Sivu 1/1

Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 02.08.2019 00:38
Kirjoittaja Luukki
Terveterve taas kaikille!
Nyt saatiin tölkkiprojekti siihen hanttiin että jarrut on kunnossa, huurteenpoisto ei futaa vieläkään, mutta kaikki muut autotohtorilta saadut viat on saatu fiksiin!
Mutta ongelmaa ongelman perään, kun laskettiin auto tunkilta, ja oltiin ilosia että jes kaikki toimii, niin ekasta vaihteenvaihdosta lähtien laturin hihna huusi kun syötävä... Pienen tutkimisen ja selvittämisen jälkeen selvisi että vika on alemmassa laturihihnassa (vesipumpulle menevä laturihihna ilmeisestikin). Nyt kuuluu taas hyvä kysymys, että mitenkä tuo alempi laturihihna saataisiin kiristykseen, vai tarviiko vaihtaa koko hihna?

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 02.08.2019 08:36
Kirjoittaja Osku
Noissa tölkin koneissa löytyy muutama versio mutta JX= 1.6Td on tehtaalta esim sellainen jossa remmi menee ensin yhdellä remmillä kampuralta vesipumpulle ja toisella remmillä vesipumpulta laturille.
Jos tämä malli, jolta seloatus kuullosti niin kiristetään ne kolme 8mm pulttia poista malla ja siirtämällä prikkoja halkastun siiva pyörän välistä pultien alle (kannatta säilyttää prikat pulttien alla niin ei huku ja ei pultit mene lian syvälle). Jos kyseessä tämä malli kannattaa alempi remmi aina vaihtaa kun on irti koska se on aika kovilla ja kestää yleensä oikein kiristettynä 10tkm. Eli sen saa vaihtaa joka öljynvaihdossa niin ei jätä tielle. Hyvääkin tuossa remmiratkaisussa on ja se on se että vesipumput ei jää rasitukselle ja täten kestää tosi pitkään. Laturin hihta on normaali pultit auki siirrä laturia ja kiristä.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 02.08.2019 08:40
Kirjoittaja Osku
Remmien pituudet tuolle versiolle
600-612
ja
635 (kokeilin kerran 350 ei enään kiristy)

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 05.08.2019 22:36
Kirjoittaja AT5nok
Jos en väärin muista, niin -89 tai -90 muuttui yhdellä hihnalla toimivaksi.

Itsellä -88:ssa pinnapultit mukana hihnan vaihtoa ja säätöä varten. Ensimmäisen pultin kun avaan, laitan pinnapultin tilalle, sama toisen kohdalla.
Tuolla tavalla paketti pysyy kasassa tai on helpompi kasata. Lattaraudasta tehty avain auttaa avaamisessa ja kiristämisessä, eli rauta joka on muotoiltu niin, että sopii hihnapyörän kupin sisälle ja päässä on pultin kannan kokoinen reikä. Sillä saa tuettua kahteen muuhun pultin kantaan väännön, kun avaa tai kiristää kolmatta raudan reiässä olevaa.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 02.12.2019 10:51
Kirjoittaja RG1234
AT5nok kirjoitti:Jos en väärin muista, niin -89 tai -90 muuttui yhdellä hihnalla toimivaksi.
Minulla on myös -88, mutta siinä on vain yksi hihna, joten sen aikana lienee hihnasysteemi muuttunut. Tänä aamuna vaihdoin sen tien päällä, kun katkesi.

Oli kyllä helppo operaatio. Löysäsin laturin toista pulttia, että sai remmin muljautettua paikoilleen. Sitten vain hihnan kiristys laturin asentoa säätämällä ja pultti tiukalle.

Enemmän meni aikaa siihen, että sai konepellin päältä siirrettyä roinat pois ja etsittyä 13mm avaimen.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 02.12.2019 11:43
Kirjoittaja Osku
Mulla ollu kaikissa nykyisissä kahdella hihnalla ja VM. 87, 88 ja 89
Tosin ALHutuksessa ei tietenkään enään mutta oli kun muutoksen aloitin.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 03.12.2019 11:07
Kirjoittaja DJSigma
Mulla on -88 kahdella. Vaihdoin sen yhdellä toimivaksi, ne urathan on jo valmiina joten laitoin vaan sopivan mittaisen hihnan, mutta ongelma oli sitten se, että johtuen hihnapyörien kokoeroista, vesipumppu pyörii hitaammin ja sitä kautta kone kävi lämpimämpänä koko ajan.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 03.12.2019 23:01
Kirjoittaja RG1234
Mulla on kaksi hihnapyörää siellä kampiakselin päässä pyörimässä, niin onkohan minulla tuo kuitenkin alunperin kaksihihnainen?

Se isompi pyörä on käytössä, joten vesipumppu pyörinee normaalinopeudella ja laturi vähän kovempaa.

Hihna on nyt 10x900, mutta säätövaraa olisi inan pitemmällekkin. Vanha hihna hajosi niin totaalisesti, ettei siitä saanut enää luettua strategisia mittoja.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 04.12.2019 11:08
Kirjoittaja DJSigma
Saakohan sen käännettyä sen kampuran pyörän, että toimisi paremmin?

Muistaakseni se mulla meni niin, että kun laittoi yhden hihnan, se piti linjata laturin hihnapyörän linjalle, jolloin kampiakselin päässä piti siirtyä pienemmälle pyörälle, joka tarkoitti siis sitä, että hihna liikkuu vähemmän per kierros, ja sitten siihen päälle vielä vesipumpun pyörä meni isommaksi, jolloin se vaatii pidemmän liikkeen hihnalta jotta pyörii täyden kierroksen.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 04.12.2019 12:19
Kirjoittaja RG1234
DJSigma kirjoitti:Saakohan sen käännettyä sen kampuran pyörän, että toimisi paremmin?
Tuo on niin, että pienempi pyörä on ulompana ja isompi sisempänä. En tiedä mahtaako se olla käännetty.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 17.11.2021 10:55
Kirjoittaja Petepoika
Itsellä mitonet tarjoaa juuri tuota vähän yli 600 pitkää, mutta en saanut sillä mitenkään tehtyä, ja laitoin paikoilleen 875 pitkän, toimii oikeinkin hyvin, eli yhdellä mennään. Auto 86/11

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 17.11.2021 12:17
Kirjoittaja AT5nok
Kiilahihnat käyttöohjekirjassa:
Kampiakseli - vesipumppu 9,5x643
Vesipumppu - laturi 65A 9,5x600
Vesipymppu - laturi 90A 9,5x617

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 14.12.2021 16:36
Kirjoittaja Petepoika
On tämä nyt yks hemmetti.. Jouduin vaihtamaan yhden hihnan pihassa viime viikolla, kun ei enää ladannut. Olikin haastavaa löytää vikaa, kun en uskonut että olisi 1000km ajettu remmi ainakaan. Tyhjäkäynnillä latasi, mutta ei kierrosten noustessa. Eli akut tyhjiksi. Kun lopulta otin remmin veks, se oli jo 2mm kapeempi ja hammastukset aikast hyvin syöty. Laitoin uuden 875 remmin paikalla, 100 km , ja taas vinkuu.. Sormilla koitin pyörät, vaikutti olevan karheat eikä olisi mitään "palkeen kieliä" yms.. Mitä vinkkejä?

Huomasin et uusi hihna on 10x875, voiko se olla tuo leveys, et pitäis ollakin 9,5x875? molemmat näyttää 10mm leveyttä tarkemmissa tiedoissa, mutta onko sinnä joku juju?

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 15.12.2021 18:59
Kirjoittaja caravelle89
Tuossa aiemmassa RG:n laittamassa kuvassa näyttäis olevan mahdollinen syy hihnan kulumiseen. Tölkin laturin pellistä prässätyn hihnapyörän kuluminen tynnyrin muotoon sisältä on perusvika ja silloin hihna ottaa kiinni vain aivan ulkoreunastaan eikä koko sivultaan. Tällöin uusi hihna on vain hetken hurma ja taas luistaa ja syö hihnan piloille.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 16.12.2021 08:55
Kirjoittaja Petepoika
Oolrait, saakohan varaosana, vai meneekö uusi laturi. Käyn nyt katsomassa samoin tein

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 16.12.2021 11:08
Kirjoittaja caravelle89
Ainakin männävuosina sai hihnapyörän tarvikeosanakin. Itselleni löysin aikoinaan valupyörän, en vaan muista enään että mistä varaosaliikkeestä, eipähän tarvinnu tuon jälkeen hihnaa vaihdella. Kesti 90A. laturia pyörittää lähes 100tuh. kilometriä samalla hihnalla.

Re: Laturihihnojen kiristelyä

Lähetetty: 16.12.2021 15:27
Kirjoittaja Petepoika
65A uusi laturi motonetista tilattu.. Laitoin samalla jakopään, etupuhallinmoottorin ja pyyhkimien moottorin tilaukseen, niin saa joulun jälkeen ruuvailla rauhassa vapaa päivien ratoksi :)