VW T3 retkeily/käyttis syncro
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Ajotus oli kohdallaan, tarkistin kun päivällä purin koneen irti autosta.dmn kirjoitti:tutkipas jakopään hihnapyörä kampiakselin päästä, olisko päässyt pyörähtämään. Varsinkin jos ongelmana on ollut vaelteleva ajoitus ...
Nyt sitten menossa jx takaisin paikalleen, jospa se vielä palvelis siihen asti että uusi ahu saadaan hommattua.
Ja pastorille vielä kiitokset paisarista
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Pitkästä aikaa ehtii tänne kirjoitella. Heinäkuussa ensimmäisen ahun antauduttua erinäisten vaiheiden jälkeen laitoin vanhan jxsän konehuoneeseen, jotta autoa sai liikuteltua omin avuin. Nyt viime viikonloppuna uusi yritys tdi swapista eri koneella ja ainakin toistaiseksi mennään mtdin voimalla eteenpäin. Reilu tuhat kilsaa nyt rullattu ja pienten vaikeuksien kautta alkaa taas näyttään valoisammalta. Ensin vesimarkka jolla tulppasin lohkolämppärin reijän tipahti pois ja jäähdytysnesteet valahti kenturalle, noh uusi vesimarkka kaupasta ja tälläkertaa hitsitäpeillä varmistettiin ettei tulppa tipu uudelleen ja tiivistys tehtiin kemiallisella metallilla. Sitte oli erinäisiä polttoainevuotoja ja nyt enää täytyy vaihtaa uusi sovitinpultti turbon öljyletkuun, koska vanha on halki ja valuttaa norona öljyä. Lisäksi ebayn kautta löytyny k24 odottelee paikalleen menoa, suuttimet pitäis ehtiä vaihtaa isompiin ja hehkut pitäisi värkätä.
Jos nyt jotakin positiivista niin kyllä tuolla tdillä tölkistä tulee ihan eri auto ajaa ku ei tarvi mennä kaasu pohjassa kokoaikaa
Samalla ku laitettiin ahu paikalleen niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle. Nyt ois kaikki paitsi lämppärin vesiletkut uusittu.
Vielä sitten siihen vanhaan hajonneeseen koneeseen palaten sen verran et sitä diaknosoitiin parin tutun autoharrastajan ja koneistamon kanssa ja todennäkösesti siinä koneessa olleissa suuttimissa oli vika. Suuttimet otin jo siitä irti mutta ei ehditty vielä testaamaan millaiset suihkut niissä on.
Jos nyt jotakin positiivista niin kyllä tuolla tdillä tölkistä tulee ihan eri auto ajaa ku ei tarvi mennä kaasu pohjassa kokoaikaa
Samalla ku laitettiin ahu paikalleen niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle. Nyt ois kaikki paitsi lämppärin vesiletkut uusittu.
Vielä sitten siihen vanhaan hajonneeseen koneeseen palaten sen verran et sitä diaknosoitiin parin tutun autoharrastajan ja koneistamon kanssa ja todennäkösesti siinä koneessa olleissa suuttimissa oli vika. Suuttimet otin jo siitä irti mutta ei ehditty vielä testaamaan millaiset suihkut niissä on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Nonii nyt ois tdi kone ja 225/75 16 renkaat otteessa. Muutoskatsastus hoitui ongelmitta, mutta määräaikaiskatsastuksessa pomppas laahaavasta takajarrusta. Eli käsijarrun säädöllä pitäis mennä läpi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 145
- Liittynyt: 24.02.2012 11:46
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Mistä hommasit rosteriputket? Minkälaiset ja olivatko hyvät?eetttuu kirjoitti:niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle.
Olen sattunut kuulemaan tämän auton vaiheista muuta kautta ja täytyy nostaa hattua että auto on taas liikkeellä.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tuomo Lehmikangas kirjoitti:Mistä hommasit rosteriputket? Minkälaiset ja olivatko hyvät?eetttuu kirjoitti:niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle.
Olen sattunut kuulemaan tämän auton vaiheista muuta kautta ja täytyy nostaa hattua että auto on taas liikkeellä.
Juu kyllähän tää auto vähän vastusti tossa heinä-elokuun vaihteessa taisin viikon aikana käyttää 4 kertaa konetta irti, kerran pelkkää vaihelaatikkoa ja tais se öljypohjaki kertaalleen haljeta ja aina kun tuntu että on kasassa niin joku uus paikka porsi ja tilannetta ei auta yhtään et työkalut ja vehkeet on eripuolilla suomee ku missä oon töissä...
Ja ne rosteriputket oli bernd jägeriltä tilattu. Meni heittämällä paikalleen ja kaipa nuo kauemmin kestää ku tuo auto bernd jägeriltä ostin myös kaikki koneen vesiletkut ja vaihoin ne samalla. Aika kallis sijoitus mutta nyt ei tarvi huolehtia siitä että haperot vesiletkut porsii tienpäällä.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Viime syksynä tuli katsastuksen jälkeen kilsoja reilu 8000 ja tdi pelaa hienosti. Sitten laitoin jouluna tölkin seisontaan kun työkuviot muuttui kevään ajaksi. Nyt kevään projekti olisi hitsailla uutta peltiä autoon, purkaa väliseinä pois, heittää eristeet seiniin ja laittaa taakse penkki paikoilleen ja rakentaa muutenkin sisustaa retkeilyä silmällä pitäen ja katsastaa auto matkailuautoksi.
Kysymys eristämiseen liittyen, jos mulla tulee seinään ensin peltiä vasten äänieriste, sitten ewona villa niin laitanko vielä ewonan ja vanerin väliin höyrysulkumuovin tms? Entä miten kannattaa lähtä ohjaamon kattoverhoilua irrottamaan etten riko sitä?
Kysymys eristämiseen liittyen, jos mulla tulee seinään ensin peltiä vasten äänieriste, sitten ewona villa niin laitanko vielä ewonan ja vanerin väliin höyrysulkumuovin tms? Entä miten kannattaa lähtä ohjaamon kattoverhoilua irrottamaan etten riko sitä?
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Minä teippasin höyrysulun. Vuosia ollut ja viimeksi nyt auki parista kohtaa ja villat kuivat eikä kostumista näy, eikä muutenkaa ole muuttunut mikään. Kosteuttahan mulla ainakin erä ja retkihommissa osaa olla ja kylmissä yövyn, niin paperilla pitäisi olla hyvä asia. Tästä on varmasti monta koulukuntaa.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Kevät on kulunu käyttis syncroa paikkaillessa ja retkeilyautovarustusta rakennellessa. Ohjaamon lattiasta tuli ruostevaurioita korjattua ja samalla laitoin äänieristeet lattiaan ja takaosan seiniin ja kattoon. Takaosan seinät täytin ewonavillalla. Lattiaan olisi tarkoitus laittaa finfoam ja uusia samalla vaneri. Kattoon tulee myös ewona ja verhoiluksi harmaa vaahto pvc. GL penkki löysi paikkansa peräkontista.
Tekemättä jäi takaosan lattiasta pari pientä paikkaa ja moottoripahka on vielä äänieristämättä. Alla muutama kuva nykytilanteesta.
Tommonen korotus tuli moottoritilan päälle värkättyä ja kaapin kiinnitin kuskin penkin taakse. Nyt auto on enää perus lieden asentamista vaille valmis matkailuautoksi muutoskatsastettavaksi.
Tommonen 16" doka tuli pellosta haettua. nyt alustavasti suunnitelmissa ois aloittaa tuon hitsailut kunhan muilta kiireiltä ennättää ja ens keväänä varmaan heittää tdi peräluukkuun ja muutenkin käyttökunnostaa auto.
Tekemättä jäi takaosan lattiasta pari pientä paikkaa ja moottoripahka on vielä äänieristämättä. Alla muutama kuva nykytilanteesta.
Tommonen korotus tuli moottoritilan päälle värkättyä ja kaapin kiinnitin kuskin penkin taakse. Nyt auto on enää perus lieden asentamista vaille valmis matkailuautoksi muutoskatsastettavaksi.
Tommonen 16" doka tuli pellosta haettua. nyt alustavasti suunnitelmissa ois aloittaa tuon hitsailut kunhan muilta kiireiltä ennättää ja ens keväänä varmaan heittää tdi peräluukkuun ja muutenkin käyttökunnostaa auto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Kesä alkaa olemaan ohi ja pikkuhiljaa on saatu autoa rakenneltua eteenpäin. Ennen juhannusta asensin katolle aurinkopaneelin, vaihdoin tupakka ikkunalliset ovet, kääntöalustan vänkärin penkkiin ja vänkärille gl kapupenkin ja muutoskatsastin auton täyden veron matkailuautoksi yms muita pikkuhommia. Kesä tuli reissattua keskeneräisellä sisustalla mutta nyt olisi tarkoitus talven aikana rakentaa sisustaa taas hieman eteenpäin.
Tuon pienen kaapin tilalle olisi tarkoitus rakentaa isompi, mihin saisi sisälle esim. Ruuanlaittovälineet yms pikkusälää jotka nyt pyörivät kasseissa ja laatikoissa ympäri autoa reissussa ollessa. Myös jääkaappi olisi tarkoitus päivittää kompurakaappiin ja sijoittaa se sitten uuden kaapiston sisälle, pois muutenkin vähäistä sisätilaa viemästä tuosta vänkärin penkin takaa. Pikku planari odottelee tölkkiin päätymistä, kun en oo vielä päättänyt laitanko sen takapenkin alle vai jonnekkin muualle.
Tosiaan pohjoisnorjassa tuli lomalla pyörähdettyä viikon reissu ja siellä auto pelas hienosti, paitsi vaihdelaatikko, joka rusahtaa aika ikävästi 4 - -> 3 vaihtaessa
Vaihdelaatikon rutinan johdosta puotin vaihteiston irti ja kiikutin sen järkiautolle lempäälään huoltoon. nyt kun laatikko on huolossa uusin taakse viimeisetkin jarruputket ja vaihdan eteen uudet jarrusatulat vanhojen huonokuntoisten tilalle. Sitten pitäis pari paikkaa hitsata umpeen ja rakenta joku parempi ratkaisu koneen ilmanputsarille, nyt on menty bilteman ralliputsarilla ja imuäänet on ollu melko kovat. Hommaa on mutta eiköhän se siitä
Tuon pienen kaapin tilalle olisi tarkoitus rakentaa isompi, mihin saisi sisälle esim. Ruuanlaittovälineet yms pikkusälää jotka nyt pyörivät kasseissa ja laatikoissa ympäri autoa reissussa ollessa. Myös jääkaappi olisi tarkoitus päivittää kompurakaappiin ja sijoittaa se sitten uuden kaapiston sisälle, pois muutenkin vähäistä sisätilaa viemästä tuosta vänkärin penkin takaa. Pikku planari odottelee tölkkiin päätymistä, kun en oo vielä päättänyt laitanko sen takapenkin alle vai jonnekkin muualle.
Tosiaan pohjoisnorjassa tuli lomalla pyörähdettyä viikon reissu ja siellä auto pelas hienosti, paitsi vaihdelaatikko, joka rusahtaa aika ikävästi 4 - -> 3 vaihtaessa
Vaihdelaatikon rutinan johdosta puotin vaihteiston irti ja kiikutin sen järkiautolle lempäälään huoltoon. nyt kun laatikko on huolossa uusin taakse viimeisetkin jarruputket ja vaihdan eteen uudet jarrusatulat vanhojen huonokuntoisten tilalle. Sitten pitäis pari paikkaa hitsata umpeen ja rakenta joku parempi ratkaisu koneen ilmanputsarille, nyt on menty bilteman ralliputsarilla ja imuäänet on ollu melko kovat. Hommaa on mutta eiköhän se siitä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tuleeko laatikkoon jotain parannuksia samalla? Ja mites doppeli, ootko kerennyt vielä sen kimppuun?
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Juu vahvemmat 3 ja 4 rattaat on tulossa ja decoupleri doppelia on lähinnä tutkittu sillä silmällä että kuinka iso työmaa siitä on tulossa. Onneksi ns. pahimmat ruostepaikat on helmoissa eikä esim rungossa täytynee sille tehdä uusi topicci tuonne projekti puolelle kunhan pääsee sen kunnolla aloittamaan.sdracing kirjoitti:Tuleeko laatikkoon jotain parannuksia samalla? Ja mites doppeli, ootko kerennyt vielä sen kimppuun?
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Pitkältä tuntuneen odottelun jälkeen vihdoin syncro taas ajossa. Ennen joulua sain vaihdelaatikon järkiautosta huollosta ja viikko sitten hain siihen leiman.
Seisonnan jälkeen ilmeni seuraava ongelma;
Kone lähtee hyvin käyntiin, ei vuoda polttoainetta mistään ja toimii ns "normaalisti" paitsi jos kiihdyttää kovasti. Ahdot nousee noin 0.5-0.7 bar ja sen jälkeen kuin polttoaineen saanti loppuisi... Jos pitää "hyytymisen jälkeen kaasupolkimen pohjassa, menee hetki ja sen jälkeen rupeaa vetämään taas kunnes uudestaan "hyytyy". Polttoainesuodatin ja se takaiskuventtiili siitä päältä uusittu ensimmäisenä, sen jälkeen tutkittu ja uusittu huonot letkuliitokset. Ei ollut vaikutusta. Mistähän tuota vikaa osaisi seuraavaksi etsiä?
Ilmanputsari on bilteman rallimallinen ja sen putsasin myös eli ei pitäisi olla ilman saannista myöskään kiinni.
Koneena tässä on AHU lantikan pumpulla, ennen koneen irroitusta ja laatikon huoltoa, kone toimi hyvin. Ja nytkin pystyy normaalisti ajamaan, yllä kuvattu ongelma ilmenee vain kun kiihdyttää kovasti
Seisonnan jälkeen ilmeni seuraava ongelma;
Kone lähtee hyvin käyntiin, ei vuoda polttoainetta mistään ja toimii ns "normaalisti" paitsi jos kiihdyttää kovasti. Ahdot nousee noin 0.5-0.7 bar ja sen jälkeen kuin polttoaineen saanti loppuisi... Jos pitää "hyytymisen jälkeen kaasupolkimen pohjassa, menee hetki ja sen jälkeen rupeaa vetämään taas kunnes uudestaan "hyytyy". Polttoainesuodatin ja se takaiskuventtiili siitä päältä uusittu ensimmäisenä, sen jälkeen tutkittu ja uusittu huonot letkuliitokset. Ei ollut vaikutusta. Mistähän tuota vikaa osaisi seuraavaksi etsiä?
Ilmanputsari on bilteman rallimallinen ja sen putsasin myös eli ei pitäisi olla ilman saannista myöskään kiinni.
Koneena tässä on AHU lantikan pumpulla, ennen koneen irroitusta ja laatikon huoltoa, kone toimi hyvin. Ja nytkin pystyy normaalisti ajamaan, yllä kuvattu ongelma ilmenee vain kun kiihdyttää kovasti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Kokeile pistää imu ja paluu johonkin sopivan kokoiseen kannuun ja katso jatkuuko vaivat. Tapauksia tullut ilmi jossa pitkään seissyttä dieseliä on muodostanut levä" joka sitten tukkii paikat.
< 15kWh/100km
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Täytyypä kokeilla. Tuosta diiselin biokomponentti ongelmasta oon venepuolella kuullu juttua mutta ei oo vielä autoissa tullut vastaan.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Sanoit, että ilmansaannista ei pitäisi olla kiinni, enkä tiedä minkälainen putkisto sulla on, mutta mulla veti joskus orkkisletkuilla sen JX:n "cobran" lyttyyn, kun sattui olemaan irti ilmansuodattimesta. Tiettyihin kierroksiin veti, sitten loppui jossain vähän yli kolmessa tuhannessa kierroksessa veto, kunnes vähän hidastuttuaan veti taas hetken. Se kumiputki vaan meni paineesta lyttyyn.
Ihan vaan sillä sanon, että varmasti on pois suljettu tuo.
Ihan vaan sillä sanon, että varmasti on pois suljettu tuo.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Samaa veikkaisin että ilmasta on kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Jep, ilmasta oli kiinni. Juurikin tuo "kobra" meni lyttyyn kun muut letkut oli huonosti paikoillaan.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Päivitellään harrastusta tännekkin välillä, eli keväästä asti ajeltiin pääosin vene auton perässä lyhyitä siirtymiä / työmatkaa ja auto pelasi vallan mainiosti.
Kesällä jäi pohjoisen reissu tölkillä väliin, kun joku rosvo murtautui tölkkiin ja rikkoi lukot ovista yms muuta pientä. Syksyä kohti rupesin tutkimaan pahimpia ruostevaurioita ja niitähän rupes löytymään, syksyllä meni parikin viikonloppua kun parsin autoa kasaan sieltä täältä. Isoimpina kuskin puolelta eturenkaan takaa pystysauman/rungon restaurointi.
Ja lopuksi vielä uusi lokarin kaari paikalleen
Ja värikin saatu pääosin yksiväriseksi.
Myös sisustaa saatu hissukseen eteenpäin. Pari vuotta varastossa odottanut planar 2D pääsi paikalleen. Kattoon mallailin jo verhoilua ja eristeitä. Myös uuden ja isomman kaapin tekaisin vanhan pienen leimaversion tilalle.
Planarin asensin kaappiin sisälle, polttoaineen otin auton omasta tankista. Lämmitettävän ilman letkuun laitoin Y-haaran läppäventtiilillä, jolloin voi valita otetaanko lämmitettävä ilma sisältä vai ulkoa, jolloin sisäilma saadaan (ehkä) vaihtumaan ja kuivumaan tehokkaammin.
Vielä ennen katsastusta olisi etupäähän puslajumppaa luvassa, sekä jousien ja iskareiden uusiminen joka puolelle. Oon kahlannut foorumia läpi mutta löytyisikö teiltä suosituksia noin +2cm pidemmiksi takaiskareiksi? Vai pääsenkö helpommalla jos teen jatkopalat vakio takaiskareille?
Kesällä jäi pohjoisen reissu tölkillä väliin, kun joku rosvo murtautui tölkkiin ja rikkoi lukot ovista yms muuta pientä. Syksyä kohti rupesin tutkimaan pahimpia ruostevaurioita ja niitähän rupes löytymään, syksyllä meni parikin viikonloppua kun parsin autoa kasaan sieltä täältä. Isoimpina kuskin puolelta eturenkaan takaa pystysauman/rungon restaurointi.
Ja lopuksi vielä uusi lokarin kaari paikalleen
Ja värikin saatu pääosin yksiväriseksi.
Myös sisustaa saatu hissukseen eteenpäin. Pari vuotta varastossa odottanut planar 2D pääsi paikalleen. Kattoon mallailin jo verhoilua ja eristeitä. Myös uuden ja isomman kaapin tekaisin vanhan pienen leimaversion tilalle.
Planarin asensin kaappiin sisälle, polttoaineen otin auton omasta tankista. Lämmitettävän ilman letkuun laitoin Y-haaran läppäventtiilillä, jolloin voi valita otetaanko lämmitettävä ilma sisältä vai ulkoa, jolloin sisäilma saadaan (ehkä) vaihtumaan ja kuivumaan tehokkaammin.
Vielä ennen katsastusta olisi etupäähän puslajumppaa luvassa, sekä jousien ja iskareiden uusiminen joka puolelle. Oon kahlannut foorumia läpi mutta löytyisikö teiltä suosituksia noin +2cm pidemmiksi takaiskareiksi? Vai pääsenkö helpommalla jos teen jatkopalat vakio takaiskareille?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.