2wd alusta ja rengas keskustelu.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2627
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Eihän tää nyt ole Hemun auto kuvassa? Vähän näyttää kyllä samalta, mutta nuo takaheijastimet sivulla taitaa olla Ameriikan serkun autoissa vain:
https://twitter.com/vanagonhacks/status ... 7149385729
https://twitter.com/vanagonhacks/status ... 7149385729
- Liitteet
-
- image.jpg (74.38 KiB) Katsottu 17077 kertaa
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Jep,
tällä palstalla on kyllä mahtavaa porukkaa. Apua ja neuvoja tulee nopeasti ja kivaan tyyliin - ylimielinen besserwisseriys suorastaan loistaa poissaolollaan. Hattu nousee siis!
Itse taidan mennä tämän kesän vielä hyväpintaisilla, mutta vähän iäkkäillä Nokialaisilla, 195r14C:t näyttävät olevan, tosin kyllä tori.fissä olisi 175r14:t myynnissä, jotka houkuttaisivat etukumeiksi. Painoindeksi niissä jotain 95/94.
tällä palstalla on kyllä mahtavaa porukkaa. Apua ja neuvoja tulee nopeasti ja kivaan tyyliin - ylimielinen besserwisseriys suorastaan loistaa poissaolollaan. Hattu nousee siis!
Itse taidan mennä tämän kesän vielä hyväpintaisilla, mutta vähän iäkkäillä Nokialaisilla, 195r14C:t näyttävät olevan, tosin kyllä tori.fissä olisi 175r14:t myynnissä, jotka houkuttaisivat etukumeiksi. Painoindeksi niissä jotain 95/94.
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
LI 87= 545kg, 88=560kg, 89=580kg, 90=600kg, 91=615kg, 92=630kg, 93=650kg, 94=670kg, 95=690kg, 96=710kg, 97=730kg, 98=750kg, 99=775 kg ...
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Ei se hanttapuli ole sama auto, vaikka nuo isot kylkilistat toivois kyllä omaankin autoon tässä joku kesäinen kuva viimevuoden vanteilla.
2wd madallus
Täälläkin on ollut juttua madaltamisesta mutta päivitetään vähän, Löysin siis AVOn /75mm sarjan mutta voe taiwas minkä hintaset, reilu 570 puntaa ja rahdit päälle. Eihän koko tölkin arvo ole edes noin paljon:(
Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?
Entä mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla, yläpäät, alapäät jne?
Entäs koiranluut, jääkö normit liian pitkiksi?
/Jani
Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?
Entä mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla, yläpäät, alapäät jne?
Entäs koiranluut, jääkö normit liian pitkiksi?
/Jani
Re: 2wd madallus
Itseäni kiinnostaisi kovasti tämä sama asia! Olen uusi tällä palstalla ja en ole (ainakaan vielä) löytänyt mitään kunnollista keskustelua madaltamisesta. Olisi kiva jos joku kirjoittaisi semmosen kunnon stoorin tästä koko rumbasta Sen verran olen kuitenkin kuullut että korkeussäädettävää coilisatsia näihin on vissiin laiteltu, eikä ole hinnan kirossa sarjat kun on Ta-techixin nämä alustat...Janpa kirjoitti:Täälläkin on ollut juttua madaltamisesta mutta päivitetään vähän, Löysin siis AVOn /75mm sarjan mutta voe taiwas minkä hintaset, reilu 570 puntaa ja rahdit päälle. Eihän koko tölkin arvo ole edes noin paljon:(
Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?
Entä mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla, yläpäät, alapäät jne?
Entäs koiranluut, jääkö normit liian pitkiksi?
/Jani
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
yleensä nuo "vakavasti otettavat" jousi valmistajat myy pelkkiä jousia max -30mm madalluksiin ja siitä suurempiin myös erilaiset iskarit. Oma kokemus on ettei tuo raja ihan tuulesta temmattu ole, suuremmilla madalluksilla alkaa pauke käymään, iskarit pohjaa..? , ja alkaa kiikkumaan(hidasteissa). Eli sanoisin että myös iskarit vaihtoon. kansantaru kertoo että T4:sen etuiskarit kävisi? Takapäätä kun laskee niin kannattaa laskea kustannuksiin ne camber säätöhilut brickwerksistä, ilman niitä ajettavuus saattaa muodostua jopa mielenkiintoiseksi. TA-technics ,jom jne. sarjoissa kuten kaikissa muissakin kannattaa aika tarkkaan katsella niistä hyväksyntä lapuista specksejä. Aika usein ko. sarjoissa yleensä perusmadallus noin 30mm( säätö ylimmässä asennossa) ja lisäksi siitä säätöalue yleensä 25-40mm. Eli näistäkin saa ajo ominaisuudet nollaan kun ne säädetään alemmaksi kuin valmistaja tarkoittanut, säätövaraahan näissä yleensä on huomattavasti reilummin( aikausein vaikka plus miinus 100mm) mutta eipä ne iskarit paljoa vaimenna jos auto lasketaan tonttiin (pois valmistajan tarkoittamalta toiminta-alueelta) niin että iskarit on koko ajan pohjissa. Eli mielipide on että yli 30mm madalluksissa myös iskarit ja kun sarjaa valitsee niin noudattaa siinä olevia säätöalueita, voi silloin jopa muuttua paremmaksi
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Coilovereita ei tietääkseni ole Tölkkeihin saatavana, ainoastaan jouset+ iskunvaimentimet (jäykkyyssäädöllä tai ilman) sisältäviä alustasarjoja. Näitä(kin) sitten saa kyllä TA-Technix:n tuotteina ja edustavat "hinnat alkaen"-vaihtoehtoa. Samanlaisia punaiset jouset ja keltaiset iskarit sisältäviä settejä myydään myös muilla tuotemerkeillä.Sen verran olen kuitenkin kuullut että korkeussäädettävää coilisatsia näihin on vissiin laiteltu, eikä ole hinnan kirossa sarjat kun on Ta-techixin nämä alustat...
Hieman kalliilpia ovat sitten Weitec (nykyään vissiin ST Suspensions), Spax, H&R, AVO jne.
Ainakin Brickwerks suosittelee -50mm ja matalampiin Tölkkeihin lyhyempiä iskunvaimentimia.Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2627
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
-70 mm madaltavat jouset. Sopiiko ne heittämällä vakiokorkuiseen takapotku tölkkiin? Uskallanko hommata sokkona sellaiset ilman mitään mittailuja? Jotain bumbstoppeja pitäis ilmeisesti tarkistaa onko 3- vai 5-pykäläiset, mutta niidenkin vaihtamisen ei pitäisi olla iso/kallis homma.
Edit. suunnitelmana on laittaa 15-tuumaiset vanteet maltillisella rengastuksella. Jotain tyyliin 205 tms. leveätä vain.
Edit. suunnitelmana on laittaa 15-tuumaiset vanteet maltillisella rengastuksella. Jotain tyyliin 205 tms. leveätä vain.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2627
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Menin sitten hätiköimään ja huusin jouset, kun edukkaasti sain. Mitä suosittelee väki iskareiksi? Omakohtaiset kokemukset ois kovassa kurssissa!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Jousista ja Tölkin varusteista riippuen perä saattaa jäädä hieman pystyyn, mutta sen saa kuntoon pienellä leikkaa-liimaa-askartelulla.Sopiiko ne heittämällä vakiokorkuiseen takapotku tölkkiin? Uskallanko hommata sokkona sellaiset ilman mitään mittailuja?
Ei tuossa vahinkoa sattunut. Noin päin se kuuluukin tehdä: on paljon helpompaa valita auton korkeuteen sopivat renkaat kuin madaltaa autoa renkaisiin sopivaksi.Menin sitten hätiköimään ja huusin jouset, kun edukkaasti sain.
Joo niitä on 82mm ja 88mm pitkiä. Lyhyempiä on ilmeisesti käytetty ainakin Carat:ssa ja Star:ssa joissa on on alunperin matalammat jouset sekä mahdollisesti myös ambulansseissa.Jotain bumbstoppeja pitäis ilmeisesti tarkistaa onko 3- vai 5-pykäläiset, mutta niidenkin vaihtamisen ei pitäisi olla iso/kallis homma.
Kuvassa 82 millinen 251411123B:
Kun laitoin tuollaiset -60/40 TA Technix setin matkaan, sahasin vielä tuon keskimmäisen viipaleen pois ja pistin palaset nippuun parilla ruuvilla kun halusin säilyttää iskareilla pölysuojat.
Ilman tuota lyhennystä joustovara olisi jäänyt pariin senttiin. Toki haitariosan voi myös korvata millä tahansa yleismallisella pohjaanlyöntikumiholkilla.
Taakse kannattaa hankkia Brickwerksin camberlätyt.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2627
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Nostan hattuani kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
215/80r14 renkaita olen hommaamassa. Haluan pitää 14" vanteen ulkonäkösyistä mutta tarvisin mahollisimman ison pyörän että sais Ahu:sta ajokierroksia vähän alemmas.
Tuommosethan kai pitäs normikorkuseen tölkkiin mahtua?
Mietityttää vain että kuinka raskas tullee tehostamattomasta vääntää nuinki leveällä renkaalla?
Tuommosethan kai pitäs normikorkuseen tölkkiin mahtua?
Mietityttää vain että kuinka raskas tullee tehostamattomasta vääntää nuinki leveällä renkaalla?
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Itsellä nyt syncrossa, tehostamaton, 225/70/15 ... no saahan sitä punoa ihan urakalla, varsinkin etulukko päällä puiden lomassa metsässä ..
Paikalla ollessahan se on vähän raskaampi, no ei tartte salilla käydä kun kääntelee vaan auton rattia ... Itse en ole kokenut liian raskaaksi ...
Paikalla ollessahan se on vähän raskaampi, no ei tartte salilla käydä kun kääntelee vaan auton rattia ... Itse en ole kokenut liian raskaaksi ...
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7741
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Itsellä oli joskus 205R/75R14 renkaat tehostamattomassa takavedossa eikä se mielestäni ollut mitenkään raskas ohjata.
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
tässä autossani oli 205/80/14 rattaat syncron peltilevyillä eikä ollut raskas, oikein hyvin rallatteli menemään
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Mulla oli joskus -91 Ducato Maxi (isoin mitä B-kortilla saa ajaa) tehostamattomalla ohjauksella, sen jälkeen ei ole kovin raskaalta tuntunut minkään henkilöauton tehostamaton ohjaus.
Ja mä olen narukäsi, toimistotyöntekijä. Jos on tehostamattoman ratti, eiköhän ne pyörät käänny.
Ja mä olen narukäsi, toimistotyöntekijä. Jos on tehostamattoman ratti, eiköhän ne pyörät käänny.
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Mä olen ajanut vuosikaudet tehostamattomilla Tölkeillä 235/75x15 renkailla ja nyt on alla 235/70x15, eikä ole ollut ongelmia. Harvoinpa tuota joutuu aivan täysin paikallaan jumppaamaan. Edellisessä Tölkissä oli vieläpä tehostimellisen pienempi ratti, eikä ollut mitään ongelmia. Enkä ole myöskään kehonrakentajatyyppiä...AT5nok kirjoitti:Itsellä oli joskus 205R/75R14 renkaat tehostamattomassa takavedossa eikä se mielestäni ollut mitenkään raskas ohjata.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7741
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Nyt vasta muistin, minun Typessä on tehostetun pikkuratti, siksi varmaan kääntyy niin kevyestiDJSigma kirjoitti:Jos on tehostamattoman ratti, eiköhän ne pyörät käänny.
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.
Toisilla on tehostin hihassaAT5nok kirjoitti:
Nyt vasta muistin, minun Typessä on tehostetun pikkuratti, siksi varmaan kääntyy niin kevyesti
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche