Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele
Lähetetty: 04.03.2019 22:00
Onko täällä monella tuo Bilteman (automaatti-)rele käytössä? Tämä malli siis https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000042018
Itsellä on varsin mystinen ongelma tuon värkin kanssa. Minulla on hupiakussa jännitemittari, ja maantieajossa aloin viime viikolla ihmetellä kun jännite seilasi 12,8-13,5V välillä. Eka ajatus oli että onko laturissa jotain vikaa, niin asensin starttiakkuunkin jännitemittarin ja siinä on ajossa tasaista n. 14V luokkaa jännite, mutta hupiakulla 0,5-1V vähemmän. Seuraavaksi kokeilin kytkeä erotusreleen pois kokonaan irrottamalla maajohdon, ja kytkin akkujen plussat suoraan yhteen ilman relettä. Tuolla kokoonpanolla molempien akkujen jännite ajaessa 14V luokkaa, eli toimii kuten pitää. Tänään olin jo melko varma että vika on ilman muuta releessä että se hukkaa jännitettä johonkin, mutta sitten tulin kokeilleeksi ladata starttiakkua ylläpitolaturilla akut kytkettynä erotusreleeseen, ja tuolloin jännite on 15V luokkaa molemmissa ilman jännite-eroa. Eli jännite-ero ilmenee vain ajaessa ja silloin vain kun erotusrele käytössä. Muulloin lataa normaalisti.
Vähän alkaa ideat olla vähissä että mikä tuon voisi aiheuttaa. Tuota relettä on vähän vaikea mitata (vastusta siis), kun ohjauspiirin plussa on integroitu syöttövirran plussaan. Mutta yksi ajatus oli että kun auton laturi kuitenkin todnäk lataa kovemmilla virroilla kuin ylläpitomalli, niin jos tuossa releessä jotain vastusta on niin tulisiko se esiin vain auton laturilla ladattaessa eikä aiheuttaisi jännitehäviötä ylläpitolaturin kanssa.
Itsellä on varsin mystinen ongelma tuon värkin kanssa. Minulla on hupiakussa jännitemittari, ja maantieajossa aloin viime viikolla ihmetellä kun jännite seilasi 12,8-13,5V välillä. Eka ajatus oli että onko laturissa jotain vikaa, niin asensin starttiakkuunkin jännitemittarin ja siinä on ajossa tasaista n. 14V luokkaa jännite, mutta hupiakulla 0,5-1V vähemmän. Seuraavaksi kokeilin kytkeä erotusreleen pois kokonaan irrottamalla maajohdon, ja kytkin akkujen plussat suoraan yhteen ilman relettä. Tuolla kokoonpanolla molempien akkujen jännite ajaessa 14V luokkaa, eli toimii kuten pitää. Tänään olin jo melko varma että vika on ilman muuta releessä että se hukkaa jännitettä johonkin, mutta sitten tulin kokeilleeksi ladata starttiakkua ylläpitolaturilla akut kytkettynä erotusreleeseen, ja tuolloin jännite on 15V luokkaa molemmissa ilman jännite-eroa. Eli jännite-ero ilmenee vain ajaessa ja silloin vain kun erotusrele käytössä. Muulloin lataa normaalisti.
Vähän alkaa ideat olla vähissä että mikä tuon voisi aiheuttaa. Tuota relettä on vähän vaikea mitata (vastusta siis), kun ohjauspiirin plussa on integroitu syöttövirran plussaan. Mutta yksi ajatus oli että kun auton laturi kuitenkin todnäk lataa kovemmilla virroilla kuin ylläpitomalli, niin jos tuossa releessä jotain vastusta on niin tulisiko se esiin vain auton laturilla ladattaessa eikä aiheuttaisi jännitehäviötä ylläpitolaturin kanssa.