VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Nyt mua alkaa vähän epäilyttämään, että se paisarin korkki ei pelaa. Järjestelmä tuntuisi olevan täynnä ja ihan ilmattu, mutta kylmästä lähdettäessä painetta kertyy paisariin sen verran paljon, että nesteet pullistuu kai johonkin letkuihin, ja anturi alkaa olemaan kuivilla, joka näkyy epänormaalin korkeana mittarinarvona, neula huitelee puolessa välissä valoa ja oikeaa laitaa. Ei kuitenkaan lähellekään niissä mitoissa kun mitä tapahtui viimeeksi kun oli systeemissä paljon liikaa ilmaa.
Lämpimänä kun vähän sihauttaa paineita ulos, palautuu nesteet paisariin ja sen jälkeen pysyy lämpötila normiarvossa (eli neula suunnilleen mittarin valon oikeassa laidassa), eli kun kone ei enää enempää lämpene, ei tunnu painettakaan kertyvän lisää. Joka tuntuisi siltä, ettei sinne nyt välttämättä kannenkaan välistä mitään pahemmin vuoda, vaan kylmästä kun lähdetään ja nesteet ja ilmat lämpenee, ei paineet pääse siitä korkin aukosta täyttösäiliön suuntaan, vaan kertyvät paisariin ja työntävät nesteet tiiviimmin kumiletkuihin, jotka ilmeisesti juuri sen verran antavat periksi?
Eikö sen tosiaan jotenkin niin pitäisi toimia, että paisuntasäiliössä se neste pääsee laajenemaan, ja työntää sitten ilmaa (tai ylimääräistä nestettä) siitä korkista letkua pitkin täyttösäiliöön?
Täyttösäiliön letku ei ole tukossa, kun siitä juuri vähän aikaa sitten säiliön tyhjensin.
Lämpimänä kun vähän sihauttaa paineita ulos, palautuu nesteet paisariin ja sen jälkeen pysyy lämpötila normiarvossa (eli neula suunnilleen mittarin valon oikeassa laidassa), eli kun kone ei enää enempää lämpene, ei tunnu painettakaan kertyvän lisää. Joka tuntuisi siltä, ettei sinne nyt välttämättä kannenkaan välistä mitään pahemmin vuoda, vaan kylmästä kun lähdetään ja nesteet ja ilmat lämpenee, ei paineet pääse siitä korkin aukosta täyttösäiliön suuntaan, vaan kertyvät paisariin ja työntävät nesteet tiiviimmin kumiletkuihin, jotka ilmeisesti juuri sen verran antavat periksi?
Eikö sen tosiaan jotenkin niin pitäisi toimia, että paisuntasäiliössä se neste pääsee laajenemaan, ja työntää sitten ilmaa (tai ylimääräistä nestettä) siitä korkista letkua pitkin täyttösäiliöön?
Täyttösäiliön letku ei ole tukossa, kun siitä juuri vähän aikaa sitten säiliön tyhjensin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Onko sinulle edelleen vanha korkki käytössä vai tuliko paisarin mukana uusi?
Juurikiin noin sen nesteen pitäisi liikkua, laajentuessaan siirtyä täyttösäiliöön ja taas jäähtyessään imeä sieltä lisää tilalle
Juurikiin noin sen nesteen pitäisi liikkua, laajentuessaan siirtyä täyttösäiliöön ja taas jäähtyessään imeä sieltä lisää tilalle
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Alkuperäinen on sininen. Pistä rautalangan pätkä korkin venttiilin väliin. niin, että se on kokoajan auki. Mitä kone sitten tekee. Jos ok korkki sökö.DJSigma kirjoitti:En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Näytti kyllä olevan mustassa korkissa VW & Audi merkit ja osakoodi, sinisessä ei.vesku kirjoitti:Alkuperäinen on sininen. Pistä rautalangan pätkä korkin venttiilin väliin. niin, että se on kokoajan auki. Mitä kone sitten tekee. Jos ok korkki sökö.DJSigma kirjoitti:En ole varma. Uusimman pöntön mukana ei tullut korkkia, eli tuo on joko alkuperäinen tai sitten se Eicalta saadun pöntön mukana tullut. Veikkaan jälkimmäistä, koska korkki on sininen, ja muistaakseni alkuperäinen oli musta.
Noissa on muuten erilainen se venttiili? Kumpaakaan en ole vielä testannut.
Ja havaitsinpa että on sieltä tainnut joku muu kohta pettää, kun nesteitä kadonnut säiliöstä ja koneen päällä näkyy pikku lätäkkö. Olisiko joku liitos, vesipumpun lähellä näkyi nestettä...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
olisiko se kannessa oleva vesilähdön muovitötterö vähän halki? Siitä valuu kivasti lohkoa pitkin sitten vesipumpun luona oleviin syvänteisiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Näyttäisi falskaavan tuolta öljynsuodattimen kiinnityskohdasta:TT| kirjoitti:olisiko se kannessa oleva vesilähdön muovitötterö vähän halki? Siitä valuu kivasti lohkoa pitkin sitten vesipumpun luona oleviin syvänteisiin.
Joku tiiviste tuosta välistä? Kuinka paljon pitää räjäyttää, että saa korjattua? Saako varaosan jostain?
Ja ennen kaikkea, uskaltaako ajaa, jos pitää huolen ettei nesteet pääse loppumaan? Olisi taas 200 kilsaa tiedossa huomenna.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Jos tuolta nestettä tihkuu, niin se on tuo alumiinimutikka rikki ja voi saada nestettä öljynkin sekaan. Yleensä tuosta kohtaa vuotaa öljyä, kun tuon alumiinin ja suodatinjalan välistä hajoaa o-rengas.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No voi nyt per...TT| kirjoitti:Jos tuolta nestettä tihkuu, niin se on tuo alumiinimutikka rikki ja voi saada nestettä öljynkin sekaan. Yleensä tuosta kohtaa vuotaa öljyä, kun tuon alumiinin ja suodatinjalan välistä hajoaa o-rengas.
Jos mää tuosta alan purkaa osia päältä vilkaistakseni onko kuinka pahasti paskana, niin näkeekö siitä amatööri helposti pääseekö nesteet öljyjen puolelle?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Tarkennan vielä, että puhutaan samasta asiasta varmasti, niin se vuoto tuntuisi tulevan tuosta kuvan keskellä olevan pultin liittämästä kohdasta, koneen ja tuon suodattimen jalan(?) välistä.TT| kirjoitti:Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Lohkon ja suodatinjalan välistä? Sieltä ei kyllä tule muuta kun öljyä, usein vuotaa kyllä siitäkin kohtaa.DJSigma kirjoitti:Tarkennan vielä, että puhutaan samasta asiasta varmasti, niin se vuoto tuntuisi tulevan tuosta kuvan keskellä olevan pultin liittämästä kohdasta, koneen ja tuon suodattimen jalan(?) välistä.TT| kirjoitti:Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ok, no sitten se tulee jostain siitä heti yläpuolelta, kyllä se kuitenkin selvästi vaikutti jäähdytysnesteeltä, ei öljyltä.TT| kirjoitti:Lohkon ja suodatinjalan välistä? Sieltä ei kyllä tule muuta kun öljyä, usein vuotaa kyllä siitäkin kohtaa.DJSigma kirjoitti:Tarkennan vielä, että puhutaan samasta asiasta varmasti, niin se vuoto tuntuisi tulevan tuosta kuvan keskellä olevan pultin liittämästä kohdasta, koneen ja tuon suodattimen jalan(?) välistä.TT| kirjoitti:Niin se purkautuu niin että öljysuodatin pois ja sen alla on mutteri, jolla tuo laatikko jalassa kiinni. Siihen kun pääset niin varmaan näkee mistä vuotaa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Minulla vuoti aikanaan se yläpuolella oleva letku koneen ollessa kuuma, muistaakseni kiertovesipumpulle lähtevästä liitoksesta. Vuotoa ei huomannut jos kone ei käynyt. Korjasin tekemällä metallista T-haaran siihen.
Puristele sitä yläpuolella olevaa letkua ja katso ruikkiiko jostain.
Puristele sitä yläpuolella olevaa letkua ja katso ruikkiiko jostain.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Öljynsuodattimen kun irrotin, liikkui öljyn jäähdytysmötikkä heti, eli se oli löysällä se mutteri joka kiristää sen jäähdyttimen siihen kiinni.
Kysymys: voiko tuo vaikuttaa siihen, että jostain välistä pääsee nesteet tihkumaan ulos?
Silmämääräisesti se mötikkä vaikutti muuten ehjältä, mutta toki se oli niin paskainen, en vielä sitä kokonaan irrottanut ja puhdistanut, ettei siitä kunnolla ehkä näe onko jostain halki. Letkujen liitokset vaikutti ehjiltä, eikä muutenkaan näyttänyt siltä että niistä olisi valunut mitään.
Kysymys: voiko tuo vaikuttaa siihen, että jostain välistä pääsee nesteet tihkumaan ulos?
Silmämääräisesti se mötikkä vaikutti muuten ehjältä, mutta toki se oli niin paskainen, en vielä sitä kokonaan irrottanut ja puhdistanut, ettei siitä kunnolla ehkä näe onko jostain halki. Letkujen liitokset vaikutti ehjiltä, eikä muutenkaan näyttänyt siltä että niistä olisi valunut mitään.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Vanha korkki tuntuisi pelaavan, oli lämmöt koko matkan ihan normaalit tänään.
Vuoto on sitten toinen juttu, saattaapi olla ettei siitä öljynjäähdyttimen juuresta enää vuoda, mutta pumpun vieressä/alla oli kyllä sen verran märkää, että se todellinen vuoto taitaakin olla siellä, ei vaan viimeeksi pikkuajelulla vielä löytynyt...
Vuoto on sitten toinen juttu, saattaapi olla ettei siitä öljynjäähdyttimen juuresta enää vuoda, mutta pumpun vieressä/alla oli kyllä sen verran märkää, että se todellinen vuoto taitaakin olla siellä, ei vaan viimeeksi pikkuajelulla vielä löytynyt...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Pitikö nestettä lisätä reissun aikana tai jälkeen?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Onko toi paisuntasäiliö miten kiinni korissa?, en oo vielä jaksanut työntyä konetilaan...
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Kaksi ruuvia siellä takapuolella ja sitten vaan nostaa suoraa ylöspäin (ala reuna hahlossa)-MITO- kirjoitti:Onko toi paisuntasäiliö miten kiinni korissa?, en oo vielä jaksanut työntyä konetilaan...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ei tarvinnut lisätä. Kotiin päästyä yritin kurkata, mutta oli niin täynnä, että yritti roiskia ulos kun raotin korkkia.T3Syncro kirjoitti:Pitikö nestettä lisätä reissun aikana tai jälkeen?
Ja tänään oli niin saatanan kylmä, että ei paljon viitsinyt roplata ylimääräistä, kun kävin parin kilsan lenkillä. Oli muuten ihan urheilua jo ajaminen, kytkintä sai ihan oikeasti polkea kun vaihtoi, ja kun löysäsi niin se ponnahti ylös sekunnin viiveellä, ja rattikaan ei ihan yhdellä kädellä pyörinyt, pakkasta -23 astetta...