VW T3 syncro 1.9 TDI - GeländessturmVWohnwagen - Simo
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Vaihteeksi päivä verstaalla. Katselin jo viime kesänä, että molemminpuoli etulokasuojien takareunojen saumojen vierustat kukkivat. Leimalla ei vielä tullut mitään sanomista, mutta nyt alkoi talven suolasuihkujen jälkeen olla siinä kunnossa, että vanha pelti pois ja uutta tilalle. Oikeassa helmassa oli vähäön enemmänkin fiksattavaa.
Oikea sisälokasuojan pystysauma
Hiottuna
Oikea helman etureuna
Liukuoven tiivisteelle tein kourun, mitoitus ei mennyt ihan kohdalleen. No ehkä se tiiviste pysyy siellä jollain limalla, kunhan maali kuivuu ensin.
Vasen sisälokasuojan pystysauma
Paikattuna ja maalattuna
Vasen lokasuojan takayläkulma näytti huonolta, varoiksi pehmeä pelti pois ja uutta tilalle
Hankala paikka, kun en jaksanut ottaa istuinta pois. Ei menannut mitenkään sopia hitsauspottapäässä kolvaamaan.
Paljaat pellit ja saumat piiloon Hammerite vasaralakalla. Kunhan maali kuivuu, niin kiveniskusuojaa päälle suojaamaan kivisuihkuilta.
Oikea lokasuojan ylä-/takanurkka pitää kolvailla vielä tällä viikolla. Samalla voisi pakoputkeakin päivittää terveempään, alkaa olla sielläkin koloja.
Vasemman helman korjailin joskus 6-7 vuotta sitten, oikeata on joku muu parsinut jo aikaisemmin. Seuraavan kerran kun helmoille pitää jotain tehdä (jos auto on silloin minulla) tulee palkkia tilalle. Oli nytkin mielessä, mutta kun ei sitä peltiä nyt tarvinnut laittaa kuin reilu kämmenen kokoinen pala oikealle puolelle, niin olkoon vielä peltihelmat. (onpahan kevyempi, jos matkailuautoksi muutoskatsastan joskus.
Sitten pitäisi päättää mitä teen autolla, 1+4 paikkaiseksi matkailuautoksi vai leiman jälkeen myyntiin ja keskittyminen DoKan rakentamiseen. Ei vaan tunnu aika riittävän kolmeen Tölkkiin.
Oikea sisälokasuojan pystysauma
Hiottuna
Oikea helman etureuna
Liukuoven tiivisteelle tein kourun, mitoitus ei mennyt ihan kohdalleen. No ehkä se tiiviste pysyy siellä jollain limalla, kunhan maali kuivuu ensin.
Vasen sisälokasuojan pystysauma
Paikattuna ja maalattuna
Vasen lokasuojan takayläkulma näytti huonolta, varoiksi pehmeä pelti pois ja uutta tilalle
Hankala paikka, kun en jaksanut ottaa istuinta pois. Ei menannut mitenkään sopia hitsauspottapäässä kolvaamaan.
Paljaat pellit ja saumat piiloon Hammerite vasaralakalla. Kunhan maali kuivuu, niin kiveniskusuojaa päälle suojaamaan kivisuihkuilta.
Oikea lokasuojan ylä-/takanurkka pitää kolvailla vielä tällä viikolla. Samalla voisi pakoputkeakin päivittää terveempään, alkaa olla sielläkin koloja.
Vasemman helman korjailin joskus 6-7 vuotta sitten, oikeata on joku muu parsinut jo aikaisemmin. Seuraavan kerran kun helmoille pitää jotain tehdä (jos auto on silloin minulla) tulee palkkia tilalle. Oli nytkin mielessä, mutta kun ei sitä peltiä nyt tarvinnut laittaa kuin reilu kämmenen kokoinen pala oikealle puolelle, niin olkoon vielä peltihelmat. (onpahan kevyempi, jos matkailuautoksi muutoskatsastan joskus.
Sitten pitäisi päättää mitä teen autolla, 1+4 paikkaiseksi matkailuautoksi vai leiman jälkeen myyntiin ja keskittyminen DoKan rakentamiseen. Ei vaan tunnu aika riittävän kolmeen Tölkkiin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Oikean lokasuojan takakulmassa ja turvavyön kiinnityspisteen ympärillä oli vähän enemmän korjattavaa kuin vasemmalla puolella, joten reilustri vaan peltiä pois. Turvavyön kiinnityspisteessä oli ehjä maalipinta yläpuolella, alapuolelta kun ronkki massaa poikki, meni ruuvari pellistä läpi. Vyotä ei saanut kuitenkaan repimällä irti pellistä.
Sitten pellistä poistetun pellin mallinen korjauspala:
Palan sovitelua ja sopivaksi hiomista:
(pelti on suora, kuva hämää)
Sitten pellit yhteen kemppiliimalla
Alapintaan lattaraudasta vahvike turvavyön kiinnitystä varten, saa inssi repiä ihan niin paljon kuin haluaa
Yläpuolelle valkoinen Hammerite ja alapuolelle musta. Maali kun kuivuu, niin sitten vielä kiveniskusuoja.
Kiitos taas kerran Eiccalle avusta, saumat tänään ja lämpimästä ja valoisasta tallitilasta. Siinä samalla suunniteltiin yhteisiä dokaushetkiä
Sitten pellistä poistetun pellin mallinen korjauspala:
Palan sovitelua ja sopivaksi hiomista:
(pelti on suora, kuva hämää)
Sitten pellit yhteen kemppiliimalla
Alapintaan lattaraudasta vahvike turvavyön kiinnitystä varten, saa inssi repiä ihan niin paljon kuin haluaa
Yläpuolelle valkoinen Hammerite ja alapuolelle musta. Maali kun kuivuu, niin sitten vielä kiveniskusuoja.
Kiitos taas kerran Eiccalle avusta, saumat tänään ja lämpimästä ja valoisasta tallitilasta. Siinä samalla suunniteltiin yhteisiä dokaushetkiä
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Laakerin vaihtopäivä.
Aamulla Fixukseen, jossa nettitiedon mukaan on yksi FAG takapyöränlaakeripaketti hyllyssä.
Sitten naapurin p-ruutuun purkamaan autoa, hetken hypin 3/8" karalla olevan nivelvääntimen päällä, sitten kuuluin NAX. Oletin mutterin liikahtaneen, mutta eipä liikahtanut mutteri vaan väännin murtui.
Sitten työkalut kasaan ja työkalukauppaan, jossa kolme myyjää soitteli eri tukkureille ja koittivat selvittää mistä rikkoutunut varsi voisi olla ja menisikö takuuseen. Kenelläkään ei ollut enää 600 mm varrella olevaa ja kun siinä luki vain Chrome Vanadium, joten eipä selvinnyt tukkuri.
Valikoimasta löytyi irtovarrella oleva, mutta se piti hakea itse tukkurilta. Nyt mahtuu vääntövarsi taas työkalupakkiin.
Koitin mutteria kuumentaa pikku kaasupolttimella ja tarjota öljyäkin, mutta eihän se auennut vaikka kuinka koitti vääntää tai hyppiä varren päällä. Lopulta rälläkällä siivu mutterista ja sitten mutteri sanoi itsekseen NAX ja lähti pyörimään.
Laakerit piti hakata vasaralla ja tuurnalla irti, uudet meni ison hylsyn kanssa naputellen paikalleen sisempää sai oikein lyödä eli ei ihan väljä napa ole. Laakeri on 2012 vaihdettu ja eräältä nimeltämainitsemattomalta firmalta ostettu. Viime syksyn katsastuksessa tuli korjauskehotus, silloin koitin sitä kiristää, mutta eipä se paskaa laakeia korjaa.
Vesisade keskeytti homman pari kertaa, joten huomenna vielä jarrut kasaan ja jarrujen säätö molemmilta puolilta, niin alkaa auto olla leimakunnossa.
Aamulla Fixukseen, jossa nettitiedon mukaan on yksi FAG takapyöränlaakeripaketti hyllyssä.
Sitten naapurin p-ruutuun purkamaan autoa, hetken hypin 3/8" karalla olevan nivelvääntimen päällä, sitten kuuluin NAX. Oletin mutterin liikahtaneen, mutta eipä liikahtanut mutteri vaan väännin murtui.
Sitten työkalut kasaan ja työkalukauppaan, jossa kolme myyjää soitteli eri tukkureille ja koittivat selvittää mistä rikkoutunut varsi voisi olla ja menisikö takuuseen. Kenelläkään ei ollut enää 600 mm varrella olevaa ja kun siinä luki vain Chrome Vanadium, joten eipä selvinnyt tukkuri.
Valikoimasta löytyi irtovarrella oleva, mutta se piti hakea itse tukkurilta. Nyt mahtuu vääntövarsi taas työkalupakkiin.
Koitin mutteria kuumentaa pikku kaasupolttimella ja tarjota öljyäkin, mutta eihän se auennut vaikka kuinka koitti vääntää tai hyppiä varren päällä. Lopulta rälläkällä siivu mutterista ja sitten mutteri sanoi itsekseen NAX ja lähti pyörimään.
Laakerit piti hakata vasaralla ja tuurnalla irti, uudet meni ison hylsyn kanssa naputellen paikalleen sisempää sai oikein lyödä eli ei ihan väljä napa ole. Laakeri on 2012 vaihdettu ja eräältä nimeltämainitsemattomalta firmalta ostettu. Viime syksyn katsastuksessa tuli korjauskehotus, silloin koitin sitä kiristää, mutta eipä se paskaa laakeia korjaa.
Vesisade keskeytti homman pari kertaa, joten huomenna vielä jarrut kasaan ja jarrujen säätö molemmilta puolilta, niin alkaa auto olla leimakunnossa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tänään napa kasaan ja niin kireällä kun uskalsin kiristää. Ei se välyksetön ole vieläkään.
Piti varoiksi ilmata jarru ja ruuvi sanoi tietysti NAX, vaikka sai ensin öljyä ja vähän vasaran napauksiakin. No ensiviikolla jatkuu, ma pitäisi olla aamulla Fixuksessa uusi työsylinteri.
Piti varoiksi ilmata jarru ja ruuvi sanoi tietysti NAX, vaikka sai ensin öljyä ja vähän vasaran napauksiakin. No ensiviikolla jatkuu, ma pitäisi olla aamulla Fixuksessa uusi työsylinteri.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tänään sain uuden työsylinterin paikalleen, piti hakea pätkä jarruputkeakin Fixuksesta, kun millään avaimella ei saanut otetta työsylinterin puoleisen pään mutterin kannasta, 11mm avolenkkiavaimeni taitaa olla yli 11mm. Toisen pään sai irti 11mm hylsyllä, kun katkaisi putken.
Ilmaus ja kokeilua p-paikalla, NAPS ja poljin pohjaan. Muutama pumppaus, sitten auton alle tutkimaan mistä vuotaa. Tänään tehdyt liitokset oli kuivia, mutta vas puolelta lorisi neste rummun ja kilven välistä.
Siispä taas varaosakauppaan ja hakemaan uutta sylinteriä ja 11mm avolenkkiavainta. Onneksi hajosi p-ruudussa paikallaan polkiessa eikä liikenteessä.
Tölkkikauppa.fi (AC) näyttäisi olevan jarrukilpiä ja kenkiä hyllyssä. Sunnuntaiksi ne pitäisi saada rahtivapaasti Espoon swappiin, joten tilasin jarrukilvet ja kenkäsarjan. Remppa laajenee, mutta onpahan sitten jarrut kunnossa.
Ilmaus ja kokeilua p-paikalla, NAPS ja poljin pohjaan. Muutama pumppaus, sitten auton alle tutkimaan mistä vuotaa. Tänään tehdyt liitokset oli kuivia, mutta vas puolelta lorisi neste rummun ja kilven välistä.
Siispä taas varaosakauppaan ja hakemaan uutta sylinteriä ja 11mm avolenkkiavainta. Onneksi hajosi p-ruudussa paikallaan polkiessa eikä liikenteessä.
Tölkkikauppa.fi (AC) näyttäisi olevan jarrukilpiä ja kenkiä hyllyssä. Sunnuntaiksi ne pitäisi saada rahtivapaasti Espoon swappiin, joten tilasin jarrukilvet ja kenkäsarjan. Remppa laajenee, mutta onpahan sitten jarrut kunnossa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Espoon VW & wintage swapissa sain jarrukilvet, kiitos Tölkkikauppa.fi ilmaisesta toimituksesta.
Tänään iltapäivällä oli taas hetki aikaa pajottaa autoa.
Rengas pois ja jarrun säädön löysääminen. Eipä onnistunutkaan, kun en löytänyt reikää josta pääsee säätämään jarrukenkien välistä tankoa.
Siispä kamera avuksi, kun ei tuonne oikein muuten päässyt näkemään.
Eihän siellä ole reikää ja ilmausruuvikin on oudossa asennossa jarruputkeen nähden.
No rumpu lähti onneksi irti, koska työsylinteri oli vääntynyt pois kenkien välistä, siksi päästi nesteetkin pihalle.
Kilven alapään kiinnityspultit oli katkenneet ja kilpi pyörähtänyt taaksepäin oikean puoleista jarrua testaillessa.
Vanhakilpi ja muut osat irti
Katkenneet putit porasin pois, kun eivät auenneet vastakierretapilla.
Sitten vaan uutta osaa tilalle, pulttien tilalle läpipultit. Eihän helatorstaina tietysti löydy sopivan mittaisia mistään, joten tein yhdestä pitkästä sopivan toiseen reikään ja lopusta pinnapultin toiseen.
Ilmaus, rengas paikalleen ja napamutteri Das Momenttiin.
Jarrukilpi oli kärsinyt ruostevaurioita, olisi pitänyt vaihtaa kaikki jarruosat jo silloin kun tein takapäähän jarruputkirempan 12/2016. Silloin piti vaihtaa vaan yksi putki, mutta lopulta tuli uutta putkea pääsylinteriltä asti.
Toiselle puolelle vielä uusi kilpi ja kengät, niin eiköhän sitten ole jarruja muutamaksi vuodeksi.
Mietin ensin jarrukilven maalaamista ja massaamista ulkopinnalta, mutta jos vanha kesti 28 v, niin eiköhän tuo kestä sen aikaa kun muukin auto?
Tänään iltapäivällä oli taas hetki aikaa pajottaa autoa.
Rengas pois ja jarrun säädön löysääminen. Eipä onnistunutkaan, kun en löytänyt reikää josta pääsee säätämään jarrukenkien välistä tankoa.
Siispä kamera avuksi, kun ei tuonne oikein muuten päässyt näkemään.
Eihän siellä ole reikää ja ilmausruuvikin on oudossa asennossa jarruputkeen nähden.
No rumpu lähti onneksi irti, koska työsylinteri oli vääntynyt pois kenkien välistä, siksi päästi nesteetkin pihalle.
Kilven alapään kiinnityspultit oli katkenneet ja kilpi pyörähtänyt taaksepäin oikean puoleista jarrua testaillessa.
Vanhakilpi ja muut osat irti
Katkenneet putit porasin pois, kun eivät auenneet vastakierretapilla.
Sitten vaan uutta osaa tilalle, pulttien tilalle läpipultit. Eihän helatorstaina tietysti löydy sopivan mittaisia mistään, joten tein yhdestä pitkästä sopivan toiseen reikään ja lopusta pinnapultin toiseen.
Ilmaus, rengas paikalleen ja napamutteri Das Momenttiin.
Jarrukilpi oli kärsinyt ruostevaurioita, olisi pitänyt vaihtaa kaikki jarruosat jo silloin kun tein takapäähän jarruputkirempan 12/2016. Silloin piti vaihtaa vaan yksi putki, mutta lopulta tuli uutta putkea pääsylinteriltä asti.
Toiselle puolelle vielä uusi kilpi ja kengät, niin eiköhän sitten ole jarruja muutamaksi vuodeksi.
Mietin ensin jarrukilven maalaamista ja massaamista ulkopinnalta, mutta jos vanha kesti 28 v, niin eiköhän tuo kestä sen aikaa kun muukin auto?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Vaihteeksi jarruhommia, oikea takakulma uudestaan.
Melkein ehjä jarrukilpi vaihtoon ja uudet jarrukengät sekä ilmaus. Kenkien alapään kiinnikkeet piti tälläkin puolella irrottaa rälläkällä. Kilven alakiinnityksen tapin huomasin puuttuvan, joten sekin vanhasta. Samalla tuli mieleen etteipä sitä taida muuten olla toisellakaan puolella.
Napamutteri niin kireälle kuin uskalsin vääntää. Ensin hypin 60 cm vääntövarren päällä omalla painolla, sitten vielä reilu 90 astetta pitkällä jatkovarrella.
Vasen puoli auki, jotta sai poranterästä tehdyn tapin nuijittua kilven alakiinnikkeeseen, samalla tulivarren ja lokasuojan sisäpuolen pintojen siivousta teräsharjalla ja Anitronilla, sama taka-alakulman saumoille. Jarrullekkin vielä varoiksi ilmaus, kun toiselta puolelta pääsi nestettä lorisemaan karkuun.
Päälle mustaa Hammeritea.
Käsijarruvaijet´rit pitää vielä vaihtaa, mutta sen voi tehdä vaikka vuoden päästä, niin tulee jarrut avattua ennen katsastusta.
Huomenna suunnitelmissa uudet HD jouset ja iskarit eteen.
Melkein ehjä jarrukilpi vaihtoon ja uudet jarrukengät sekä ilmaus. Kenkien alapään kiinnikkeet piti tälläkin puolella irrottaa rälläkällä. Kilven alakiinnityksen tapin huomasin puuttuvan, joten sekin vanhasta. Samalla tuli mieleen etteipä sitä taida muuten olla toisellakaan puolella.
Napamutteri niin kireälle kuin uskalsin vääntää. Ensin hypin 60 cm vääntövarren päällä omalla painolla, sitten vielä reilu 90 astetta pitkällä jatkovarrella.
Vasen puoli auki, jotta sai poranterästä tehdyn tapin nuijittua kilven alakiinnikkeeseen, samalla tulivarren ja lokasuojan sisäpuolen pintojen siivousta teräsharjalla ja Anitronilla, sama taka-alakulman saumoille. Jarrullekkin vielä varoiksi ilmaus, kun toiselta puolelta pääsi nestettä lorisemaan karkuun.
Päälle mustaa Hammeritea.
Käsijarruvaijet´rit pitää vielä vaihtaa, mutta sen voi tehdä vaikka vuoden päästä, niin tulee jarrut avattua ennen katsastusta.
Huomenna suunnitelmissa uudet HD jouset ja iskarit eteen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Asennusaamu alkoi Ruuvikaupalla, vähän ennen klo 08 odottelemaan aukeamista.
Sieltä alatukivarteen uusi M14x1,5 pultti, koska vanhasta on kierre paskana ja se on hitsaamalla kiinni tukivarressa.
Sitten suorittamaan strategisia mittauksia
Vasemmalla puolella on 2012 Tölkkifoorumilta ostettu käytetty jousi ja auton todennäköisesti alkuperäinen iskari, oikealla puolella käytetty 16" syncron jousi ja iskari.
Motonetista löytyi sopiviksi kehutut Bilstein 2WD HD jouset ja eBaysta varaosanrolla Monroe iskarit. ( #ATK_apuna )
Vanha (16") ja uusi
Sitten vaan uutta osaa asentamaan
Oikean puoleinen iskarin jatko oli vääntynyt, todennäköisesti silloin kun siltä puolelta katkesi jousi ja iskari Hyvinkään talviajopäivillä muutama vuosi sitten. Sain takuuna uuden
Vääntyneestä tuli iskarin asennustyökalu.
Alatukivarteen läpipultti
Takapyörän laakerin vaihdossa hajonnut 3/8" vääntövarsikin sai uutta saumaa
Sitten mitat uusilla osilla
- navasta kaareen
- kahvan lukosta maahan
Eipä roiku etupää enää
Nyt alkaa olla alustan osat uusittu, vielä 16" takatukivarret uusilla puslilla jossain vaiheessa.
Kiitokset taas kerran Terhinpajalle nosturin lainaamisesta ja jotta homma ei menisi ihan pelkäksi harrastuksen tukemiseksi, teetätin aurauskulmien säädön ammattilaisilla.
Jouset ja iskarit olivat eri paria, siinä suurin syy vaihtamiseen.
Jos joku kaipaa ehjiä jousia ja iskareita, voin noista luopua pientä korvaustra vastaan tai vaihtokauppana johonkin tölkkiosaan. Mukaan saa kolmannen 16" jousen ja iskarin, huom noissa iskareissa muokkaus jatkopaloja varten, eli ei käy sellaisenaan korottamattomaan syncroon.
Sieltä alatukivarteen uusi M14x1,5 pultti, koska vanhasta on kierre paskana ja se on hitsaamalla kiinni tukivarressa.
Sitten suorittamaan strategisia mittauksia
Vasemmalla puolella on 2012 Tölkkifoorumilta ostettu käytetty jousi ja auton todennäköisesti alkuperäinen iskari, oikealla puolella käytetty 16" syncron jousi ja iskari.
Motonetista löytyi sopiviksi kehutut Bilstein 2WD HD jouset ja eBaysta varaosanrolla Monroe iskarit. ( #ATK_apuna )
Vanha (16") ja uusi
Sitten vaan uutta osaa asentamaan
Oikean puoleinen iskarin jatko oli vääntynyt, todennäköisesti silloin kun siltä puolelta katkesi jousi ja iskari Hyvinkään talviajopäivillä muutama vuosi sitten. Sain takuuna uuden
Vääntyneestä tuli iskarin asennustyökalu.
Alatukivarteen läpipultti
Takapyörän laakerin vaihdossa hajonnut 3/8" vääntövarsikin sai uutta saumaa
Sitten mitat uusilla osilla
- navasta kaareen
- kahvan lukosta maahan
Eipä roiku etupää enää
Nyt alkaa olla alustan osat uusittu, vielä 16" takatukivarret uusilla puslilla jossain vaiheessa.
Kiitokset taas kerran Terhinpajalle nosturin lainaamisesta ja jotta homma ei menisi ihan pelkäksi harrastuksen tukemiseksi, teetätin aurauskulmien säädön ammattilaisilla.
Jouset ja iskarit olivat eri paria, siinä suurin syy vaihtamiseen.
Jos joku kaipaa ehjiä jousia ja iskareita, voin noista luopua pientä korvaustra vastaan tai vaihtokauppana johonkin tölkkiosaan. Mukaan saa kolmannen 16" jousen ja iskarin, huom noissa iskareissa muokkaus jatkopaloja varten, eli ei käy sellaisenaan korottamattomaan syncroon.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Pumpun "softapäivitys" Vasemman puoleinen on jostain purkamastani AAZ pumpusta, siitä rälläkällä materiaalia pois, vieläkin on varaa jyrsiä, jos ei savua tule tarpeeksi
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Kardaanin kilinän syitä ja muita outoja ääniä tutkiessa, on nyt tullut ajeltua ilman kardaania. Tulipa laitettua decoupleri tilaukseen vihdoinkin. Se on ollut ostoslistalla jo useamman vuoden, mutta aina on tullut jotain akuutimpaa ostettavaa, kuin kasa metallia vanhaan pakuun.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tänään oikeasta takarenkaasta ruuvi pois ja kamelin paskaa tilalle. Ip kun lähdin pyörähtämään naapuripitäjässä, alkoi turbon vihellys kuulua turhankin selvästi, auto tiensivuun ja katsomaan mistä putki on poikki. Laipan juuresta nätisti irti poikki, joten putkihommiakin tiedossa. Ensiavuksi varmaan DoKasta toistaiseksi tarpeettomana oleva putki ja sitten uutta putkea, kun ahdin nousee pakosarjan yläpuolelle.
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Hienoa toimintaa!AT5nok kirjoitti:Kardaanin kilinän syitä ja muita outoja ääniä tutkiessa, on nyt tullut ajeltua ilman kardaania. Tulipa laitettua decoupleri tilaukseen vihdoinkin. Se on ollut ostoslistalla jo useamman vuoden, mutta aina on tullut jotain akuutimpaa ostettavaa, kuin kasa metallia vanhaan pakuun.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Vaihteeksi aikaa laittaa Simoa Bussfest - BIF - reissukuntoon.
Pakoputki päätti irrota kiinnityslaipasta, joten sehän piti ottaa irti. Oli niin mätä, että käytännössä putosi maahan, kun vasemman kannakkeen kohdalla olleen kiristyspannan irrotin. Oli siitä lattaraudalla kiinni alkuperäisessä äänenvaimentimen kannakekumissa.
Etuputki oli ihan ehjän oloinen kun sen Simoon laitoin muutama vuosi sitten, se taitaa olla Dokasta tai jostain muusta JX:n luovuttaneesta.
Nyt siinä on pituussuuntaisia halkeamia ja "DP-laippa" irtosi putkesta. Suora putki on ollut kesästä 2012. Molemmat kiinnikkeet ruostunut irti ja täynnä pientä reikää.
Mahtaakohan TDI savu olla syövyttävää?
Laippa ei tietysti halua irrota ahtimesta, eli ainakin yksi pultti on jo poikki. Dokaa piti kannabilisoida, eli hakea siitä ahdin (K24), etuputki ja äänenvaimennin loppukesäksi lainaan.
Kunhan Wagenwörksin laippasorvari palaa kesälaitumilta, pitää tilata AAZ pakosarjan ja MB K24 väliin sovitelaippa ja tehdä uusi pakoputki metritavarasta, ehkä harkita jopa äänenvaimennintakin.
Pakoputki päätti irrota kiinnityslaipasta, joten sehän piti ottaa irti. Oli niin mätä, että käytännössä putosi maahan, kun vasemman kannakkeen kohdalla olleen kiristyspannan irrotin. Oli siitä lattaraudalla kiinni alkuperäisessä äänenvaimentimen kannakekumissa.
Etuputki oli ihan ehjän oloinen kun sen Simoon laitoin muutama vuosi sitten, se taitaa olla Dokasta tai jostain muusta JX:n luovuttaneesta.
Nyt siinä on pituussuuntaisia halkeamia ja "DP-laippa" irtosi putkesta. Suora putki on ollut kesästä 2012. Molemmat kiinnikkeet ruostunut irti ja täynnä pientä reikää.
Mahtaakohan TDI savu olla syövyttävää?
Laippa ei tietysti halua irrota ahtimesta, eli ainakin yksi pultti on jo poikki. Dokaa piti kannabilisoida, eli hakea siitä ahdin (K24), etuputki ja äänenvaimennin loppukesäksi lainaan.
Kunhan Wagenwörksin laippasorvari palaa kesälaitumilta, pitää tilata AAZ pakosarjan ja MB K24 väliin sovitelaippa ja tehdä uusi pakoputki metritavarasta, ehkä harkita jopa äänenvaimennintakin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Koska pakoputken laippa on helpompi irroittaa irto turbosta, niin purkuhommia sitten tälle päivälle.
Seitsemän vuotta Simossa ollut ahdin, käytettynä ostettu espanjalaiselta purkamolta eBayn kautta.
Väljää tuntuu pituus- ja korkeussuunnassa, mutta tuotti ahtopainetta mittarin mukaan 1,7 bar.
Eilen Dokaprojektista lainaan purettu K24, pakoputki ja muutamaan kertaan hiekkapuhallettu ja kasaan hitsattu äänenvaimennin.
Simo muuttui kumman hiljaiseksi, naapurit ei varmaan enää tunnista pihaan tullessa
Kiristin vielä liitokseen, niin hiljenee hieman lisää.
Seitsemän vuotta Simossa ollut ahdin, käytettynä ostettu espanjalaiselta purkamolta eBayn kautta.
Väljää tuntuu pituus- ja korkeussuunnassa, mutta tuotti ahtopainetta mittarin mukaan 1,7 bar.
Eilen Dokaprojektista lainaan purettu K24, pakoputki ja muutamaan kertaan hiekkapuhallettu ja kasaan hitsattu äänenvaimennin.
Simo muuttui kumman hiljaiseksi, naapurit ei varmaan enää tunnista pihaan tullessa
Kiristin vielä liitokseen, niin hiljenee hieman lisää.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Lisäsähköä natsipakastimeen reissua varten, 2 x 80 Ah akku.
Lataus joko verkkovirralla tai auton laturilla. Dokaan hankittu erotusrele hyötykäyttöön.
Jos akuille ei tule muuta akuuttia käyttötarvetta, syksymmällä kytkennät uusiksi paksummilla johdoilla oikeilla akunkengillä, jolloin akustoa voi käyttää starttisähkönäkin-
Samalla pistokkeita lisää, ainakin yksi tupakansytytin ja ehkä mini USB.
Jääkaappi viilenee
Sähkötyökalut kun oli esillä, tein samalla diodeilla erotetun kytkennän peruutuskameralle, kamera käynnistyy nyt myös jarruvalosta. Optiona vielä mahdollisuus laittaa katkaisija kojelautaan, johto valmiiksi singnaalikaapelin kuoren sisällä.
Lataus joko verkkovirralla tai auton laturilla. Dokaan hankittu erotusrele hyötykäyttöön.
Jos akuille ei tule muuta akuuttia käyttötarvetta, syksymmällä kytkennät uusiksi paksummilla johdoilla oikeilla akunkengillä, jolloin akustoa voi käyttää starttisähkönäkin-
Samalla pistokkeita lisää, ainakin yksi tupakansytytin ja ehkä mini USB.
Jääkaappi viilenee
Sähkötyökalut kun oli esillä, tein samalla diodeilla erotetun kytkennän peruutuskameralle, kamera käynnistyy nyt myös jarruvalosta. Optiona vielä mahdollisuus laittaa katkaisija kojelautaan, johto valmiiksi singnaalikaapelin kuoren sisällä.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Aurinkoenergialla tuulettuva Tölkki
Jospa pysyisi takaosa paremmin kuivana, kun ilma vaihtuu aina kun vähänkin saa valoa, räppänää kun ei viitsi pitää auki jatkuvasti, pääsee sadevesi ilkeästi sisälle.
Jospa pysyisi takaosa paremmin kuivana, kun ilma vaihtuu aina kun vähänkin saa valoa, räppänää kun ei viitsi pitää auki jatkuvasti, pääsee sadevesi ilkeästi sisälle.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Sivupressukatoksen runkoon uudet saranat, nyt saatta jaksaa kannatella pressun painonkin.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Nyt tulee hyvä!! Tuo aurinko paneelilla toimiva tuuletin olisi periaatteessa oikein käyttökelpoinen ajatus autoon kuin autoon.
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tämäkin viikko mennyt autoa reissukuntoon fiksaillessa, vielä huominen päivä aikaa.
Tänään pari kertaa apuvirralla käyntiin, eli huomenna varmaan akkukauppaan
Tänään pari kertaa apuvirralla käyntiin, eli huomenna varmaan akkukauppaan
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Uusi akku, niin taas jaksaa startti pyöriä. Pitäisi laturi päivittää 90A laturiksi, kun vaan muistaisi missä se laturi on
Offivarustelaatikko katolle, niin saa tarvittaessa tunkkia, taljaa, lapioita, moottorisahan ym kyytiin.
Nyt siellä on Bussfest & BIF reissua varten "markiisin" pressut ja maakiilat
Joskus kauan sitten pelastettu vanerilaatikko metallikehikolla. Vanerit kaipaavat uusimista ja kehikko putsausta ja maalausta.
Offivarustelaatikko katolle, niin saa tarvittaessa tunkkia, taljaa, lapioita, moottorisahan ym kyytiin.
Nyt siellä on Bussfest & BIF reissua varten "markiisin" pressut ja maakiilat
Joskus kauan sitten pelastettu vanerilaatikko metallikehikolla. Vanerit kaipaavat uusimista ja kehikko putsausta ja maalausta.