Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Joker kirjoitti:500km ajettu ja laatikko toimii hienosti ja äänettömästi, mutta vaihdoin öljyt ja oli magneetissa pölyä kiinni öljyissä kiilteli myös. Ei noita sormin tunne. Mikä lie, mutta ei tainnut jäädä viimeiseksi laatikkorempaksi...
No joo, tämä vika löytyi. Eli tällä kertaa R hinkkasi syncrokeskiöön. Keskiön takapuoleinen sokka oli unohtunut viime rempassa, sellaista.... Mitään vikaa ei tuntunut, muutoin loota OK.
Kiitos Dmn rattaasta, pääsee huomenna reissuun.

6 vuotta sitten haaveiltu pidempi nelonen pääsi paikalleen. Kyllä kannatti.

Kytkin tuli vaihdettua ja ei olisi SRE asetelmaa kannattanut laittaa, on nimittäin jäykkä, löysempikin kelpaisi. Nyt saisi voimaa lisiä, mutta antaapa olla, jos vaikka menisi yksi vuosi välissä ilman laatikon aukaisua.
Edit: on kyllä tullut tässä välissä uusilla litrasilla autoilla ajeltua muutama kuun kierto, joten annetaan kytkinjalan tottua hetki ennen virallista tuomiota.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Onko kellään irronnut painelaakerin käyttökynsi siitä poikkiakselista. Kytkin lopetti irrottamisen ja poljin löysähkä. Luistamaan saa ajossa, joten vähän irrottaa.

Terveisin väĺikaasu Jällivaarasta.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ei siitä päästä mutta etupääsä polkimen silmukka on pettäny niin että painaa seuraavasta kohdasta joka hyvän matkaa alempana juuri sain hommattua uuden tapin omaan autoon.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Tatkistan, me mennään kuitenkin erämaahan. Jos joku tuntee kiirunasta tai jällivaarasta nosturin ja hitsjoneen omistajaa, saa laittaa. Rahalla maksetaan ja työt voin tehä ite ja omilla kaluilla :)
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Tilanne ohi ja peiliin saa kattoa. Startin pultti autotallin pöydällä ja etukiinnikkeen pultti oli varmaan katkennut. Startin pultin vaihto toiselta puolen ja M8 sylinteriin pulttipussista...
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Seuraava paikka antoi periksi, eli Oskun mainitseman sokka pääsylinterin vivusta polkimesta. Pikakorjaus, sokkaan kempillä täytettä, kenttäsorvaus, polkimen hitsaus. Tein sen verran paremmaksi mielestäni että laitoin 10x2 316 putkesta poraamalla holkin pinnin päälle ja suurensin polkimen reiän 10mm. Rasvoilla kasaan. Isompi halkaisija pitäisi auttaa poljinta ja holkki pinniä.
Edit: hitsauspeilin kanssa poljin irti ja takaisin alakautta. Olipa sörkkimistä, mutta säästi kojelaudan purun.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Aurinkokennojen lataussäädin, kiinan halvemman pään tuote, joka tuli paneleiden mukana, laski onneksi savut ulos kesälomareissulla. Onneksi sen takia että sain syyn hommata Victron smartsolarin.
Hommasin samalla BMV-702 akun valvonnan, koska olin tuohtuneessa mielentilassa, kun tämä kiinan värkki hajotessaan aiheutti uuden AGM akun täydellisen purkautumisen. Ei haluaisi taas kohta uutta akkua ostaa...

Nämä pääseekin parhaiden hankintojen listalle. Tähän loppui ihmettely akun keston ja latauksen suhteen. Akku laatautuu turvallisesti ja tehokkaasti nyt ja sen tilaa on helppo seurata. Molemmilla on paikkansa, BMV:stä näkee perusasiat koko ajan ja halutessaan voi lataussäätimeltä katsoa miten latautuu.

Nyt on ollut jääkaappi päällä koko ajan ja yöllä akkujännite käy vähimmillään 12.5V tilassa, eli aivan pintaraapaisu. Tämä sama akku antaa myös musavahvareille virtaa, joten ei pelkästään kaappia syötä. Asennuksen jälkeen en ole ulkoista latausta akulle antanut. Panelit ei ole suunnattu, parkki on missä sattuu ja kelit on ollut mitä sattuu. Siihen nähden olen tosi tyytyväinen tulokseen.

Kiinan laite piti olla MPPT, mutta ero latauksessa on iso näiden kahden välillä.
Liitteet
Screenshot_20190825-140716.jpg
Screenshot_20190825-140716.jpg (402.91 KiB) Katsottu 5583 kertaa
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jaahans, päivitystä tännekin. Joka toinen päivitys on joku hehkutus ja joka toinen hajoamis-valitus, normaalia tölkkiarkea siis. Nyt nimittäin viikonloppureissulta tullessa meni Turboahdin.

Täyskaasukiihdytyksessä 1.4barg paloautoäänien saattelemana jumitti hyvin nopeasti koko hyrrän. Tai no pakko siinä oli tovi ajella että pääsi pysähtymään hyvin. Kun oli selvää että hyrrä on jumissa, kotia tultiin sitten Naturally Aspirated nilkkasäädöllä savurajan alapuolella. Anteeksi kaikille.
Kotia päästyä pudotin ahtimen pois, niin turbiiniropeli on pesän seinässä kiinni ja kompuran ropeli on ottanut pikkaisen seiniin kiinni. Niin jumissa ettei sormin liiku mihinkään, eli siis ei kovin jumissa. Laakeri/helarikko varmaan, selviää paremmin ruumiin avauksessa, pesät on ihan OK.

Veikkaan syyksi alhaista öljypintaa, Tölkin niskoja repivä kiihtyvyys ja suurien G-voimien aiheuttama loiskuminen yhdistettynä turhan alhaiseen pintaan on aiheuttanut öljypumpun hetkellisen sakkaaminen.

Toinen syy (laitetaan viimeistään foliohatut päähän nyt), asensin turbon näköjään tiiviste väärin, reikä on pulttijakoon nähden epäkeskeinen ja tiippa on aiheuttanut Corona-ilmiöön verrattavan pyörteilyn pakopuolelle, jonka johdosta mystiset voimat siipien kärj.... no joo, hatut pois....

Kolmas syy voi olla tuo K03 ja isommat impellerit, eihän tuo keskiö ole tarkoitettu tuohon työhön mitä se nyt tekee.

Neljäs syy, pitää tarkistaa öljyt kun vaihtaa, että miten silmämääräisesti näyttää litkulta, ettei vaan olisi diiseliä seassa. Kone huohottaa ja on varmasti jo rempan tarpeessa ja syöttöjäkin on...

Tai kaikista todennäköisimmin yhdistelmä edellämainituista (pl. tuo foliohattuhomma)

No ihan tosissaan en tiedä, mutta kierrossa ei ole mitään näkyvää ongelmaa, öljyä tulee painepuolelle, Paluu on reilu AN12 ja isoreikäinen laippaa myöden. Öljynpaineita ei ole testattu vielä, mutta en nyt suuria odota, OEM pumpulla ajettu parikymppiä ja muuten kaikki toimii.

Hyrrä lähtee Finturbolle ehjäykseen. Pitää alkaa tosisssaan miettimään jotain muuta versiota ahtopuolelle, joko VNT:tä tai sitten jotain kaupallisesti paremmin saatavilla olevaan valmiiksi ~40mm otto&jättö -tienoolla olevaa hukkisahdinta, joka kartoiltaan soveltuisi tuohon.

Väliajalla jatketaan tuolla modatulla ja ehjätyllä, pitää mittailla pakopaineet ja katsoa tarviaako karttoja vähän säätää kun sekin on jäänyt viimeistelemättä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

mitenkäs tuo ahto- ja pakopaineiden suhde keskenään? Sillä oon monta VNT-turboa saanut rikki kun pakopaineet karannu.
< 15kWh/100km
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Juuri näin, se pitää just tarkistaa. On ollut todo-listalla ja hyvissä aikeissa viime kesästä...
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Kerrankin vuosihuollot menossa ennen retki-kautta.
Hirveästi ei korjattavaa jäänyt, mutta ulkokuorta voisi vähän fiksailla, taistelujälkiä on siellä täällä, milloin mihinkin kuuseen nojailtu ja pari damagea tullut huolimattomissa auraushommissa, kahdesti jopa onnistunut peräkärriin hipan ottamaan.

Visco on levällään, kiitos Hanttapulille litkuista. olipa akselitiiviste aivan rutussa, luultavasti tehtaan jäljiltä. Laihaa oli tavara sisällä, eli lienee laatikkoöljyjä päässyt sinne. Levyt jäi laskeutumaan, olikos se 278g kun sitä litkua piti laittaa? Ja toinen kysymys, ihan kuriositeettinä, muistaako TT möikö H:lle 60 vai 100cp tavaraa?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Veikkaan että 60k tavaraa olisi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Thanks, tämä riittää.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Etuperä takaisin autossa ja kadonnut neliveto löydetty. Hyvin vetää etupyörät nyt. Sen verran vihkoon meni kasaus että onnistuin laittamaan akselin ajatuksissa väärin päin ja tottakai laikat oli sisällä liemien kanssa kun huomasin. Prässillä sai painettua koko paketin pois, yksi keskirikka toiselle puolelle ja takaisin paikalleen toisin päin. Ei se prässiä olisi tarvinnut, mutta sillä oli helpoin painaa, kun liemet ja tiippa sen verran jumii. Kumihanskat puntarin kautta roskiin ja niihin jääneet 6 grammaa lisää lientä viskoon. Olipahan taas aika jumppa, mutta selvisi siitä kun vähän mietti. Nyt on kaikki laikat siis toisin päin, mutta eipä tuolla ole mulle väliä, kun ovat samanlaiset molemmin päin.

Nyt on tiskihommien suhteen kyllä vetonivelet kohdanneet voittajansa.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

PÄivitystä.Tölkki meni leimasta läpi, mutta eipä yllätä etteivät väljyyksiä löydä. Oikealla naputtaa joku ja en minäkään väljiä kangilla löydä, vaikka miten tunkkailen tukivartta eri asentoihin. Sen verran on topakat nuo ripustukset. Pitäisikö viedä katsurille takuuseen... No lotolla laitoin uuden yläpallon, kun siinä oli suoja pettänyt vähän, saa nähdä loppuuko.

Renkaat tuli vaihdettu Nankang FT7:aan ja olen toistaiseksi tyytyväinen. Lumipito parani selvästi. Tosin hiljaisuus toi uuden värinän esille noin 75kmh nopeudessa. 100kmh vauhdissa ja alle 70kmh ei juuri mitään tunnu. Mutta olkoon nyt, varmaan johtaisi kaikkien nivelien vaihtoon ja kardaaniremppaan jos tuosta haluaa eroon.

Perussyöttöjä pitää hammeroida pumpusta pikkaisen alas ihan vaan kestävyyden nimissä, ehkä säätäjällä saatan vielä käydä kun tuli talvella tehtyä pakopaineelle natsa.

Pari yötä vietetty ja ihan mukavasti hommat toimii. Wallas minimillään aika sopiva pakkaslukemissa, eli siis ylimitoitettu, mikä pikkaisen harmittaa. Olen miettinyt saisiko säätimeen/käynnistysnappiin hakkeroitua ulkoisen signaalin, jota voisi vaikka aikareleellä tai hienommin termarilla ohjata että laite sammuttaisi itsensä ja käynnistyisi kun lämpö tippuu. Säätösuhde tuossa ei ole kämppäämiseen tölkissä siis oikea. Toisaalta liesi on tosi hyvä niin eipä kovin paljoa asia paina. Kuitenkin jos nyt tekisin niin laittaisin ilma-lämmittimen erikseen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ihan liian tehokas tuo 2kW ilmalämmitinkin on alle pakkaskeleillä, johonkin -5 asti tullut nyt testattua ja sillonkin se minimiteholla on liian tehokas Hansussa. Tosin onhan siinä se oma säätönsä että sammuttaa tarvittaessa ja käynnistelee sitten uusiksi kun viilenee riittävästi.
Mulla hävisi kyllä värinät ja kardaanin kilinät kun uuden laatikon yhteydessä tuli kaksoismassavauhtipyörä ja Kern-visko. Vaikka nyt tulee monesti ajeltua paljon pienemmillä kierroksilla, jollain reissulla tässä lähistöllä tarkkailin ja 1500-2500rpm välillä menee normaalisti ajelut nyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Minkä 2-massan laitoit? saisiko partnumberia ? ;D

tyhjäkäynnillä kilisee ja rytkyttelee, joten olen kyllä 2-massaa harkinnut
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

https://www.brickwerks.co.uk/dual-mass- ... i-gti.html Tuo tuli, hinta oli ihan linjassa siihen mitä pikaisesti nettikaupoista katselin. Poikittaisen AFN ja vastaavan paketti tuo kai on. Kytkinkoppaa joutuu vähän silottelemaan että sopii pyörimään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Kiitos. Eikö tuota nyt sitten tarvitse koneistaa, edes startin nokalle?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Joker kirjoitti:Kiitos. Eikö tuota nyt sitten tarvitse koneistaa, edes startin nokalle?
TDI-startti on mulla adapterilla. Kaipa sen JX startin saisi hiomalla sovitettua, en alkanut kokeilemaan ja tyytyväinen olen, ihan eri kierroksilla pyörittää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin