Takalukko päälle rattia kääntämällä
Takalukko päälle rattia kääntämällä
Eli -90 syncro 1.6td (caravelle) napauttaa takalukon päälle kun rattia kääntää tarpeeksi kumpaan tahansa suuntaan, ja menee taas pois päältä kun renkaat ovat tarpeeksi suorassa. Merkkivalo ei kuitenkaan syty, mutta muuten valo pelaa.
Mistähän voisi johtua? Aika paljon saa kuitenkin kääntää joten ei niin kriittinen, tuskin löytää niin kovaa mutkaa että 60kmh vauhdissa saisi päälle. Ilkeä vaan pihoissa veksailla.
Mistähän voisi johtua? Aika paljon saa kuitenkin kääntää joten ei niin kriittinen, tuskin löytää niin kovaa mutkaa että 60kmh vauhdissa saisi päälle. Ilkeä vaan pihoissa veksailla.
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Voisikos ongelmana kuitenkin olla "yhtä puuta" oleva visko, joka kyllä aiheuttaa vastaavan fiiliksen..
< 15kWh/100km
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
En oikein usko että visko asialla, katsurikin mainitsi asiasta, ja selvästi nappaa lukko kiinni kun kääntöä tarpeeksi, pihalla pyöritelty ja todettu myös. Naksahdus kun kuuluu niin sitten alkaa se renkaan raahautuminen.
Auto on kyllä vähän korotettu ja maastoautoksi rekisteröity jos se jotenkin tähän vaikuttaisi
Auto on kyllä vähän korotettu ja maastoautoksi rekisteröity jos se jotenkin tähän vaikuttaisi
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
dmn arvaus tuntuu tutulta, siis kuvaamasi oire ja toisaalta viskon jäykkyys sopivat oman kokemuksen mukaan yhteen, ja siellä vetarit ym kyllä paukkuu viskonkin voimasta aiheuttaen napsumista jne.
Kardaanin pois otto ei ole kauhia homma, sillä voi varmistaa onko kyseessä ehdotetu vika, niin minä tein.
Kardaanin pois otto ei ole kauhia homma, sillä voi varmistaa onko kyseessä ehdotetu vika, niin minä tein.
Viimeksi muokannut Roiala, 16.12.2015 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Toimiiko lukko muuten käyttökytkimestä käytettynä?
Tuosta näkyy mitä on perän sisällä, lukkohan toimii siten että alipainekello työntää perämurikan puoliskot yhteen, kuten kuvassa. Yleensä juuri käännöksissä on vaikea saada lukkoa päälle, koska puoliskojen välillä on pyörintäeroa. Ja jos tuo tuosta jotenkin itse kytkeytyy päälle, niin kyllähän sen pitäisi valo sytyttää kun samalla liikuttaa sitä käyttöakselia jossa anturi.
Veikkaan kyllä sitä viskoa silti! Paukehan voi tulla vaikka vetareista.. Kokeile ajaa asfaltilla tiukka käännös, pysäytä auto ja nosta vaikka etupyörä.. Jos etupyörä pyörähtää nostettaessa, niin visko on yhtä puuta..
Tuosta näkyy mitä on perän sisällä, lukkohan toimii siten että alipainekello työntää perämurikan puoliskot yhteen, kuten kuvassa. Yleensä juuri käännöksissä on vaikea saada lukkoa päälle, koska puoliskojen välillä on pyörintäeroa. Ja jos tuo tuosta jotenkin itse kytkeytyy päälle, niin kyllähän sen pitäisi valo sytyttää kun samalla liikuttaa sitä käyttöakselia jossa anturi.
Veikkaan kyllä sitä viskoa silti! Paukehan voi tulla vaikka vetareista.. Kokeile ajaa asfaltilla tiukka käännös, pysäytä auto ja nosta vaikka etupyörä.. Jos etupyörä pyörähtää nostettaessa, niin visko on yhtä puuta..
< 15kWh/100km
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Ainoa mikä voisi lukon saada päälle olisi alipaineletku jossain niin että menee ryttyyn tms käännettäessä, mutta viscon puoleen minäkin kääntyisin. Mitään ei kyllä kolahda kun lukko menee päälle normaalisti. Ja valo tosiaan syttyy vaikkei nuppiin koskisikaan, jos lukko menee päälle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
"Kokeile ajaa asfaltilla tiukka käännös, pysäytä auto ja nosta vaikka etupyörä.. Jos etupyörä pyörähtää nostettaessa, niin visko on yhtä puuta.."
Tämän kokeilin ja sehän tapahtui. Edelleen kyllä väittäisin lukkoa, kun se niin perstuntumalla tuntuu siltä mutta uskotaan teitä tölkkiveteraaneja.
Tämän kokeilin ja sehän tapahtui. Edelleen kyllä väittäisin lukkoa, kun se niin perstuntumalla tuntuu siltä mutta uskotaan teitä tölkkiveteraaneja.
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Miksihän minulla ei mene takalukko päälle kääntäessä jyrkkään vaikka visco korvattu rautatönkillä..??
Meneekö lukko päälle kumpaankin suuntaan kääntäessä? Meneekö päälle kun lukkokellon alipaineletkut on irti?
Arvelisin että lukon kello on sökö. Alipainehan vetää lukkoa samalla tavoin poies päältä kun se vetää sitä päälle kalvon toiselta puolelta. Veikkailisin että kalvossa pieni halkeama jolloin lukko pääsee "peräämään" hieman ja tällöin jyrkässä käännössä inertia yms murphyn kummalliset voimat imee lukon kiinni.
Meneekö lukko päälle kumpaankin suuntaan kääntäessä? Meneekö päälle kun lukkokellon alipaineletkut on irti?
Arvelisin että lukon kello on sökö. Alipainehan vetää lukkoa samalla tavoin poies päältä kun se vetää sitä päälle kalvon toiselta puolelta. Veikkailisin että kalvossa pieni halkeama jolloin lukko pääsee "peräämään" hieman ja tällöin jyrkässä käännössä inertia yms murphyn kummalliset voimat imee lukon kiinni.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Ei ole ajatuksena että takalukko menisi päälle jäykän viskon takia vaan että jäykkä visko aiheuttaa samanlaisia tuntemuksia kuin jos olisi (taka)lukko päällä. Ihan varmasti jos sillä jäykällä viskonohitusraudalla asfaltilla kääntää tiukasti niin tuntuu melkoista jarrutusta ja pikkasen sellaista nykivää liikettä kun rengas luiskahtelee. Minulla on nyt juuri huollettu mutta vakiota "tiukemmilla nesteillä" varustettu visko paikallaan ja sekin jo nyityttää tiukoissa kaarteissa.
Tasauspyörästön lukon kytkeminen ei itseasiassa hirveästi muuta tilannnetta paitsi etulukko aiheuttaa näillä pluikkailla keleillä melkoista puskemista, tuntuu ajoin jotta pyörät ei enää käänny raitista
Tasauspyörästön lukon kytkeminen ei itseasiassa hirveästi muuta tilannnetta paitsi etulukko aiheuttaa näillä pluikkailla keleillä melkoista puskemista, tuntuu ajoin jotta pyörät ei enää käänny raitista
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Eli siis on aivan selvää että tässäKIN tapauksessa visko on "normaalia jäykempi", nesteet jämähtänyt ja kääntäessä pomputtaa ja tuntuu hankalalta. Ei ole lukosta kyse. Katsastajat ovat alansa kunnioitettavia ammattialaisia, mutta ongelmana on diversiteetti. Eli joka tuhannes auto on tölkki, tai yksi kahdesta tuhannesta. Hyviä vinkkejä saa, mutta lukko ei mene ratin kääntämisen takia päälle vaan visco on jäykkä. Jos lukko on päällä, pienintä sädettä ajaessa eron kyllä huomaa, kun ulompi rengas ns. raahautuu mukana.
Jos kyse oli kuitenkin ratista, otan takin ja lähden
EDIT: oma kanssa pomppii ja on tosi hankala kääntää pitkään ajettuna asfaltilla, viskon liemien vaihto edessä.
Jos kyse oli kuitenkin ratista, otan takin ja lähden
EDIT: oma kanssa pomppii ja on tosi hankala kääntää pitkään ajettuna asfaltilla, viskon liemien vaihto edessä.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Takalukko päälle rattia kääntämällä
Vaikka oikea vastaus tulikin jo 99,99% varmuudella useammasta suusta, komppaan jäykkää viscoa.
Lukon käyttöakseli tuppaa jumittumaan ajan myötä ja käytön puutteesta, joten ei edes keskipakovoima (keskihakukiihtyvyys) saa lukkoa päälle kaarteessa.
Aika harvassa on ne katsastusmiehet, jotka oikeasti jotain ymmärtävät syncro Tölkeista. Menisi melkein kiihottamiseksi kansanryhmää kohtaan, jos kaikki harrastajien katsastuskommellukset kirjattaisiin yhteen ketjuun, alkaen ihan siitä että inssi kontaa auton etupään alla ja etsii käynnissä olevaa moottoria.
Lukon käyttöakseli tuppaa jumittumaan ajan myötä ja käytön puutteesta, joten ei edes keskipakovoima (keskihakukiihtyvyys) saa lukkoa päälle kaarteessa.
Aika harvassa on ne katsastusmiehet, jotka oikeasti jotain ymmärtävät syncro Tölkeista. Menisi melkein kiihottamiseksi kansanryhmää kohtaan, jos kaikki harrastajien katsastuskommellukset kirjattaisiin yhteen ketjuun, alkaen ihan siitä että inssi kontaa auton etupään alla ja etsii käynnissä olevaa moottoria.