Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Joo ymmärsin ja nyt kasattu uudestaan. Eipä tuo ollut ihmekkään kun ei saanut etuperään noita kiinni, kun ei antanut yhtään periksi Kantapään kautta tuli tämäkin asia nyt opittua, kiitos vinkeistä.
T3 Syncro
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Oke kirjoitti:Teen tuota hommaa parhaillaan ja en kyllä onnistunut irrottamaan vetaria noilla purkutoimilla, oikealta puolelta.
Sisäpäätä ei saa pudotettua alas jotta ulompi mahtuisi navasta ulos.
(vasen putoaa alas juuri ja juuri mutta ottaa kiinni)
Ratkaisin tämän irroittamalla iskarin jolloin vetari kääntyi taaksepäin riittävästi että ulompi tuli paikaltaan.
Näin siksi koska vaihdan myös iskarit ja jouset samalla.
Jonkun kerran tuon homman tehneenä, olen vahvasti sitä mieltä, että oikea puoli on helpompi ainakin lukollisen etuperän kanssa.
Olkavarressa on sisäpuolella ura, jota pitkin ulomman nivelen ulkopään saa taivutettua ja sitten akselin pois paikaltaan pelkästään yläpallon irrotuksella.
Ja varmasti moni muukin, mutta kerrasta oppiiDJSigma kirjoitti:Jep, tuo oli juuri sama mitä itsekin tein.
- jtuppurainen
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06.09.2015 15:36
Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja
Huomasin, että syncron ulompi etuvetarin suojakumi on murtunut. Olisko mitään vinkkejä, miten helposti vaihtuu?
Jos on hankala, oletteko kokeilleet liimattavia suojakumeja?
Jos on hankala, oletteko kokeilleet liimattavia suojakumeja?
Viimeksi muokannut AT5nok, 26.04.2017 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja
14":ssa ainakin onnistuu niin että se ulomman nivelen mutteri auki, sen jälkeen etunurkka ylös rengas veke. Seraavaksi ne sisemmän nivelen pultit irti nivel ylös ja mielellään muovipusiin ja nipparilla varmistus. Tämän jälkeen kiroilua ja äheltämistä ja jossain asenossa se sitten pääsee liikumaan niin paljon(muistaakseni etuperän päälle) että saa ulomman pään kipsahtamaan irti.
Nyt kun vetari on irti ulomman nivelen pannat irti ja vanha suojakumi pois tieltä. Nyt voi joko irrottaa pidätin renkaan ja vetää nivelen irti. Vaihtoehtoisesti voi vetää venyvän kummin siitä yli ja lekata vanhan suoja kumin pois. Sama takaperin ja homma tehty.Jos ei tykkää äheltää voi myös helpottaa irrottamista irrottamalla tukivarren komponenteja. Tosin olen tuon ainakin kerran äheltänyt irti talvella lumihangešsa eli kyllä se sieltä tjlee vaikka ei uskoiskaan.
Peseminen ja uudelleen rasvaaminen on suositeltavaa nivelelle jonka suojakumi on rikki varsinkin jos on tullut tuolla ajettua kurassa tai pitempään. Ulemmat etu nivelet on aika kalliita laadukkaina.
Liimattavista ei ole kokemusta mutta kuulen mielellään jos jollain on, olisihan se helpompaa jos ne muuten toimii. Huomioitavaa tosin on että nimenomaan ulompi etu nivel on aina se joka joutuu kovimalle.
Nyt kun vetari on irti ulomman nivelen pannat irti ja vanha suojakumi pois tieltä. Nyt voi joko irrottaa pidätin renkaan ja vetää nivelen irti. Vaihtoehtoisesti voi vetää venyvän kummin siitä yli ja lekata vanhan suoja kumin pois. Sama takaperin ja homma tehty.Jos ei tykkää äheltää voi myös helpottaa irrottamista irrottamalla tukivarren komponenteja. Tosin olen tuon ainakin kerran äheltänyt irti talvella lumihangešsa eli kyllä se sieltä tjlee vaikka ei uskoiskaan.
Peseminen ja uudelleen rasvaaminen on suositeltavaa nivelelle jonka suojakumi on rikki varsinkin jos on tullut tuolla ajettua kurassa tai pitempään. Ulemmat etu nivelet on aika kalliita laadukkaina.
Liimattavista ei ole kokemusta mutta kuulen mielellään jos jollain on, olisihan se helpompaa jos ne muuten toimii. Huomioitavaa tosin on että nimenomaan ulompi etu nivel on aina se joka joutuu kovimalle.
Viimeksi muokannut AT5nok, 26.04.2017 13:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
- jtuppurainen
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06.09.2015 15:36
Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja
Hienoa, kiitos vastauksesta. Hyvä tietää, että pitäisi lähteä jos usko alkaa loppumaan
Viimeksi muokannut AT5nok, 26.04.2017 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja
Se voi olla että mulla oli se siinä lumihangessa äheltäessä tunkin varassa (joo ei sais olla mutta hätä ei lue lakia) jollon tukivarsi olisi ollut kuormitettu ja täten suorempana jolloin se antaa vielä hieman lisää tilaa. En tiedä vaikuttaako mutta jos ei muuten läähde tuota kannattaa kokeilla. Ja tietenkin eturenkaita kokeilee mihin suuntaan antaa eninten tilaa.
Viimeksi muokannut AT5nok, 26.04.2017 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 16.02.2017 18:42
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Jos puottaa etuperän pois tieltä, niin eikö tuon etuvetarin pitäisi sitten irrota iloisesti, ettei tarvi purkaa mitään ohjauksesta?
Etuperä alas > keskimutteri irti vetarin päästä ja nätisti naputtelee vetarin irti?
Etuperä alas > keskimutteri irti vetarin päästä ja nätisti naputtelee vetarin irti?
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Kyllä.Wiskibasso kirjoitti:Jos puottaa etuperän pois tieltä, niin eikö tuon etuvetarin pitäisi sitten irrota iloisesti....
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Varsinkin jos sieltä etuperän yläkulmasta on se yksi postimerkin kokoinen lipare poistettu, etuperä tulee kyllä nopeammin pois kuin pyörän ripustusten purku.Wiskibasso kirjoitti:Jos puottaa etuperän pois tieltä, niin eikö tuon etuvetarin pitäisi sitten irrota iloisesti, ettei tarvi purkaa mitään ohjauksesta?
Etuperä alas > keskimutteri irti vetarin päästä ja nätisti naputtelee vetarin irti?
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Voisi kyllä riittää että jättää etuperän roikkumaan sitä liparetta vasten? Silloin on varmaan tarpeeksi tilaa että vetarin saa pujoteltua pois. Tällöin välttyy suht työläältä paikalleen nostamiselta.
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
Omista on se lirpake poistettu, menee yhtä helposti paikalleen kuin putoaa pois. Nopeusmittarin vaijerin irrotutus on mielestäni työläin homma, Simosta tosin on ollut etuperä irti jo niin monta kertaa, että se on tottunut siihendmn kirjoitti:Voisi kyllä riittää että jättää etuperän roikkumaan sitä liparetta vasten? Silloin on varmaan tarpeeksi tilaa että vetarin saa pujoteltua pois. Tällöin välttyy suht työläältä paikalleen nostamiselta.
Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)
No saattaa myös olla ihan kysymys fyysisestä voimasta (tai sen puutteesta)
< 15kWh/100km