Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Millaisia pumpun ennakoita olette käyttäneet isompien nestepäiden kanssa? Ruiskutusajan pitäisi olla aika paljon lyhkäisempi pumpustani löytyvällä 11 mm päällä. Ei ole oikein mitään "varmaa" tietoa löytynyt siitä, että voiko yleensäkään käyttää vakiokoneelle suositeltuja ennakon arvoja vai täytyisikö säätää varalta hieman myöhäisemmälle? Säädin nyt pienehkön taistelun jälkeen ennakon arvoon 0,85mm ja kokeilen ottaa ensi savut joskus lähitulevaisuudessa.
Eikös ainakin Eicalla ole jossain tölkissä ollut 12 mm pää, eli löytyykö näkemystä aiheeseen?
Eikös ainakin Eicalla ole jossain tölkissä ollut 12 mm pää, eli löytyykö näkemystä aiheeseen?
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Tarkennetaanko sen verran: Onko kyseessä TD vai TDI ?
Esikammiossa toi mainitsemasi 0,85mm on varmaan ihan hyvä lähtökohta ja kyllä tuolla pitäisi myös TDI käydä.
Ei tuohon ajoitukseen isolla päädyllä ole varmaan mitään ihan absoluuttista mittaa, joka toimii kaikissa kokoonpanoissa.
Ajelin joskus AAZ koneella 12mm päädyllä ja ennakko taisi olla siellä 1mm paikkeilla. Se tuntui toimivan tuossa kyseissä yksilössä parhaiten.
Voi olla että joutuu säätelemään vähän "korvakuulolta". Miten lähtee kylmänä käyntiin ja millasta savua putkesta tulee.
Esikammiossa toi mainitsemasi 0,85mm on varmaan ihan hyvä lähtökohta ja kyllä tuolla pitäisi myös TDI käydä.
Ei tuohon ajoitukseen isolla päädyllä ole varmaan mitään ihan absoluuttista mittaa, joka toimii kaikissa kokoonpanoissa.
Ajelin joskus AAZ koneella 12mm päädyllä ja ennakko taisi olla siellä 1mm paikkeilla. Se tuntui toimivan tuossa kyseissä yksilössä parhaiten.
Voi olla että joutuu säätelemään vähän "korvakuulolta". Miten lähtee kylmänä käyntiin ja millasta savua putkesta tulee.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Hupsista, unohtui tosiaan mainita, että AAZ on kysymyksessä. Vähän olen arvellutkin, että korvakuulolta sitä joutuu sitten tarkemmin säätää. Jos lähtee käyntiin tuolla, niin tehdään nyt vaikka sitten sisäänajo kylmästi ko. ennakolla ja hifistellään tarpeen mukaan myöhemmin.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Juu TDi koneessa mulla on 12mm NP ja oiskohan ennakot ollut jotain 1,0mm nurkilla, korva/silmä säädöllä säädetty eka ja lopuksi vaan tarkistettu mitä se on, tarkkaan en enään muista. En tiedä onko tohon mitään tarkkaa arvoa olemassa kun noissa pumpuissa ja nestepäissä taitaa olla sen verran työstö eroja jotka vaikuttaa arvoihin. Korva kuulolla eka sen verran ennakkoa että kylmänän hieman ns.kalisee ja lämpimänä ääni pitäs pehmetä niin alkaa olee alueella Käyntiin lähtö ns.tehokkaalla ennakolla on hieman vastaan "potkiva" eli sahauttaa ihan pikkasen eikä lähde ihan pamahtaen tämä siis esikammio koneessa, suorasuihku lähtee kovalla ennakolla välittömästi.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
omassa jx:ssä säädin 0,895 (aika tarkka ) tuntuu ettei kylmänäkään näin keväällä välttämättä tarvitse tuota käsiennakkoa käyttää. kuumana pintakaasulla ajaessa on nyt tuo käynti karkea( kalkattava, vai miten sen nyt sanotaan), eli tällöin mennään nolla ahdolla, loppuu kun alkaa ahdot nousemaan. jotenkin tekisi mieli tuota ennakkoa pienentää,mites olisi vaikka 0,7
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Mulla pumppuun merkattu 0,85 ennakko. Nyt kolme kertaa säätänyt enemmän ennakkoa ja valkonen savutus tuntuu vaan vähentyvän. Nyt käynti on vähän karkea kylmänä, muttei savuta ajaessa tai kun moottorin käynnistää.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
tänään sain säädettyä kauheasta tärinästä huolimatta (ukon,ei auton) ennakon 0.70 aan. kylmänä svuttaa enemmän, mutta loppuu kun lähtee liikkeelle. ajossa tuntuu että käy siistimmin, pakopaineet 0 ahdolla pieneni 0,1 bar. ahdin herää huomattavasti herkemmin ja ahdot nousee tosi nopeasti, no voiman lisäyksestä ei osaa sanoa kun tuo kytkin ei pidä. ajolenkki oli kyllä varsin luhyt kun olo on paska. tuntuu että tuo pomppiminen pintakaasulla olisi jonki n verran vähentynyt, mutta siitä ei vielä uskalla enempää sanoa.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Täytyy kokeilla myöhäistää omaakin jonkin verran, sillä nyt on pienemmillä kierroksilla liikkeelle lähdön jälkeen on ongelmana tuo pomppiminen. Jos ei pelkkä ajoituksen ruuvailu auta, niin pitää syöttöruuviinkin käydä käsiksi. Kaasu tuntuu olevan todella herkkä ehkä noin sentin tai kahden jälkeen kaasuvivun liikeestä mitattuna. Muuten kone toimi mallikkaasti, vaikka LDA:n letku edelleen puuttuu, eikä välijäähyssäkään kierrä vielä vesi. Korjataan tilanne viikonloppuna.jarke kirjoitti:tänään sain säädettyä kauheasta tärinästä huolimatta (ukon,ei auton) ennakon 0.70 aan. kylmänä svuttaa enemmän, mutta loppuu kun lähtee liikkeelle. ajossa tuntuu että käy siistimmin, pakopaineet 0 ahdolla pieneni 0,1 bar. ahdin herää huomattavasti herkemmin ja ahdot nousee tosi nopeasti, no voiman lisäyksestä ei osaa sanoa kun tuo kytkin ei pidä. ajolenkki oli kyllä varsin luhyt kun olo on paska. tuntuu että tuo pomppiminen pintakaasulla olisi jonki n verran vähentynyt, mutta siitä ei vielä uskalla enempää sanoa.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
viimeksi pyöreän pöydän ääressä mietittiin että voisiko tuo huono välijäähdytys aiheuttaa asiaa. laitapas se vesikierto kuntoon ennenkuin teet muuta niin nähdään onko tuosta imuilman lämmöistä kiinni tää hommeli. (itellä pomppiminen pahempi nyt kun on näin kuuma(ai niin tänään alkoi kesäloma.)
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Olisko mahdollista että sais ilmaa jostain tai että olis suuttimissa jotain hämminkiä?
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Ilmaa en sulkisi vielä pois, mutta suuttimet kyllä. Niillä on nyt ajettu 120 km. Pumppulla ja koko koneella takana samat kilometrit. Pitää käydä varalta letkut vielä läpi. Huomasin, että ihan käsin konetilasta kaasua antamalla kone nostaa tietyn rajan jälkeen kierrokset todella helposti. Huomenna työpäivä ja siitä heti jatkuu rakentelu.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
joo en kyllä mäkään noita suuttimia syyttäis.. itellä kanssa kaikki niiden sisäroinat uusittu hels.dieselissä 2v siitn
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Tuli ammattipiireistä hyvin valistuneen kuuloinen teoria, että tuo rajumpi ryntääminen pieniltä kierroksilta liittyisi pumpun määränsäätimeen. Joutokäyntialueelta pois siirryttäessä syöttömäärä kasvaa liikaa. Kokeilen kääntää perussyöttöä huomenna pienemmälle ja yritän kompensoida kierrosluvun tippumisen joutokäyntiruuvilla. Saa nähdä paljonko sillä on vaikutusta. En tiedä mitä pumpulle tehtiin pajalla nestepään vaihdon ja atomeiksi purkamisen lisäksi, joten en osaa sanoa, että muokattiinko määränsäätimen jousia/prikkoja mitenkään. Jatketaan harjoituksia.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=3&t=253
tuollahan tuo dmn epäili vissiin samaa pomppimisen syyksi
tuollahan tuo dmn epäili vissiin samaa pomppimisen syyksi
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Kokeilin eilen päivällä pudottaa syöttöä aika reilusti. Ehkä se vähän helpotti ajamista, mutta kyllä saman efektin edelleen saa aikaiseksi, jos ei ole tarkkana. Savutuksen määrä lähdettäessä väheni aika reilusti. Pitää tänään palauttaa syöttöä hieman lisää ja säätää ennakkoa aavistuksen myöhäisemmälle.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
tuo sama kokeiltu samoilla päätelmillä, parempi kulku voitti ja säädin syötön takas isommalle
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Sain sellaista informaatiota, joka lykkää nykimisen selvittelyt pidemmälle tulevaisuuteen, sillä autoa tarvitaan nyt ja varmaan koko seuraava talvi. Pumppu pitäisi saada penkkiin säädettäväksi ja pidempi sessio luvassa säädön parissa. Säädintä pitää muokata pitkään ja hartaasti, että saa toimimaan tämän nestepään kanssa. Ilmeisesti tehtävissä, mutta vaatii alan ammattilaisen, jolla hermot eivät lopu ihan hetkessä. Sama varmaankin koskee muitakin kokoonpanoja, jotka kärsivät samasta ongelmasta. Ongelmaa voi kuulemma yrittää vähentää vaihtamalla LDA:n sisältä löytyvän jousen löysempään, mutta se ei kokonaan poista ongelmaa. Tämä vinkki suoraan dieselkorjaamolta.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Miltä korjaamolta?
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Siltä joka pumpun teki niin sanotusti varsinaisien työtehtävien ohessa aina pomon silmän välttäessä. Veikkaan, että pojilla loppui siinä vähän aika kesken, eikä tätä ominaisuutta ole niin päästy hieromaan. Palaan varmaan heidän kanssaan asiaan joskus reilun vuoden päästä, mikäli kampiakseli ei ole muista syistä johtuen tipahtanut autosta pois.
Re: Viritettyjen naftapumppujen ajoitus
Nostetaas tätä. Eli nyt omassa lantikan pumpulla(11mm) mtdi koneessa ennakko 1,10 ja hyvin tuntuu pelaavan. Ainoa ominaisuus on kylmänä savuttaminen ja kierroksilla tuntuu röpeltävän, ihan kun ei joku pytty syttyisi kunnolla. Mutta menee lähes heti ohi tuo vaihe ja sitten toimii hyvin.
Armiin väännettiin ennakoksi 1,0 samanlaisella pumpulla, ja siinä ilmeisesti samaa ominaisuutta. Kummassakaan ei syöttöä ole tällä hetkellä liikaa, eli ei turhia savuta. Olisiko arvauksia mistä tuollainen voisi johtua?
Armiin väännettiin ennakoksi 1,0 samanlaisella pumpulla, ja siinä ilmeisesti samaa ominaisuutta. Kummassakaan ei syöttöä ole tällä hetkellä liikaa, eli ei turhia savuta. Olisiko arvauksia mistä tuollainen voisi johtua?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!