Tölkki pelas hienosti. Kilometrejä tuli n. 3500km. Polttoainetta meni keskimäärin kymppi satkulla ja moottoriöljyä kaikkiaan 5-6l. Moottoritilaa en avannu kertaakaan, matkavauhtina max 90km/h, mun empiiristen tutkimusten mukaan tämän yläpuolella polttoaineen- ja öljynkulutukset räjähtävät käsiin, melutaso nousee liikaa ja jx eliniänodote laskee dramaattisesti. Loppumatkasta tyhjäkäynnillä alkoi kuulua hiukan outoja sivuääniä, mm. alipainepumppu oli kotio tullessa melkein irti
![Nauraa :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kyllä tuo motti alkaa olla mun käsityksen mukaan loppusuoralla mut reissun pelas moitteetta.
Norjan rajan ylityksen jälkeen (tiellä 95/77) maisemat muuttui heti rajan jälkeen vuoristoisemmaksi. Tuolla on kylttien mukaan talvella ilmeisesti lumiketjupakko ja pahimman kelin aikana ajetaan kolonnassa lumiauran perässä. Tuolla sai suhtautua autolla ajamiseen hiukan eri tavalla, kun yhtäkkiä tien vieressä oli vaan tuommoinen betonikaide ja sen toisella puolella reilusti pudotusta. Tie oli kapea kahden ajoneuvon kohtaamiseen, mut se ei tuntunut haittaavan vastaan pyyhkiviä puoliperiä, joita Norjassa liikkui muutenkin tosi paljon ja yleisesti melko reilua vauhtia.
Rautatiet oli paikoin rakennettu melko lähelle tietä. Tulipa tuolla bongattua paikallisia rataorja kolleegoitakin työn touhussa
![Eritäin iloinen :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Yleisesti Norjassa näkyi kyllä satsatun infraan tosi paljon rahaa. Tiet ja radat oli rakennettu monin paikoin haasteellisiin maastoihin, tunneleissa ja silloissa ei oltu säästelty. Melko paksua asfalttia näyttivät vetävät teille ja suomalaisittain tosi hyväkuntoisen oloisia tieosuuksia päällystettiin jo uudelleen
Norjalaiset tunnelit eivät olleet erityisen miellyttävää koettavaa. Etenkin vanhat noista ovat melko kapeita ja pimeitä. Itseä ei luolassa olo haittaa mut kymmenenkin kilometriä vilkasliikenteistä ja pimeää tunnelia tölkillä tuntuu vähän epämielyttävältä
![Nauraa :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Yleisesti en voi sanoa noita ajamiani teitä erityisen "rauhoittaviksi" etenkään tuolla pohjoisemmassa, tuolla tuli kyllä muutamaan kertaan ajatus että jos on vähänkään epävarma auton kanssa niin tuonne ei kyllä kannata autolla lähteä.
77-tieltä lähdin illalla kohti etelää. Mo i Ranan lähellä oli kartan mukaan jonkinnäköinen jäätikkö (Svartisen) jossa päätin käydä. Ei muutakun pienien harhailujen jälkeen Syncro jäätikön parkkialueen lähelle parkkiin ja unta palloon. Yleisesti tuolla pohjoisessa meininki oli aika rentoa, automatkailijoita oli liikkeellä paljon ja ihmiset yöpyivät autoillaan missä halusivat. Toisaalta tuo laittoi miettimään että toivottavasti kaikki jaksavat siivota roskansa ja olla ihmisiksi tuolla hienon luonnon keskellä. Saksalaisia oli liikkeellä paljon ja heillä myös kuolaneritystä kiihottavaa autokalustoa. Muutama saku tölkkikin tuli vastaan, käsi pystyssä tottakai
Aamulla vesisateen loputtua oli aika lähteä parkkikselta jäätikköjärven toiseen päähän kohti varsinaista jäätikköä. Sinne tarjottiin parkkipaikalta venekyyditystä mut mulla ei luonnollisestikaan ollut tässä vaiheessa vielä kruunuakaan paikallista valuuttaa
![Nauraa :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Joten ei muutakun taivaltamaan 4km järven rannan tuntumassa kulkenutta tosi mutaista ja sokkeloista "polkua". Onneks tuli otettua töistä sadetakki mukaan. Tavallaan tuo oli aika hauskaa kun sai päivät annoksen liikuntaa samalla.
Perillä maisemat alkoivat palkita vaivannäköä.
Vielä pari kilsaa lisää niin se jäätikkökin löytyi. Sit vaan könyämään samaa mutaista reittiä kohti autoa ja kytkin ylös kohti Mo i Ranaa ja edelleen Trondheimin suuntaan etelään.
Matkalla maisemat olivat edelleen varsin kelvollisia. Välillä aina taukoja. Norjassa oli ainakin mun reitin varrella aika kattavasti tosi siistejä levähdyspaikkoja joissa on vessat. Näillä paikallistenkin ahkerasti käyttämillä levähdyspaikoilla tuli itekin pysähdyttyä useasti huilaamaan ja ruokaa laittelemaan. Tein ite Norjan puolella kaikki sapuskat Trangialla eikä ruoka ruokakaupoissa ollut mun mielestä öky kallista. Dieselpolttoaine taasen maksoi n.12-13 kruunua litralta (n. 1,4e).
Sit vaan jo vakiintuneeseen tyyliin illalla tölkki parkkiin kelvollisiin maisemiin, kunnon yöunet ja aamulla ensimmäisenä Trangialla aamukahvia keittelemään
![Kuva](http://i94.photobucket.com/albums/l91/lauri_aa/Tolkkireissua/WP_20150811_001_1680x944_zpsxkgwr8rj.jpg)