Tölkin mittariston päivitysprojekti
Tölkin mittariston päivitysprojekti
Hei kaikki Tölkistit!
Ajattelin vihdoinkin julkaista vähän juttua minun ikuisuusprojektistani. Eli tölkin mittariston sähköjen uusimisesta.
Tässä tulee paljon juttua mutta kestäkää Kaikki ei välttämättä ole edes loogisessa järjestyksessä.
Jokainen joka koskaan on joutunut tappelemaan tölkin mittariston kanssa, jakanee varmasti kanssani jonkin tasoisen inhon tuota sinistä rispaantuvaa muovikupariruikulia kohtaan.
Eli tämän alla olevan:
Kuvissa lisätietoa kommentteissa
Rupesin leikittelemään ajatuksella jos tuon koko roskan saisi siirrettyä yhdelle piirilevylle.
Lueskelin asiasta ja huomasin että muutamat harrastajat ovat tätä tehneet. Muutama yritys jopa myi omia virityksiään.
Tässä vaiheessa älysin että näitä mittaristojahan on sen miljoona erillaista kombinaatiota (kolme oikeasti ).
Totesin siksi parhaimmaksi vain repiä omasta mittaristosta tuo piiri irti ja siirtää se piirilevylle. Tämä oli mittaristosta jossa kierroslukumittari ja digitaalinen kello. Lisäksi vielä bensa eli ei Dieselin hehkun valoa.
Siitä syntyi tämä: Aikamoinen rumilus!
Koska omistuksestani löytyi 3D-tulostin päätin hyödyntää sitä levyn ja ledien kiinnityksessä.
Tämä viritys kiinnittyi vain kitkalla mittariston pohjaan. Pysyi yllättävän hyvin! Mutta mitäs sitten?
Konsepti toimi, mittaristo oli toimiva ja kaikki ominaisuudet pelasi.
Mutta, anteeksi ranskani, helvetin ruma se oli.
Niin kuin projekteissa aina, tämän voisi tehdä paremmin!
Miten pieneksi piirilevyn saisi, saisiko yhden piirilevyn toimimaan kaikilla mittaristoilla. Olisiko piuhat irrotettavissa, voisiko tätä piirilevyä käyttämällä lisätä kierrolukumittarin, digitaalisen kellon muihin mittaristoihin.
Aloitin piirlevystä. Tässä vaiheessa luulin vielä että jokaisella mittaristolla pitäisi olla omanlainen hieman toisistaan eroava piiri.
Kokeillaan! Ikinä en ollut piirilevyä piirtänyt enkä omannut mitään kokemusta. Siirsin siis parhaani mukaan tuon alkuperäisen piirin suoraan piirilevylle. Suunnittelin irroitettavat piuhat, ledien kiinnitykset ja kaikki tämä mahdollisimman pieneen kokoon.
Sitten vain kiinan pojille piirrustukset.
Pian minulla olikin käsissäni itse piirtämäni piirilevy. Kuinka hieno se olikaan. Harmi vain ettei se toiminut heti. Jouduin rikkomaan muutaman yhteyden ja kolvaamaan pari hyppykaapelia.
Mutta sain projektia eteenpäin. Pääsin testaamaan uusia suunnittelemiani kiinnityksiä. Muutaman 3D mallin jälkeen sain kiinnitykset ja muut osat kohdilleen.
Komponentit ja hyppykaapelit levylle ja kiinnitykset paikallee. Eiköhän tämä toimi. Ei muuta kuin piiri kiinni koteloonsa ja ruuveilla kiinni mittaristoon. Nyt se näyttää jo paljon paremmalta. Tämäkin todettiin toimivaksi usean yrityksen jälkeen. Lupaavalta näyttää.
Takaisin suunnittelupöydän ääreen!
Nyt uskoin tietäväni missä vika alkuperäisessä piirissä oli. Korjasin virheet piirrustuksessa ja tilasin uudet levyt, tällä kertaa olin luottavainen ja maksoin ekstraa hienommasta väristä.
VÄÄRIN MENI! Koska kokemukseni suunnitteluohjelmasta oli kaikki saatu tämän projektin kanssa en ollut huomannut paria perustavaa laatua olevaa virhettä jotka siirtyivät loppulliseen tuotteeseen...
Tässä välissä oli taas monta koottua piiriä, tulostettua osaa ja mittariston repimistä autosta. Laitan lopuksi kuvaa säästyneistä protoista.
Luulin myös monen kuukauden testien jälkeen että regulaattori todellakaan ei kestäisi ilman jäähdytystä, tulisin näin ollen lisäämään jäähdytystä regulle. Todellisuudessa polttoaine- ja lämpömittari putosivat pois pelistä koska niissä olevat liian isot apicot osuivat toisiinsa ja regu meni juntturaan. Tätä ennen olin tehnyt taas uuden levyn joskin vanha rupesi toimimaan kun oikosulku hävisi.
Olin myös tehnyt samalla piirilevyllä toimivan mittariston DOKA projektiini jossa mittaristossa analoginen kello (alla oleva). Tuli todettua että senkin saa toimimaan tällä piirillä, hyvä niin. Samalla tosin käräytin yhden tyylikkäästi mitatessani jännitettä ja lyödessäni levyn kellon piuhat oikosulkuun jolloin piiristä osa kärähti, sitä en kerinnyt edes testata
Kolmas kerta toden sanoo.
Nyt kiinan poika toimitti minulle kasan kolmatta tilaamaani versiota. Nyt olin luottavainen, kaikki opittu oli pistetty tähän, kaikki double checkattu! Tämä piirilevy toimi aivan niinkuin halusin, ei hyppykaapeleita, ei epämääräisiä virityksiä. Komponenttien juotto, piuhat kiinni ja ei kun menoksi.
Olin jo pidempään tapellut sopivan muovin löytämiseksi. Päädyin loppujen lopuksi sitten muovipulloista tuttuun PETG muoviin. Toisin kuin PLA (tuo keltainen) se kestää kuumuutta, ei kutistu eikä välitä kovista pakkasista.
Sitä on vaikeampi tulostaa kuin PLA mutta helpompi kuin ABS ja antaa lähes yhtä hyvät ominaisuudet kuin ABS. Riittävät.
Sitten pystyinkin miettimään lopullista ilmettä, proto versoita tuli tästäkin tehtyä... Tässä kuva kenties ensimmäisestä missä tölkki edustettuna.
Missä nyt mennään?
En ole vielä täysin tyyväinen mittariston lamppujen kiinnittämiseen.
Olen hylkäämässä noita 5mm ledejä ja kehitän muuta. Nuo ledit on muuten hyviä mutta niiden kannat murtuvat liian helposti taittuessaan. Eli jos lamppuja irrottelee paljon ne saattavat poiketa.
Tähän olen pian saamassa pätevän ratkaisun jota testaan kunhan tavaraa saapuu.
Dieselin hehkun valon toiminta
Tätä en ole päässyt testaamaan kun en diisseliä omista. Teoriassa sen pitäisi toimia.
Sama piiri - eri mittaristo
Vain vaihtamalla piuhojen päät sopiviksi voi tätä käyttää missä vain tölkin mittaristossa. (ainakin teoriassa, ei ehkä ihan vanhemmissa malleissa, -87 ja -90 testattu)
Lisäksi piirille tulee kierrosluku (+, - , rpm) joten tästä on tarvittaessa helppo ottaa kierroluku vaikka ulkopuoliselle mittarille. Tai alkuperäiselle. Piuhat ovat paikallaan riippumatta onko kierroluku mittaria tai ei.
Summerin piuhakin on helppo irroittaa/ jättää laittamatta jos sen kanssa on haasteita.
Ulkonäkö ja koko
Näihin olen tyytyväinen, varsinkin kun maailmalla myytävänä olevat ovat isompia ja rumempia.
Yksinkertaisuus
Todellisuudessahan tämä on vain alkuperäinen piiri työnnettynä pieneen kasaan.
Pari tälläistä olen ollut velkaa viime kesästä asti eräälle foorumilaiselle ja se osa syynä pakotti hiomaan tämän mahdollisimman hienoksi! Ei tuollaista ekaa protoa kehtaisi viedä...
Kyllä sinä nämä vielä saat!
Nyt aattelin että oli aika vähän koota ajatuksia ja tuoda tuotosta julki. Tämä toivottavasti puskee itseäni eteenpäin projektin viimeistelyssä.
Laittakaa kysymyksiä ja mietteitä alas, risut ja ruusut!
Kiitos!
- Jari
@Edy195
edy195(a)outlook.com
ps: kaikki 3D mallit, piirrustukset yms (myös huonot kolvaukset) on omaa tuotosta. Ledit, komponentit ja levyliitin on ostettuja.
Ajattelin vihdoinkin julkaista vähän juttua minun ikuisuusprojektistani. Eli tölkin mittariston sähköjen uusimisesta.
Tässä tulee paljon juttua mutta kestäkää Kaikki ei välttämättä ole edes loogisessa järjestyksessä.
Jokainen joka koskaan on joutunut tappelemaan tölkin mittariston kanssa, jakanee varmasti kanssani jonkin tasoisen inhon tuota sinistä rispaantuvaa muovikupariruikulia kohtaan.
Eli tämän alla olevan:
Kuvissa lisätietoa kommentteissa
Rupesin leikittelemään ajatuksella jos tuon koko roskan saisi siirrettyä yhdelle piirilevylle.
Lueskelin asiasta ja huomasin että muutamat harrastajat ovat tätä tehneet. Muutama yritys jopa myi omia virityksiään.
Tässä vaiheessa älysin että näitä mittaristojahan on sen miljoona erillaista kombinaatiota (kolme oikeasti ).
Totesin siksi parhaimmaksi vain repiä omasta mittaristosta tuo piiri irti ja siirtää se piirilevylle. Tämä oli mittaristosta jossa kierroslukumittari ja digitaalinen kello. Lisäksi vielä bensa eli ei Dieselin hehkun valoa.
Siitä syntyi tämä: Aikamoinen rumilus!
Koska omistuksestani löytyi 3D-tulostin päätin hyödyntää sitä levyn ja ledien kiinnityksessä.
Tämä viritys kiinnittyi vain kitkalla mittariston pohjaan. Pysyi yllättävän hyvin! Mutta mitäs sitten?
Konsepti toimi, mittaristo oli toimiva ja kaikki ominaisuudet pelasi.
Mutta, anteeksi ranskani, helvetin ruma se oli.
Niin kuin projekteissa aina, tämän voisi tehdä paremmin!
Miten pieneksi piirilevyn saisi, saisiko yhden piirilevyn toimimaan kaikilla mittaristoilla. Olisiko piuhat irrotettavissa, voisiko tätä piirilevyä käyttämällä lisätä kierrolukumittarin, digitaalisen kellon muihin mittaristoihin.
Aloitin piirlevystä. Tässä vaiheessa luulin vielä että jokaisella mittaristolla pitäisi olla omanlainen hieman toisistaan eroava piiri.
Kokeillaan! Ikinä en ollut piirilevyä piirtänyt enkä omannut mitään kokemusta. Siirsin siis parhaani mukaan tuon alkuperäisen piirin suoraan piirilevylle. Suunnittelin irroitettavat piuhat, ledien kiinnitykset ja kaikki tämä mahdollisimman pieneen kokoon.
Sitten vain kiinan pojille piirrustukset.
Pian minulla olikin käsissäni itse piirtämäni piirilevy. Kuinka hieno se olikaan. Harmi vain ettei se toiminut heti. Jouduin rikkomaan muutaman yhteyden ja kolvaamaan pari hyppykaapelia.
Mutta sain projektia eteenpäin. Pääsin testaamaan uusia suunnittelemiani kiinnityksiä. Muutaman 3D mallin jälkeen sain kiinnitykset ja muut osat kohdilleen.
Komponentit ja hyppykaapelit levylle ja kiinnitykset paikallee. Eiköhän tämä toimi. Ei muuta kuin piiri kiinni koteloonsa ja ruuveilla kiinni mittaristoon. Nyt se näyttää jo paljon paremmalta. Tämäkin todettiin toimivaksi usean yrityksen jälkeen. Lupaavalta näyttää.
Takaisin suunnittelupöydän ääreen!
Nyt uskoin tietäväni missä vika alkuperäisessä piirissä oli. Korjasin virheet piirrustuksessa ja tilasin uudet levyt, tällä kertaa olin luottavainen ja maksoin ekstraa hienommasta väristä.
VÄÄRIN MENI! Koska kokemukseni suunnitteluohjelmasta oli kaikki saatu tämän projektin kanssa en ollut huomannut paria perustavaa laatua olevaa virhettä jotka siirtyivät loppulliseen tuotteeseen...
Tässä välissä oli taas monta koottua piiriä, tulostettua osaa ja mittariston repimistä autosta. Laitan lopuksi kuvaa säästyneistä protoista.
Luulin myös monen kuukauden testien jälkeen että regulaattori todellakaan ei kestäisi ilman jäähdytystä, tulisin näin ollen lisäämään jäähdytystä regulle. Todellisuudessa polttoaine- ja lämpömittari putosivat pois pelistä koska niissä olevat liian isot apicot osuivat toisiinsa ja regu meni juntturaan. Tätä ennen olin tehnyt taas uuden levyn joskin vanha rupesi toimimaan kun oikosulku hävisi.
Olin myös tehnyt samalla piirilevyllä toimivan mittariston DOKA projektiini jossa mittaristossa analoginen kello (alla oleva). Tuli todettua että senkin saa toimimaan tällä piirillä, hyvä niin. Samalla tosin käräytin yhden tyylikkäästi mitatessani jännitettä ja lyödessäni levyn kellon piuhat oikosulkuun jolloin piiristä osa kärähti, sitä en kerinnyt edes testata
Kolmas kerta toden sanoo.
Nyt kiinan poika toimitti minulle kasan kolmatta tilaamaani versiota. Nyt olin luottavainen, kaikki opittu oli pistetty tähän, kaikki double checkattu! Tämä piirilevy toimi aivan niinkuin halusin, ei hyppykaapeleita, ei epämääräisiä virityksiä. Komponenttien juotto, piuhat kiinni ja ei kun menoksi.
Olin jo pidempään tapellut sopivan muovin löytämiseksi. Päädyin loppujen lopuksi sitten muovipulloista tuttuun PETG muoviin. Toisin kuin PLA (tuo keltainen) se kestää kuumuutta, ei kutistu eikä välitä kovista pakkasista.
Sitä on vaikeampi tulostaa kuin PLA mutta helpompi kuin ABS ja antaa lähes yhtä hyvät ominaisuudet kuin ABS. Riittävät.
Sitten pystyinkin miettimään lopullista ilmettä, proto versoita tuli tästäkin tehtyä... Tässä kuva kenties ensimmäisestä missä tölkki edustettuna.
Missä nyt mennään?
En ole vielä täysin tyyväinen mittariston lamppujen kiinnittämiseen.
Olen hylkäämässä noita 5mm ledejä ja kehitän muuta. Nuo ledit on muuten hyviä mutta niiden kannat murtuvat liian helposti taittuessaan. Eli jos lamppuja irrottelee paljon ne saattavat poiketa.
Tähän olen pian saamassa pätevän ratkaisun jota testaan kunhan tavaraa saapuu.
Dieselin hehkun valon toiminta
Tätä en ole päässyt testaamaan kun en diisseliä omista. Teoriassa sen pitäisi toimia.
Sama piiri - eri mittaristo
Vain vaihtamalla piuhojen päät sopiviksi voi tätä käyttää missä vain tölkin mittaristossa. (ainakin teoriassa, ei ehkä ihan vanhemmissa malleissa, -87 ja -90 testattu)
Lisäksi piirille tulee kierrosluku (+, - , rpm) joten tästä on tarvittaessa helppo ottaa kierroluku vaikka ulkopuoliselle mittarille. Tai alkuperäiselle. Piuhat ovat paikallaan riippumatta onko kierroluku mittaria tai ei.
Summerin piuhakin on helppo irroittaa/ jättää laittamatta jos sen kanssa on haasteita.
Ulkonäkö ja koko
Näihin olen tyytyväinen, varsinkin kun maailmalla myytävänä olevat ovat isompia ja rumempia.
Yksinkertaisuus
Todellisuudessahan tämä on vain alkuperäinen piiri työnnettynä pieneen kasaan.
Pari tälläistä olen ollut velkaa viime kesästä asti eräälle foorumilaiselle ja se osa syynä pakotti hiomaan tämän mahdollisimman hienoksi! Ei tuollaista ekaa protoa kehtaisi viedä...
Kyllä sinä nämä vielä saat!
Nyt aattelin että oli aika vähän koota ajatuksia ja tuoda tuotosta julki. Tämä toivottavasti puskee itseäni eteenpäin projektin viimeistelyssä.
Laittakaa kysymyksiä ja mietteitä alas, risut ja ruusut!
Kiitos!
- Jari
@Edy195
edy195(a)outlook.com
ps: kaikki 3D mallit, piirrustukset yms (myös huonot kolvaukset) on omaa tuotosta. Ledit, komponentit ja levyliitin on ostettuja.
Viimeksi muokannut Edy195, 19.01.2019 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Ja koska 15 liitettä oli maksimi...
Tässä lupaamani kuva säilytetyistä protoista. Tässä ei ole kaikki osat mutta suurin osa. Isoimmista muutoksista ainakin. Alan arvostamaan enemmän ihmisiä jotka suunnitelevat työkseen asioita, niin arkisia kuin mitä tahansa.
Tässä lupaamani kuva säilytetyistä protoista. Tässä ei ole kaikki osat mutta suurin osa. Isoimmista muutoksista ainakin. Alan arvostamaan enemmän ihmisiä jotka suunnitelevat työkseen asioita, niin arkisia kuin mitä tahansa.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Tämän takia tuotekehitys maksaa maltaita. On jokunen tuote tullut suunniteltua ja noin se menee ammatilaisillakin, toki kyllähän aikasemmista projekteista aina oppii jotain niin ei tarvitse samaan seinään aina päätä hakata.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Melkoinen työmaa, hieno lopputulos.
Tietty varmasti olet sitä mieltä, että suunnitelmathan syntyivät ihan vaan nappia painamalla...
Tietty varmasti olet sitä mieltä, että suunnitelmathan syntyivät ihan vaan nappia painamalla...
-
- Tiedotus
- Viestit: 256
- Liittynyt: 01.03.2012 15:28
- Paikkakunta: Tölkkifoorumi.fi
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Olisiko ajatusta tuotteistaa sen verran, että muutkin harrastajat voisivat päivittää mittaristonsa valmiilla tuotteella?
Tölkkifoorumi.fi
Yhteydenotot sähköpostilla
Tolkkifoorumi (@) gmail.com
Yhteydenotot sähköpostilla
Tolkkifoorumi (@) gmail.com
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Hieno projekti! Toivottavasti tästä saadaan järkihintainen bolt-on-myyntiversio meidän kaikkien iloksi
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Jotkut vaan osaa. Steve Jobs -vainaa ois saattanut tykätä jäljestä
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Iso peukku tälläisestä. Täällä tölkkifoorumilla on oikeanlaista propellipäähenkeä ilmassa.
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Mahtavaa nyt vaan hinta huville ja muutkin vois tilata
Home is where you park it.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Moi kaikki.
Kiitos viesteistä.
Olen suunnitellut tätä myös sitä silmällä pitäen että paketti olisi siisti mutta myös mahdollisimman helppo asentaa.
Tämä mahdollistaisi sen että mikäli halukkuutta löytyy voisin näitä päkertää muillekkin ja jokainen osaisi sen autoonsa asentaa.
Kunhan saan "tuotteeni" sellaiseen kuntoon että se varmasti toimii ja kestää (lue: kestävä valoratkaisu) voin näitä kyllä päkertää muillekkin
Koska minun täytyy itse koota ja tarkistaa kaikki liitokset on tietysti näiden tekeminen hieman aikaa vievää.
Mutta jos mielenkiintoa löytyy (kiitos jo löytyvästä sekä mukavista viesteistä) voin hommata kerralla isomman kasan osia ja tehdä kerralla jonkin kokoisia eriä.
Ensimmäiset versiot on tehty niin sanotuilla kiina-komponenteilla mutta hinta ei nousut vaikka olenkin viimeisimpiin tilannut vähän parempaa.
Kunhan saan nuo mittariston valojen tilanteen haluamalleni tasolle niin homma etenee.
-Jari
Kiitos viesteistä.
Olen suunnitellut tätä myös sitä silmällä pitäen että paketti olisi siisti mutta myös mahdollisimman helppo asentaa.
Tämä mahdollistaisi sen että mikäli halukkuutta löytyy voisin näitä päkertää muillekkin ja jokainen osaisi sen autoonsa asentaa.
Kunhan saan "tuotteeni" sellaiseen kuntoon että se varmasti toimii ja kestää (lue: kestävä valoratkaisu) voin näitä kyllä päkertää muillekkin
Koska minun täytyy itse koota ja tarkistaa kaikki liitokset on tietysti näiden tekeminen hieman aikaa vievää.
Mutta jos mielenkiintoa löytyy (kiitos jo löytyvästä sekä mukavista viesteistä) voin hommata kerralla isomman kasan osia ja tehdä kerralla jonkin kokoisia eriä.
Ensimmäiset versiot on tehty niin sanotuilla kiina-komponenteilla mutta hinta ei nousut vaikka olenkin viimeisimpiin tilannut vähän parempaa.
Kunhan saan nuo mittariston valojen tilanteen haluamalleni tasolle niin homma etenee.
-Jari
- Matti-Pekka
- Vasta alkaja
- Viestit: 21
- Liittynyt: 06.11.2018 19:14
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Hienoa PEUKKU!
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 16
- Liittynyt: 22.09.2017 14:15
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Todella hieno projekti. Itsekin tappelin viime syksynä mittariston kanssa kun yritin saada vanhaa kierroslukumittaria toimimaan. Juotin sellasen kunnon johtohässäkän jonka sitten lopuksi hylkäsin koska juotokset oli liian epäluotettavia. Sain kierroslukumittarin sitten otimimaan juottamalla sen suoraan tavallisen mittariston folioon kiinni. Toimii nyt ainakin toistaiseksi. Olisin ehdottomasti kiinnostunut tilaamaan tälläisen jos se jossain vaiheessa on mahdollista.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Moi kaikki! Kiitos mukavista kommenteista vielä kierran, jaksaa päkertää.
Kaikkien kiireiden keskeltä voin ilokseni ilmoittaa että projekti etenee.
Löysin "sopivat" pohjat lampuille jotta lampujen kiinnitykset ovat tukevat ja lamput vaihdettavat. Ledit ne olla pitää mutta tarvittaessa voisi laittaa vaikka 12V hehkulampun kiinni
Se että pohjat on sopivat ei tarkoita että ne kuitenkaan on vielä hyvät. Kannat menevät ja kääntyvät kiinni paikoilleen, mutta alkuperäisen mittariston seinät ovat eri kohdissa eripaksuisia joten kiinnitys on lähes poikkeuksetta löysä. Tai jos kyse on mustasta mittarin muovista voi koko kiinnitys olla irti murtunut. Lisäksi ledit tuppasivat olemaan liian pitkät käytettäväksi näin alkuperäisiin kiinnityksiin.
Eli piirrustuspöydän ääreen. Monen toisistaan poikkeavan kiinnitystavan jälkeen alkaa homma hahmottua. Alun perin suunnittelin käyttäväni alkuperäisiä mittareiden lamppukiinnikkeitä ja jatkavani näitä omalla osallani, mutta totesin riskin sille että muovi osa voi olla monella rikki ja näin ollen kiinnityksen nojaaminen tähän osaan olisi riski.
Pyrin kuitenkin enemmän ja vähemmän Plug and Play ratkaisuun
Kulma lampulle on nyt passeli, ledi ei törötä reiästä eikä vakiona omasta mielestäni ole liian kirkas!
Mutta tässä asia missä tarvitsen mielipiteitä, voiko esim mittarin valot olla liiaan kirkkaat? Onko jotain mitä mielestänne kannattaa ottaa huomioon.
Näiden pohjien myötä avautuu mukava määrä erivärisiä lamppuja saataville. Tällähetkellä autossa on kiinni ylläoleva sekamelska...
Sitten muita juttuja:
Koska sähköjohtojen ja saman osan suunnittelu saa välillä aivot ihan solmuun pitää sivussa tehdä muutakin.
Mittaristo kun on nyt pyörinyt tiuhaa tahtia pöydän ja auton väliä (joka aamu ennen töitä yöllä ruuvataan paikalleen ) päätin kehitellä korjausta noihin ärsyttäviin haljenneisiin kiinnityksiin. Tässä setissä tulee molempiin mittareihin kolme uutta kulmapalaa(yht 6kpl) joihin mittarit ruuvata, kaksi pientä tukipalaa sisäkulmiin joihin ei mahdu uutta kiinnikettä laittamaan (tämä ei koskaan halkea tai repeä kokonaan mutta vahvistus siihen kannattaa laittaa), kaikkien mittarien kulmiin kiinnitykset (yht 8kpl) jotka voi liimata pohjiin kiinni tai vain ruuvata paikalleen jolloin puristusvoima pitää ne paikallaan. Nämä pienet palat on suunniteltu niin että kääntämällä ne toistepäin riippuen onko mittarin kulma rikki vai ei, ne sopii ja vahvistaa mittarin pohjaa.
Itse mittariston kiinnityslärpäkkeisiin (joilla mittaristo kiinnitetään kojelautaa) palat jotta mittariston kiinnitys taas onnistuu. Nuo ovat usein haljenneet ja ruuvi ei enää osu mittaristoon.. Tämän setin asennus vaatii hieman mittariston siistimistä, suosittelen kulmista poistamaan palaa koska aina se ei ole haljennut tarpeksi isolta alueelta rikki!
Lisäksi hyvää epoksia jolla liimata nuo kulmapalat ja mittariston sivulärpäkkeet.
Hommaan menee noin 30-60 minuuttia (5minsan epoksilla )
Jos tälle setille on kiinnostusta voin tehdä tälle oman keskustelun johon liitän kuvia asennukseta yms. ja lopullisesta "tuotteesta" (ei ole koskaan ollut mittaristo näin tukevan tuntuinen!)
Huomioikaa että ylläolevissa kuvissa on proto osia ja pieniä muutoksia on tehty sinne tänne. Lisäksi tulostusjälki voi olla karua. Lopullinen väri on musta jos ei nyt välttämättä halua oranssia
Ja jos tosiaan kiinnostusta on voin näitä tehdä ja hinta ei tule olemaan valtaisa
Jokaiselle ehjä ja tukeva mittaristo! Pysyy arvokkaat mittaristot ehkä kauemmin hengissä!
-Jari
Kaikkien kiireiden keskeltä voin ilokseni ilmoittaa että projekti etenee.
Löysin "sopivat" pohjat lampuille jotta lampujen kiinnitykset ovat tukevat ja lamput vaihdettavat. Ledit ne olla pitää mutta tarvittaessa voisi laittaa vaikka 12V hehkulampun kiinni
Se että pohjat on sopivat ei tarkoita että ne kuitenkaan on vielä hyvät. Kannat menevät ja kääntyvät kiinni paikoilleen, mutta alkuperäisen mittariston seinät ovat eri kohdissa eripaksuisia joten kiinnitys on lähes poikkeuksetta löysä. Tai jos kyse on mustasta mittarin muovista voi koko kiinnitys olla irti murtunut. Lisäksi ledit tuppasivat olemaan liian pitkät käytettäväksi näin alkuperäisiin kiinnityksiin.
Eli piirrustuspöydän ääreen. Monen toisistaan poikkeavan kiinnitystavan jälkeen alkaa homma hahmottua. Alun perin suunnittelin käyttäväni alkuperäisiä mittareiden lamppukiinnikkeitä ja jatkavani näitä omalla osallani, mutta totesin riskin sille että muovi osa voi olla monella rikki ja näin ollen kiinnityksen nojaaminen tähän osaan olisi riski.
Pyrin kuitenkin enemmän ja vähemmän Plug and Play ratkaisuun
Kulma lampulle on nyt passeli, ledi ei törötä reiästä eikä vakiona omasta mielestäni ole liian kirkas!
Mutta tässä asia missä tarvitsen mielipiteitä, voiko esim mittarin valot olla liiaan kirkkaat? Onko jotain mitä mielestänne kannattaa ottaa huomioon.
Näiden pohjien myötä avautuu mukava määrä erivärisiä lamppuja saataville. Tällähetkellä autossa on kiinni ylläoleva sekamelska...
Sitten muita juttuja:
Koska sähköjohtojen ja saman osan suunnittelu saa välillä aivot ihan solmuun pitää sivussa tehdä muutakin.
Mittaristo kun on nyt pyörinyt tiuhaa tahtia pöydän ja auton väliä (joka aamu ennen töitä yöllä ruuvataan paikalleen ) päätin kehitellä korjausta noihin ärsyttäviin haljenneisiin kiinnityksiin. Tässä setissä tulee molempiin mittareihin kolme uutta kulmapalaa(yht 6kpl) joihin mittarit ruuvata, kaksi pientä tukipalaa sisäkulmiin joihin ei mahdu uutta kiinnikettä laittamaan (tämä ei koskaan halkea tai repeä kokonaan mutta vahvistus siihen kannattaa laittaa), kaikkien mittarien kulmiin kiinnitykset (yht 8kpl) jotka voi liimata pohjiin kiinni tai vain ruuvata paikalleen jolloin puristusvoima pitää ne paikallaan. Nämä pienet palat on suunniteltu niin että kääntämällä ne toistepäin riippuen onko mittarin kulma rikki vai ei, ne sopii ja vahvistaa mittarin pohjaa.
Itse mittariston kiinnityslärpäkkeisiin (joilla mittaristo kiinnitetään kojelautaa) palat jotta mittariston kiinnitys taas onnistuu. Nuo ovat usein haljenneet ja ruuvi ei enää osu mittaristoon.. Tämän setin asennus vaatii hieman mittariston siistimistä, suosittelen kulmista poistamaan palaa koska aina se ei ole haljennut tarpeksi isolta alueelta rikki!
Lisäksi hyvää epoksia jolla liimata nuo kulmapalat ja mittariston sivulärpäkkeet.
Hommaan menee noin 30-60 minuuttia (5minsan epoksilla )
Jos tälle setille on kiinnostusta voin tehdä tälle oman keskustelun johon liitän kuvia asennukseta yms. ja lopullisesta "tuotteesta" (ei ole koskaan ollut mittaristo näin tukevan tuntuinen!)
Huomioikaa että ylläolevissa kuvissa on proto osia ja pieniä muutoksia on tehty sinne tänne. Lisäksi tulostusjälki voi olla karua. Lopullinen väri on musta jos ei nyt välttämättä halua oranssia
Ja jos tosiaan kiinnostusta on voin näitä tehdä ja hinta ei tule olemaan valtaisa
Jokaiselle ehjä ja tukeva mittaristo! Pysyy arvokkaat mittaristot ehkä kauemmin hengissä!
-Jari
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Kyllä kiinnostaa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Kiinnostusta on täälläkin.
Kirkkaudesta: Vaihdoin justiinsa omaan mittaristoon orkkispolttimoiden tilalle ledit. Kivan kirkkaat on ja ihan eri fiilis ajaessa, mutta sanoisin että ei yhtään kirkkaammat tarviis olla. Tai sitten pitäisi sen kirkkaussäädön toimia paremmin. Pimeässä kun ajaa niin ärsyttää jos mittaristo loistaa liian kirkkaana.
Kirkkaudesta: Vaihdoin justiinsa omaan mittaristoon orkkispolttimoiden tilalle ledit. Kivan kirkkaat on ja ihan eri fiilis ajaessa, mutta sanoisin että ei yhtään kirkkaammat tarviis olla. Tai sitten pitäisi sen kirkkaussäädön toimia paremmin. Pimeässä kun ajaa niin ärsyttää jos mittaristo loistaa liian kirkkaana.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Nyt on tekemisen meininkiä!
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Monta eri versiota tuli tehtyä, mutta nyt löytyi hyvä ja toimiva ratkaisu mittarilamppujen kiinnitämiseen, ei vaadi asentamiseen mitään askartelua, alkuperäiset osat irti ja uusi paikalleen.
Ongelmia tuotti vain se että osien musta väri söi paljon valosta tehoa. Varsinkin punaisesta ja keltaisesta. Jos taas käytti esim oranssia osan valmistukseen heijastui oranssia väriä mittaristoon (hyvin vähän mutta kuitenkin!).
Mutta kun ongelmista avautui ulkopuolisille tulikin heti laatikon ulkopuolelta ideoita joilla ratkaisin ongelman.
Nyt on kirkasta, kuvassa on kirkkaus säädetty maksimiin
Pikkuhiljaa...
Ongelmia tuotti vain se että osien musta väri söi paljon valosta tehoa. Varsinkin punaisesta ja keltaisesta. Jos taas käytti esim oranssia osan valmistukseen heijastui oranssia väriä mittaristoon (hyvin vähän mutta kuitenkin!).
Mutta kun ongelmista avautui ulkopuolisille tulikin heti laatikon ulkopuolelta ideoita joilla ratkaisin ongelman.
Nyt on kirkasta, kuvassa on kirkkaus säädetty maksimiin
Pikkuhiljaa...
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
On pieteetillä tehtyä kehitystyötä, hattu päästä.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Milloin tulee myyntiin näitä? Take my money!
Hulluna tölökkeihin.