T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Tervehdys,
onko vaikea tai odottamattomia hankaluuksia oleva homma vaihtaa vaihdelaatikko 1.6td-koneen jatkoksi? 84-mallin Westy, nelilovinen loota. On käynyt mielessä myös 5-loviseen vaihtaminen. Meneekö tölkkiloota kuin loota eri vuosilta "heittämällä" tilalle vai onko tässä jotakin koiria haudattuna?
onko vaikea tai odottamattomia hankaluuksia oleva homma vaihtaa vaihdelaatikko 1.6td-koneen jatkoksi? 84-mallin Westy, nelilovinen loota. On käynyt mielessä myös 5-loviseen vaihtaminen. Meneekö tölkkiloota kuin loota eri vuosilta "heittämällä" tilalle vai onko tässä jotakin koiria haudattuna?
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Kaikki saa käymään toistensa paikalle, toisiin vaan joutuu vaihtaan enmpi osia ympäriltä. 4/5 vaihdossa etutuenkin, vaihde vivusto hankala säätää toimiin (vaihtoon).
Bensa/dieselin kanssa kytkinkoppakin,kytkin akseli. Tollaisia omia kokemuksia.
Bensa/dieselin kanssa kytkinkoppakin,kytkin akseli. Tollaisia omia kokemuksia.
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
onko tämä millä moottorilla, itse jossain vaiheessa mietin että olisin tuon 5v lootan vaihtanut 4v lootaan, mutta kai noissa pitäisi noita eri laatikoiden välityssuhteita miettiä. tuo oma oli kyllä tosi rasittava alkup.renkailla kun on niin tiheä välitys ykkösellä, sillä ei tehnyt yhtään mitään, kakkoen taas oli liian pitkä liikkeelle lähtöä ajatellen. nyt on aika ok kun rengastus suurin mitä 2wd:n saa, on vaan vakio jx:lle esim. liian pitkä todennnäköisesti.miksi tuohon pitäisi 5v loota laittaa, eikös siinä tuo nelonen ole kuitenkin suunilleen sama kuin 5v lootan vitonen?
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Jos ongelma nykyisen laatikon kanssa on se että pykälät ovat hukassa (Purkin Tölkissä taisi olla tällaista probleemaa...?) , kannattaa ennen laatikon vaihtoa kunnostaa vivusto toimivaksi ja kokeilla olisiko siitä apua.
Ongelmakohdat taitavat useimmiten olla väljäksi kulunut tangon päässä oleva "piippu" ja jumiutunut etu- ja takatangon yhdistävä ristikkonivel.
Ongelmakohdat taitavat useimmiten olla väljäksi kulunut tangon päässä oleva "piippu" ja jumiutunut etu- ja takatangon yhdistävä ristikkonivel.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 27.11.2013 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Mulla on -90 Transporterissa JX:n jatkona 5v-loota ja olen havainnut samat ärsytyksen aiheet. Vakiorenkailla ykkönen on ylilyhyt, kakkonen kuitenkin liian pitkä liikkeellelähtöön muuten kuin alamäkeen. 235/70x15 -renkailla ykkönen muuttuu tosiaan käyttökelpoiseksi, mutta vitosvaihdetta ei enää tarvitse tarjota alle 90km/h vauhdin. Lisäksi se, että ykkönen on jousikuorman takana, hiekoittaa sekin joustavaa pykältämistä.jarke kirjoitti:onko tämä millä moottorilla, itse jossain vaiheessa mietin että olisin tuon 5v lootan vaihtanut 4v lootaan, mutta kai noissa pitäisi noita eri laatikoiden välityssuhteita miettiä. tuo oma oli kyllä tosi rasittava alkup.renkailla kun on niin tiheä välitys ykkösellä, sillä ei tehnyt yhtään mitään, kakkoen taas oli liian pitkä liikkeelle lähtöä ajatellen. nyt on aika ok kun rengastus suurin mitä 2wd:n saa, on vaan vakio jx:lle esim. liian pitkä todennnäköisesti.miksi tuohon pitäisi 5v loota laittaa, eikös siinä tuo nelonen ole kuitenkin suunilleen sama kuin 5v lootan vitonen?
-81 Doppelissa on puolestaan 4-pykäläinen loota. Hirvittävän tiheistä välityksistään huolimatta nelilovinen on käytössä omasta mielestani paljon miellyttävämpi kuin 5-lovinen. Ja Dokankin tiuhaa (alunperin 1,6D:n voimanpuutetta kompensoivaa) välitystä sai paremmaksi yllämainitulla pyöräkoolla.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Onko siis niin, että vakiotakapotkulla ei yläpäässä ole suurta eroa onko 4- vai 5-vaihteinen loota, eli samoilla kierroksilla mennään vai vai?
On joskus ollut meinaan mietinnässä, että jos joutuu laatikon kanssa pelaamaan, niin olisi se viides vaihde kiva, mutta jos se ei alenna kierroksia maantie-moottoritienopeuksilla, niin ei sitten maksa vaivaa.
On joskus ollut meinaan mietinnässä, että jos joutuu laatikon kanssa pelaamaan, niin olisi se viides vaihde kiva, mutta jos se ei alenna kierroksia maantie-moottoritienopeuksilla, niin ei sitten maksa vaivaa.
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
juu siis varmaan on eroja, tuossa pikahaulla noita laatikko koodeja joissa voi tnoita välityssuhteita ihmetellä:
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Yksi mahtollisuus olis vaihtaa viimeinen välitys että sais kieroksia alas
olen ymmärränyt, että parhain vaihtoehto olis latta 4,857 välitys 4 loviselle laatikolle ja 4,571 5 loviselle.
Bussipesässä nyt se vaihtaminen mahtollista
olen ymmärränyt, että parhain vaihtoehto olis latta 4,857 välitys 4 loviselle laatikolle ja 4,571 5 loviselle.
Bussipesässä nyt se vaihtaminen mahtollista
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Vaihdoin tuossa pritzeniin 4 vaihteisen tilalle 5-vaihteisen ja tuli ongelma laatikon etukannakkeen kanssa. Tuossa löytyy siitä poikittaisesta runkopalkista kahdet reiät, eli etukannake on mahdollista laittaa sivusuunnassa kahteen eri asentoon. Kumpihan lie oikea? Nyt jos kannake on irti, laatikko/konepaketti haluaa mennä reikien väliin, eli joutuu väännättämää kumpaankin suuntaan. Molemmat etukannakkeen osat ovat 5-v laatikosta alumperin, joten pitäisi olla oikeat.
Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v
Väännättääköhän siellä se kotikutoinen moottorinkannake sitä pakettia väärään asentoon... mittaa kummissa reijissä sattuu keskemmäs se laatikon nokka.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ