WBX remppaa
WBX remppaa
Moro
Tuli ostettua tuommonen 217tkm rullattu 2,1l DJ vesibokseri kone. Myyjän mukaan alkoi yhtäkkiä kolista ja jäi sen takia seisomaan. Moottori oli ostohetkellä jo osittain purettu, mm kannet oli napattu irti.
Moottori oli melko paskanen joten pesin sen kylmästi painepesurilla
Toinen koneessa olleista kansista oli halki imu- ja pakokanavan välistä. Mukaan tuli vielä toiset kannet joista myöskin toinen oli halki. Täytyy purkaa noista venttiilit irti niin näkee vähän paremmin onko noi halkeemat kuin vakavia.
Vesiputkia oli hitsailtu joskus
Öljypumppu silmämääräisesti ok?
Sit vaan palasix, veivinlaakerit näyttää olevan melko valmiit kuten oletettiinkin, yhdestä oli jo lähteny lohkeilemaan ainetta irti. Kampiakselin kauloissa ei ainakaan näkyny kovin kummosia naarmuja.
Ainakin keskimmäinen runkolaakeri näytti terveeltä.
Yhessä pytyssä näytti olevan pikkasen rotansyömää. Onkohan tuonne eksyny joskus kosteutta. Toisen sylinteriputken ulkopinnassa oli tuommonen vekki, näytti äkkiseltään syöpymältä, tuskin tuo on mikään valujälkikään?
Vakaa aikomus ois kasailla tuosta toimiva moottori. Mietin jo että riittäiskö siihen pelkkä veivinlaakerien vaihto. Kiirusta tämän kanssa ei oo, kun ei mulla ole tähän sopivaa autoakaan. Omat tölkittelyt hoituu tällä hetkellä 1,6td Caravelle syncrolla jota ei ole tarkoitus lähteä sen kummemmin muuttelemaan.
Tuli ostettua tuommonen 217tkm rullattu 2,1l DJ vesibokseri kone. Myyjän mukaan alkoi yhtäkkiä kolista ja jäi sen takia seisomaan. Moottori oli ostohetkellä jo osittain purettu, mm kannet oli napattu irti.
Moottori oli melko paskanen joten pesin sen kylmästi painepesurilla
Toinen koneessa olleista kansista oli halki imu- ja pakokanavan välistä. Mukaan tuli vielä toiset kannet joista myöskin toinen oli halki. Täytyy purkaa noista venttiilit irti niin näkee vähän paremmin onko noi halkeemat kuin vakavia.
Vesiputkia oli hitsailtu joskus
Öljypumppu silmämääräisesti ok?
Sit vaan palasix, veivinlaakerit näyttää olevan melko valmiit kuten oletettiinkin, yhdestä oli jo lähteny lohkeilemaan ainetta irti. Kampiakselin kauloissa ei ainakaan näkyny kovin kummosia naarmuja.
Ainakin keskimmäinen runkolaakeri näytti terveeltä.
Yhessä pytyssä näytti olevan pikkasen rotansyömää. Onkohan tuonne eksyny joskus kosteutta. Toisen sylinteriputken ulkopinnassa oli tuommonen vekki, näytti äkkiseltään syöpymältä, tuskin tuo on mikään valujälkikään?
Vakaa aikomus ois kasailla tuosta toimiva moottori. Mietin jo että riittäiskö siihen pelkkä veivinlaakerien vaihto. Kiirusta tämän kanssa ei oo, kun ei mulla ole tähän sopivaa autoakaan. Omat tölkittelyt hoituu tällä hetkellä 1,6td Caravelle syncrolla jota ei ole tarkoitus lähteä sen kummemmin muuttelemaan.
Viimeksi muokannut lauri a., 10.07.2017 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: WBX remppaa
Mielenkiintoinen projekti alkamassa ja kiva että laitat näin paljon kuvia. Itsellä syksystä asti odottanut inspiraatiota samanlainen projekti...
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: WBX remppaa
Ompas tutun näköinen moottori toivottavasti tätä asennellaan vielä johonkin!
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: WBX remppaa
Kannattaa mitata pumpun kannen ja rattaiden välys. Bentleyn mukaan 0.1mm sais olla.
- Liitteet
-
- oil-pump-end-play.jpg (144.24 KiB) Katsottu 17828 kertaa
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: WBX remppaa
Moi! Etenikö tämä remppa vai odottaako inspiraatiota?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: WBX remppaa
Moro ja kiitoksia kysymästä. No...on edennyt ja toisaalta sitten taas ei Pääosin viime viikonloput ovat kuluneet tämmöisen hiukan erilaisen projektin parissa:
Tölkin konetta oon välillä sit tutkaillut täällä duuni paikkakunnalla. Kampuran kerkesin purkamaan kesällä loppuun:
Muutamassa runkolaakerissa on jälkiä jostain vieraasta esineestä. Kaulat on pääsääntöisesti hyviä. Parissa niistä on jälkiä korroosiosta, muttei mitään syviä naarmuja. Täytys tilailla runko- ja veivinlaakerit sekä tiivistesarja ja lyödä alakerta taas nippuun. Ei vaan näytä nekään olevan ihan ilmaisia....sais olla likviditeettiä enemmän
Tommonen 230tkm rullattu ahu tarttu kans reissulta matkaan mut se on sit eri tarinan aihe. Kääk....tölkkihommathan paisuu käsiin
Tölkin konetta oon välillä sit tutkaillut täällä duuni paikkakunnalla. Kampuran kerkesin purkamaan kesällä loppuun:
Muutamassa runkolaakerissa on jälkiä jostain vieraasta esineestä. Kaulat on pääsääntöisesti hyviä. Parissa niistä on jälkiä korroosiosta, muttei mitään syviä naarmuja. Täytys tilailla runko- ja veivinlaakerit sekä tiivistesarja ja lyödä alakerta taas nippuun. Ei vaan näytä nekään olevan ihan ilmaisia....sais olla likviditeettiä enemmän
Tommonen 230tkm rullattu ahu tarttu kans reissulta matkaan mut se on sit eri tarinan aihe. Kääk....tölkkihommathan paisuu käsiin
Re: WBX remppaa
Koneen purkua jatkettu...nyt vasta hoksasin että nokkahan on melko kulunut.
Kuvissa imunokat. Toinen on yli 3mm kuluneempi, eron huomaa silmälläkin selvästi. Perusympyrä on jossain 31,1mm tienoilla ja nokkien kohdalla paksuutta oli seuraavasti
1 (pako) 38,25mm
2 (imu) 36,1mm
3 (imu) 39,3mm
4 (pako) 38,75mm
Manuaalit jäi kotiin joten mulla ei oo nyt vakionokan arvoja mutta heittoa noissa on aikalailla ja nokat on silmämäärinkin katsottuna kuluneita...tuo yks jo melkein ohc sierra tyylinen Eli uusi nokka täytyis hommata jostain.
Venttiilikoneiston tutkinta jatkuu.
Purin keinuvivut irti. Vipujen akselissa jokaisen keinun kohdalla runsaasti kiinnileikkaumaa. Tiedä sitten miten vakavaa tuo on, mutta ajattelin vaihtaa keinujen akselit ja venttiilien hakkaantuneet säätöruuvit uusiin, ne ei paljoa maksa.
Hmm....toisessa kannessa yks venttiili on huomattavasti lyhyempi, tiedä sitten mikä tuonkin on syönyt
Venttiilit irti kannesta ja uppoutuminen syvemmälle vw syövereihin
Ja kyllä....kahden imuventtiilin pituudessa oli milli heittoa....tiedä sitten mikä tuonkin on syönyt.
Ja kannen halkeamien tutkintaa:
Eihän tuosta törkyläjästä näe mitään.....joten hiukan puhdistusta
Tiskiainepaketin kyljessä mainostettiin "todistetusti tehokas" ja jälki kansien suhteen oli kyllä ihan hyvää....voin suositella!
Toisessa sylinterissä ei näy halkeamia syvemmällä hurjasta "ulkokuoresta" huolimatta
Toisessa näkyykin sitten hiushalkeama kanavien välissä syvemmälle. Tiedä sitten onko miten vakavaa. Etenkin pakoventtiilien ohjurit tuntuivat suhteellisen väljiltä, venttiili heilui selvästi kun sitä veti hiukan ulospäin. Venttiilien varret olivat myös selvästi öljyiset. Onko noihin venttiilihommiin jotain nyrkkisääntöä, minkä verran väljyyttä saa olla ennenkuin täytyy ruveta ohjurien vaihtoa suunnittelemaan?
Kuvissa imunokat. Toinen on yli 3mm kuluneempi, eron huomaa silmälläkin selvästi. Perusympyrä on jossain 31,1mm tienoilla ja nokkien kohdalla paksuutta oli seuraavasti
1 (pako) 38,25mm
2 (imu) 36,1mm
3 (imu) 39,3mm
4 (pako) 38,75mm
Manuaalit jäi kotiin joten mulla ei oo nyt vakionokan arvoja mutta heittoa noissa on aikalailla ja nokat on silmämäärinkin katsottuna kuluneita...tuo yks jo melkein ohc sierra tyylinen Eli uusi nokka täytyis hommata jostain.
Venttiilikoneiston tutkinta jatkuu.
Purin keinuvivut irti. Vipujen akselissa jokaisen keinun kohdalla runsaasti kiinnileikkaumaa. Tiedä sitten miten vakavaa tuo on, mutta ajattelin vaihtaa keinujen akselit ja venttiilien hakkaantuneet säätöruuvit uusiin, ne ei paljoa maksa.
Hmm....toisessa kannessa yks venttiili on huomattavasti lyhyempi, tiedä sitten mikä tuonkin on syönyt
Venttiilit irti kannesta ja uppoutuminen syvemmälle vw syövereihin
Ja kyllä....kahden imuventtiilin pituudessa oli milli heittoa....tiedä sitten mikä tuonkin on syönyt.
Ja kannen halkeamien tutkintaa:
Eihän tuosta törkyläjästä näe mitään.....joten hiukan puhdistusta
Tiskiainepaketin kyljessä mainostettiin "todistetusti tehokas" ja jälki kansien suhteen oli kyllä ihan hyvää....voin suositella!
Toisessa sylinterissä ei näy halkeamia syvemmällä hurjasta "ulkokuoresta" huolimatta
Toisessa näkyykin sitten hiushalkeama kanavien välissä syvemmälle. Tiedä sitten onko miten vakavaa. Etenkin pakoventtiilien ohjurit tuntuivat suhteellisen väljiltä, venttiili heilui selvästi kun sitä veti hiukan ulospäin. Venttiilien varret olivat myös selvästi öljyiset. Onko noihin venttiilihommiin jotain nyrkkisääntöä, minkä verran väljyyttä saa olla ennenkuin täytyy ruveta ohjurien vaihtoa suunnittelemaan?
Re: WBX remppaa
Laittelin CSP:lle tilausta: Uudet runko-, veivin- ja nokanlaakerit, kaikki tiivisteet, veivien pultit, keinuvipujen akselit sekä venttiilien säätöruuvit. Nokka-asioiden parissa monet muutkin tuntuu painivan näiden kanssa, vakiota ei tahdo olla saatavilla oikein tällä hetkellä oikein mistään, muutamien harvojen linkkienkin hinnat on melko suolaisia. Onko jollain ehjän vakionokan tietoja, paljonko noissa on asteet ja nosto niin tietäisi katsella jostain jonkun vakion arvoja lähellä olevan hydraulinostajille tarkoitetun virinokan.
Re: WBX remppaa
Kohta tulee kiire etsiä koneen ympärille autoa!
Re: WBX remppaa
Eipä sillä hätää ole. Laitetaan joskus johonkin....tai sitte tästä tulee kalliimman puoleinen lasipöydän jalustaHemu kirjoitti:Kohta tulee kiire etsiä koneen ympärille autoa!
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: WBX remppaa
DJ:n keppi on 230 ast ja 8 ast overlap. Brittien foorumin ketjussa olikohan mainintaa tarkemmistakin spekseistä. Laiska ei jaksa lukea nyt montaa sivua lontoota vaan linkittää
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=12&t=140840
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=12&t=140840
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: WBX remppaa
Tässä jotain esimerkkejä nokista joita oon löytäny, mun ymmärryksen mukaan nämä sopii suoraan wbx:ään vakio hydraulinostajilla:
https://www.vwheritage.com/shop/type25- ... StartRow=1
Eli ilmeisesti vw heritagen wbx mitoilla uudesta typ4 nokasta hiotuttama versio
http://www.ebay.de/itm/Nockenwelle-VW-W ... Sw7ThUgwYq
Typ1:seen wbx nokkaprofiililla tehty nokka, vaatii niissä 4-niittisen nokkapyörän ja siihen sopivan öljypumpun (eli wbx:ssä vakiona olevat)
http://www.ahnendorp.com/VW-Wasserboxer ... -Grad.html
292ast jonkinlainen virinokka 8,5mm nostolla, tarkoitettu myös vakiomoottoreille hydraulinostajilla
Tarjontaa ei tunnu olevan ihan liikaa ja hinnat on melko suolaisia. Verrokkina mainittakoon esim. Ford Sierra, johon saa Motonetistä 120e nokkasarjan joka sisältää nokan, seuraajat ja nokan öljyputken. Ainakaan paljon ajetun käytetyn nokan ostaminen ei oikein houkuttele koska kunto voi olla hyvinkin samanlaista kun tässä omassa moottorissa. Aika moni netissä tuntuu miettivän noita wbx nokkavaihtoehtoja, etsien vakiota tai kevyttä virinokkaa.
https://www.vwheritage.com/shop/type25- ... StartRow=1
Eli ilmeisesti vw heritagen wbx mitoilla uudesta typ4 nokasta hiotuttama versio
http://www.ebay.de/itm/Nockenwelle-VW-W ... Sw7ThUgwYq
Typ1:seen wbx nokkaprofiililla tehty nokka, vaatii niissä 4-niittisen nokkapyörän ja siihen sopivan öljypumpun (eli wbx:ssä vakiona olevat)
http://www.ahnendorp.com/VW-Wasserboxer ... -Grad.html
292ast jonkinlainen virinokka 8,5mm nostolla, tarkoitettu myös vakiomoottoreille hydraulinostajilla
Tarjontaa ei tunnu olevan ihan liikaa ja hinnat on melko suolaisia. Verrokkina mainittakoon esim. Ford Sierra, johon saa Motonetistä 120e nokkasarjan joka sisältää nokan, seuraajat ja nokan öljyputken. Ainakaan paljon ajetun käytetyn nokan ostaminen ei oikein houkuttele koska kunto voi olla hyvinkin samanlaista kun tässä omassa moottorissa. Aika moni netissä tuntuu miettivän noita wbx nokkavaihtoehtoja, etsien vakiota tai kevyttä virinokkaa.
Re: WBX remppaa
Saman nokka-akseliprobleeman kanssa painiskellaan.
CB peformancen 2280 on edelleen mun listalla kiinnostavin, jos ei tuollaista orggista saa jostain kohtuuhintaan...
http://aircooled.fi/kategoria/305/nokat-cb
Tuohon pitäis sitten löytää toi hammaspyörä ja taitaa mennä öljypumppukin uusiksi jos tuo on 3-niittinen.
CB peformancen 2280 on edelleen mun listalla kiinnostavin, jos ei tuollaista orggista saa jostain kohtuuhintaan...
http://aircooled.fi/kategoria/305/nokat-cb
Tuohon pitäis sitten löytää toi hammaspyörä ja taitaa mennä öljypumppukin uusiksi jos tuo on 3-niittinen.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: WBX remppaa
Viitsisikö joku viisaampi valaista, miten nuo hydraulinostajille tarkoitetut nokat eroavat mekaanisille tarkoitetuista? Onko ero nostajien halkaisijassa ja sitäkautta nokan leveydessä vai jossain muussa? Tuolta CB Performanceltakin näyttää löytyvän "hydraulinokkia".
http://www.cbperformance.com/SearchResu ... aulic+cams
http://www.cbperformance.com/SearchResu ... aulic+cams
Re: WBX remppaa
Minä laitoin tämän http://www.cbperformance.com/ProductDet ... tCode=2251 palotölkkiin moottorirempan yhteydessä. Nostajina on vakiot, jotka hiottiin suoriksi. Noiden kaverina sitten kuplan pultattava nokkapyörä ja kuplan 30mm öljypumppu. Aircooledin Mikkoon kannattaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa tölkkiin osia.
Itse nokasta en osaa oikein muuta sanoa, kuin että noin 15 tkm on toiminut moottori rempan jälkeen ongelmitta, päästöissä ei ole ollut murheita katsastuksessa ja hyvin väntää moottori alhaalta.
Itse nokasta en osaa oikein muuta sanoa, kuin että noin 15 tkm on toiminut moottori rempan jälkeen ongelmitta, päästöissä ei ole ollut murheita katsastuksessa ja hyvin väntää moottori alhaalta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: WBX remppaa
AC / Tölkkikauppa.fi on ollut positiivinen yllätys suomalaisessa varaosakaupassa. Nyt laajentavat valikoimaa myös T4 osiin.ketsa kirjoitti:Aircooledin Mikkoon kannattaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa tölkkiin osia.
Re: WBX remppaa
Kerrotko ketsa vähän tarkemmin mitä tämä tarkoittaa?ketsa kirjoitti: Nostajina on vakiot, jotka hiottiin suoriksi.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: WBX remppaa
Kaveri purki kasan nostinpinnasta kuluneita nostimia ja hiotuttu pinnat suoriksi. Yksi setti tuli mulle osina, itse hiomatapahtumasta ei sen enempää minulla tietoa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: WBX remppaa
Nyt sain tuon 2280-nokan. Siinä nokka selkeästi leveämpi, nostajaan koskettava pinta 15mm vs orggis 12mm.lauri a. kirjoitti:Viitsisikö joku viisaampi valaista, miten nuo hydraulinostajille tarkoitetut nokat eroavat mekaanisille tarkoitetuista? Onko ero nostajien halkaisijassa ja sitäkautta nokan leveydessä vai jossain muussa? Tuolta CB Performanceltakin näyttää löytyvän "hydraulinokkia".
http://www.cbperformance.com/SearchResu ... aulic+cams
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: WBX remppaa
Meinaatko käyttää nelkun kovia nostajia vai holkittaa ykköstyypin nostajille? Jos jälkinmäinen ratkaisu mielessä, niin mulla olisi yksi ylimääräinen satsi Rocky Jenningsin pronssisia holkkeja hyllyssä.Ace kirjoitti:Nyt sain tuon 2280-nokan. Siinä nokka selkeästi leveämpi, nostajaan koskettava pinta 15mm vs orggis 12mm.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki