T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Jones2
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 29.01.2014 08:53

Re: Kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jones2 »

Moi ! Tämä lienee myöhässä, mutta pääsylinterissä on säätö. Kytkinpolkimen ja pääsylinterin välissä on tappi jossa noin tuuman verran kierrettä ja lukitusmutteri ( 13mm avain ). Paikka on ahdas, peili ja fikkari avuksi.
terv. Jone
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

WBX kytkinlevy

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Köyhä kyselee, että onko kenelläkään tietoa uuden WBX:n 228mm kytkinlevyn paksuudesta? Hyllystä löyty käytetty, jonka paksuun on n. 9.1mm ja urien syvyys n. 0.9mm. Muuten kunnossa olevan oloinen. Mutta että onko tuo noin mittojen perusteella kuinka kulunut, että arvaako heittää paikalleen vai roskiin. =) Kiitos!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: WBX kytkinlevy

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei ollut kotosalla tähän hätään työntömittaa, joten mittanauhalla mitattuna uusi on reilusti alle 10mm myöskin, että nuo sinun mittasi kuulostaa ihan käyttökelpoiselle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: WBX kytkinlevy

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sanoisin myös perstuntumalla että hyvä on, kun urat vielä näkyy ja niitteihin on matkaa :)
< 15kWh/100km
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: WBX kytkinlevy

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Kiitos jälleen vastauksista! Tuon siis heitämmä TDI:n kaveriksi!
Sante
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 24.07.2013 12:45

JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja Sante »

Elikkä semmonen ongelma tuon Jx:n kanssa kun tein tölkkiin koneen vaihdon ja vaihdoin sen vauhtiksen alla olevan peltilevyn oikean moiseen ja samalla kytkinlevyn parempaan. Nyt kun auto kasassa ja piti tyyppiajolle lähteä totesin että kytkin kantaa kokoajan. Vaihteet saa päälle ilman kytkimen painoa ja auto ei liiku mihinkään. Kytkimen siirtäjä kuitenkin liikkuu noin 3cm poljinta painaessa auton ollessa pois käynnistä. Vaihteensiirtäjä jaa muut pelaa. Kytkintä en tosin ilmannut, mutta se tuskin vaikuttaa kerta se on ikäänkuin kokoajan päällä?? :o

Ei itsellä ymmärrys riitä setvimään ropleemaa, kun kaikki pitäis olla omasta mielestä kunnossa? Missä mahtaisi kannattaa lähteä tutkimaan, ennenkuin suosiolla pudottaa TAAS koko lootan/koneen :?
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja beretta »

Moro.jumittaisko painelaakeri siihen kytkinakselin juuressa olevaan holkkiin,jos asennuksessa ollut ulkona siitä holkista :?
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Sante
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 24.07.2013 12:45

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja Sante »

Tuota ei taida oikein voida todeta kuin ottamalla lootan alas? Mahtaisko olla jotain muuta mahdollisesti perseellään, ennenkuin pudottaa tuon lootan?
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Ota se työsylkän tappi irti muuttuuko tilanne eli vaihdepäälle ja starttaat autoa jos lähtee käyntiin ja ei liiku edelleen niin painelaakeri jumissa.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
vauwee
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 28.05.2014 20:38

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja vauwee »

Samantapaisia ongelmia täällä. VW t3 jx 1,6td syncro 1987. - Tästä vaunusta putosi ajaessa suurin vaihde pois käytöstä, muut vaihteet pelasi. Auton laitoin seisomaan, ja kun nyt käynnistin ja ajattelin siirtää, niin ei löydy enää yhtään vaihdetta. Vaihdelaatikon päällä oleva kytkin työsylinteri tuntuu olevan jumissa, tms. Kytkin raskas. Vaihteet löytyy vaihdekepistä, mutta ei kytkeydy päälle, jne. - Mitä korjaten tähän saa vaihteet päälle ? ( - en ole vielä purkanut, ajon jäljiltä on.. ).
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Työsylinteri jumissa, eli sama homma mene auton alle ota se tanko pois työsylinterin ja vivun välistä niin vapauttaa kytkimen, sitten menet ja kokeilet käynnistää vaikka ykkös vaihteella. Ole varovainen että ei törmää mihinkään jos käynnistyy :D mä olen tuurnan ja moskan kanssa hakannut männän ylös ja ruiskuttanut rostoffia ja polkenut taas männän ulos ja homma alusta tai sitten vaihtaa uuden työsylinterin.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
vauwee
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 28.05.2014 20:38

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja vauwee »

Kiitos tiedosta. Kysyn viel tarkennusta tähän, ( en ole tämän auton alta katsellu vaihdelootaa, kytkintä).
- Ohje ; # mene auton alle ota se tanko pois työsylinterin ja vivun välistä niin vapauttaa kytkimen..#
- Miten ja mistä kautta pääsen tankoon käsiksi, ja miten se irtoaa ?
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Se on takaa katsoen kuskin puolella laatikon kyljessa vetarin etupuolella oleva vipu ja siitä kun kurkkii ylös niin näkee kytkimen työsylinterin eli niiden välissä oleva tanko pois. Itse teen yleensä niin että otan ison talttaruuvarin ja sillä työnnän sylinterin mäntää hieman ylös päin jolloin tangon saa helposti välistä pois.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
vauwee
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 28.05.2014 20:38

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja vauwee »

Oli työsylinteri täysin jumissa. Pitää irroittaa ja purkaa/vaihtaa.
Myös se kytkinnesteputken kiinnitys työsylinteriin on jumissa.
Ei uskalla toholla kuumentaa mutteria, kun on siinä paljo letkuja-johtoja ympärillä.
Mites tuollaisen jumittuneet hydr.putken mutterin saa irti jengoiltaan.. ?
Ja paljonko sen kytkimen käyttövivun tulisi liikkua ? Tuumin, että onko muutakin jumissa.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX kytkin kantaa?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mulla kävi joskus niin että kytkimestä irtosi kitkamateriaali ja ne meni päällekkäin kytkimen sisällä. Oireena oli se että kytkin ei irrottanut, tämän kyllä sitten huomasi siitä että koko sylinterin tukirauta antoi periksi kytkintä painettaessa.
< 15kWh/100km
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 622
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Tölkin kytkinvipu bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Kyse siis tästä osasesta:

Kuva

Bensa-malleihin tarjotaan 251141713B ja D/TD:hen 251141713C. Mikä tuossa on se muuttuva tekijä ja miksi?
Työsylinteri telineineen lienee kaikissa sama..?
jusu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 26.08.2013 11:43
Paikkakunta: Seinäjoki

Järeämpi kytkin aazin jatkoksi

Viesti Kirjoittaja jusu »

Yritin katsella hieman noita vanhoja topicceja kytkimistä, mutta ei nyt heti osunut silmään.

Eli tuo mun Syncro DOka joka oli tai on vieläkin myynnissä, niin siirtyi pajalle tutkimuksiin ja menee koko kone vaihtoon. Nyt on tialle tulossa valmis "uusi" kone josta löytyy potenttiaalia vähän suuremmallekkin teholle ja ajattelin että nyt kun koneen ottaa pois niin samalla päivittää kytkimenkin parempaan ettei ala heti luistamaan.
Eli pitääkö vaihtaa samalla vauhtipyöräkin toiseen jos laittaa isompaa levyä tai miten suurille väännöille uusi vakio setti kestää ilman luistoa? Tokihan siellä alkaa laatikko porsimaan sitten seuraavaksi, mutta uskoisin omalla käytöllä senkin kestävän melko pitkälle....
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Järeämpi kytkin aazin jatkoksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

JX kytkinkamat sintterillä min. 250nm. Parempi vaihtoehto TDI vauhtipyörä ja kytkinkamat -- TDI swapeissa lienee käyty jo kattavasti läpi nyassit laittaakko WBX levy vai vaihtaa kytkinakseli TDI:n sopivaksi.
< 15kWh/100km
jusu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 26.08.2013 11:43
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Järeämpi kytkin aazin jatkoksi

Viesti Kirjoittaja jusu »

Joo tuosta TDI kytkimestä löytyi paljon jutustelua, mutta kun ei ole vielä niin tietoa erikoneiden osien sopivuudesta niin halusin hieman varmistusta. Eli tuo 1,9tdi vauhtipyörä menee aazinkin peräänm sitten.
Mistäs löytyisi tollanen sinnteri JX:n sarjaan.
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Järeämpi kytkin aazin jatkoksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jusu kirjoitti:Joo tuosta TDI kytkimestä löytyi paljon jutustelua, mutta kun ei ole vielä niin tietoa erikoneiden osien sopivuudesta niin halusin hieman varmistusta. Eli tuo 1,9tdi vauhtipyörä menee aazinkin peräänm sitten.
Mistäs löytyisi tollanen sinnteri JX:n sarjaan.


Jos kytkinakselin stefa ei vuoda, niin varmaan piisaa hyvälaatuinen JX:n kytkin AAZ:n kanssa vaikka konetta vähän piristäisikin.
Nelisylinteristen "apuakselikoneiden" osat sopivat 99% ristiin, kunhan kone on ollut ha:n nokalla poikittain.

Tuossa on kattava paketti aiheesta: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=3&t=982

Muista silmälaakeri AAZ:n kampiakselin päähän!!!
Vastaa Viestiin