Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Nelivetotölkki pitää muutoskatsastaa seuraavan katsastuksen yhteydessä johonki yksityisihenkilölle soveltuvaan ajoneuvoluokkaan (nykyisin paloauto). Jos oikein olen ymmärtänyt, niin käytännössä tuo tarkoittaa henkilöautoa, pakettiautoa tai jonkinlaista retkeilyautoa...
Löytyykö keneltäkään tietoa siitä mikä olisi vakuutusten ja käyttömaksujen puolesta halvimmaksi tuleva ratkaisu?
Lähtökohtana tuo palotölkki on ollut bensakoneinen Caravelle kahdeksalla istumapaikalla ja tarkoitus on bensakoneisena ja vähintään kuudella istumapaikalla varustettuna pitää jatkossakin.
Löytyykö keneltäkään tietoa siitä mikä olisi vakuutusten ja käyttömaksujen puolesta halvimmaksi tuleva ratkaisu?
Lähtökohtana tuo palotölkki on ollut bensakoneinen Caravelle kahdeksalla istumapaikalla ja tarkoitus on bensakoneisena ja vähintään kuudella istumapaikalla varustettuna pitää jatkossakin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Eikös tosta sais matkailuauton?
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Mitä eroa on retkeilyautolla ja matkailuautolla? Ja ennen kaikkea mitä etuja saavuttaisi, jos tuosta saisi matkailuauton?
Yhdet paarit tuon kyytiin saa, enempää ei ole makuupaikkoja ainakaan tällä hetkellä
Yhdet paarit tuon kyytiin saa, enempää ei ole makuupaikkoja ainakaan tällä hetkellä
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Ei ole olemassa retkeilyautoa, vain verollinen ja veroton matkailuauto.
Jos tämä autosi on ollut riittävän pitkään pelastusajoneuvona, niin verollinen matkailuauto on mahdollinen. Vrt henkilöautoon voi vakuutusmaksut olla hieman halvemmat, enemmän tuosta on hyötyä jos päädyt dieselöimään auton. Jos ei halua alkaa kiireellä värkkäämään makuupaikkoja ja keittolevyä, niin katsasta henkilöautoksi.
Matkailuautoon vaaditaan siis 2 makuupaikkaa min 80x180cm, säilytystiloja ja keittomahdollisuus. Jos on avoliekkilaitteita niin pitää olla myös sammutin.
Jos tämä autosi on ollut riittävän pitkään pelastusajoneuvona, niin verollinen matkailuauto on mahdollinen. Vrt henkilöautoon voi vakuutusmaksut olla hieman halvemmat, enemmän tuosta on hyötyä jos päädyt dieselöimään auton. Jos ei halua alkaa kiireellä värkkäämään makuupaikkoja ja keittolevyä, niin katsasta henkilöautoksi.
Matkailuautoon vaaditaan siis 2 makuupaikkaa min 80x180cm, säilytystiloja ja keittomahdollisuus. Jos on avoliekkilaitteita niin pitää olla myös sammutin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
-
- AktiVWisti
- Viestit: 143
- Liittynyt: 24.02.2012 17:05
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Mitta on kylläkin 60 x 180 cm x2 mitä vaaditaan.
Lisäksi jos on avoliekkilaitteet, niin vaaditaan koneellinen ilmanpoisto.
Sähkölevyllä ei vaadita. Sammutin vaaditaan silti.
Riippuu hyvinkin pitkälti katsastusmiehestä...
Lisäksi jos on avoliekkilaitteet, niin vaaditaan koneellinen ilmanpoisto.
Sähkölevyllä ei vaadita. Sammutin vaaditaan silti.
Riippuu hyvinkin pitkälti katsastusmiehestä...
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Juu, lipsahti virhe tuohon sängyn mittaan.
Sammutinta ei lain mukaan tarvita sähkölevyllä, nuo tulkinnat tosiaan on konttoreilla mitä ihmeellisimpiä.
*edit* http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... tkailuauto
Tuolta löytyy myös tuo dokumentti sähkö- ja kaasulaitteiden vaatimuksista. Tuossa dokumentissa ei puhuta mitään koneellisesta ilmanvaihdosta, enkä ole koskaan kuullut että sellaista olisi vaadittu.
Sammutinta ei lain mukaan tarvita sähkölevyllä, nuo tulkinnat tosiaan on konttoreilla mitä ihmeellisimpiä.
*edit* http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... tkailuauto
Tuolta löytyy myös tuo dokumentti sähkö- ja kaasulaitteiden vaatimuksista. Tuossa dokumentissa ei puhuta mitään koneellisesta ilmanvaihdosta, enkä ole koskaan kuullut että sellaista olisi vaadittu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Mites oli nopeusrajotukset matkailuautolla ilman abs/airbag? Kannattaisiko dieselpakettiauto rekisteröidä matkailuautoksi?
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
nelivetopeli niin omamassa on kyllä yli sen 1800 kg niin on 80 km/h peli..
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Redin tapauksen tuntien joutuisit korottamaan kattoa ja ajamaan joka paikkaan 80km/h (nyt saat ajaa 100km/h). Redi sekoittaa pakkaa tuomalla takavetopelin tähän samaan keskusteluun.
Verovapaassa matkailuautossa pitää olla yli 1800kg omamassaa, näin sanoo laki.
Täyden veron matkailuauto (ns. retkeilyauto) saa olla alle 1800kg.
Verovapaassa matkailuautossa pitää olla yli 1800kg omamassaa, näin sanoo laki.
Täyden veron matkailuauto (ns. retkeilyauto) saa olla alle 1800kg.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Tässä matkailuauton nopeusrajotuksessa parasta on että 80-lätkää ei pidä/saa olla, mutta 100-lätkä periaatteessa vaaditaan. Käytännössä sitäkään ei useimmiten tarvita.
Eli käytännössä en ole huomannut rajotuksesta mitään haittaa.
Nim: toinen on 80 ja toinen 100 auto omistani
Eli käytännössä en ole huomannut rajotuksesta mitään haittaa.
Nim: toinen on 80 ja toinen 100 auto omistani
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Kiitokset vastanneille. Palotölkki on ollut paloauto uudesta asti (rekisteröity 12/1991), eli autoveroja ei pitäisi langeta, vaikka sen rekisteröi henkilöautoksi. Ja jos oikein ynnäilen saadut vastaukset, niin bensakoneiseen ei ole mitään syytä muuta ajoneuvoluokkaa kuin h-auto edes harkita.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Onko kukaan onnistunut pienentämään otteessa olevaa kokonais/akselimassaa? Veroja pienemmäksi ja (laillinen) rengasvalikoima kasvaisi...
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Ei taida ihan helposti onnistua. Sitä en tiedä miksi esim T4 osa on 2700 ja suurin osa taitaa olla 2800 kokonaismassalla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
redi unohda jo ne 165.45.13" kumit
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Itsellä mitä on noita T4:a ollut / on, niin lyhyellä akselivälillä on tuo 2700 ja pitkällä 2800TT| kirjoitti:Sitä en tiedä miksi esim T4 osa on 2700 ja suurin osa taitaa olla 2800 kokonaismassalla.
... ja eipä minullakaan mitään ilmanvaihtoja tuossa omassa T4-matkailuautossa ole,vaikka semmoinen venekäyttöön tarkoitettu keitin onkin, ei siis sähköllä.
Ja nuo matkailuautoksi muuttamiset on tosiaan ihan konttorista / katsastusmiehestä kiinni mitä vaatii ja mitä ei .... heillä kun on omat tulkintasäännöt noihin lakipykäliin, näin yksi inssi minulle kerran tuumasi ???
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
-
- AktiVWisti
- Viestit: 143
- Liittynyt: 24.02.2012 17:05
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Sepä se. Kovasti tulkinnanvaraista on tämä matkailuautoksi rekisteröinti.
Riippuu mm. kuun asennosta, vuorovedestä, ilmankosteudesta ym. mitä sattuu vaatimukset katsarin mielestä kulloinkin olemaan.
Riippuu mm. kuun asennosta, vuorovedestä, ilmankosteudesta ym. mitä sattuu vaatimukset katsarin mielestä kulloinkin olemaan.
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Eicca_ kirjoitti:redi unohda jo ne 165.45.13" kumit
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Meikän T4 onki kokonaismassaltaan 2380kg. Ja kotikonttorin kaveri näytti vihreähköä valoa kokonaismassan pienentämiselle koska auto on laillisin keinoin madallettu, ja kantavuus on taatusti pienempi kuin ennen.
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Mustaa valkoiselle. Voisin itekki kysellä tollasilla perusteluilla kunhan saan pakun kuntoon ja leimalle. Ainoo vaa et sitä ei oo madallettu.
Re: Vakuutukset ja käyttömaksut tölkissä
Mustaa valkoiselle odotan myös innolla. Saa nähä, ei oo ihan päällimmäisiä asioita sen auton suhteen.
Ajoneuvon kuluja kun kerran kyseltiin niin painoperusteinen ajoneuvovero on 236,xx EUR ja käyttövoimavero sen 80 EUR, kyseessä lyhyt T4 paku.
Pakollinen liikennevakuutus on jotain 720eur/vuosi Tapiolassa, joka tuntuu ihan vitun kalliilta.
Ajoneuvon kuluja kun kerran kyseltiin niin painoperusteinen ajoneuvovero on 236,xx EUR ja käyttövoimavero sen 80 EUR, kyseessä lyhyt T4 paku.
Pakollinen liikennevakuutus on jotain 720eur/vuosi Tapiolassa, joka tuntuu ihan vitun kalliilta.