Palotölkki
Palotölkki
Laitetaan nyt yksi kuva omastakin puuhastelun kohteesta, joka tuli noudettu talliin uudenvuoden aattona.
Kapistus on rekisteröity uutena paloautoksi 12/1991, eli oletettavasti mallivuotta 1992 (ei ole tullut tarkistettua runkonumerosta). Peruspelinä tuo on 4wd Carravelle, jonka uutena saamista lisävarusteista on jäljellä takaosan lämpölasit, kaksiosaisella kaatuvalla selkänojalla oleva 4 hengen takapenkki, kaksi selkä menosuuntaan olevaa istuinta, jonkinlainen pöytä ja karjarauta. LIsäksi löytyy paarien kiinnitykseen jonkinlainen tellinki, mutta se lienee lisätty matkan varrella.
Uutena mennyt johtoautoksi Vetelin VPK:lle ja noilta ajoilta löytyy täydellinen huoltokirja merkkiliikkeen leimoilla 75tkm asti. Tuolta siirtynyt Kemoran moottoriradan käyttöön ja sieltä poistunut 101tkm ajettuna viime syksynä.
Puuhastelua autossa aiheuttaa kolhittu kuljettajan ovi ja oikean puolen takakaari, savuttava moottori ja jarruhuolto. Lisäksi tarvetta on pienelle siistimisiselle ja entisöinnille. Tarkoitus on saada kunnostettua maalle luotettavaksi käyttöpeliksi, jolla sujuu tarvittaessa kaikki ajot kirkkoreissusta marjametsällä käyntiin, ehkä jopa hädässä Urhoauton vetäminen suomenniemen hienoimpiin VW-tapahtumiin...
Kapistus on rekisteröity uutena paloautoksi 12/1991, eli oletettavasti mallivuotta 1992 (ei ole tullut tarkistettua runkonumerosta). Peruspelinä tuo on 4wd Carravelle, jonka uutena saamista lisävarusteista on jäljellä takaosan lämpölasit, kaksiosaisella kaatuvalla selkänojalla oleva 4 hengen takapenkki, kaksi selkä menosuuntaan olevaa istuinta, jonkinlainen pöytä ja karjarauta. LIsäksi löytyy paarien kiinnitykseen jonkinlainen tellinki, mutta se lienee lisätty matkan varrella.
Uutena mennyt johtoautoksi Vetelin VPK:lle ja noilta ajoilta löytyy täydellinen huoltokirja merkkiliikkeen leimoilla 75tkm asti. Tuolta siirtynyt Kemoran moottoriradan käyttöön ja sieltä poistunut 101tkm ajettuna viime syksynä.
Puuhastelua autossa aiheuttaa kolhittu kuljettajan ovi ja oikean puolen takakaari, savuttava moottori ja jarruhuolto. Lisäksi tarvetta on pienelle siistimisiselle ja entisöinnille. Tarkoitus on saada kunnostettua maalle luotettavaksi käyttöpeliksi, jolla sujuu tarvittaessa kaikki ajot kirkkoreissusta marjametsällä käyntiin, ehkä jopa hädässä Urhoauton vetäminen suomenniemen hienoimpiin VW-tapahtumiin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Mukavaa kun autoilla on historiaa. Eipä ole palo- ja ratahommissa paljoa kertynyt kilsoja, tästä tulee varmasti kelpo käyttöpeli
Re: Palotölkki
Mahtava peli! Takapenkki kuulostaa sen verran erikoiselle ratkaisulle että olisiko kuvia?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki
Takapenkistä ei ole vielä tarttunut kuvaa kameraan (tullut kuvattua vain ne osat mitä on purkanut irti...), mutta kuvailen penkit kun pääsen seuraavan kerran tallilla käymään.
Vähäiset kilometrit, puhtaana pitäminen ja jatkuva tallissa säilyttäminen ovat saaneet korin pysymään erittäin hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti moottori ei ollut selviytynyt kovinkaan kunniallisesti. Ilman sen suurempaan mittailua meni puretusta moottorista suoran romuun nokka-akseli + nostimet, yksi kiertokanki, kolme sylinteriputkea ja yksi suutin. Öljypumppu ja vesipumppu päätyivät romuun määräaikahuoltona ja venttiilit varmuuden vuoksi...
Kampiakselista tuli onneksi hyvä kaikki kaulat hiomalla ja samalla sorvattiin vauhtipyörän kytkinpinta suoraksi. Kansiin tehtiin ohjurit uusiksi ja koneisetettiin seetit uusien venttilien pariksi. Yksi pako-ohjuri oli niin sökö, että vastaavaa en ole nähnyt edes ilmajäähyissä, jopa koneistaja ihmetteli tuon ohjurin kuntoa... Oma epäilys on se, että käyttö on ollut liian rankkaa normaalille öljynvaihtovälille tai talviteloille laittamishuolto on jäänyt rata-aikoina tekemättä. Kaikesta moottorista löytyneestä huolimatta ennen palasiksi laittoa motti pörähti hienosti avaimesta käymään ja vekotin ruopi lunta kaikilla tassuilla tallin pihaa ympäri kiertäessä, vai sankka sininen savu oli merkkinä jostain pahasta
Liitteenä pari karua kuvaa moottorin sisäosista. Huom: Kiertokangen laakeriliuskat eivät ole menneet perinteisesti päällekkäin, vaan pyörähtäneet väärästä välistä (murtuneessa kulmassa ollut lukitusnystyrä).
Vähäiset kilometrit, puhtaana pitäminen ja jatkuva tallissa säilyttäminen ovat saaneet korin pysymään erittäin hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti moottori ei ollut selviytynyt kovinkaan kunniallisesti. Ilman sen suurempaan mittailua meni puretusta moottorista suoran romuun nokka-akseli + nostimet, yksi kiertokanki, kolme sylinteriputkea ja yksi suutin. Öljypumppu ja vesipumppu päätyivät romuun määräaikahuoltona ja venttiilit varmuuden vuoksi...
Kampiakselista tuli onneksi hyvä kaikki kaulat hiomalla ja samalla sorvattiin vauhtipyörän kytkinpinta suoraksi. Kansiin tehtiin ohjurit uusiksi ja koneisetettiin seetit uusien venttilien pariksi. Yksi pako-ohjuri oli niin sökö, että vastaavaa en ole nähnyt edes ilmajäähyissä, jopa koneistaja ihmetteli tuon ohjurin kuntoa... Oma epäilys on se, että käyttö on ollut liian rankkaa normaalille öljynvaihtovälille tai talviteloille laittamishuolto on jäänyt rata-aikoina tekemättä. Kaikesta moottorista löytyneestä huolimatta ennen palasiksi laittoa motti pörähti hienosti avaimesta käymään ja vekotin ruopi lunta kaikilla tassuilla tallin pihaa ympäri kiertäessä, vai sankka sininen savu oli merkkinä jostain pahasta
Liitteenä pari karua kuvaa moottorin sisäosista. Huom: Kiertokangen laakeriliuskat eivät ole menneet perinteisesti päällekkäin, vaan pyörähtäneet väärästä välistä (murtuneessa kulmassa ollut lukitusnystyrä).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Onkos tämä muuten nykyään täysverollinen henkilöauto? Oletko kiintynyt tuohon koneeseen, vai mikä saa sen kanssa noin paljon tekemään töitä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki
Tosi hauska että tämä auto löysi hyvän kodin. Tästä tuli hyvä fiilis
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Palotölkki
Muutoskatsastus edessä, kun palautuu ajoon ja silloin muuttunee henkilöautoksi.TT| kirjoitti:Onkos tämä muuten nykyään täysverollinen henkilöauto? Oletko kiintynyt tuohon koneeseen, vai mikä saa sen kanssa noin paljon tekemään töitä?
En ole asiaa tarkistanut, mutta uskon tuon olevan matching numbers-moottori tuohon autoon ja sillä haluan sen säilyttää. Toisaalta kaikki avaamani 2,1L wasserit ovat olleet varsin huonoja ja käytännössä luultavasti kaikki samat kohteet olisi jostain toisestakin moottorista joutunut käymään lävitse. Eikä postitölkin (60hp automaatti) moottorin vaihtaminenkaan tuohon jaksanut oikein innostaa
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Toi nokka-akseli ei ole edes pahimmasta päästä
Tuonkin koneen luultavasti ns käytön puute vienyt tarinan mukaiseen kuntoon. Ajosta pitkiä taukoja ja voitelupaikat sitten "kuivaa" ja kiireen tullessa rykästy suoraan korkeille kierroksille.
Löytyykö huoltokirjasta luotettavaa selvitystä millä öljyillä ajettu??? mineraaleilla vai synteettisillä?
Erikoinen kone kilsojen/kulumisen suhteen. Omien kokemusten kautta esim +/-200tkm ajettu kampura hyvässä kunnossa jne...
Ikäkin tekee tehtävänsä eikä pelkät kilsat.
Tuonkin koneen luultavasti ns käytön puute vienyt tarinan mukaiseen kuntoon. Ajosta pitkiä taukoja ja voitelupaikat sitten "kuivaa" ja kiireen tullessa rykästy suoraan korkeille kierroksille.
Löytyykö huoltokirjasta luotettavaa selvitystä millä öljyillä ajettu??? mineraaleilla vai synteettisillä?
Erikoinen kone kilsojen/kulumisen suhteen. Omien kokemusten kautta esim +/-200tkm ajettu kampura hyvässä kunnossa jne...
Ikäkin tekee tehtävänsä eikä pelkät kilsat.
Re: Palotölkki
Takapenkin sielunelämään tarkemmin tutkailtua selvisi, että selkänojan puolikas pitää irroittaa kun kääntää paaritelineen esiin. Jonkinlaiset kuvat aiheesta:
Arto=> En muista oliko huoltokirjassa mainintaa öljystä, mutta tarkistan tallilla käydessä.
Arto=> En muista oliko huoltokirjassa mainintaa öljystä, mutta tarkistan tallilla käydessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Paarisysteemi muistuttaa hyvin paljon systeemiä, joka näissä armylansseissa on ollut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki
Huoltokirjasta ei löytynyt tietoa käytetyistä öljyistä. Viimeinen öljynvaihtotarra on Mobilin ja siinä 5W-40 merkintä.
Onkohan tuossa sellainen kameleontti-maali josta luin kerran katsastusaseman odotushuoneessa tuuninki-lehdestä... Eilen myllytin takaluukusta Kemora-tekstiä pois hikikarpalot otsalla ja tänään kun kiskaisin värivahan pintaan, ilmestyi samaan paikkaan yleinen hälytysnumero ja Palolaitos-tekstit Onneksi näkyy vain erittäin rajatusta katselukulmasta.
Onkohan tuossa sellainen kameleontti-maali josta luin kerran katsastusaseman odotushuoneessa tuuninki-lehdestä... Eilen myllytin takaluukusta Kemora-tekstiä pois hikikarpalot otsalla ja tänään kun kiskaisin värivahan pintaan, ilmestyi samaan paikkaan yleinen hälytysnumero ja Palolaitos-tekstit Onneksi näkyy vain erittäin rajatusta katselukulmasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Hitto tota on tullut kuolattua joka kerta kun kemorossa on tullut käytyä, kovasti oli suunnitelma että jos ei joku pelasta tota niin käyn ite pelastamassa sen mutta hyvä että meni harrastajalla
Re: Palotölkki
Mitäs tälle kuuluu?
Re: Palotölkki
Pienellä viiveellä Eicalle vastaus
Remppa tehtiin aikoinaan urakkaluontoisesti valmiksi asti ja sen jälkeen on oikeastaan vain ajettu ilman suurempia harmeja, nyt mittarissa 118tkm. Katsastuksesta on joka kerta mennyt laakista läpi kehujen kera.
Eilen ja tänään tuli repäistyä ja asennettu reilut 3 vuotta sitten hankittu astinlauta paikoilleen. Jos olisi tullut aikaisemmin huomattua, että runkopalkissa on valmiit reiät tuolle, niin ei olisi ihan näin pitkään tarvinnut kerätä asennusmotivaatiota...
https://photos.google.com/album/AF1QipP ... 5JSNE1QJgU
https://photos.google.com/album/AF1QipP ... _7Zfjjik0Z
Visko pitäisi rempata, että ajosta tulisi mukavempaa ja sen jälkee sitten voisikin alkaa miettimään moottorinohjaukselle jotain huomaamatonta päivitystä...
Remppa tehtiin aikoinaan urakkaluontoisesti valmiksi asti ja sen jälkeen on oikeastaan vain ajettu ilman suurempia harmeja, nyt mittarissa 118tkm. Katsastuksesta on joka kerta mennyt laakista läpi kehujen kera.
Eilen ja tänään tuli repäistyä ja asennettu reilut 3 vuotta sitten hankittu astinlauta paikoilleen. Jos olisi tullut aikaisemmin huomattua, että runkopalkissa on valmiit reiät tuolle, niin ei olisi ihan näin pitkään tarvinnut kerätä asennusmotivaatiota...
https://photos.google.com/album/AF1QipP ... 5JSNE1QJgU
https://photos.google.com/album/AF1QipP ... _7Zfjjik0Z
Visko pitäisi rempata, että ajosta tulisi mukavempaa ja sen jälkee sitten voisikin alkaa miettimään moottorinohjaukselle jotain huomaamatonta päivitystä...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Tulppia vaihtaessa tuli huomattua, että kaikki noin 6 vuotta sitten asentamani bensaletkut ovat lähes läpi asti olevia murtumia täynnä. Yhtä letkua kun hiukan vahingossa taittoi, niin hikoili heti bensaa lävitse. Valitettavasti en ollut kirjannut ylös mitä letkua tähän tuli laitettua. Jotain bränditöntä kuitenkin, eli luultavasti mätänet/bilateema kamaa. Nyt meni paikalle KorjaKumin lyijyttömälle tarkoitettua Semperitiä.
Koomista on muuten se, että letku joka tulee jostain konehuoneeseen ja jota en vaihtanut remontissa, on edelleen aivan ok...
Koomista on muuten se, että letku joka tulee jostain konehuoneeseen ja jota en vaihtanut remontissa, on edelleen aivan ok...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Palotölkki
Piti tehdä oikein remonttia WBX:ään. 131 tkm on nyt mittarissa, eli 30 tkm ajettu moottorirempan jälkeen.
Yksi nostaja oli alkanut naputtamaan ja syönyt hiukan säätöruuviakin, eli ilmeisesti on tovin ainakin startin jälkeen naputtanut. Hain lääkkeeksi aircooled.fi:stä uuden nostimen ja CSP:een jousikuormitteisen työntötangon suojaputken (samoja putkia tullut käytettyä hyvällä menestyksellä Urho auton OXY bokserissa).
Peltisaksilla orkkis suojaputki poikki ja magneettityökalulla nostin pihalle. Nostin oli kova, mutta auto oli öljynvaihtoa varten ajettu lämpöiseksi, eli oli pumppaantunut täyteen. Uuden nostimen avasin ja putsasin varmuuden vuoksi, öljyä sisään kokoonpanovaiheessa ja lopullinen täyttö öljykylvyssä.
Jälkiviisaana voi sanoa, että ehkä väärästä paikasta tuli säästettyä, kun vanhat nostimet tuli hiottua ja kunnostettua käyttöön uuden nokka-akselin kanssa. Tosin minkäänlaista kulumaa nostimessa ei näkynyt noin 30 tkm käytön jäljiltä, eli pyörii se nostin ilmeisesti suorapintaisenakin (alla kuvassa vanha nostin) ja lisäsinkin käyttö öljyssä kannattaa
Venakopat tuossa on kanssa olleet herkät hikoilemaan ja asiaan löytyi yksi selitys ja yksi parannuskeino. Jostain syystä öljytikun asteikko ei ihan osu kohdalleen, öljyn ollessa hiukan alle merkkien puolivälin alkoi jo työntötankojen suojaputkista valumaan öljyä pihalle. No, annoin ylimääräisten valua pihalle ja laitoin todellisen "ylämerkin" muistiin. Parannukseksi bongasin myös sellaisen, että ilmabokserien venakopan pannat ovat paksumpaa materiaalia ja ainakin näin vuosien jälkeen huomattavasti tiukemmin puristavat kuin wbx:n vastaavat.
Korikin tuntuu pysyvän ihan ok kunnossa. Samat läpi vuotaneet tectylit ovat vieläkin lokarin kaarella, eli kohtuu työläs saumojen takaapäin ruiskuttelu taisi olla vaivan väärttiä.
Yksi nostaja oli alkanut naputtamaan ja syönyt hiukan säätöruuviakin, eli ilmeisesti on tovin ainakin startin jälkeen naputtanut. Hain lääkkeeksi aircooled.fi:stä uuden nostimen ja CSP:een jousikuormitteisen työntötangon suojaputken (samoja putkia tullut käytettyä hyvällä menestyksellä Urho auton OXY bokserissa).
Peltisaksilla orkkis suojaputki poikki ja magneettityökalulla nostin pihalle. Nostin oli kova, mutta auto oli öljynvaihtoa varten ajettu lämpöiseksi, eli oli pumppaantunut täyteen. Uuden nostimen avasin ja putsasin varmuuden vuoksi, öljyä sisään kokoonpanovaiheessa ja lopullinen täyttö öljykylvyssä.
Jälkiviisaana voi sanoa, että ehkä väärästä paikasta tuli säästettyä, kun vanhat nostimet tuli hiottua ja kunnostettua käyttöön uuden nokka-akselin kanssa. Tosin minkäänlaista kulumaa nostimessa ei näkynyt noin 30 tkm käytön jäljiltä, eli pyörii se nostin ilmeisesti suorapintaisenakin (alla kuvassa vanha nostin) ja lisäsinkin käyttö öljyssä kannattaa
Venakopat tuossa on kanssa olleet herkät hikoilemaan ja asiaan löytyi yksi selitys ja yksi parannuskeino. Jostain syystä öljytikun asteikko ei ihan osu kohdalleen, öljyn ollessa hiukan alle merkkien puolivälin alkoi jo työntötankojen suojaputkista valumaan öljyä pihalle. No, annoin ylimääräisten valua pihalle ja laitoin todellisen "ylämerkin" muistiin. Parannukseksi bongasin myös sellaisen, että ilmabokserien venakopan pannat ovat paksumpaa materiaalia ja ainakin näin vuosien jälkeen huomattavasti tiukemmin puristavat kuin wbx:n vastaavat.
Korikin tuntuu pysyvän ihan ok kunnossa. Samat läpi vuotaneet tectylit ovat vieläkin lokarin kaarella, eli kohtuu työläs saumojen takaapäin ruiskuttelu taisi olla vaivan väärttiä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki