Tasauspyörästön lukot
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tasauspyörästön lukot
Juu.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Tasauspyörästön lukot
Joku vihmerämpi osaa varmaan kertoa että miksi noita kutsutaan kelloiksi Mutta joo, tänään tutkailin noita lukkoja ja sain selville seuraavaa:
1. Decoupler toimii ongelmitta
2. Olin jossain vaiheessa irrottanut lukkojen kytkentäpaneelin ja sittemmin kasannut sen päin vittua (se etulukon käännettävä osa vika-asennossa jolloin vipu ei tule tarpeeksi ulos). Nyt kasasin uudelleen ja oikein, ja sen jälkeen on etulukko toiminut ongelmitta.
3. Takalukko kiukuttelee. Tänään yhdellä parkkipaikalla kun ajelin rinkiä niin sain useamman kerran lukkiutumaan ja irrottamaan ongelmitta, sitten 20km maantieajon jälkeen en enää kertaakaan.
4. Mittailin niitä alipaineita. Suoraan siitä alipaineletkun T-haarasta mitattuna tulee juurikin se 0,5bar. Takalukon kellolle tulevasta letkusta oli sitten vain 0,3bar. Eli ilmeisesti painetta katoaa jonnekin, tai ei alun alkaenkaan kehity tarpeeksi. Mistä nuo letkut (sininen ja valkoinen) yleensä kiertää, kellolta ohjauspaneelille? Eikös se alipainesäiliöltä mene ohjauspaneelille ja ohjauspaneelilta takaisin kelloille? Kellolta häviää jonnekin vaihdelaatikon päälle ja sen jälkeen ei näköhavaintoja. Takalukon kytkimeltä en hoksannut alipainetta mitata. Mutta kun moottori ei ole käynnissä ja vetelee lukkojen vivuista, niin vikinää kuuluu sekä jostain ohjauspaneelin takaa että auton alta, liekö alipainetankki vai kello. Sen alipainetankille tulevassa letkussa olevan venttiilinkin puhdistin ja testasin toimivaksi asentamalla aluksi tietenkin väärin päin
1. Decoupler toimii ongelmitta
2. Olin jossain vaiheessa irrottanut lukkojen kytkentäpaneelin ja sittemmin kasannut sen päin vittua (se etulukon käännettävä osa vika-asennossa jolloin vipu ei tule tarpeeksi ulos). Nyt kasasin uudelleen ja oikein, ja sen jälkeen on etulukko toiminut ongelmitta.
3. Takalukko kiukuttelee. Tänään yhdellä parkkipaikalla kun ajelin rinkiä niin sain useamman kerran lukkiutumaan ja irrottamaan ongelmitta, sitten 20km maantieajon jälkeen en enää kertaakaan.
4. Mittailin niitä alipaineita. Suoraan siitä alipaineletkun T-haarasta mitattuna tulee juurikin se 0,5bar. Takalukon kellolle tulevasta letkusta oli sitten vain 0,3bar. Eli ilmeisesti painetta katoaa jonnekin, tai ei alun alkaenkaan kehity tarpeeksi. Mistä nuo letkut (sininen ja valkoinen) yleensä kiertää, kellolta ohjauspaneelille? Eikös se alipainesäiliöltä mene ohjauspaneelille ja ohjauspaneelilta takaisin kelloille? Kellolta häviää jonnekin vaihdelaatikon päälle ja sen jälkeen ei näköhavaintoja. Takalukon kytkimeltä en hoksannut alipainetta mitata. Mutta kun moottori ei ole käynnissä ja vetelee lukkojen vivuista, niin vikinää kuuluu sekä jostain ohjauspaneelin takaa että auton alta, liekö alipainetankki vai kello. Sen alipainetankille tulevassa letkussa olevan venttiilinkin puhdistin ja testasin toimivaksi asentamalla aluksi tietenkin väärin päin
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Tasauspyörästön lukot
Vaihtelevasti toimii tuo takalukko. Koetin pari päivää sitten purkaa sen takalukon kellon, mutta loppui työkalut kesken ja jäi purkamatta. Laitoin sitten vaan reilusti WD40 haitarikumin välistä sisään. Ei varmaan mennyt paljonkaan tuosta wd40:sta oikeaan osoitteeseen, mutta hyvin on sen jälkeen taas pelannut takalukko. Mutta näyttää että etu- ja takalukko ei helpolla mene yhtä aikaa päälle, mikä johtunee sitten alipaineen puutteesta? Mutta olkoon nyt noin toistaiseksi, joskus paremmilla työkaluilla uudelleen tuon kimppuun.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Tasauspyörästön lukot
Lukon rajakytkimen kun kiertää irti, menee liukaste paremmin perille siitä reiästä. Toki tämä ei korjaa vikaa, jos alipaineet katoaa kellolta.
Re: Tasauspyörästön lukot
Edelleen vaihtelevasti pelaa nuo lukot. Tänään en koko päivänä saanut etu- tai takalukkoa päälle (decoupler kytkee aina ja nopeasti mutta vissiin teknisesti vähä erilainen). Herkistelty on kyllä liiankin kanssa. Varmaan vaan katoaa se alipaine jonnekin, ja sitten kierrosluvun/jonkun muun mukaan sitä alipainetta on välillä tarpeeksi ja välillä ei. Tuli mieleen että enkös minä voisi ainakin diagnostiikkamielessä asentaa jonkun tällasen kiinalaisen alipainepumpun tuonne alipainelinjastoon ja tehdä pumpulle oman kytkimen että pumppaa vaan silloin kun pitäis saada lukko päälle? https://www.ebay.com/itm/223448641737 Jos se korjaa vian niin tietäis että vika on paineen puuttumisessa, toki ei sen tarkemmin tietäis edelleenkään että mistä kaikkialta se vuotaa.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Tasauspyörästön lukot
Kova on vehje kun tekee yli 1,2bar alipainetta! Mutta ennen luonnonlakien rikkomista hakisin ehkä itse biltemasta tai vastaavasta paikasta alipainemittarin, ottaisin yksitellen lukon päästä letkut pois auton käydessä ja namiskojen kaikki asennot käydessä läpi, sieltä pitäisi löytyä n. 0,60bar alipainetta. Jos kaikissa näyttää tasasen huonolta sitten vaan tutkailemaan kohti painevaraajaa ja alipainepumppua. Painevaraajan sisään menee jarruputkelta näyttävä metalliputki, joka voi olla aika huonossa hapessa.
< 15kWh/100km
Re: Tasauspyörästön lukot
Harvemmin kiinalaiset näissä liioittelee kuitenkaan niin että uskottava se on!dmn kirjoitti:Kova on vehje kun tekee yli 1,2bar alipainetta!
Tuon mie oon puoliksi tehnytkin, eli säiliöltä mittasin sen 0,5bar mutta takalukon kellolta jonkun 0,3 viime talvena. Eli sen verran jo tiedän että painetta ei ole tarpeeksi, ainakaan aina. Jarrutehostimelle sitä sen sijaan tuntuis riittävän. Kaikki näkemäni letkut näyttäis ehjiltä ja äskettäin uusituilta. Samoin säiliö ja sille tulevat putket näyttäis olevan ok. Voisinhan mie silti vetää nuo kaikki uusiksi mutta ahdistaa jo valmiiksi ajatus että ongelma ei korjaannu silläkään Siksi aattelin että koettaisin kiertää ongelman erillisellä pumpulla, kun wbx:ssä ei mitään pumppua muuten ole.Mutta ennen luonnonlakien rikkomista hakisin ehkä itse biltemasta tai vastaavasta paikasta alipainemittarin, ottaisin yksitellen lukon päästä letkut pois auton käydessä ja namiskojen kaikki asennot käydessä läpi, sieltä pitäisi löytyä n. 0,60bar alipainetta. Jos kaikissa näyttää tasasen huonolta sitten vaan tutkailemaan kohti painevaraajaa ja alipainepumppua. Painevaraajan sisään menee jarruputkelta näyttävä metalliputki, joka voi olla aika huonossa hapessa.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Tasauspyörästön lukot
Vanha ketju, mutta kun aihe on sama, niin jatkan. Eli moni on kertonut herkistelleensä jumittuneen lukon kertomatta miten he sen tekivät. Joten seurasin brittiohjeita saadakseni jumittavan tapin esille. Alipainekellon sain irti, mutta sen kiinnitysrauta oli (ja on) kunnolla jumissa. Eihän sitä välttämättä olisi tarvinnut irrottaa, mutta se näyttää sen verran syöpyneeltä että halusin sen irti puhdistaakseni.
Ulosvetäjän käyttö oli kuitenkin virhe, sillä koko se holkki jonka sisällä tappi liikkuu (jos liikkuu) lähti liikkeelle ja tuli ulos puolisen senttiä. Joten a) rikoinko jotain? b) onko sen holkin sisäpäässäkin o-rengas tiiviste jota ei saa paikalleen kuin irrottamalla ja avaamalla koko vaihteisto? Ja mitä nyt kannattaisi tehdä - naputella holkki takaisin paikoilleen vai vetää se kokonaan ulos jolloin ainakin lukon "käyttötapin" saisi kunnolla voideltua? Kiinnitysraudasta kääntämällä holkki nyt pyörii tapin ympärillä, mutta pituussuunnassa ne ovat kuin yhtä puuta.
Ulosvetäjän käyttö oli kuitenkin virhe, sillä koko se holkki jonka sisällä tappi liikkuu (jos liikkuu) lähti liikkeelle ja tuli ulos puolisen senttiä. Joten a) rikoinko jotain? b) onko sen holkin sisäpäässäkin o-rengas tiiviste jota ei saa paikalleen kuin irrottamalla ja avaamalla koko vaihteisto? Ja mitä nyt kannattaisi tehdä - naputella holkki takaisin paikoilleen vai vetää se kokonaan ulos jolloin ainakin lukon "käyttötapin" saisi kunnolla voideltua? Kiinnitysraudasta kääntämällä holkki nyt pyörii tapin ympärillä, mutta pituussuunnassa ne ovat kuin yhtä puuta.
Re: Tasauspyörästön lukot
Nyt kun saat sitä pyöriteltyä, niin elvyttäminen on helpompaa. Rost-offia tms anturin paikka täyteen (kokeile pyörittää anturin reikä siinä holkissa kohdalleen) ja sitten vaan pyörittelyä edes takaisin ja lisää ainetta, kunnes rupee liikkumaan herkästi..
< 15kWh/100km
Re: Tasauspyörästön lukot
Niin löytyi minunkin. Ja sain sen jopa poistettua ilman että se lensi johonkin kaukaisuuteen (ks. ne linkittämäni ohjeet) Mutta siitä huolimatta holkki ja kiinnitysteline pysyvät kiinni toisissaan kuin hitsattuina.
Re: Tasauspyörästön lukot
Telinettä hakkailin vasaralla akselin suuntasesti. Sillä lähti oma irti.
Re: Tasauspyörästön lukot
Pitkän ähellyksen ja runsaan rost-offin ruiskuttelun jälkeen tappi liikkuu, mutta se alkuperäinen ongelmani on jäljellä: jos nyt naputtelen holkin takaisin paikalleen, onko kaikki ok, vai onko vaihteiston sisällä joku tiiviste tai muuta pois paikaltaan kun holkkia sen puoli senttiä ulos kiskoin?
Re: Tasauspyörästön lukot
Paikoilleen vain. Holkissa o-rengas. Ei tuu irti sieltä ilman perän purkamista.
< 15kWh/100km
Re: Tasauspyörästön lukot
Mistä kannattaa ostaa uusi uusi alipainekello nykyään? n.60€ ne näköjään maksaa, saako jostain halvemmalla?
Re: Tasauspyörästön lukot
Samban ketjun innoittamana Latviasta löytyi : 77-85 Mercedes W123 300D 280CE 240D Vacuum Lock Actuator Element 1238003375
Muuten sama kapistus, paitsi kiinnitysruuvien reijät täytyi porata läpi asti ja putkisokan ura piti viilata, oli mersun osassa muutaman millin lähempänä kärkeä. Taas toimii takalukko
Re: Tasauspyörästön lukot
Moi.
Siinä kojetaulun paneelissa on kolme valoa. Onko näissä muka viscolle kanssa lukko vai mikä sen keskimmäisen valon funktio on?
Reuna valot vissiin on ihan että etu ja taka peränlukko kytkeytynyt.. vinkkejä kiitos
Onko näis edes rautalukkoa keskelle?
Siinä kojetaulun paneelissa on kolme valoa. Onko näissä muka viscolle kanssa lukko vai mikä sen keskimmäisen valon funktio on?
Reuna valot vissiin on ihan että etu ja taka peränlukko kytkeytynyt.. vinkkejä kiitos
Onko näis edes rautalukkoa keskelle?
-01 syncro matkailumalli
Re: Tasauspyörästön lukot
Kytkettävä neliveto. Voi yhdistää joko suoran putken kanssa tai jäykemmillä visko nesteillä ja saa paremmat maasto ominaisuudet ja kun pysäköi voi pudotttaa takavedoksi niin ei renkaat vingu ja vetopaketti kulu.