VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kytkimen ilmaaminen tehty. Olipa muuten helppo homma. Sitten heti toiveikkaana koeajolle. Ylöspäin vaihtaessa kaikki vaihteet meni nätisti päälle. Mutta... Kolmoselta, kun vaihtoi vapaalle ja pisti kolmosen takaisin, niin sydäntä kylmäävä rusahdus :( Samoin neloselta alas vaihtaessa ruts. Nyt sitten seuraavaksi kokeillaan lootan öljyjen vaihtamista. Mikäli se ei auta, niin se pitää sitten ottaa loota pois.

Lootaöljyjen saapumista odotellessa pystyy kuitenkin tekemään sisustaa. Saatiin kattopahvi/kovalevy nätisti irti. Tuulettimen sisäosa lähtikin pelkästään muutaman ruuvin ruuvauksella irti, joten katon purkaminen oli helppo keissi. Jätesäkillinen tuli villaa sieltäkin. Huomenna pesen seinät villajäämistä ja imuroin lattian rajat puhtaaksi. Tungin jo kokeeksi katon sivuun yhden levyn Ewonaa. Todella hieno ja helposti työstettävä materiaali! Eli villat pannaan huomenna ja sahataan vanerit valmiiksi. Sitten pääseekin telan varteen.

Sähköjä tutkailtiin vähän, että mitä säästän ja mitä en. Kattotuulettimelle ja kattovaloille tulee hyvät ja valmiiksi kytketyt piuhat. Ne on kätevin säästää. Toimivat valmiiksi katkaisijoista ja pääkytkinkin tuntuu toimivan ok. Hupiakun kotelo oli isolta alalta pintaruosteessa, niin se pitää putsata. Kuvasta näkee miten on päässyt kosteus sisälle katon reikien kautta. Tänään oli vielä liian viileätä pakkeloida, niin tehdään se joku toinen kerta. Lisäksi kattotuuletin on käytettävä ulkoakin irti. Sikafleksit väliin ja "hattu" takaisin. Jospa se vesi pysyisi jatkossa pihalla. Katon sisäpuolen vanerit mihin kattotuulettimen hattu kiinnittyy käyn teettämässä vanerikaupassa. Sen verran hyvän sapluulan sain toisesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Markiisin koesovitus tehty. Ewonaa tungettu muutama levyllinen seiniin. Vasemman kyljen vaneri sahattuna. Arkit loppuu kohta, joten lisää hommattava.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Markiisin alla kelpaa rakentaa, vaikka vähän joskus tihuttaisikin ;)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Totta maar. Asennusoluttakin mukava ottaa vaikka vähän sataisi :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla vaihtui asennusruutu, saan viritettyä "pressumarkiisin" nyt paremmin ;)

Pitääkin muistaa täyttää asennusjääkaappi Simosta ;)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mistäs sinä tuon markiisin hommasitkaan?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Biltemasta. Muistaakseni 79€. Sisälsi kaikki narut, kepit ja maakiilat.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Meinas muuten Maire keittää viime lauantaina. Kävin ajamassa pienen mutkan, että lootan öljyt lämpiäisi vaihtamista varten. Kun parkkeerasin auton, niin paisarista tulvi nesteitä ja korkkia ei uskaltanut avata. Joku viikko sitten sen vesilaipan vaihtamisen jälkeen yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää ns. omasta päästä. Eli jäiköhän mulla jotain tekemättä. Täytettiin paisari ja täyttösäiliö. Laitoin hytistä lämppärin täysille ja käyteltiin autoa lämpimäksi. Syylärin ilmausruuvi ei ollut auki eikä takaosan lämppäri ollut päällä. Syy ois tuossa? Ei nimittäin syyläri lämmennyt yhtään. Ja autokin oli aika vaaterissa... Yritän perjantaina paremmalla onnella, kun alkaa jo olla vähän hoppu saada auto ajoon.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Lilla-T
AktiVWisti
Viestit: 36
Liittynyt: 02.04.2014 08:08
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Lilla-T »

Hanttapuli kirjoitti:Meinas muuten Maire keittää viime lauantaina. Kävin ajamassa pienen mutkan, että lootan öljyt lämpiäisi vaihtamista varten. Kun parkkeerasin auton, niin paisarista tulvi nesteitä ja korkkia ei uskaltanut avata. Joku viikko sitten sen vesilaipan vaihtamisen jälkeen yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää ns. omasta päästä. Eli jäiköhän mulla jotain tekemättä. Täytettiin paisari ja täyttösäiliö. Laitoin hytistä lämppärin täysille ja käyteltiin autoa lämpimäksi. Syylärin ilmausruuvi ei ollut auki eikä takaosan lämppäri ollut päällä. Syy ois tuossa? Ei nimittäin syyläri lämmennyt yhtään. Ja autokin oli aika vaaterissa... Yritän perjantaina paremmalla onnella, kun alkaa jo olla vähän hoppu saada auto ajoon.
Itte sain ilmattua kun auto loivaan alamäkeen, syylärin korkki auki, lämppäri puhaltaa kuumaa täysille, syylärin ilmausruuvia auki. Omassahan on katkennut ilmausruuvi konehuoneen päästä.
Caravelle C 2.1wbx syncro

Ilman Wagenhausia olisi liian monta vanhaa Volkkaria nauloina ja lusikoina.
Support Wagenhaus.fi
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jep. Tuo takakeno jäi itellä tekemättä ja syylärin ilmausruuvin avaus. Kokemuksesta oppineena koitan sitä perjantaina.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ilmausta kokeiltu Bentleyn ja muidenkin ohjeiden mukaan. Koneen päästä ilmausruuvi auki, mutta ei sieltä tullut mitään. Syyläristä kyllä alkoi valua heti nestettä. Keula oli ylhäällä ja molemmat lämppärit täysillä. Suljin ruuvit ja lähdin koeajolle. Varsin lyhyen lenkin jälkeen jo meinasi keittää taas. Paisari imaisi kaiken täyttösäiliöstä ja tulvi sitten yli.

Lisäksi lootaöljyt vaihdettu. Ei vaan auttanut kolmosen rutinaan. Ei ollut hyvä päivä tänään harrasteautoilijalla...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 744
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Ettei ois termostaatti jumissa, toimiiko flekti, lämpiääkö syyläri?

Ylä-ja alamäkeähän se on tämä harrastelu.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Syyläri ei lämminnyt ollenkaan. Ei edelliselläkään yrityksellä. Takatilan lämppäri ainakin pukkasi lämmintä. Hytistä en tajunnut kokeilla, mutta edellisellä yrityksellä tuli kyllä lämmintä.

Edit. Lisäkysymyksenä se, että mikään ilmakupla tai useampikin ilmakuplako tuota ei voi aiheuttaa? Ja voiko se koneen pään ilmausruuvin vuotamattomuus olla oire viallisesta termarista? Ei nimittäin tullut sieltä yhtään mitään vaikka ruuvasin sitä useamman kierroksen.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja TT| »

Siltähän tuo kuulostaa että termari ei aukee ja neste kierrä syylärille ollenkaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Motonetissa näyttää olevan vain yksi vaihtoehto, niin lähdetään kokeilemaan sillä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Teppanan öljyt meni lootaan. Vanhat tuli varsin reippaasti pois. Torni pitänyt huolta omistaan? Lastujen määrä propussa ei taida olla mikään katastrofaalinen kuitenkaan.

Tuosta öljynvaihto-operaatiosta sen verran, että kannattaa panostaa tässäkin välineisiin. Kuuskolohylsy (17 mm) räikän kanssa ei mahtunut ollenkaan tyhjennysproppuun. WBX:n etummainen pakosarja on liian lähellä proppua. Ostin sitten varsin suolaisenhintaisen perinteisen kulman (17 mm) avaimeksi. Rälläkällä sentti pois ja jo mahtui. Tuo hylsy on kuitenkin hyvä täyttöpropun irrotukseen. Räikän ja kunnon jatkovarren kanssa. Sitten täyttösuppilon ja letkun on paras olla kunnolla toisissaan kiinni (lemmarit kehiin). Idioottimaisuuttani ostin liian pientä letkua ja eihän se pysynyt kiinni. Ei hirveästi naurata, kun suppilossa on litra öljyä ja letku irtoaa. Ja valutusastiaksi kannattaa valita reilusti iso kaukalo. Helpottaa kummasti, kun ei tartte tähtäillä. Samaa kaukaloa voi sitten käyttää täyttövaiheessa ottamaan kiinni ne muutamat lusikalliset mitä tulee, kun alkaa valua yli. Lisäksi letkua ulosvetäessä saattaa tulla sotkua, joten sitä öljyä voi tippasta isommaltakin alueelta. Letku muuten näyttää menevän useamman sentin lootaan sisälle, kun vaan malttaa ujuttaa. Ei tartte ressata sen ennenaikaisen irtoamisen kanssa. Seuraavalla kerralla, voisin kuitenkin ehkä vetäistä sen nipparilla vaikka vesiletkuihin kiinni. Hyvin kyllä pysyi ilmankin, mutta...

Ja se on muuten todella hidasta tuo homma. Oli vähän yllätys miten kauan kesti siirappimaista öljyä loruttaa. Eli kiireessä ei hommaan kannata alkaa. Jos englanti taittuu, niin tuossa on hyvät vinkit operaatioon:

http://www.vanagonauts.com/Changing-gearbox-oil101.htm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
kdf
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja kdf »

Öljyntäyttö käy kätevästi, kun tekee kannun missä tubeless venttiili kyljessä ja letku tiiviisti läpivietynä kannun pohjalle. Letkun toinen pää laatikon täyttöaukkoon, sitten vaan sopivasti painetta pönttöön kompuralla, tai vaikka käsipumpulla.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Niksipirkkaan heti! Vai vaaditaanko niissä sukkahousujen käyttämistä?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja jarke »

omaan aikoinaan myös teboilin tuotetta laitoin , silloin synkronointi sillä parantui huomattavasti, kesti vaan hetkrn ennenkuin joka väliin ui. Nuo magneetissa olevat on aika vähäistä , omassa oli ihan kunnon metallinpalasia, eli jotain oli josilloin hajonnut. tästä operaatiosta on aikaa jo monta vuotta ja kilometrejä on vissiin lähes 50000 sen jälkeen ja vieläkin toimii, eli ei noista pikkuhiuista varmaan tarvitse kovin huolissaan olla.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro 1,9WBX 1986 - Armylanssi Maire

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ok. Voin käydä vielä sunnuntaina ajelemassa. Liian lyhyt oli kieltämättä koeajo. Olisin silti varsin hämmästynyt mikäli kamala rutina korjaantuisi pikku lenkillä. Onneksi on uusi loota tiedossa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin