Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Hei,
Tiedustelen millainen mahtaa olla Transporterin toimivan ilmanvaihdon toimintamekanismi? Olen lähinnä ihmetellyt sitä, onko ylä- ja alasuuttimista (jalkatila) tarkoitus virrata ilmaa jatkuvasti enemmän tai vähemmän sen mukaan miten kovaa autolla ajaa, vaikka ilmanvaihdon kolmivaiheinen säädin on kytkettynä offille? Esimerkiksi 100 km/h ajaessa ilmaa tulee kovalla virtauksella (ja sen kuulee), vaikka ilmanvaihdon säädin on kiinni. Ohjaamon sivusuuttimistahan tulee jatkuvasti raitista ilmaa, mutta ne ovatkin riippumattomia tuosta ilmanvaihdon säätimestä ja ne saa kytkettyä kiinni sivusuuttimissa olevista muoviklipseistä.
t.Timo
P.S. Jos joku osaa vastata siihen miksi sulake (oikea ampeeri) kärähtää aina kun ilmanvaihdon asettaa asentoon 3, niin se olisi kyllä kiva tietää.
Tiedustelen millainen mahtaa olla Transporterin toimivan ilmanvaihdon toimintamekanismi? Olen lähinnä ihmetellyt sitä, onko ylä- ja alasuuttimista (jalkatila) tarkoitus virrata ilmaa jatkuvasti enemmän tai vähemmän sen mukaan miten kovaa autolla ajaa, vaikka ilmanvaihdon kolmivaiheinen säädin on kytkettynä offille? Esimerkiksi 100 km/h ajaessa ilmaa tulee kovalla virtauksella (ja sen kuulee), vaikka ilmanvaihdon säädin on kiinni. Ohjaamon sivusuuttimistahan tulee jatkuvasti raitista ilmaa, mutta ne ovatkin riippumattomia tuosta ilmanvaihdon säätimestä ja ne saa kytkettyä kiinni sivusuuttimissa olevista muoviklipseistä.
t.Timo
P.S. Jos joku osaa vastata siihen miksi sulake (oikea ampeeri) kärähtää aina kun ilmanvaihdon asettaa asentoon 3, niin se olisi kyllä kiva tietää.
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Ihan kuten muissakin autoissa, niin ilmanpaine työntää lämmityslaitteen läpi aina ilmaa, vaikka puhallin olisi pois päältä. Tölkissä saat suljettua ilmantulon ylös ja alas, kun väännät ylemmän vivun vasemmalle (yläsuuttimien/tuulilasin huurteenpoisto off) ja alavivun (jaloille/alas off) oikealle. Jos on Caravelle tms jossa vielä neljäs vipu alhaalla, niin siitä säädetään meneekö taakse ilmaa vai ei.
Sulakkeen palamiseen arvaisin että puhaltimen moottori alkaa olla lopussa.
Sulakkeen palamiseen arvaisin että puhaltimen moottori alkaa olla lopussa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Ite peitin keulasta ilmanoton aukon justiisa sen melun takia ku puhaltaa kaiken aikaa. Ja ääni on kova vaik läpät on kii.
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Muistanko väärin vai oliko TT|:lla joku raitisilmasuodatin viriteltynä siihen ilmanottoaukkoon? Vähentääkö se suodatin myös "imuääniä" ajaessa?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
On joo raitisilmasuodatin molemmissa tölkeissäni. Ehkä se vähän ääntäkin vie pois, mutta jos pistää tukkoon nuo ilmantulot ylös ja alas, niin suhisee se enemmän. Itseä ei ole tuo luonnollinen ilmanvaihto koskaan haitannut, jaloille tulevaa tulee joskus säädettyä korkeintaan siihen asti talvella että lasi on kirkas ja lämmintä alkaa hönkiä. Talvella oikeasti kylmällä laitettiin tuohon keulan eteen myös tuon ilmantulon kohdalle peittoa.Ilmari kirjoitti:Muistanko väärin vai oliko TT|:lla joku raitisilmasuodatin viriteltynä siihen ilmanottoaukkoon? Vähentääkö se suodatin myös "imuääniä" ajaessa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Minkälainen raitisiomasuodatussysteemi on käytössä?
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
viewtopic.php?f=20&t=340&p=29576#p29576syvakma1 kirjoitti:Minkälainen raitisiomasuodatussysteemi on käytössä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Kiitos tehokkaan ilman tulon, en käytä puhallinta oikeastaan kuin talvella taajamanopeuksilla huurteen poistoon.
Jarruvalokytkimestä ajattelin laittaa herätteen puhaltimelle, jolloin puhallin käy risteyksessä seistessä.
Jarruvalokytkimestä ajattelin laittaa herätteen puhaltimelle, jolloin puhallin käy risteyksessä seistessä.
Re: Ilmanvaihdon toimintamekanismi?
Minulla on Pritschenwagenissa jostain syystä vain kaksi säädintä. Ylempi säätää sen virtaako ilma enemmän ylä- vai jalkatilan suuttimista ja alempi sen miten lämmintä ilma on. Virtaus ei ole siis suljettavissa millään säätimellä ja siksi kysyinkin onko luonnollista, että ilmaa virtaa jatkuvasti. Jos väännän tuon ylimmän säätimen siis ihan vasempaan laitaan, niin ilmaa virtaa reippaasti jalkatilaan. Nyt on ollut vielä sellainen ongelma, että vaikka alempi lämpötilasäädin on kylmimmässä asennossa vasemmalla, niin silti lämmintä ilmaa vuotaa läpi. Se on onneksi työn alla nyt korjaamolla muiden töiden ohessa, koska on aika hikistä kesäkuumalla kun ohjaamoon tulee auringon lämmön lisäksi lämmintä ilmaa moottorista.TT| kirjoitti:Ihan kuten muissakin autoissa, niin ilmanpaine työntää lämmityslaitteen läpi aina ilmaa, vaikka puhallin olisi pois päältä. Tölkissä saat suljettua ilmantulon ylös ja alas, kun väännät ylemmän vivun vasemmalle (yläsuuttimien/tuulilasin huurteenpoisto off) ja alavivun (jaloille/alas off) oikealle.