1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Terves
Ens kertaa rohkenin tänne kirjoitella ensimmäisestä autostani.
Laitoin kesäkämpäksi perusTölkin punaisella Miami-lipalla. Kylmästartin tai ei edes niin kylmänkään jälkeen 15s-minuutti sinistä savutusta? Hehkut vai suuttimet?
Sitten moottorista sen enempää tietävänä, minkälaisia ahtoja pitäisi ehjänä antaa kunnon kiihdytyksessä, mulla ei anna 0.8 enempää.
Ens kertaa rohkenin tänne kirjoitella ensimmäisestä autostani.
Laitoin kesäkämpäksi perusTölkin punaisella Miami-lipalla. Kylmästartin tai ei edes niin kylmänkään jälkeen 15s-minuutti sinistä savutusta? Hehkut vai suuttimet?
Sitten moottorista sen enempää tietävänä, minkälaisia ahtoja pitäisi ehjänä antaa kunnon kiihdytyksessä, mulla ei anna 0.8 enempää.
Viimeksi muokannut hege, 11.05.2012 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokkasin otsikkoon Td kun ennen luki Tdi.
Syy: Muokkasin otsikkoon Td kun ennen luki Tdi.
Re: 1.6 Tdi T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Aikasempi syöttöpumpun ennakko niin vähenee savutus kylmänä. Kannattaa olla heittokello jos ei ole varma mitä tekee, ja merkitä pumpun nykyinen asento ennenkuin alkaa säätää. Liian kovat ennakot rikkoo paikkoja.
Onko sulla imusarjan varoventtiili tukittu? Se avautuu juuri 0.8 tienoilla. Se on musta mötikkä imusarjassa moottorin takapäässä vasemmalla. Venttiilin tehtävä on päästää ylipaineet pois jos tulee joku vika.
Syötöt riippuu myös ahdoista. Mulla mittari näytti 0.6 kun mittarin letku oli rikki.
Onko sulla imusarjan varoventtiili tukittu? Se avautuu juuri 0.8 tienoilla. Se on musta mötikkä imusarjassa moottorin takapäässä vasemmalla. Venttiilin tehtävä on päästää ylipaineet pois jos tulee joku vika.
Syötöt riippuu myös ahdoista. Mulla mittari näytti 0.6 kun mittarin letku oli rikki.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 1.6 Tdi T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Siniseen savuun ei ajoitus juuri auta, yleensä jos ajoitus on myöhässä niin savu on vaaleeta.hege kirjoitti:Aikasempi syöttöpumpun ennakko niin vähenee savutus kylmänä.
Kannattaa olla tekemättä mitään jos ei tiedä mitä tekeeKannattaa olla heittokello jos ei ole varma mitä tekee, ja merkitä pumpun nykyinen asento ennenkuin alkaa säätää. Liian kovat ennakot rikkoo paikkoja.
Helpommin tuhoa tulee melkein heittokellon kanssa tulee kun ilman, pumpun rautaan ja pumppuun hyvät merkit (pistepuikko on hyvä) missä on lähtö kohta, sitten pumpun pultit löysälle, sitten vaan n.2-3mm kerrallaan pumppua kiertäen kohti kantta, lopuksi pultit kireelle ja testaus. Sitten kun käynti ääni on kylmällä koneella hieman mekaaninen/kaliseva niin aletaan olla alueella.Kannattaa olla heittokello jos ei ole varma mitä tekee, ja merkitä pumpun nykyinen asento ennenkuin alkaa säätää. Liian kovat ennakot rikkoo paikkoja.
Onko sulla imusarjan varoventtiili tukittu? Se avautuu juuri 0.8 tienoilla. Se on musta mötikkä imusarjassa moottorin takapäässä vasemmalla. Venttiilin tehtävä on päästää ylipaineet pois jos tulee joku vika.
Syötöt riippuu myös ahdoista. Mulla mittari näytti 0.6 kun mittarin letku oli rikki.
Vakiona tölkin JX ahtaa 0,75-0,8bar eli ahdot on sulla ok. Jos haluat nostaa ahtoja niin se pop-off venttiili täytyy tukkia, esim. sopiva puu, alumiini, muovi tai muu tappi letkun sisään ja klemmarilla kiinni niin ilma ei pääse karkuun ja ilmanputsarin letkuun ei pääse paskaa.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: 1.6 Tdi T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Tuos savutus saattaa myös johtua siitä että turbo vuotaa öljyä pakoputkeen päin joka sitten kärisee startisssa pois..
< 15kWh/100km
Re: 1.6 Tdi T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Kiitosta, tuo turbon vuotaminen hiljalleen vois kuulostaa järkevälle, en vaan oo huomannu kunnolla lämpimänä startatessa savutusta. Syötön ennakko voi toki olla vähä myöhällä koska se "ryyppy" (ruiskun ennakkohanikka) auttaa selvästi startissa. Ja hyvä homma että ahdot on normaalit, ei oo tarvis puhalluttaa tuota enempää, kun kestäs vaan. Pitää vaihtaa nuo hehkut varmuuden vuoksi. MIstäs noita turbon, tai mikä pakokaasuhidastin se nyt olikaan, öljy- ja muita ongelmia kannattaa etsiä tai epäillä, pikkasen visertelee alakierroksilla? Normaalia?
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: 1.6 Tdi T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Moro ja tervetuloa näihin kuvioihin.Tuo volkkarin savutus on kylmänä varsin yleistä,siis sininen savu.Minulla nuo 1.6td koneet on savunneet aina käynnistettäessä,tietysti hehku jos pimeänä se varmasti lykkää jonkin aikaa utua.Oli minulla joskus aikaa volvo d6 2.4 jossa oli tehdas uusi motti ja se kisusi koko elämänsä ajan mitä se minulla oli.Tuo turbon vuoto näkyy yleensä heti imuputkien öljyyntymisenä,samoin takaluukun öljypisteiden lisääntymisellä,siis sotkee takaluukun öljypisamilla.Tuossa pihalla nyt vertailukohteita minul jokunen tölkki niin 1.9 td ei savuuta lainkaan,1.6td sen sijaan pukkaa utua,ja varmasti hehkut ja muut on kunnossa,Näyttää olevan tuon koneen ominaisuus enempi kuin vika.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: 1.6 Tdi T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Onkos tämä oikeasti 1.6TDI eikä JX?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Muokkasin otsikkoa, 95,6% todennäköisyydellä on 1.6 td moottori, ei tdi
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Juu näinpä lienee. Öljyn valuminen pakoputkeen ei varmaan aiheuta savupilveä noin sekunti startista, tuskin kerkenee öljy vielä kuumumaan niin paljon että savuais. Sitten vielä että onko tuo JX nyt orggisturbon valmistaja vai joku muu tunnus?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
JX on sen Tölkin 1.6 TD moottorin tyyppi. Orggisturbo on KKK K14.Näpertäjä kirjoitti:Juu näinpä lienee. Öljyn valuminen pakoputkeen ei varmaan aiheuta savupilveä noin sekunti startista, tuskin kerkenee öljy vielä kuumumaan niin paljon että savuais. Sitten vielä että onko tuo JX nyt orggisturbon valmistaja vai joku muu tunnus?
Itselläni AAZ savutti aivan kamalasti tuollaisella JX:n K14 ahtimella juurikin kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Käsittääkseni se voi vuotaa sitä öljyä kompurapuolellekkin ja se kulkeutuu sieltä ahdettuna pakopesään. K-arvokin oli jossain 3:n luokilla, vaikka syötöt käännetty pienelle.
Minulla savutus lähes loppui ahtimen vaihdon jälkeen.
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
No voi helvata. Onkohan mulla kaikkien muiden vikojen lisäksi myös ahdin sohlo Noh. Se lienee riittävän hyvä syy vaihtaa isompaan.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Isompaa ahdinta vaan...redi kirjoitti:No voi helvata. Onkohan mulla kaikkien muiden vikojen lisäksi myös ahdin sohlo Noh. Se lienee riittävän hyvä syy vaihtaa isompaan.
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Eipä tule mieleen vanhemman vuosimallin tiisseliä, joka ei käynnistyksen jälkeen kylmänä savuttais. Taitaa se tauti olla loppunut vasta katalysaattori aikana.
Monenlaista ja -merkkistä on tullut ajettua vuosien varrella, muutamia jopa liikkeestä ulos uutuuden kiiltävänä ja kaikki ne on savuttaneet kylmänä käynistettäessä. Sitä ei koskaan ole tullut vikana ajateltua, vasta jos se jatkuu lämpimänäkin on alettu syytä ihmettelemään, joidenkin merkkien kohdalla enempikin ominaisuutena, ei omituisuutena. Monet uudet ovat myös lämpiminä ensiksi pöläyttäneet käynti-ilmoituksen ulos takapään suuttimesta.
Monenlaista ja -merkkistä on tullut ajettua vuosien varrella, muutamia jopa liikkeestä ulos uutuuden kiiltävänä ja kaikki ne on savuttaneet kylmänä käynistettäessä. Sitä ei koskaan ole tullut vikana ajateltua, vasta jos se jatkuu lämpimänäkin on alettu syytä ihmettelemään, joidenkin merkkien kohdalla enempikin ominaisuutena, ei omituisuutena. Monet uudet ovat myös lämpiminä ensiksi pöläyttäneet käynti-ilmoituksen ulos takapään suuttimesta.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Ei savua ilman tulta Kyllä tuo AAZ pikkasen kylmänä pölläyttää nykyiselläkin ahtimella, mutta enää ei ole koko p-paikka savun peitossa.
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Juu täytyy seurailla miten kehittyy, hyvin kuitenki lähtee tulille, käy vaan alkuunsa varsin epätasaisesti, nimim: peilit tippuu =) tasoittuu hetken perästä, kai siellä ei aivan joka nokivasara ole heti messissä.
Re: 1.6 Td T3 Savutus hetki käynnistyksen jälkeen
Sinisen savutukseen vaikuttaa myös huohotus järjestelmä eli jos on käytössä vakio huohotus systeemit niin imupuolihan on aina öljystä hyvin joten startatessa öljyä palaa varmasti aina vähän eli sinistä pölläyttää varmasti, sitten siihen vielä turbon öljyn tihkuttamimen ja ennakko hieman pielessä niin savutus on taattu Mulla on dobbelissa turbo kunnossa, huohotus ulos, ennakot kohdallaan ja 100tkm ajettu AAZ kone niin kylmänä kun käynnistää niin sinistä ei tule yhtään vaan tulee pieni harmaa tupsaus jonka jälkeen ei tule mitään. Mutta jos nyt hetken jotain käryttää joku 300tkm ajettu jx niin ei se vielä mikään maailmanloppu ole vaan se "kuuluu vuosimallia"
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan