Kiitti vinkeistä pitänee kotona tutkailla vaijeri ja sen kiinnitys.
AT5nok kirjoitti:Motonet ei ole tuotemerkki. Motonetista osia ostaessa pitää tietää minkä merkkiset osat ovat tarkoitettu käyttöön ja mitkä toistuvasti vaihdettavaksi, toisinaan siellä tiskin takana saattaa olla myyjä joka osaa myös asian kertoa.
Joo kaippa Motonetin ja vastaavien myydään-kaikkien-autojen-osia -firmojen ongelma on se että tarjonta on niin laaja ja maahantuojia/alihankkijoita niin paljon ettei kukaan enää pysy kärryillä että mistä puljusta mikäkin osa tulee. Periaatteessa samaa osaa voi tulla useammasta eri firmasta ja osa on niitä parempia ja osa huonompia, mutta myydään aina sitä mitä sattuu hyllyyn tulemaan. Miun mielestä on silti hienoa että moisia firmoja on olemassa, ettei tartte netistä tai merkkiliikkeen marmoritiskiltä hakea kaikkea.
Sitten vakavampiin aiheisiin. Latviassa paikallinen kaveri pakitti XC60:lla Syöksysämpylän vasempaan kylkeen. Vauhtia varmaan alle 20km/h mutta mutkalle meni pelti silti. Sekava tilanne kaiken kaikkiaan, olin kääntymässä vasemmalle kaupan pihaan ruuhkaisessa risteyksessä, kun tuo Volvokuski odotteli liikennevaloissa pääsyä päätielle ja päätti yhtäkkiä että vaihtaakin kaistaa. Lähti pakittamaan ja junttasi meidän kylkeen kun ilmaannuttiin yllättäen sen taakse. Volvokuskin vika tietysti ja kaveri oli varsin auttavainen vakuutusjutuissa yms. Vakuutusyhtiössä ottivat kuvat ja kuulemma about kuukauden päästä tulee heidän päätöksensä. Suomessa tehtyä korjausta eivät suoraan korvaa, mutta maksavat rahana sen verran kun korjaus Latviassa maksaisi, tai jotain. Tuo meihin törmännyt kaveri jo lupasi että voi maksaa väliä jos Suomen korjaushinta ei vastaa vakuutusyhtiön näkemystä korjauksen hinnasta...
![lommo.jpg](./download/file.php?id=8608&sid=521cd9e892e0557ce99299ff80efca8d)
- lommo.jpg (210.63 KiB) Katsottu 8898 kertaa
Mutmut. Ajatuksena on nyt ollut käyttää tuo oiottavana jossain kolarikorjaamolla, mutta eniten mietityttää että onnistuukohan tuommoisen oikominen ulkopuolelta miten näppärästi? Jos pitää päästä sisältä päin roplaamaan niin saa purkaa kaikki rakennelmat kuikkaan että saa sivuseinän pois. Ja toisaalta jos joutuu hitsaamaan/hiomaan reilummin että pelti kuumenee niin pitäisi varmaan joka tapauksessa purkaa seinä sisältä auki ja poistaa villat ja bitumit. Kovin paljoa ei kyllä kiinnostais
![Eritäin iloinen :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Pelti on siis isolta alueelta lytyssä, ja lisäks helman saumasta ja pystysaumoista irvistää.
Nyt ollaan Tallinnan huudeilla ja viikonloppuna ajellaan kotio. Auto on pelannut kivasti. Ylätukivarsien puslien vaihdon jäljiltä se pultti on molemmilla puolilla vähän löystynyt ja alkanut kuopissa lonksumaan. Kiristämällä tuo on korjautunut, mutta näyttää että camber-asetus ei kestä siitä huolimatta paikoillaan. Tai kun laitoin pultteihin merkit ennen vaihtoa niin aina kun kiristää pultin niin että merkki on kohdallaan niin seuraavan päivän ajon jälkeen sojottaa jo muualle vaikka ei olisi löystynyt. Kallistuksenvakaajaahan minulla ei oo nyt ollenkaan kun ei tulleet ne pystytangot Englannista ajoissa. Ei kyllä juurikaan huomaa ajossa että puuttuu, mutta esim.rekan perässä kun ajaa maanitellä niin ilmavirta keinuttaa koko ajan puolelta toiselle. Nyt on ruvennut kuskin puolella jokin vähän lonksumaan isommissa kuopissa, liekö väljä pallonivel vai tiensä päässä oleva iskari... Etuiskarit ja jouset ois kyllä vaihdantalistalla jossain vaiheessa.
Tanskan pojilla hieno UAZ tänää leirintäalueella:
![uaz2.jpg](./download/file.php?id=8609&sid=521cd9e892e0557ce99299ff80efca8d)
- uaz2.jpg (353.74 KiB) Katsottu 8898 kertaa
![uaz.jpg](./download/file.php?id=8610&sid=521cd9e892e0557ce99299ff80efca8d)
- uaz.jpg (192.4 KiB) Katsottu 8898 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.