Tölkkiin tuli uusi kytkinsarja. Olen antanut itseni ymmärtää, että se vaikuttaa jotenkin työsylinterin käyttäytymiseen ja olisi todennäköistä, että vanha työsylinteri antautuu kun autolla taas ajetaan.
Onko tuossa perää ja jos on, niin mistä tämä mahdollisesti johtuu?
Jatkokysymyksenä olen myös lukenut* että jos vaihdan pelkän työsylinterin on todennäköistä, että pääsylinteri antautuu pian uuden työsylinterin parina. Eli vanha pää- ja työsylinteri ovat ikään kuin parit ja toisen uusiminen piakkoin hajottaa toisen.
* Esim:
Mutta vaikka liioittelua olisi amerikan keskustelu, niin näkeekö joku asiassa perää? Työsylinteri on uusi valmiina, mutta jäin harkitsemaan vaihdanko vai menenkö vanhalla.
dmn kirjoitti:Vaihdatko myös jarrupääsylinterin kun vaihdat jarrusylinterit taakse?
Pääsylinteri tekee aina saman matkan. Työsylinteri ei, ja sinne on voinut hiipiä ruostetta, mikä saa sen joko jumiin tai antautumaan muuten.
Uudet nesteet ei myöskään ole pahitteeksi, jarruneste imee kosteutta.
En ole asiasta niin hyvin perillä että osaisin sanoa missä on perää ja missä ei. Siksipä tätä vähän kyselen laajemmalta.
Mutta jos kytkimestä ja jarruista lähtee hakemaan vertailua keskenään, niin silloin olettaisin että tuskin vaihtaisin jarrusylintereitäkään aina jos jarrukengät menee uusiksi. Eli miksi vaihtaa kytkimelle työsylinteriä vain koska kytkinlevy on uusi. Toki se työsylinteri on vanha ja joskus se varmaan hajoaa.
Mutta tuo oli hyvä kommentti pääsylinterin ja työsylinterin liike-erosta ja että työsylinteriin voi päätyä ruostetta. Olisikohan mitään mieltä syöttää työsylinterin läpi jarrukliineriä tms ja yrittää putsailla sitä? Uusi sylinterikin on tosin saatavilla tässä tapauksessa.
Uudet nesteet vaihdettu reilu vuosi sitten ja vaihtuu taas. Jarruremonttia tekemessä ja osittain siksi tätä kytkinasiaakin tässä nyt mietin.
Ainoan logiikan näkisin siinä että pääsylinterin uusiminen voi saada vanhan työsylinterin hajoamaan, jos vanha ei ole ihan täyttä voimaa välittänyt ja uudella voimalla saa sitten vanhan osan hajoamaan, tai sitten se on vaan uusien nesteiden mukana huuhtonut vanhat tiivistävät töhnät pois. Omat kokemukset kytkimien uusimisesta on että uudet on kevyempiä käyttää mitä vanhat, jos samanlaiseen vaihdat. Toki jämäkämpään kytkimeen vaihtaminen voi saada vanhat ja kuluneet kytkinsylinterit hajoamaan, tai liikevara ei riitäkään enää irrottamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Yleensä jos suojakumit on ehjät ja mitään takertelua ei ole ollut ei ole tarvetta vaihtaa. Ne kestää minkä kestää mutta kun ne voi helposti vaihtaa irrottamatta mootoria tai vaihteistoa niin en itse vaivaisi päätäni asialla. Jos kumit on rikki vaihtaisin koska saisin ehjät kumit ja myös lian aiheuttamat ongelmat poistuis.
Enneminkin tarkistaisin sen kytkin polkimen mekaanisen kunnon koska niitä näyttää menenvän ja jos vielä hyvä niin rasvaus ja takaisin kasaan.
Ei ne sylinterit tietty paljon maksa että sen puolesta voi vahtaakin jos siltä tuntuu.
Mie luulisin että tuossa on kyse ihan vaan Murphyn laista. Kun vanhaan autoon vaihtaa yhden uuden osan niin on todennäköistä että joku muu pettää. Niin "samalla vaivalla" kannattaa sikäli vaihtaa kaikki toisiinsa liittyvät osat jos vaan tarvetta on.
Paikallisten visiönäärien kanssa vaihdettiin muutama sana aiheesta. Päädyin jättämään vanhat kytkimen sylinterit käyttöön periaatteella "toimiva alkuperäinen on parempi kuin uusi tarvike". Sen verran pistin bling-blingiä että laitoin uuden ilmausruuvin. Lisäksi laskin kunnolla uuta nestettä läpi ilmauksen yhteydessä. Aika mustaa sieltä kärkeen tulikin.
Minun Simoon olen vaihtanut nyt kaksi kertaa työsylinterin 10v aikana, ensimmäisen kerran kun oli jotain ongelmaa kytkimen kanssa ja toisen kerran kun se alkoi vuotamaan.
Pääsylinteri alkoi tihkua ennen juhannusta, ajelin sillä kuitenkin 3500 Km lomareissun kun luulin että se vuotaa letkuliitoksesta, joka petti joskus talvipakkasilla. VW logot oli pois ottamassani, joten saattaa olla alkuperäinen.
Jos loota on irti tai muuten on helppo päästä työsylinteriin kiinni, kannattaa sen takimmainen kiinnityspultti hitsata alapuolelta kiinnitysrautaan ja etummainen siihen lootan kylkeen tulevaan vinotukeen, jolloin sylinterin vaihto on huomattavasti helpompaa koneen ja laatikon ollessa paikallaan. Vinotuen kun irrottaa lootan kyljestä, työsylinterin kiinnitysrauta kääntyy etuviistoon, jolloin yläpuolinen mutteri on helpompi irrottaa tavallisella 13mm kiintoavaimella.
Itselläni oli takimmainen hitsattu ja etummaiseen tein virityksen M6 pultille, uskoisin sen kestävän siellä sen aikaa kun autokin kestää.