Sivu 1/2

JX... Jäähdytysnestevuotoa

Lähetetty: 20.10.2015 00:14
Kirjoittaja Tölkki81
Moi!

Oon ajellut pitkään turbottomalla tölkillä, jossa harvoja asioita mihin saattoi luottaa oli nopeus- ja lämpömittarin tarkkuus tai ainakin neulan sijainti. Nyt tuli hommattua kaveriksi JX vm. -87 ja sen mitä tää uudempikin hankinta ehti ennen huoltoa mulla olla, niin hyvinhän tässäkin lämmöt oli mittarin mukaan tasan keskialueella vaaterissa, viisari ei piiruakaan suuntaan eikä toiseen kallellaan.

Piti kuitenkin aikarajojen täyteen tullessa viedä ehjä tölkki huoltoon. Jakohihna hilppeineen laitettiin uusiksi ja vesipumppu termareineen varmuuden vuoksi. Rempan jälkeen on alkanut lämpömittarin viisari pysytellä tuolla neutraalia astetta kuumemman puolella (oheisessa kuvassa näkyy, mihin asti suunnilleen lämpömittari syysilmoilla maksimissaan kipuaa). Oli jäänyt huollossa huomaamatta tuo jäähdytysjärjestelmän takimmainen täyttösäiliö, lisättiin nesteitä, ei vaikutusta lämpömittarin näyttämään. Siitä olen aika varma, ettei järjestelmässä pitäisi olla vuotoja. Järjestelmän ilmauksen onnistuneisuudesta en tiedä, mutta äkkiä rupeaa puhaltamaan lämmintä, eikä sylje mistään poies.

Mittailivat huollossa koneen lämpöjä vesipumpulta ja kuulostivat ainakin näin meikäläisen korvaan ihan kunnossa olevilta (oliskohan olleet 87/75). Kattelin Motonetin sivuilta, että näihin on saatavilla 80 ja 87-asteista termostaattia. Olisikohan siellä aiemmin sitten ollut miedompaa hönkäystä tuova 80 asteen termari... Ja nyt lyöneet sitten jytymmän. Hyvin ja äkkiä termari lämpöä kyllä puhkuu ei siinä mitään, mutta mietin miten kesän lämpimämmillä keleillä sitten. Vesipumppu on Graf ja termari kuulemma Gatesin tuotantoa. Paisarin korkin pistin tuossa tilaukseen. Vaikkei tuo ole missään kohtaa ylikuumennut, niin varmuuden vuoksi ei viitsi matkaa tällä turbolla taivaltamaan, vaikkei lämpöviisari tuosta etenemistään jatkakaan.

Olisiko kellään ideoita mistä lämpöjen nousu voisi johtua? Saisinkohan tolla termarin vaihdolla miedompaan lämpömittarin takaisin "ruotuun"? Kiitos vinkeistä!

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 20.10.2015 02:07
Kirjoittaja AT5nok
Termarin vaihtoa kokeilisin ensimmäisenä. Onko vesipumpussa samanlaiset siivet kuin edellisessä?

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 20.10.2015 13:37
Kirjoittaja Tölkki81
Jees. Laitoin kasikymppisen oem-termarin Vaasasta tilaukseen.

Alkuperäinen suunnitelma oli tilata vesipumppu marmorilta, mutta sieltä kuulin, että alkuperäistä ei ole enää saatavilla. Kuulemma on korvaava tuote, jossa tulee muutakin mukana kuin pelkkä vesipumppu. Yritin kysyä sitten, että minkäslaiset siivet tässä korvaavassa mallissa sitten on, ei ollut kuulemma mahdollista tarkistaa, kun on niin umpinainen rakenne, mutta onhan pumpussa 2vuoden takuu ja kaikkea. Ei uskaltanut noilla argumenteilla pistää tilausta sisään. Jotenkin tuli mieleen kaikenmaailman nox-kikkailut ja muut jakoketjuketkuilut. Aattelin, että tässä on tietysti alettu säästää oikeassa paikassa ja vesipumpun sisus onkin jostain kuttaperkasta kyhätty :D

Laiskuuttani en jaksanut sitten tän merkkari-episodin jälkeen Graf-pumpun rakenteellisia asioita ennen huoltoa enempää selvittää, niin aattelin että kun ottaa listan kalleimman (90eur), niin saisi edes jonkinlaista laatua.

Oiskohan tää sitte tällanen tyypiltään pa579. Osaisiko joku sanoa pumpun sisäisestä kauneudesta jotain?

http://www.graf.it/en/dettaglio.php?c=P ... 20Pump&m=3#

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 20.10.2015 22:37
Kirjoittaja AT5nok
Motonetin myymiä pumppuja katselin joskus tiskillä. Kalleimmassa ja halvimmassa versiossa oli valetut siivet. Molempia on tullut laitettua autoihin.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 21.10.2015 15:32
Kirjoittaja Tölkki81
Jostain Vanagon-voorumilta muistelen löytäneeni maininnan, että ois valetut siivet näissä Graffeissa, mutta varmaa tietoa ei joo tosiaan ole vielä siitäkään.

Onneks huomenna on taas mahdollisuus saada auto huoltoa edeltäneelle tasolle, jos tolla vaikka mökille pääsis, niin sais muuttokuorman hemmettiin vihdoin tuolta takatilasta:)

Teenkö mä nyt kardinaalimokan, kun ajattelin pyytää huoltoliikettä asentamaan 80-asteisen oem-lehmänhönkätermarin tonne, jos mittarilämmöt sillä korjaantuis? Olivat siellä korjaamolla vähän sitä mieltä, että 87-asteinen "talvi"termari sinne kuuluu. Mutta kesällä tällä aika paljolti myös ajetaan. Eikä se mua sinänsä haittaa istua pilkkihaalarit päällä, mutta se toki haittaa, jos lämpömittarin neula tekee korjausliikkeen liian viileän suuntaan? :) Onkohan näissä edes koskaan ollut näillä leveysasteilla tätä 80-asteista?

Vähän kinkkinen tilanne, kun lupasin hommata termariksi alkuperäisosan sinne korjaamolle, että nähdään miten kana kusee ja lämmöt palautetaan sillä normaaleiksi. Mutta eipä sitä VW:n alkuperäistä 87:aa nyt niin vain olekaan näköjään enää saatavilla, ainakaan lyhyellä varoitusajalla. :| Miten lie noi Motonetin termarit, pitäis varmaan kysellä niitten merkkiä.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 21.10.2015 16:33
Kirjoittaja Heebo
Ei sitä jiiäxsää taida kummemmin kiinnostaa että onko lämmöt 75 vai 95 astetta, mutta jos sillä sielunrauhan saa niin Wahler tai Behr siellä on tehtaan jäljiltä ollut.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 21.10.2015 17:37
Kirjoittaja dmn
Juu. Halkee niistä kannet kuitenkin!

Käyttöohjekirjassa sanotaan että moottori on normaalilla käyntilämpöaluella kun on noiden äärialueiden välissä olevalla mustalla aluella, joten ehkäpä itse valitsisin tuon paikallaan olevan termarin ja nauttisin mahdollisesta lisälämmöstä talvella.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 21.10.2015 19:23
Kirjoittaja beretta
minulla ponssen aazissa juurikin 80c termari,öljynpaineet pysyy mittarin mukaan 0.6-1.0bar korkeammalla,ei lämpöongelmaa ja kaikki ihan ok,hytissä tarkenee todella hyvin talvellakin,jälleen palaan vanhan koulun ajatusmaailmaan-lisälämpömittari pelastaa turhilta remonteilta,kanteen sijoitetulta anturalta tulee todella tarkat arvot millä menee :) Muutaman euron sijoitus joka säästää monelta harmilta :shock:

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 21.10.2015 19:53
Kirjoittaja Tölkki81
Alright, täällä on tullut tosi hyviä näkemyksiä. Mietinpä huomiseen, mitä teen vai teenkö mitään. Jos liikaa alkaa häiritä eikä termarin mahdollinen vaihto auta, niin ajan tän oikeeseen osoitteeseen, pyydän heivaamaan tarvikepumpun pois ja tilaan sinne kunnon alkuperäistavaraa!

Kiitos vertaistuesta, osinhan tässä on vähän ollut uskon ja tiedon puutetta, kun ei vastaavaa ilmiötä ole eteen tullut. Ja ei viittis tyhmyyttään ihan heti hajottaakaan tätä, kun kone oli erään edellisen omistajan toimesta uuteen vaihtunut. Pikku hiljaa alkaa olla helpompi lähteä nurkka-ajosta pitemmällekin turneelle. :)

Tulikin halkeavista kansista mieleen, että pitääkin äkkiä hävittää ton mun toisen vm. -81 406tkm ajetun Portterin korjaamolaskut, niitä on uudesta asti tuossa, ne on tosiaan murheellisen kallista selailtavaa! :D Päässä täytyy vikaa kai olla että tämmösen ostoon ja kuntoon saattamiseen pistää sen verran, että teenelosissakin ois mistä valita. Mutta toimintavarmuushan se oli mikä käänsi vaakakupin lopulta tölkin hyväksi :D

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 22.10.2015 20:16
Kirjoittaja vwharrastaja
Ilmauksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta saa osviittaa kun kokeilee keulalta kuinka korkeelle asti on syyläri kuumana. Pitäisi olla kokolailla ihan ylös asti, jos on yläreunasta 10-15cm "kylmää", siellä on ilmaa.. Menee kansi sitten tavallistakin nopeemmin ja lämpömittari seilaa. Ai mistäkö..??

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 22.10.2015 22:20
Kirjoittaja TT|
Ilmauksen onnistumisen minäkin tarkistaisin ensimmäisenä, ettei tule enempää turhaa remonttia.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 06.11.2015 16:33
Kirjoittaja Lepakko
Mulla JX 87-asteisella termarilla piti myös viisarin täsmälleen taivasta kohti. Paitsi silloin kun termari jäi jumiin ja lämmöt nousivat nopeasti ellei ollut valppaana. Pääsi viime keväänä kerran keittämään oikein kunnolla ja siinä rytäkässä pari sormeakin kärähti oikein kunnolla (Always Open When Hot). Vaihdoin termarin Behrin 80-asteiseen ja sen koommin ei ole ollut keittämisyrityksiä. Lämpömittarin viisari nousee lähes merkkivalon vasempaan reunaan asti, mutta ei aivan. Siitä huolimatta lämpöä riittää kopissa oikein hyvin, ainakin näillä keleillä vielä.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 06.11.2015 18:28
Kirjoittaja vville
Tölkki81 kirjoitti: Päässä täytyy vikaa kai olla että tämmösen ostoon ja kuntoon saattamiseen pistää sen verran, että teenelosissakin ois mistä valita. Mutta toimintavarmuushan se oli mikä käänsi vaakakupin lopulta tölkin hyväksi :D

Ääni päävikaisuudelle täältäkin! Toimintavarmuus ja tölkki samassa lauseessa kuulostaa kauniilta sadulta vähän niinkuin jeesus ja joulupukki :D

T. toinen päävikainen jonka molemmat tölkit risana.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 07.11.2015 01:44
Kirjoittaja AT5nok
vville kirjoitti:
Tölkki81 kirjoitti: Päässä täytyy vikaa kai olla että tämmösen ostoon ja kuntoon saattamiseen pistää sen verran, että teenelosissakin ois mistä valita. Mutta toimintavarmuushan se oli mikä käänsi vaakakupin lopulta tölkin hyväksi :D



Ääni päävikaisuudelle täältäkin! Toimintavarmuus ja tölkki samassa lauseessa kuulostaa kauniilta sadulta vähän niinkuin jeesus ja joulupukki :D

T. toinen päävikainen jonka molemmat tölkit risana.



Minä hairahduin Tölkkiin vasta -98, tosin ajoin ekan kerran -90. (kortin kanssa tiellä)
Ei näitä Tölkkejä voi millään järkevyydellä enää selittää, mutta kun Tölkki toimii, niin ei silloin ole parempaa autoa.
Viimeisen viikon aikana olen onneksi onnistunut ajamaan molemmilla liikennekäytössä olevilla Tölkeilläni :lol:

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 09.11.2015 20:56
Kirjoittaja Tölkki81
Juu päätinpä sitten olla tekemättä mitään asialle, eli mennään samalla termarilla ja alkukuvan tilanteella. Ilmaus lienee kunnossa, kun syylärin ilmausruuvia raottaessa alkoi heti nestettä ulos virrata. Lämmöt ei heittele, eikä nesteitä häviä, niin kovaa ajoa kai vaan vailla. Täytyy tarkkailla tilannetta.

Ei oo tullut aiemmin kauheasti tutustuttua tekniikkaan tee itse -ajatuksella (ajanut vaan ja vienyt huoltoon), eipä syylärin ilmaus näköjään eroa esim rintamamiestalon vesipattereiden ilmauksista juuri mitenkään.

Perheenjäseniä nämä periaatteessa alkaa olemaan, CS:llä vuodesta -81 asti matkannut ja vuodesta 2001 alkaen semmosen omistanut. Tainnut ajaa ekaa kertaa vuonna -98 jossain päin Via Balticaa. Ilman korttia, ihan suoralla tiellä ja ihan vaan pikku pätkän:). Samalla Euroopan kiertueella taisi alkaa moikkailut kohtalotovereille. Latvia ja Liettua kuhisi -96 ja -98 reissuilla vielä näitä puurtajia. Mutta Puolasta alaspäin ja länteen ei näkynyt enää montaakaan. (Olisikohan osasyy vaikka Zakopanen rinteiden nousut ja 50hp.)

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 10.01.2016 01:58
Kirjoittaja Tölkki81
Laitetaas updeittia. Parin tonnin matkalla on tarvinnut nesteitä lisäillä, ehkä pari litraa yhteensä. Satunnaisesti on tahtonut merkkailla reviiriään glykolilla oikean takatukivarren kohdilta.. Silloin kun on ajaa johonkin kuivaan paikkaan tsekkaamaan tarkempaa vuotokohtaa, niin eipä silloin tipu tietenkään mitään.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 10.01.2016 04:21
Kirjoittaja TT|
sopiva pikku letku ja se nestepurkin korkkiin sopivaan reikään sovitettuna sitten valutat syylärin täyteen.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 10.01.2016 08:08
Kirjoittaja Roiala
OIkean takatukivarren kohdilta tulee minullakin nestettä, liitos edestä taakse menevien komposiitti (?) putkien ja kumiletkujen välillä ei ota pitääkseen maltillisista kiristysyrityksistä huolimatta.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 10.01.2016 14:37
Kirjoittaja vwharrastaja
Sieltä komposiitti- / muoviputkesta tunkee ne sisäiset kupari (?) vahvistukset ulos, ja katkaisee samalla sen muoviputken pään levityksen, -vuoto on varma ennemmin tai myöhemmin, eikä sen levityksen katkeemisen jälkeen niitä letkuja siinä päällä oikein luotettavasti pidä enää mikään kiristin.. Vaihdoin yhteen syncroon mokomat muoviputket kokonaan jousivahvistettuihin letkuihin, ongelma poistui, tosin sitä ennen ehti jo JX:n kannen pilata.

Ilmatessa pitää koneessa olla kierroksia n. 1500 -> jotta pumppu puskee riittävästi vettä syylarin ilmausreiän tasalle asti.

Re: JX käy kuumempana vesipumppurempan jälkeen

Lähetetty: 10.01.2016 18:44
Kirjoittaja Tölkki81
Toi liitos se varmaan tässäkin sit kusee...

"Lämpömittarin" toiminta on kyllä tosiaan aivan käsittämätöntä. Se on näyttänyt tuota alkutilanteen keskialueen asentoa aina tähän päivään asti, vaikka todellisuus on vissiin ollut vähän toisenlaista. Melkein parempi kun ei ois mittaria lainkaan, vaan pelkkä varoitusvalo tyyliin Citroen Saxo, olisi siten koko ajan terve pelko että s****nan varoitusledi on kuitenkin kärähtänyt ja asiat menossa persiilleen. :lol: Koneen lämmön mittari on pistettävä ensi tilassa.

On sen verran vilakkaa ja luotto ja aika vähissä, että täytyy lainata työautoksi riisikuppia ja vissiin antaa jonkun pajan tutkia asiaa. Tota nesteen lisäystä vois tietty kokeilla tuolla toisen tölkin talvisäilytyshallissa, mutta siellä kun taitaa olla tasaisin kohta ahtaalla kulkuväylällä, niin veikkaan että hallissa liikenneruuhka yllättää heti, kun hommassa vauhtiin pääsis. :) Jahka tilapäinen käyttövarmuus on testattu, voisi varmaan miettiä, että mistä löytäisi asiantuntevuudella varustetun korjaamon, jossa käydä yleisemminkin tekniikkaa läpi. Autohan on Kymenlaaksossa. Olen ajatellut, että pitäisköhän sitä vaikkapa eräälle pajalle Tampereelle asti täältä sitten taivaltaa...