Vw T3 vaihdelaatikko
Vw T3 vaihdelaatikko
Hei kaikki Tölkkiharrastajat.
Täältä varmasti tietoa löytyy niin ajattelin kysyä vähän tietoa/neuvoa.
Minulla on tällä hetkellä tuollainen -87v takaveto T3 tekeleillä.
-moottori aaz 1.9td (tällä hetkellä vaihdetaan juuri) ja muuten käydä auto perus läpi että saisi nyt ekaksi leimalle.
Laatikosta sen verran nyt harmia että on kieroutunut koko vaihdelaatikon "pää" akseli ja ei meinaa pyöriä sekä joitain rattaita rikki. Etsinnässä onkin nyt 5vaihteinen laatikko kyseiseen autoon. Olen tutkinut nettiä ja jos olen ymmärtänyt oikein on kyseinen laatikko " Transaxel" nimikkeellä. Kyse onkin nyt tästä laatikon sopivuudesta koska lukemani perusteella myös Passat B2 on käyttänyt tätä. Meneekö esim passatin tai jonkun muun laatikko pienillä muutoksilla autoon vai mitä laatikoita näihin on laitettu? Ja mistä autoista voisi laatikkoja etsiä?
Yst.Terv. JanneJuk
Täältä varmasti tietoa löytyy niin ajattelin kysyä vähän tietoa/neuvoa.
Minulla on tällä hetkellä tuollainen -87v takaveto T3 tekeleillä.
-moottori aaz 1.9td (tällä hetkellä vaihdetaan juuri) ja muuten käydä auto perus läpi että saisi nyt ekaksi leimalle.
Laatikosta sen verran nyt harmia että on kieroutunut koko vaihdelaatikon "pää" akseli ja ei meinaa pyöriä sekä joitain rattaita rikki. Etsinnässä onkin nyt 5vaihteinen laatikko kyseiseen autoon. Olen tutkinut nettiä ja jos olen ymmärtänyt oikein on kyseinen laatikko " Transaxel" nimikkeellä. Kyse onkin nyt tästä laatikon sopivuudesta koska lukemani perusteella myös Passat B2 on käyttänyt tätä. Meneekö esim passatin tai jonkun muun laatikko pienillä muutoksilla autoon vai mitä laatikoita näihin on laitettu? Ja mistä autoista voisi laatikkoja etsiä?
Yst.Terv. JanneJuk
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Passatin laatikon saa varmasti pienellä vaivalla soviteltua, mutta siinä on pari käyttökelpoisuutta vähentävää ominaisuutta, a) kone tulee pystyyn, b) sulla on yksi vaihde eteen ja 4/5 taakse.. Transaxle nimitys viittaa esim. porsche 924/944 autoon, jossa on kytkin ja laatikko takana, moottori edessä, ja koneen ja laatikon välillä kiinteä "kardaanitunneli" jossa akseli pyörii, eli koko pitkä hökötys on käytännössä yhtä pakettia, siitä nimitys. Ja porscheen käy kyllä B2 passatin laatikko.
Tölkkiin kannattaa laittaa sen oma 091/094 laatikko, melkein kannattaa nykyinen avata ja katsoa saako sen ehjättyä.
Renault UN-1 laatikko on soviteltavissa, kun siitä voi vetopyörästön asentaa toisin päin.
Tölkkiin kannattaa laittaa sen oma 091/094 laatikko, melkein kannattaa nykyinen avata ja katsoa saako sen ehjättyä.
Renault UN-1 laatikko on soviteltavissa, kun siitä voi vetopyörästön asentaa toisin päin.
< 15kWh/100km
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Kiitos vastauksesta! Joo toi passatin laatikon tajusinki illalla ku näitä on koittanu pyöritellä että sithän pitäis jotenkin ihmeen kaupalla saada juuri toisin päin vaihteiden toimivuus. Joo toi Transaxel juuri on tuo vw paketti koska nimi sisältää laatikon/perän yhdessä pötkössä. Täytyy varmaan jatkaa vain uuden käytetyn laatikon etsimistä. Oma laatikko on purettu ja katottu mitkä on rikki niin osiin menisi jo vähintään tässä vaiheessa yli 1000€ mitä katsoin..
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Ja jos sulla on nyt 4v laatikko, niin älä suotta yritä vaihtaa sitä 5v malliin. Mun mielestä siinä ei oo mitään järkeä. Välitykset pysyy samana mutta saa vaan kepittää enempi.
< 15kWh/100km
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Nyt on valmiina 5v laatikko.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Ihan samaa miettinyt tuosta 4v -> 5v swappauksessa. Tietty raskaalla kuormalla hyppy seuraavalle välitykselle ei ole niin pitkä, mutta harva taitaa enää 2WD Tölkillä ajella muuten kuin harraste- ja reissukäytössä.
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Kyl ite tykänny tosta 5v laatikosta. Ja korjaan tohon valmiiksi jo 5v niin oma auto on valmiiksi siis 5v eikä ole swapattu. On vaan kiven alla ettiä toinen saman lainen niin ei nyt tiedä mitä ton kans tekis. Voihan se olla että täytyy ettiä 4v jos löytys edes se.
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 11
- Liittynyt: 07.12.2021 23:03
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Kumpi parempi 1.9 mTDI konversioon orkkis DY vaihteisto vai alkaa metsästämään 5 vaihteista laatikkoa eri välityksellä. Moottorina nyt 1.6 d ja edellä mainittu 4 vaihteinen DY mitä koodilla katselin välityksiä niin 5.86. Käytännön kokemuksia asiasta,kestävyys jne taitaa huutaa satasen vauhdissa kone aika lahjakkaasti tuolla välityksellä? Moottoriksi ajatellut ihan vakio kunnossa olevaa 1.9 konetta.
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
Tähän pitää jonku viisaamman vastata Itsellä ei niin kokemusta noista välityksen laskemisista sekä kyseisistä osista.
Re: Vw T3 vaihdelaatikko
TDi koneen kanssa mahdolisimman pitkä isoin vaihde ja mahdollisimman pitkät perävälitykset niin on kiva ajaa. 4 vai 5 on yhdentekevä jos pisin vaihde sama. Poikkeuksena tietenkin jos jotkut ylikoko renkaat jolle on joutunut tekemään tilaa niin saataa vaatia toisiks isoimmat perävälitykset. Vakio. välitykset oli kaikki turhan tiheitä koska kaikki koneet oli ali tehosia. Mulla on nyt pisimmät kamat ja renkaina 215/80-14" ja nyt kierokset tuleevastaan172km. Vaikka syncro tölkillä nyt ei ole tullu poljettua kun kerran tonne niin kierokset on mukavalla tasolla ajossa. Ja Tdi koneesta saa sen minkä laatikko kestää tehoja suht helposti, suosittelen pysymään alle 150hp ja silloinkin kannattaa välttää kytkimellä repimistä.