Ensvuoden puolella on tarkotus alkaa rakentaa T4 syncro portterista ittelleni reissuautoa pohjosen valokuvaus reissuille. Edellytyksenä siis sähköjärjestelmä joka pitäis tietokoneen ja kamerakaluston hengissä. Eli tartteen riittävästi akkukapasiteettiä ja siihen kylkeen vielä siniaalto- invertterin.
Sähköstä tiedän ainakin sen että se on sinistä ja sattuu. Mutta muutamia mietteitä on pyöriny päässä viimeaikoina joihin ois mahtavaa saada vastaus.
2,5tdi moottorille on kai saatavissa ainakin kolmenlaista laturia. 90a, 120a ja 150a. Auton oma käynnistin akku on mitä on. Hupiakuksi oon kaavaillu töistä scanian 225ah 1200a akkua. Siinä ois paukkuja ainakin mutta onko tuohon jotain järkevämpää vaihtoehtoa? Oon kuullu joistain ihan hupiakuiksi suunnitelluista akuista. Mutta jos tuommosen scanian akun mätkäsee järjestelmään niin mitä auton laturi siihen sanoo? Lataako mukisematta vai nouseeko savu. Löysin internetin syövereistä tähän myös toisen vaihtoehdon ja se on tässä: https://www.ctek.com/fi/products/vehicle/d250sa
Eli auton latausjännitteellä toimiva akkulaturi. Varmasti on hitaampi mutta pidentäiskö auton oman laturin käyttöikää kenties?
Polttavin kysymys siis on notta minkä kokoinen laturi olisi hyvä olla tuolle 1200a akulle jotta selviän ongelmitta? Mikäli en tuota ctekkiä tarvitte niin sitten ihan akkujen erotus releellä lataus tuolle hupiakulle kenties.
Kertokaa kokemuksia ja omia näkemyksiä asiasta.
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)