Mulla on tuo kyllä pitkän aikavälin suunnitelmissa ainakin Sinikan osalta, kunhan on hilloa sen verran että saa pakolliset rakennelmat tehtyä ja pystyy ne verot makselemaan.
Eli toisin sanoen: ei ainakaan lähiaikoina tapahdu. Ehkä jo ensi vuonna.
Mitä varustuksia nyt täytyy olla muutoskatsastukseen? Ja se sängyn/ sänkyjen koko..ja koskeeko nämä verovapaan matkailuauton säännöt myös täys verollista?
Kiitoksia. Ilmeisesti joskus aiemmin vaadittua pysty kaappia ei enää vaadita ja sänky kokokin vissiin vapaampaa..noh täytyy huomenna vielä soittaa ja varmistaa.
Pystykaappia ei varsinaisesti olla koskaan vaadittu määräyksissä. Onkohan nyt oikeasti trafi muuttanut linjauksiaan, vai päivittänyt vaan nettisivunsa entistä vähemmän faktaa sisältäviksi. Pitääpä hiukan tutkia lisää.
Varmastikin jos sisustaa suunnittelee, niin kannattaa vähintään vanhojen mittojen mukaan sänky suunnitella 120cmx180cm (60+60) ja varsinkin oikeasti käytettäväksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
- istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
- makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta)
- keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
- säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Muistelen jostain lukeneeni, että keittomahdollisuudeksi riittää jopa mikroaaltouuni, ja säilytystilaksi oli joku tölkkeilijä laittanut takimmaisen rivin alaosasta rakennetun laatikon (eli siis koteloitu niin että kun istuinosaa nostaa, on siellä säilytystila alla).
Trafille laitoin netissä kysymystä nuista ehdoista ja vastaus oli että konttorille kyselemään ja tullilta koitin kysyä auton arvoa mutta eipä sieltäkään mitään herunu..
Vieläkin ajatus elää..hirvittää vain että tuleeko kuinka älyttömät verot. Osaako kukaan sanoa millä perusteilla tulli määrittelee ajoneuvon arvon? Tuskin se pelkästään nettiautoa selaa..
Samaa olen minä yrittänyt selvittää, mutta vastaus on vain muutoshetken arvo.
Lähteenä ei ole paljon muuta kuin nettiauto.com.
Itselläni on onneksi kuitti ja kauppakirja autosta, koska ostin sen liikkeestä.
Soittelin trafille eräästä tölkistä, ennen ollut m1g ja jälkeenpäin muutettu pakuksi. Ensin vastaus oli että saa muuttaa matkailuautoksi ilman vero seuraamuksia, hetken päästä soittettiin perään että vuonna 1988 matkailuauton (verovapaan vai mistä luokasta lie puhuikaan) vähimmäis omamassa oli 1800kg. Tölkin omamassa 1730kg eli ei onnistu ilman että maksaa taas veron..hullulta kuulostaa, voiko olla juuri näin?
Jos ollut m1g niin periaatteessa kassan kautta, mutta ei se ole kuin satkuja. Ilmeisesti tuo 1988 (verovapaan - koska ei silloin muita ollutkaan?) matkailuauton kommentti on tässä tapauksessa täysin epäolennainen.
Millä tapaa m1g:stä maksettava vero eroaa n1:stä maksettavaan? Tätä koitin kysyä myös trafilta ja meinasi että saman suuruinen vero tulee molemmista maksuun..
sdracing kirjoitti:Millä tapaa m1g:stä maksettava vero eroaa n1:stä maksettavaan? Tätä koitin kysyä myös trafilta ja meinasi että saman suuruinen vero tulee molemmista maksuun..
Tuohon käsitykseen minäkin jäin Trafin vastauksista, sillä aikanaan maksetulla 30% tai 50% verolla ei ole ilm merkitystä nyt määrättävään veroon, tai sitten Trafin virkailijat eivät tiedä, että M1G:stä on maksettu osa silloisesta autoverosta.
Näin minäkin sen käsitin että kun vaaditut painot ei täyty niin aiemmin maksetut verot eivät vaikuta uuteen veroon mitenkään. Kyllä Suomessa osataan tehdä asioista vaikeita.
Tuosta aiemmasta MHA-->matkailuauto muutoksesta tuli viimein ymmärrettyä että tuota maastohenkilöauton osittaista autoveroa ei ilmeisesti oteta näissä laskelmissa huomioon. Syytä en kyllä tiedä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!