Toinenkin pohjoisen tölkki

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Ei ihan niin pohjoinen kuin tuo toinen vastaavasti otsikoitu mutta napapiiriltä kuitenkin. Eli uusi ukko, uusi rojekti. 8-)
WP_20140509_001.jpg
WP_20140509_001.jpg (240.75 KiB) Katsottu 8018 kertaa

Ajamalla tuli kotiin joten ihan toivottomasta tapauksesta ei ole kyse. Metsästys autona ollut ja sen huomaa. :shock: :D
Varustelu esim 308:n panoskammalla kojetaulussa (ei vielä kokeiltu kuin 9,3:n hylsy sopii :o eli jotta käykö omaan käyttöön) sivukatoksella, asetelineellä, ym. Toki myös sitten käytön jälkiä kuten jotta honka kaatunut katolle kun polttopuuta vähän turhan läheltä otettu. :lol: Ruostetta luonnollisesti jonkinkin verran. Ikkunallinen transporter 16" kyseessä. Joku joskus vaihtanut 2,1 bokserin aaz:aan, tässäkin tapauksessa työn jälki monin paikoin sen näköistä että tehty ihan ite. :roll: Minulla ollut kymmenkunta vuotta sitten samanlainen muuten paitsi oli sininen se oli tehty jx koneisesta ja oli caravelle eli ei väliseinää, kaduttanut kun myin niin paikattu sitten tilanne, toki nimimerkin OPT316 hehkutus ja tölkin rakentelu ei ole helpottanut tilannetta. Joskus hänen tölkkiä koeajettua totesinkin jotta oli kallis koeajo :P

No, ajoa estävää lähinnä jotta pakoputki irtipoikki heti downpipen jälkeen. Hitsaamalla paloista koottu, poikki mutkasta ja siten vaikuttaa melko mielenkiintoiselta korjata.

Toinen enemmänkin askarruttava juttu on visko, tuntuu todellakin toimivan eli lyhyenkin ajon jälkeen on niin hyvin kiinni että jos jyrkemmin kääntyy niin jarraa todella kiinni ja rutina kuuluu voimansiirrosta. Öljyn vaihto?

Kokonaisuutena kuitenkin varsin hyvä aihio joka ollut tutulla miehellä kymmenkunta vuotta, säntillinen ukko joten siinä mielessä voi turvallisin mielin ostaa. Tekniikassa aika paljon jo laitettua joten siltä osin kohtuu kunnossa.

Saako muuten hehkut vaihdettua ilman pumpun irrotusta?

ilmansuodattimelta tuleva putki on osin ilmastointiteipillä tehty, ei siis tiivistetty vaan "puskusauma" jossa teippi päällä joka peittää noin sentin raon, ei kovin vakuuttavaa. :evil:
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 982
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tervetuloa.

Hehkut saa vaihdettua ilman pumpun irroitusta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja beretta »

Tervwetuloa porukkaan joka toimii :) Pohjoisesta näyttää myös löytyvän toisiakin tölkkeihin hurahtaneita kuin allekirjoittanut :? :shock: 8-) :)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tervetuloa! Uusi putki turbolta vaimentimelle maksaa motonetissä reilun 60€, joten ihan kovin isoja hitsailuja ei kannata vanhalle tehdä. Oletuksena että siellä on JX:n turbo ja pakosarja.
Onko joku maalannut tai poistanut 16" levikkeet, kun ei kuvasta oikein selviä että mitä siellä on? Hienoa joka tapauksessa että näitä 16":kin pompahtaa ihmisten ilmoille, eikä kaikkia ole myyty maailmalle :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7744
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TerVWetuloa foorumille.

Hieno juttu, että 16" Syncroja säilyy :!:
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kiitoksia!

pakosarja ja turbo lienevät aaz:n joten hitsaus hommia tiedossa.
Levikkeet on maalattu mutta toki paikoin meinaa musta tulla läpi kun hiekka kuluttanut maalia.

"Aitoa" 16":sta olen kytännyt ja lopulta löytyi siis hyvinkin läheltä, kaverilta jonka oletin jotta ei "koskaan" siitä luovu.

Auto on ulkopuolelta noessa mutta luulen että on enemmänkin tervastulilla olemisesta kuin pakoputkesta tulleesta noesta. Ei pukkaa mustaa oikein millään.

Hehkut toteutettu siten että valoa ei ole, vanha bensa tölkki kun on. Käynnistyy kuin olisi muutama pimeänä, toivottavasti. Pitää koittaa saada hehkut vaihdettua ja valo palamaan jollain kytkennällä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Turbo keskellä pakosarjaa ja moottorituen yläpuolella? Eipä se paha rasti ole uudesta putkesta värkätä tuokaan. Joustopala voisi olla hyvä laittaa siihen.
Sillä jäykällä viscolla ei kannata paljoa ajella pitävällä alustalla, joku paikka antaa pian periksi. Kardaani irti ensiapuna, ja viscoon uudet liemet tai de-coupler vwharrastajalta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Turbo on juurikin keskellä ja ylhäällä tuen yläpuolella.

Pitääpä hakea uusi putki vielä, nyt on iso kasa osia mutta tuohon vanhaan ruosteiseen ei kovin hyvä hitsata vaikka kuinka putsailee. Jousto on jo odottamassa.

Pitääpä tiputella kardaani pois ja koittaa ruveta öljyn vaihtoon. Decoupler tulee viskon tilalle? Jatkuva 4veto on kuitenkin ehdoton halu talvella.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Decoupler tulee vaihdelaatikon nokkakappaleeseen, eli voit ajaa takavedolla tai nelivedolla, keskimmäinen nuppi kojelautaan lukkopaneeliin. Jos jättää viscon paikalleen, niin voi ajaa normaalisti nelivedolla missä vaan. Tai sitten voi vaihtaa viscon tilalle jäykän putken, kuten meidän offidoppeliin tehtiin.
Minulta löytyy viscoon uutta öljyä, jos et ole jo jostain löytänyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kiitos, eipä ole öljyä vielä tullut etsiskeltyä. Laittaisitko tietoja vaikka yv:llä.

kuulostaa mielenkiintoiselta tuo decoupler, no jos visko alkaa toimia suunnitellusti niin katsoo sitten tarvitseeko sitä.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja dmn »

No tuo on normaalia että tuntuu vastetta kääntäessä. Tietysti rutina ei kuulu kuvaan, mutta voisin kuvitella että se tulee muualta, esim. vetonivelistä. Usein kyllä viskot oireilee niin liemet karkaa niiden sisästä jolloin pitoakaan ei ole.
< 15kWh/100km
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

dmn kirjoitti:No tuo on normaalia että tuntuu vastetta kääntäessä. Tietysti rutina ei kuulu kuvaan, mutta voisin kuvitella että se tulee muualta, esim. vetonivelistä. Usein kyllä viskot oireilee niin liemet karkaa niiden sisästä jolloin pitoakaan ei ole.
Saattaisi olla jopa ohjaustehostaja vialla, ainakin itsellä epäilin sitä, kun oireet jatkuivat vaikka kardaani oli irti.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Nivelet saattaa hyvinkin rutista mutta kyllä se visco ottaa kiinni jotta tuntuu. Loiva kaarros vielä menee mutta tiukemmin niin jarraa niin että saa tosissaan painaa kaasua että liikkuu. Esim. Kärryn kanssa peruuttaessa joutuu välillä käyttämään renkaita aika linkussa ja silloin rutisee, esimerkiksi.

Otanpa sen kardaanin pois ennen enempiä ajeluita niin näkee kuin käy.

Minulla ei ole kauheaa hinkua maastoon mutta huonoilla teillä tulee ajetua, sellaisilla joita henkilöautolla pääsee kun oikein varovasti ajaa. Siellä tuollainen on kyllä toimiessaan ihan ässä, helppoa, huoletonta ja mukavaa. Lumen tullessa sitten nelivetokin pääsee oikeuksiinsa, jää muut ihmettelemään kuin se tonnekin meni.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 392
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Hyvähyvä!!
Kohtahan vois perustaa oman lapin tölökkien joukko-osaston :D
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Vähintäänkin täytyy järjestää kokoontumis ajot.... Pohjoinen Tölkki Safari... Tour de Pohjois-Kalotti tms...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

OPT316 kirjoitti:Vähintäänkin täytyy järjestää kokoontumis ajot.... Pohjoinen Tölkki Safari... Tour de Pohjois-Kalotti tms...
Järjestäkää ihmeessä, tai tulkaa offitourin pohjoisen lenkille. Tänä vuonna suunnitelmissa osallistua juurikin niille pohjoisen päiville.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Jos nuo etupään ulommat vetonivelet on huonot, kuten vähän vaikuttaa niin saako niitä jostain. 16" ja lukoilla kun on kysessä vai sopiiko esim lukottoman paikalleen ollen vain heikommat?
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kardaani laitettu varastoon ja jumitus ja tärinät/rutinat poistuivat. Epäilyttää nuo etu vetarit mutta lienevät aika hankalassa mistään löytää noita ulompia niveliä.
Visco ottaa sen verta kiinni jotta pyörittämällä renkaasta ei saanut liikkeelle kylmässä autossa, ottamalla väljän verran vauhtia niin sai hakkautettua irti ja liikeelle ja pyörittäessä sitten tuntui sellainen epätasainen vastus, kuin "räikkä" tai jotain.
ryppy ohjaamo.jpg
ryppy ohjaamo.jpg (908.59 KiB) Katsottu 7631 kertaa
Kojelaudalla rakennettu hyllyä, varsin karu hytti.
Ohjauspylväästä puuttuu alapuolinen suoja, pitänee jostain katsella jos löytyisi.
ryppy pakari.jpg
ryppy pakari.jpg (1.22 MiB) Katsottu 7631 kertaa
Pakoputki tuli kokonaan hitsaamalla palasista, oma saumanteko taito loppui niin käytin pajalla. Putkessa joustopala ja kaikkea. Kyllä on sitten komia :roll: :x
Ryppy sika osasto.jpg
Ryppy sika osasto.jpg (50.61 KiB) Katsottu 7631 kertaa
Sikaosastolla on karu pöytä ja naulakkoa sun muuta varustetta.
ryppy sänky.jpg
ryppy sänky.jpg (1020.75 KiB) Katsottu 7631 kertaa
Takana tehty laveri jotta voi lepäillä.
ryppy sikis.jpg
ryppy sikis.jpg (768 KiB) Katsottu 7631 kertaa
Laverin alla laatikot joihin sopii moottorisahaa ja kirvestä, lapio ym. Myös farmitunkki ja talja kuuluu varustukseen. :P

Edellinen omistaja on aika lailla ääni/lämpöeristänyt autoa.
Etuovesta puuttuu sisempi tiiviste, hankintalistalle menee sekin. Meinaa ajossa hieman suhistella.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja dmn »

Roiala kirjoitti: Visco ottaa sen verta kiinni jotta pyörittämällä renkaasta ei saanut liikkeelle kylmässä autossa, ottamalla väljän verran vauhtia niin sai hakkautettua irti ja liikeelle ja pyörittäessä sitten tuntui sellainen epätasainen vastus, kuin "räikkä" tai jotain.
Sen pitäisi tuntua siltä kun voimalla ottaa renkaasta kiinni ja kääntää, niin ihan pikkuhiljaa antaa periksi tasaisesti. Jos on jotain nykymistä niin vaihtaisin viskon suosiolla.
< 15kWh/100km
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Hassua miten on ihan mun*ton olo kun ajaa ilman kardaania vaikka se menee paljon mukavammin sillä lailla...
Vastaa Viestiin