VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

Hanttapuli kirjoitti:46 kilowattia. Eli 20 kilowattia on jossain hukassa. Ei ihme, että lähtee kuin lehmä makuulta. Kone ja koko setuppihan on ihan vakio. Välijäähykin on pienempi kuin AHU:n alkuperäinen. Ja varsin kuumassa nurkassa toistaiseksi.
Eikö sinulla ole vakio AHUsta poikkeava pakosarja, välijäähdytin ja syöttöpumppu? Minkä tähden sitä dynopaperiakin tarvittiin?

Vaikka tehoissa on eroa 43 kW niin Mairen ja Raadon väännöissä ei paljoakaan ja tosiaan vääntöä tuossa sun koneessa on rutkasti enemmän 1800 kierroksen kohdalla. Mutta varmaankin joo säätämällä vielä paranee. Luulisi että syncron renkaista olisi mahdollista saada tuon 66kW AHUn vakioturbollakin?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

vville kirjoitti:
Hanttapuli kirjoitti:46 kilowattia. Eli 20 kilowattia on jossain hukassa. Ei ihme, että lähtee kuin lehmä makuulta. Kone ja koko setuppihan on ihan vakio. Välijäähykin on pienempi kuin AHU:n alkuperäinen. Ja varsin kuumassa nurkassa toistaiseksi.
Eikö sinulla ole vakio AHUsta poikkeava pakosarja, välijäähdytin ja syöttöpumppu? Minkä tähden sitä dynopaperiakin tarvittiin?

Vaikka tehoissa on eroa 43 kW niin Mairen ja Raadon väännöissä ei paljoakaan ja tosiaan vääntöä tuossa sun koneessa on rutkasti enemmän 1800 kierroksen kohdalla. Mutta varmaankin joo säätämällä vielä paranee. Luulisi että syncron renkaista olisi mahdollista saada tuon 66kW AHUn vakioturbollakin?
Turbokin on eri koneesta. Eli aika monta osaa on vaihtunut ja sen takiahan se lappu tarvitaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

DJSigma kirjoitti:
Hanttapuli kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Nyt on Hanttapuli tienannut AHUttaja arvonimensä, onnittelut :!: :!: :!:

Simossa mittari näyttää 1/2 kun tankkiin mahtuu 20-25 l, koskaan en ole mittaria sanut näyttämään täyttä, vaikka tankkaisin tankin korkkiin asti.
Kiitos vaan :)
Onnittelut välitavoitteen saavuttamisesta, valmistahan ei tule koskaan. ;)

Ja tuosta kulutuksesta, ei se neula mullakaan ole koskaan tapissa, ei se mittari nyt niin tarkka ole, että voisit 150km:n perusteella tehdä laskelmia. Enkä kyllä usko että sitä tdi:tä voi niin pieleen säätää, että noilla ajoilla ja tehoilla saisi niin paljon löpöä kulumaan.
No kiitos kiitos. Tankki ja sen myötä anturihan ovat nyt "uudet". Eli niiden tapoja en vielä ole oppinut tuntemaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

Miltäs tuunattu vaihteisto ja välitykset tuntuu? Onko hajua minkäverran on kierroksia 80/100kmh vauhdissa? Raadon moottori huutaa 3400rpm satasen kohdalla ja 2800rpm 80kmh kohdalla :?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Neitsytreissu onnellisesti takana. Maire jolkotteli mukavasti melkein kolme sataa kilometriä. Kierroksista ei mitään käsitystä, kun ei ole ainakaan toistaiseksi kiekkamittaria ja stereot aina lujalla.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Nyt on tripissä yli 500 km ja naftaa ehkä neljäsosa vielä jäljellä. Ilmausletkut vaan vuotaa, niin täyteen tankkaaminen ei enää houkuttele. Se ylempi letku näyttää tiputtelevan ihan reilusti ja tankinkorkin altakin sotkee kyljen dieseliin. Lisäksi kahnuttava ääni hiljaisemmissa vauhdeissa tuntuu vaan pahenevan. Pitää tutkia tilanne ihan rauhassa. Vaikka nurkka kerrallaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Nykäse käsijarrua kevyesti kahnutuksen kuuluessa, jos muuttuu niin lie takarenkaasta ääni.
Tai ei siis renkaasta vaan takajarrusta tahi laakerista.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

Hyvähyvä! kulutus ei sittenkään taida olla kovinkaan suuri. Millainen nelosvaihde Mairen laatikkoon tuli? Onko satasen natkavauhti vielä miellyttävä subbbareiden kera?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ei Mairella saa ajaa satasen matkavauhtia.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Mairen lootassa on JX:n nelosen ratas. En saa nyt iPadilla Excelistä tarkkaa koodia auki. Kovin pitäisi vonguttaa kaasu pohjassa, että sataseen vauhdin saisi. Luovutin Kalajoen reissulla heti kättelyssä ja köröttelin tien tukkona n. 80-85 km/h. Eli ei tällä ehkä lähdetä maailmaa kiertämään. Joku 90 km/h voisi riittää kompromissiksi, kun ei tosiaan Suomessa lujempaakaan enää uskalla ajaa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

Hanttapuli kirjoitti:Mairen lootassa on JX:n nelosen ratas. En saa nyt iPadilla Excelistä tarkkaa koodia auki. Kovin pitäisi vonguttaa kaasu pohjassa, että sataseen vauhdin saisi. Luovutin Kalajoen reissulla heti kättelyssä ja köröttelin tien tukkona n. 80-85 km/h. Eli ei tällä ehkä lähdetä maailmaa kiertämään. Joku 90 km/h voisi riittää kompromissiksi, kun ei tosiaan Suomessa lujempaakaan enää uskalla ajaa.
Eli ilmeisesti 0.78, vakiorenkailla 100kmh vaihdissa 3495 kierrosta. Mikä taitaa samalla olla tdin huippunopeus dynolapun mukaan. Vai olikos sulla jo päivitetyt renkaat?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vville kirjoitti:Eli ilmeisesti 0.78, vakiorenkailla 100kmh vaihdissa 3495 kierrosta. Mikä taitaa samalla olla tdin huippunopeus dynolapun mukaan. Vai olikos sulla jo päivitetyt renkaat?
Simossa on tuon verran kierroksia 100 Km/h, GPS:llä mitattu huippunopeus nyt alla olevalla rengastuksella ja voimansiirrolla 129 Km/h (suljetulla alueella luonnollisesti)
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

AT5nok kirjoitti:
vville kirjoitti:Eli ilmeisesti 0.78, vakiorenkailla 100kmh vaihdissa 3495 kierrosta. Mikä taitaa samalla olla tdin huippunopeus dynolapun mukaan. Vai olikos sulla jo päivitetyt renkaat?
Simossa on tuon verran kierroksia 100 Km/h, GPS:llä mitattu huippunopeus nyt alla olevalla rengastuksella ja voimansiirrolla 129 Km/h (suljetulla alueella luonnollisesti)
Simon dynolappua en ole nähnyt, mutta ilmeisesti sitten kiertää enemmän kuin 3500 kierrosta, kun huippunopeus on noin hurja? Astetta rajumpi tdi.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vville kirjoitti:Simon dynolappua en ole nähnyt, mutta ilmeisesti sitten kiertää enemmän kuin 3500 kierrosta, kun huippunopeus on noin hurja? Astetta rajumpi tdi.
Saattaa kiertää...
Kuva
Ei ole käynyt dynossa :D

Pitäisi Mairenkin kulkea, kunhan säädöt on kohdallaan.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

vville kirjoitti:Hyvähyvä! kulutus ei sittenkään taida olla kovinkaan suuri. Millainen nelosvaihde Mairen laatikkoon tuli? Onko satasen natkavauhti vielä miellyttävä subbbareiden kera?
6PA on lootan koodi, nelosen ratas JX-lootasta ja lukemana on 0,78. Renkaat on ihanat ja alkuperäiset. Aivan kuin saksalainen insinööri on autoon parhaimmaksi aikoinaan katsonut.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

Hanttapuli kirjoitti:
vville kirjoitti:Hyvähyvä! kulutus ei sittenkään taida olla kovinkaan suuri. Millainen nelosvaihde Mairen laatikkoon tuli? Onko satasen natkavauhti vielä miellyttävä subbbareiden kera?
6PA on lootan koodi, nelosen ratas JX-lootasta ja lukemana on 0,78. Renkaat on ihanat ja alkuperäiset. Aivan kuin saksalainen insinööri on autoon parhaimmaksi aikoinaan katsonut.
Eli välitykset on sulle optimit, kun on entisajan insinöörimallit 2796rpm/80 kmh ja 3495rpm/100kmh. Vaikka Raato huutaakin kovasti samalla 6PA orkkislaatikolla eli bensan nelosella, niin ei se sentäs noin paljon huuda, vaan kierroksia on noin 150 vähemmän noissa nopeuksissa.
Renkailla on helpoin vaihtaa välityksiä sopivimmaksi, samalla saa käytännöllistä maavaraa. Siis Jos ei fanita JX ajan insinjöörejä. Luulen että tuonaikainen insinjööri ei tiennyt että Mairen TDI huippuvääntö tulee 2000rpm kohdalla josta alkaa alamäki ja max kierrokset on tuon 3500rpm. Mistäs löytyisi JXn käyrät?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja vville »

JX:n huipputehot 51kW tulee 4500kierroksen kohdalla, eli aika paljon ylempänä kuin Mairen TDIn.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja jarke »

ei kyllä tuohon kannattaisi mitään suurempia renkaita suunnitella ennen kuin tuon koneen saa toimimaan niin kuin kuuluu, käy vaan niin että kulutus suurenee entisestään ja meno hyytyy vaan lisää kun välitykset pitenee.Tuota teho lappua kun katselee niin kyllähän sieltä loppuu ruoka aika lailla selvästi kesken. Heti kun alkaa vääntöä tulla niin ruoka loppuu kesken ja vääntökäyrä sukeltaa samantien ja mielestäni vielä varsin alhaisilta Nm lukemilta. Ei tule voimaa jos ei ole millä sen synnyttää. Ei kannattaisi tuolla paljoa ajella ennen kuin kuntoon saa ,menee iso urakka pian hukkaan. Historian kirjoja kun selailee niin aikoinaan jx stä sai vakio pumpulla noin 250Nm, käyrä sukelsi samalla lailla kun nestepää loppui kesken. Sama juttu oli AAZilla vakiopumpulla, noin 250Nm. Polttoainetta varmaan kuluu kun saa ajaa joka paikassa kaasu pohjassa että kulkee.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3095
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja dmn »

No toisaalta se "kaasu pohjassa" juttu kulutukseen suhteen on enempi korvien välissä. Loppujen lopuksi se pumppu syöttää tietyn määrän polttoainetta, joka siitten muuttuu liike-energiaksi (jos happiatomien määrä sylinterissä riittää, muuten tulee savua). Tämä tietysti huomioon ottaen sen että ennakonsäätö toimii!
< 15kWh/100km
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Roiala »

ja eikös tähän yhtälöön pidä sotkea vielä ruiskutusaikakin eli kääntäen nyt se nestepään koko? kyselee noob niinkuin nuo juniorit sanoisi.
Eli siis ruiskutettavan polttoaineen määrää säädetään vain iskun pituutta eli ruiskutusaikaa säätämällä joka tietysti aiheuttaa sitä ennakon säätämisen tarvettakin?
Vastaa Viestiin