VW T3 syncro 1.9 TDI - GeländessturmVWohnwagen - Simo
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Joskus 2012 tai 2013 kuuntelin auton alla hentoista naputuksen kuuloista ääntä vaihdelaatikossa. Öljynvaihdossa ei ulos tullut mitään ja äänen lähteeksi epäiltiin painelaakeria. Painelaakerin vaihdoin jossain vaihdeessa enkä sen kummemmin asiaa sitten enää muistanut miettiä.
Alkukesästä kardanin kilinä alkoi häiritä, otin kardaanin irti ja ääni muuttui "räpätykseksi". Edelleen raadissa arvioitiin viaksi painelaakeria, uusi tilaukseen mutta en ehtinyt vaihtaa ennen BUSSFEST / BIF roadrippiä.
Hki - Somero välillä ääni tuntui voimistuvan ja Somerolle saavuttaessa joku oli kuulemma todennut, että nyt ei ole Simossa kaikki kohdallaan.
Somerolta suunnistettiin sukuloimaan Ylivieskaan, Kurussa lakkasi pakki menemästä päälle. Silloin kävi mielessä suunnan vaihto etelään, mutta kuka sitä autoa kotona korjaa, jos vaihtoehtona on reissussa remontointi.
Ylivieskaan kun päästiin, aloin selvittämään Rovaniemeltä ostamani varalaatikon sijaintia, myyjä ilmoitti vieneensä sen toisen foorumilaisen peräkärryyn. Lopulta kun sain kärryn omistajan kiinni, niin selvisi laatikon olevan jo Mikkelissä matkalla kohti etelää. Pieni messenger neuvottelu harrastajien kesken ja Kuopiosta löytyi pohjoista kohti matkalla oleva Tölkki, jonka perään löytyi tyhjä peräkärry. Laatikko vaihtoi peräkärryä jossain Kuopion ja Mikkelin välillä ja lähti kohti Rantsilan Tölkkiranchia.
Nilkutin Simolla Oulun kautta Iihin ja sieltä Rantsilaan, kun laatikko / kärry olivat sinne saapuneet.
Das Tölkkitohtorin kanssa vaihdoimme laatikon ja reissu jatkui ilman ylimääräisiä ääniä.
Vanhasta laatikosta oli joku laakeri porsinut etupäästä, lopulta Ii - Oulu - Rantsila välillä oli pohjaan tullut pieni reikä. Iissä auton alla ei ollut lätäkköä, Oulun pikapysähdyksen jäljiltä alle oli jäänyt pieni läikkä ja Rantsilaan kun pääsin, oli laatikko tyhjä öljystä.
Rantsilasta paluu Ouluun hetkeksi ja sitten taas Ylivieskan kautta etelää kohti.
BIF / Jämijärvellä auton alle ei tippunut mitään, alkoi jo huolestuttaa onko moottori ja laatikko kuivia, kun Tölkki ei merkkaa reviiriä
BIF yhteydessä Tölkkifoorumi.fi järjesti Mini Syncro Safarin, jonka takia kardaani paikalleen ja maastoon. Hyvin kulki ilman takalukkoa soraharjun penkkoja ylös katurenkaillakin.
BIF - Hki matka kardaanin kanssa, eipä kilissyt enää, joten lootassa oli kilinöiden syy.
BIF:stä piti suunnata alunperin Kuopioon palauttamaan lootan kuljetuskärryä, mutta sille löytyi koulullinen Malibutölkki veturiksi.
Alkukesästä ilman kardaania suoritettujen koeajojen tuloksena tilasin VWharrastajalta decouplerin, sitä odotellessa. Sitten lootaan LiquiMolyn öljyt nykyisten Motonetin öljyjen tilalle.
Vanhasta lootasta jäi kytkinkoppa Tölkkitohtorille koekäyttöpenkin rakennusaineiksi, nokkakappale menee VWharrastajalle tarkastettavaksi ja jos kelpaa, niin menee decoupleri aihioksi.
BUSSFESTISSA oli pieni Tölkkifoorumilaisten leiri, jonne parkkeerasin oman Tölkin.
BIF:ssä oli myös pieni Tölkkifoorumilaisten leiri.
Oli tarkoitus mitata kulutusta ilman kardaania ajaen, mutta se pätkä minkä ajoin ilman kardaania, oli laatikko osittain ainakin rikki ja lopussa aika jumissakin. Ehjällä laatikolla oli kärry perässä ja loppumatka ilman kärryä menikin kardaani paikallaan.
Kiitos kaikille laatikkosulkeisissa auttaneille ja siihen osallistuneille: Roiala, Beretta, sdracing, TT|, Krisse, make ja muut hengessä mukana olleet. Ilman Tölkkifoorumin yhteisöllistä apua, Simo makaisi jossain korjaamon nurkalla odottamassa laatikkoa jostain.
Alkukesästä kardanin kilinä alkoi häiritä, otin kardaanin irti ja ääni muuttui "räpätykseksi". Edelleen raadissa arvioitiin viaksi painelaakeria, uusi tilaukseen mutta en ehtinyt vaihtaa ennen BUSSFEST / BIF roadrippiä.
Hki - Somero välillä ääni tuntui voimistuvan ja Somerolle saavuttaessa joku oli kuulemma todennut, että nyt ei ole Simossa kaikki kohdallaan.
Somerolta suunnistettiin sukuloimaan Ylivieskaan, Kurussa lakkasi pakki menemästä päälle. Silloin kävi mielessä suunnan vaihto etelään, mutta kuka sitä autoa kotona korjaa, jos vaihtoehtona on reissussa remontointi.
Ylivieskaan kun päästiin, aloin selvittämään Rovaniemeltä ostamani varalaatikon sijaintia, myyjä ilmoitti vieneensä sen toisen foorumilaisen peräkärryyn. Lopulta kun sain kärryn omistajan kiinni, niin selvisi laatikon olevan jo Mikkelissä matkalla kohti etelää. Pieni messenger neuvottelu harrastajien kesken ja Kuopiosta löytyi pohjoista kohti matkalla oleva Tölkki, jonka perään löytyi tyhjä peräkärry. Laatikko vaihtoi peräkärryä jossain Kuopion ja Mikkelin välillä ja lähti kohti Rantsilan Tölkkiranchia.
Nilkutin Simolla Oulun kautta Iihin ja sieltä Rantsilaan, kun laatikko / kärry olivat sinne saapuneet.
Das Tölkkitohtorin kanssa vaihdoimme laatikon ja reissu jatkui ilman ylimääräisiä ääniä.
Vanhasta laatikosta oli joku laakeri porsinut etupäästä, lopulta Ii - Oulu - Rantsila välillä oli pohjaan tullut pieni reikä. Iissä auton alla ei ollut lätäkköä, Oulun pikapysähdyksen jäljiltä alle oli jäänyt pieni läikkä ja Rantsilaan kun pääsin, oli laatikko tyhjä öljystä.
Rantsilasta paluu Ouluun hetkeksi ja sitten taas Ylivieskan kautta etelää kohti.
BIF / Jämijärvellä auton alle ei tippunut mitään, alkoi jo huolestuttaa onko moottori ja laatikko kuivia, kun Tölkki ei merkkaa reviiriä
BIF yhteydessä Tölkkifoorumi.fi järjesti Mini Syncro Safarin, jonka takia kardaani paikalleen ja maastoon. Hyvin kulki ilman takalukkoa soraharjun penkkoja ylös katurenkaillakin.
BIF - Hki matka kardaanin kanssa, eipä kilissyt enää, joten lootassa oli kilinöiden syy.
BIF:stä piti suunnata alunperin Kuopioon palauttamaan lootan kuljetuskärryä, mutta sille löytyi koulullinen Malibutölkki veturiksi.
Alkukesästä ilman kardaania suoritettujen koeajojen tuloksena tilasin VWharrastajalta decouplerin, sitä odotellessa. Sitten lootaan LiquiMolyn öljyt nykyisten Motonetin öljyjen tilalle.
Vanhasta lootasta jäi kytkinkoppa Tölkkitohtorille koekäyttöpenkin rakennusaineiksi, nokkakappale menee VWharrastajalle tarkastettavaksi ja jos kelpaa, niin menee decoupleri aihioksi.
BUSSFESTISSA oli pieni Tölkkifoorumilaisten leiri, jonne parkkeerasin oman Tölkin.
BIF:ssä oli myös pieni Tölkkifoorumilaisten leiri.
Oli tarkoitus mitata kulutusta ilman kardaania ajaen, mutta se pätkä minkä ajoin ilman kardaania, oli laatikko osittain ainakin rikki ja lopussa aika jumissakin. Ehjällä laatikolla oli kärry perässä ja loppumatka ilman kärryä menikin kardaani paikallaan.
Kiitos kaikille laatikkosulkeisissa auttaneille ja siihen osallistuneille: Roiala, Beretta, sdracing, TT|, Krisse, make ja muut hengessä mukana olleet. Ilman Tölkkifoorumin yhteisöllistä apua, Simo makaisi jossain korjaamon nurkalla odottamassa laatikkoa jostain.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Poikesin vaihteeksi GT katsastuksessa. Taas asiallisen palvelun tarkastus, jossa tietty puututtiin korjauskehotuksella takapyörän laakeriin, jonka vaihdoin 27.4.2018 ja en saanut välystä pois uudella laakerilla, mutta myös sellaisiin asioihin, joilla ei ollut katsastuksen läpäisyn kannalta merkitystä. Laitanpa nekin kuntoon, ennen kuin muuttuvat vioiksi.
K 0,65 enkä koskenut syöttöruuviin katsastusta varten, ihan vaan tiedoksi niille jotka väittävät Simon lykkäävän saastepilveä. (ahtokara on rälläköity netin ohjeiden mukaiseksi )
Inssin ensimmäinen kysymys auton alta, onko moottori rikki kun se ei vuoda öljyä
K 0,65 enkä koskenut syöttöruuviin katsastusta varten, ihan vaan tiedoksi niille jotka väittävät Simon lykkäävän saastepilveä. (ahtokara on rälläköity netin ohjeiden mukaiseksi )
Inssin ensimmäinen kysymys auton alta, onko moottori rikki kun se ei vuoda öljyä
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Katsastuksen jälkeen huomasin kotona vas etu sisemmän vetonivelen suojakumin olevan rikki, joten se piti vaihtaa.
Motonetin varastoagentin kaivamilla tiedoilla hain Seat Toledon vas. sisemmän suojakumin (17-2936)
Renkas irti, raidetangon pää irti, jarruletku irti olkavarressta ja lopuksi yläpallonivel irti. Vetoakseli mahtuu tulemaan auton alle. Huom jos kyseessä on deluxemalli, niin kallistuksenvakaajan koiranluu saattaa olla myös tiellä
Nivel ja vanha suojakumi irti, nivelen puhdistus ja kasaaminen.
Uusi suojakumi ja nivel paikalleen
Sitten vaan nivel kiinni etuperään, raidetangonpää silmukkaan ja yläpallonivel ja jarruletku kiinni.
Motonetin varastoagentin kaivamilla tiedoilla hain Seat Toledon vas. sisemmän suojakumin (17-2936)
Renkas irti, raidetangon pää irti, jarruletku irti olkavarressta ja lopuksi yläpallonivel irti. Vetoakseli mahtuu tulemaan auton alle. Huom jos kyseessä on deluxemalli, niin kallistuksenvakaajan koiranluu saattaa olla myös tiellä
Nivel ja vanha suojakumi irti, nivelen puhdistus ja kasaaminen.
Uusi suojakumi ja nivel paikalleen
Sitten vaan nivel kiinni etuperään, raidetangonpää silmukkaan ja yläpallonivel ja jarruletku kiinni.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Lapin lahja etelän syncrolle sisälsi jumissa olleen tasauspyörästön lukon tangon.
Perse ylös ja toisen takarenkaan keventäminen tunkilla.
Sitten vasaraa ja pihtejä käyttäen öljyn kanssa nitkuttelua.
Samalla tuli ruuvailtua Posti Paten kaaret
Perse ylös ja toisen takarenkaan keventäminen tunkilla.
Sitten vasaraa ja pihtejä käyttäen öljyn kanssa nitkuttelua.
Samalla tuli ruuvailtua Posti Paten kaaret
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Mistä moisen pate-lärpäkkeen olet löytänyt?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 163
- Liittynyt: 25.11.2017 21:17
- Paikkakunta: Qsamo
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
https://www.autopurkaamot.com/purkuauto ... ,780&sivu=
tuolla näyttäisi olevan saman tyyliset kaaret myynnis
sattumalta muistui mieleen
tuolla näyttäisi olevan saman tyyliset kaaret myynnis
sattumalta muistui mieleen
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Callesta, jonka purin 2012-2013 varaosiksiketsa kirjoitti:Mistä moisen pate-lärpäkkeen olet löytänyt?
Pate-Lärpäkkeet oli yksi suurimmista syistä, miksi tuon lunastin. Moottori meni nykyisen TDI:n tölkitysosiksi, muutamia pisteosia meni muiden foorumilaisten autoihin ja vaihdelaatikko odottaa paluuta lainasta
Pate-Lärpäkkeet oli kiinni jo joskus aikaisemmin ennen nykyistä maalausta, jäi vaan kiinnittämättä 2013
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Kesäkauden päättäjäisiin 1,5 vkoa, pitäisi taas jaksaa siivota tavaratila sekä ehkä ruuvata jotain "laskettavaa" kattotelineeseen
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tavaratila jäi siivoamatta, ei tullut jäätyä yöksi päättäjäisiin.
Mutta sieltä lähti mukaan Decoupler, joten lootan kanssa jumppaamista taas tiedossa
Mutta sieltä lähti mukaan Decoupler, joten lootan kanssa jumppaamista taas tiedossa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Foorumin kautta löytyi lähes käyttämättömät renkaat, Goodyear Wrangler Duratrack 245/75R16. Saa talvi ja lumituiskut tulla
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tyhjäkäynnillä / G-vaihteella piti nostaa toinen etukulma rampille, melkein HUPS!!!
Kyllä AAZ / ABL / vast olisivat parempia, kun sammuisivat esteen havaitessaan
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
"Patekaarista" olisi pitänyt silpoa aika paljon, joten pääsivät takaisin varastoon pölyttymään.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Taitaa nopeammin vaihtua vaihdelaatikko kuin etuparkkipolttimo
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
sä et ole nuita lisävarusteita asennellessa miettiny ollenkaan tuota huoltoa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Eipä tullut puskuria rakennellessa moinen mieleen. Pitää kasata vähän eri tavalla kun joku päivä on taas aikaa puuhata. Jos olisi kotona kemppiliimaa, niin neljän mutterin hitsaaminen kiinnikkeisiin helpottaisi huomattavasti.TT| kirjoitti:sä et ole nuita lisävarusteita asennellessa miettiny ollenkaan tuota huoltoa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Messengeriin kilahti viesti, 16" takatukivarret on mennyt puhallukseen ja maalarille .
Eihän tämä mikään ikuisuusprojekti toki ole, viisi vuotta meni varaosa-auton purkamisesta osien korjattavaksi toimittamiseen
Eihän tämä mikään ikuisuusprojekti toki ole, viisi vuotta meni varaosa-auton purkamisesta osien korjattavaksi toimittamiseen
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
caravelle.cl kirjoitti:https://www.autopurkaamot.com/purkuauto ... ,780&sivu=
tuolla näyttäisi olevan saman tyyliset kaaret myynnis
sattumalta muistui mieleen
Näin kauan jo vinkistä niin lunastin nämä itelleni.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Simo on ollut edellisen kerran käynnissä muistaakseni 3.4.2019. Tänään kun koitin käyntiin hehkun piuha kiinni, niin 9,8 V ei riittänyt.
Hälytin oli syönyt virtaset akusta ja en ollut muistanut latailla välillä.
No onneksi tuosta auton korvikkeesta (Seat) löytyi sopivaa VWirtaskaa, niin pääsimme TT|:n kanssa Sinolla ihmettelemään Espoon swappia
On se vaan mukava istua korkealla ja körötellä vanhalla pakettiautolla. Viiikolla ajoin yli 400 Km T6:lle ja kyllä se on kärsimystä tuohon verrattuna.
Hälytin oli syönyt virtaset akusta ja en ollut muistanut latailla välillä.
No onneksi tuosta auton korvikkeesta (Seat) löytyi sopivaa VWirtaskaa, niin pääsimme TT|:n kanssa Sinolla ihmettelemään Espoon swappia
On se vaan mukava istua korkealla ja körötellä vanhalla pakettiautolla. Viiikolla ajoin yli 400 Km T6:lle ja kyllä se on kärsimystä tuohon verrattuna.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
16" tukivarret hiekkapuhallettu, vanhat puslat poistettu. Hitsari saa katsoa mitä on korjattavaa, sitten maalaukseen ja alle.
Jostain valuu öljyä oikean takatukivarren etupäähän, todennäköisesti ohjaustehostimen putket kusee allensa. Pitäisi ehtiä tutkia ja korjata...
Saapahan yhden 1000 € autolle lisää arvoa Jostain valuu öljyä oikean takatukivarren etupäähän, todennäköisesti ohjaustehostimen putket kusee allensa. Pitäisi ehtiä tutkia ja korjata...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Varmaan löytys jostain vastaus jos jaksais kaivella mutta ei nyt jaksa, mitä eroa noilla 14 ja 16 takatukivarsilla on ja onko niitten vaihtamisessa 14syncroon jotain hyötyä muutakun se että voi sanoo että ne on 16 tukivarret?