Sivu 4/5

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Lähetetty: 08.08.2013 12:48
Kirjoittaja mkm
Hanttapuli kirjoitti:
dmn kirjoitti:Joo, jos seisomakorkeus (1,9m) kopassa sisällä.
Ja sen verran lisään, että tuo korkeus on oltava aina käytettävissä. Ajonkin aikana. Eli se rajaa nostokaton pois tuosta matkailuauto-kategoriasta. Harmikseni tämän sain aikoinaan tietää, kun Westyn tai Californian Saksasta hakemisesta haaveilin.
Joo tosiaan tuo unohtui omasta sepostuksesta, mutta jos noin niinkön haluaa 'helpoimmalla' päästä, tekasee vaadittavalle alueelle kattoon korotuksen ja jättää muuten normaaliksi, voihan se olla aika rujon näköinen tietty :lol:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 06.11.2013 22:14
Kirjoittaja SyncroVWaari
Tuo kattokorotus kannattaa tehdä aika nopeasti, taitaa vuoden vaihteen jälkeen haluta muutoskatsastuksessa lujuus- ym. laskelmat, kun aluper.kattoon tehty reikä ja lujuuslaskelmat muuttuvat. Tämä on kuulopuhetta, eikä noista ilmoittele ennenkuin asetus on voimassa. :shock:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 06.11.2013 22:36
Kirjoittaja jarke
SyncroVWaari kirjoitti:Tuo kattokorotus kannattaa tehdä aika nopeasti, taitaa vuoden vaihteen jälkeen haluta muutoskatsastuksessa lujuus- ym. laskelmat, kun aluper.kattoon tehty reikä ja lujuuslaskelmat muuttuvat. Tämä on kuulopuhetta, eikä noista ilmoittele ennenkuin asetus on voimassa. :shock:
Tuo uusi matkailuauto ohje on ollut trafissa tekeillä jo pitemmän aikaa, tosin ei tuossa nykyisessäkään mitään hirveän epäselvää ole, "uuden polven" katsastajat ei vaan vissiin osaa enää lukea siksi homma on päässyt karkaamaan käsistä totaalisesti.
Voi olla ettei sieltä mitään ohjeita tule vähään aikaan ulos kun niillä on mietinnässä nuo massamuutosjutut rekkoihin ja tuo korjaamokatsastusjuttu.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 06.11.2013 22:53
Kirjoittaja TT|
jarke kirjoitti:
SyncroVWaari kirjoitti:Tuo kattokorotus kannattaa tehdä aika nopeasti, taitaa vuoden vaihteen jälkeen haluta muutoskatsastuksessa lujuus- ym. laskelmat, kun aluper.kattoon tehty reikä ja lujuuslaskelmat muuttuvat. Tämä on kuulopuhetta, eikä noista ilmoittele ennenkuin asetus on voimassa. :shock:
Tuo uusi matkailuauto ohje on ollut trafissa tekeillä jo pitemmän aikaa, tosin ei tuossa nykyisessäkään mitään hirveän epäselvää ole, "uuden polven" katsastajat ei vaan vissiin osaa enää lukea siksi homma on päässyt karkaamaan käsistä totaalisesti.
Voi olla ettei sieltä mitään ohjeita tule vähään aikaan ulos kun niillä on mietinnässä nuo massamuutosjutut rekkoihin ja tuo korjaamokatsastusjuttu.
Pitkäänhän on puuhattu sitä verottomuuden poistamista matkailuautoilta, en tarkistanut mikä viimeisin aikataulu on. Eikä kukaan ole puhunut mitään että miten suhtautuu jo rekisterissä olevien autojen muutoksiin, voisi kuvitella että loppuu sekin. Tämäkin meni liian suosituksi noiden uusien autojen kanssa, niin torpataan kokonaan :(

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 01:27
Kirjoittaja jarke
nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 08:58
Kirjoittaja AT5nok
Onko se ohje luettavissa netissä?

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 09:24
Kirjoittaja kdf

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 12:27
Kirjoittaja SyncroVWaari
jarke kirjoitti:nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.

HUOM. Tätä ohjetta sovelletaan 1.1.2014 tai sen jälkeen matkailuautoksi hyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnässä/katsastuksessa. Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin. Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilassa sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 12:59
Kirjoittaja jarke
Juuri näin , kuten laitoin niin tuon linkin kuva tietenkin. On. projekti k uva kesken eräisestä ghommasta, eihän tuota tietenkään ole tuollaisena hyväksytty;-) näissähän noita veroehtojen täyttymistä leimalla seurataan kuten syncrovwaari tuossa sitaatteja laittoikin.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 14:01
Kirjoittaja TT|
jarke kirjoitti:nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.
Mikäs tässä oli "virheenä"? Liian iso tavaratila vs majoitustilat?

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 13.12.2013 16:19
Kirjoittaja jarke
TT| kirjoitti:
jarke kirjoitti:nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.
Mikäs tässä oli "virheenä"? Liian iso tavaratila vs majoitustilat?
niiden suhteestahan ei ole nykyään enää määritelty mitään , äkkiseltään tuossa näyttäisi ettei nuo kaikki varusteet ole samassa tilassa ainakaan, ei ainakaan vielä kuvan perusteella taida olla tuo matkailutilassa oleva istuin olla valmis :mrgreen: ja sänkykään ei ole sänky jos siinä ei ole jalkoja, pelkästään lattialle kaatuva vanerilevy ei ole sänky, keitinhän on tässä varmaan tuossa kaapissa kiinni ruuvattuna, mutta tässä netistä löytyneestä esimerkkikuvassa on tietysti kyse kesken eräisestä projektista. ;)
asiathan voi toki myös tehdä esim. näin:
http://nevira.nettiavain.fi/galleria/puna-musta/

Täsä uudessa ohjeessahan ei "oikeasti" ole mitään uutta asiaa ,vaan eikös siinä ole vaan pyritty saamaan pois nuo ratkaisut jotka ei enää sellaisen perinteisen "maalaisjärjellä ajattelun " -piiriin ole mahtuneet. Tämähän on niin normaalia nykyään ja aina ennenkin että kaikki hyvät porsaanreiät onnistutaan ryssimään kun halutaan mennä siitä mistä aita on matalin :(

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 20.05.2014 23:48
Kirjoittaja TT|
http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf
Tuolta äkkiä selaillen huomasin että nykyään hyväksytään virallisestikin mikroaaltouuni keittomahdollisuudeksi, eli jotakin järkeistystä tuossakin tullut.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.05.2014 07:25
Kirjoittaja selvesa
Onhan se varmaan pakko ollut, kun nyky ihmiset on niin uusavuttomia, että ei ne osaisi käyttää muuta .... mikrossa roiskeläppä pitsaa .... :lol: :lol: :lol:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.05.2014 07:31
Kirjoittaja TT|
Toinen huomio oli että on myös mainittu säilytystilaksi riittää kolmenistuttavan penkin alaosan lokero, T3 ja T4 Multivanin takapenkin alapuolinen säilytystila siis riittävä :)

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.09.2016 08:58
Kirjoittaja donhammart
http://forums.offipalsta.com/showthread ... =T3+syncro

Lueskelin offipalstalta tätä ja koitin miettiä, mitä tosta täyden veron syncrosta sais tehtyä. Onko kukaan tehnyt diesel caravelle syncrosta matkailuautoa nostamalla omamassaa ja lain vaatima sisäkorkeus 190cm? Tai miltä alalta se sisäkorkeus nyt sit piti olla? Ja mikä tuon syncron omamasda olikaan, iha ku olisin nähnyt takavedon olevan 1680kg. Sitä on helppo korotta jollain tuplaakuilla, vinssillä, isommilla renkailla jne varusteilla, eikö?

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.09.2016 09:45
Kirjoittaja TT|
Täyden autoveron syncrosta saat tehdä ihan mitä haluat, ilman omamassa tai korkeusvaatimuksia.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.09.2016 14:38
Kirjoittaja donhammart
Aijaa. Mikä ihme toi veroseuraamusjuttu sit oikein oli?

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.09.2016 14:59
Kirjoittaja TT|
donhammart kirjoitti:Aijaa. Mikä ihme toi veroseuraamusjuttu sit oikein oli?
Vanhan lain mukainen puuttuvan autoveron maksu, kun alennetun veron alainen maastohenkilöauto oli muutettu verolliseksi matkailuautoksi.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.09.2016 15:41
Kirjoittaja donhammart
Eli voin muuttaa syncron matkailuautoksi ihan niinkuin normi 2wd diesel-caravellenkin, kunhan siinä on keittolevy (nykyään mikro?), säilytystila ja makuupaikat? Ei omamassa, eikä korkeus rajoituksia?

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 21.09.2016 17:22
Kirjoittaja DJSigma
M1G:hän ei ole täysverollinen, eli menee siitä edelleen se vero, mutta ei enää se ammoisina aikoina maksamatta jäänyt, vaan nykyarvoon suhteutettu määrä (oliko ~35%), kuten vaikkapa ulkomailta tuodusta autosta menee.

Eli Sinikan kohdalla aika varmasti puhutaan vielä satasista, ei siitä ~9000€:stä joka vielä viime vuonna olisi mennyt.