korotuksen jälkeen alko kolina
korotuksen jälkeen alko kolina
moi
Hommasin vähän aikaa sitten ensimmäisen 14 syncroni
pistin heti uudet isommat kumit alle (235/75/15) muuten ok mutta hiukan raapii etupäästä koriin
avuksi siihen korotus sarja alle (22mm) nyt mahtuu pyörii
korotus sarjan laiton jälkeen alko heti testilenkillä kolina takapäästä hanttarin puolelta ?
vetonivelkö sieltä nyt ilmottelee ettei tykännyt korotuksen tuomasta kulma muutoksesta?
Hommasin vähän aikaa sitten ensimmäisen 14 syncroni
pistin heti uudet isommat kumit alle (235/75/15) muuten ok mutta hiukan raapii etupäästä koriin
avuksi siihen korotus sarja alle (22mm) nyt mahtuu pyörii
korotus sarjan laiton jälkeen alko heti testilenkillä kolina takapäästä hanttarin puolelta ?
vetonivelkö sieltä nyt ilmottelee ettei tykännyt korotuksen tuomasta kulma muutoksesta?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Missä tilanteessa ja miten kolina ilmenee?
Itsellä 40 mm korotusta ja useampi tarvikevetonivel sanonut sopimuksen irti maastoajossa.
Itsellä 40 mm korotusta ja useampi tarvikevetonivel sanonut sopimuksen irti maastoajossa.
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Tarkista iskarin kiinnitys! Mulla oli pultti löysässä ja välillä kolisi!
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Kolina alkoi heti korotus sarjan asennuksen jälkeen ihan hiekka tiellä ajettaessa
peruuttaessa kolinaa ei kuulu eli veto päällä kolina kuuluu
iskarin kiinnitykset kävin tarkistamassa olivat ok
peruuttaessa kolinaa ei kuulu eli veto päällä kolina kuuluu
iskarin kiinnitykset kävin tarkistamassa olivat ok
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Kokeile miten käy kun käännät vetoakselin toisin päin, silloin ei pitäisi kolista/naputtaa kuin peruuttamalla
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Enköhän sinne uuden nivelen laita samalla vaivalla ku auki joutuu ottamaan
nyt tarvis vielä varmistella kumpi nivel siellä ääntelee
mites toi vaihto homma menee onko jossain ohjeita?
uskaltaako tolla nyt ajella vai pitäiskö pistää auto parkkiin uutta osaa odottamaan
nyt tarvis vielä varmistella kumpi nivel siellä ääntelee
mites toi vaihto homma menee onko jossain ohjeita?
uskaltaako tolla nyt ajella vai pitäiskö pistää auto parkkiin uutta osaa odottamaan
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Nelivetoisella voit ajaa vaikka yksi nivel olisi kokonaan rikki, silloin tasauspyörästön lukko päälle, niin akselilla vetää se toinen puoli. Itse ajelin joskus omalla Syncrollani hetken pelkällä etuvedolla, kun maastossa hajosi molemmat takanivelet.
Yleensä nivelestä pettää se "häkki", joka pitää kuulta paikallaan ja kuulat karkaavat sen jälkeen = lopulta sisäkappale pyörii tyhjää ulkokappaleen sisällä.
Nivelet on kiinni molemmista päistä kuudella kuusiokolo (6 mm) tai XZN (8 mm) pultilla. Putsaa pultin kannat kunnolla, naputa avain pohjaan ja löysää pultteja. Jos siellä on kuusiokolopultteja ja ne eivät meinaa aueta 6 mm kuusiokoloavaimella, kannattaa siihen pultin kantaan naputtaa 8 mm XZN avain, jolla yleensä lähtee jumittavat 6 mm kuusiokolotkin.
14" vakio Syncrossakin riittää pelkästään tukivarren alta renkaan maasta irti nostaminen, eli ei tarvitse mitään monttupaikkaa tai nosturia välttämättä.
Itse irrotan yleensä sisäpään ensin, jolloin akselia on helppo pyörittää renkaasta / kiilata vääntämisen ajaksi paikalleen. Onnistuu ilman pohjapanssarin irrotustakin, mutta helpompaa ilman pohjapanssaria. Samalla kun vetarit ottaa irti, on helppo putsata tukivarret sisäpuolelta (kannattaa jo pelkän asentamisen puhtaudenkin takia) ja vaikka ruostesuojata ne.
Sama nivel on molemmissa päissä, eli jos vähänkään on viitseliäisyyttä, kannattaa vetoakselit pyöräyttää välillä ympäri, jolloin pyörimissuunta vaihtuu. Motonet on ottanut orggisnivelen (Löbro) valikoimaan, myös Hotcars myy laadukasta niveltä edullisesti. Unohda kaikki pikkukuulaiset italialaiset tarvikkeet, joissa on alle 19 mm kuulat. Nivelistä on juttua täällä ainakin parissa projektissa, samoin kuin niiden keskinäisestä "kellottamisesta" akselilla. Hege on perehtynyt asiaan ja kirjoittanut siitä ansioikkaasti. Eiccalla on myös tietoa uusien kankeiden nivelien "notkistamisesta" hiomalla, kertokoot itse tarkemmin.
Vaihto on vajaan tunnin homma, uusien pulttien alle tietysti NORDLOCK prikat, niin pysyvät kiinni.
Yleensä nivelestä pettää se "häkki", joka pitää kuulta paikallaan ja kuulat karkaavat sen jälkeen = lopulta sisäkappale pyörii tyhjää ulkokappaleen sisällä.
Nivelet on kiinni molemmista päistä kuudella kuusiokolo (6 mm) tai XZN (8 mm) pultilla. Putsaa pultin kannat kunnolla, naputa avain pohjaan ja löysää pultteja. Jos siellä on kuusiokolopultteja ja ne eivät meinaa aueta 6 mm kuusiokoloavaimella, kannattaa siihen pultin kantaan naputtaa 8 mm XZN avain, jolla yleensä lähtee jumittavat 6 mm kuusiokolotkin.
14" vakio Syncrossakin riittää pelkästään tukivarren alta renkaan maasta irti nostaminen, eli ei tarvitse mitään monttupaikkaa tai nosturia välttämättä.
Itse irrotan yleensä sisäpään ensin, jolloin akselia on helppo pyörittää renkaasta / kiilata vääntämisen ajaksi paikalleen. Onnistuu ilman pohjapanssarin irrotustakin, mutta helpompaa ilman pohjapanssaria. Samalla kun vetarit ottaa irti, on helppo putsata tukivarret sisäpuolelta (kannattaa jo pelkän asentamisen puhtaudenkin takia) ja vaikka ruostesuojata ne.
Sama nivel on molemmissa päissä, eli jos vähänkään on viitseliäisyyttä, kannattaa vetoakselit pyöräyttää välillä ympäri, jolloin pyörimissuunta vaihtuu. Motonet on ottanut orggisnivelen (Löbro) valikoimaan, myös Hotcars myy laadukasta niveltä edullisesti. Unohda kaikki pikkukuulaiset italialaiset tarvikkeet, joissa on alle 19 mm kuulat. Nivelistä on juttua täällä ainakin parissa projektissa, samoin kuin niiden keskinäisestä "kellottamisesta" akselilla. Hege on perehtynyt asiaan ja kirjoittanut siitä ansioikkaasti. Eiccalla on myös tietoa uusien kankeiden nivelien "notkistamisesta" hiomalla, kertokoot itse tarkemmin.
Vaihto on vajaan tunnin homma, uusien pulttien alle tietysti NORDLOCK prikat, niin pysyvät kiinni.
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
kiitoksia ohjeista
uusia niveliä pistetty tilaukseen ens viikolla pääsee
niitä alle sovittelemaan
uusia niveliä pistetty tilaukseen ens viikolla pääsee
niitä alle sovittelemaan
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Nivelten vaihto on yksi helpoimpia Tölkkiin tehtäviä huoltoja, lue vaikka kuulumiset offitourilta
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 227#p21227
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 227#p21227
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Niveliksi tuli skf valmistamat
löbro merkkisiä ei saanut tähän hätään olivat maahan tuojalta loppu
onko jollain kokemuksia skf:n nivelistä ?
löbro merkkisiä ei saanut tähän hätään olivat maahan tuojalta loppu
onko jollain kokemuksia skf:n nivelistä ?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Pääasia ettet osta "halpoja" italialaisia niveliä 17 mm kuulilla, minkään merkkiset eivät ole kestänyt korotetussa Syncrossa, tosin ei ne kestäneet vakio 14" alustallakaan.
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
selviskö tämä ongelma ikinä?
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: korotuksen jälkeen alko kolina
Kyllä ongelma selvisi nivel siellä oli rikki