa pitää paineen nousta aika paljon ennenkuin se tasaussäiliössä näkyy.
Mieluummin korkki auki paisuntasäiliöstä ja tarkasti seuraamaan tuleeko ylemmästä putkesta jatkuvasti kuplia. Jos järjestelmässä ilmaa, tulee kuplia silloin tällöin, jos taas kansi vuotaa, alkaa kuplia tulla tasaisesti kun kone käy.
Eli saako paisarissa kuplia ollenkaan missään tilanteessa? Eilen tutkittiin mun WBX:n nesteen tulvimisongelmaa ja huomattiin, että paisarissa kupli, kun auto oli kuumana. Sitten turskahti nesteet paisarin päällä olevasta halkeamasta.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1.6TD JX päästi höyryt ulos

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Hanttapuli kirjoitti:
väiski kirjoitti:Kyllä kai se porina ensiksi käy siinä paisuntasäiliössä, nimittäin jos korkki on kunnossa pitää paineen nousta aika paljon ennenkuin se tasaussäiliössä näkyy.
Mieluummin korkki auki paisuntasäiliöstä ja tarkasti seuraamaan tuleeko ylemmästä putkesta jatkuvasti kuplia. Jos järjestelmässä ilmaa, tulee kuplia silloin tällöin, jos taas kansi vuotaa, alkaa kuplia tulla tasaisesti kun kone käy.
Eli saako paisarissa kuplia ollenkaan missään tilanteessa? Eilen tutkittiin mun WBX:n nesteen tulvimisongelmaa ja huomattiin, että paisarissa kupli, kun auto oli kuumana. Sitten turskahti nesteet paisarin päällä olevasta halkeamasta.
Isot pojat on sanoneet, että sen kyllä huomaa selkeästi kun "kuplii". Siis kunnolla. Se paluusta tuleva virtaus muodostaa ainakin jonkun verran kuplia kun neste tulee takaisin säiliöön. Mä diagnosoin kansipahvivamman sillä, kun paisari oli kiinni ja täyttösäiliössä kuplii.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin