Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti
Lähetetty: 13.07.2020 13:46
No, niin sitten vähän tarinaa ja kuvia lauantain toihuilusta.
Aloitetaan moottorinkannakkeiden asentamisesta. Pari erilaista kannaketta oli hankittuna ja toinen niistä sopi imusarjan puolelle, tosin vaati hiukan modausta laturin/ohjaustehostimenpumpun kannakkeeseen. Modaus oli sillä helppo, että tähän ei ole ohjaustehostinta tulossa, joten koloamisen sijaan saatoin vain pätkäistä kiinnikkeen. Thesambalta löytyi jonkinlainen koodi lyhyemmälle moniurahihnalle ja ebay tunnisti koodille myyjän Latviasta, joten sen enempää asiaan aikaa kuluttamatta tilasin kyseisen remmin. Aika näyttää oliko thesamban vihje totta vai ameriikkaa. By the way, postikulu remmille Latviasta 3€ - ei kannata edes tuolla rahalla ajaa mätänettiin kyselemään osaisivatko tuolla koodilla remmin hyllystään löytää
Koitetaanpa jälleen, että onnistuisiko linkitys googlekuvista. Alla olevasta kuvasta (joka toivottavasti näkyy) siis ylempi osa jäi käyttöön ja alaosa meni romuun. Kiinnike, laturi ja moottorinkannake asennettuna tilanne näkyykin jo tuossa ylemmässä postauksessani.
Sitten takaisin laatikon naittamiseen. Alla olevasta kuvasta näkyy valmis soviterenkaan asennus. Kolmelle pultille on lohkossa kierrereiät ja kello about viidessä oleva on läpipultti, eli mutteri lohkon puolella. Viidettä pulttia tähän ei tullut, koska sen asentaminen ei olisi kovinkaan helppoa. Ja toisaalta, kytkinkoppa tulee kuitenkin kiinni vain neljällä, joten ei tuo sitä heikommaksi jää. Jos tuntuu myöhemmin, että tulee liikaa vääntömomenttia kytkinkopan pulteille "notkumisesta", niin voin lisätä ylimääräisen laatikon kannakkeen vauhtipyörän kohtaan.
Vauhtipyörän kiinnitykseen sopivat alkuperäiset 1.8T:een vauhtipyörän pultit.
Seuraavaksi hokasin, että tässähän ei ole kampiakselissa neulalaakeria kytkinakselia varten. Luottaen siihen, että Saksassa ei insinööri turhaan mittoja vaihda, arvelin kuplan vauhtipyörän mutterista (vain yksi iso 36mm avaimella kiristettävä mutteri) löytyvän oikean kokoisen neulalaakerin. No, mutteri lastuiksi, neulalaakeri talteen, puhdistus ja naputtelu vauhtipyörään. Avot! Mitat täsmäsivät
Kaiksesta romumäärästä huolimatta, en löytänyt siihen hätään irtonaista kytkinakselia, jotta olisin voinut tarkemmin pähkäillä kuinka syvälle neulalaakeri pitäisi asentaa, joten jätin sen tässä vaiheessa niin ulos kuin mahdollista.
Seuraavaksi piti mitoittaa oikean pituiset pultit kytkinkopan kiinitykseen. Nämä vaihdan myöhemmin 10.9:ksi tai päivitän M12 kokoon. Kolme pulttia on 90mm pitkiä ja neljä, jonka alle tulee myös starttimoottori, on 120mm pitkä. Pultit ihan normi kuusiokantaisia, kolmea pitää pitää vastaan kiristäessä (tilaa on hyvin) ja neljäs (klo 1:ssä) lukittuu itsestään.
Sitten kytkinlevy ja paineasetelma paikalleen. Kytkinlevy kiinteällä keskiöllä ja paineasetelma Kennedyn stage2. Paineasetelman kiinnitykseen pitää vielä vaihtaa paremmat pultit lopullisessa kasauksessa.
Kytkinkoppaan piti pariin kohtaan vinguttaa väistöä lohkon suuntaan menevien pulttien kannoille, mutta muuten homma oli bolt-on. Tässä kohtaan vähän mittaa ylös, että mihin painelaakeri asettui. Eli kuvassa näkyy mitta painelaakerin etureunaan.
Tässä kohtaa käytin sovitukseen romulaatikkoa, jossa ei ole kytkinakselia paikoillaan, eli kytkiakselin mitoitus jäi vielä toiseen kertaan. Lopuksi ripustelin loput apuosat paikoilleen, jotta voin mittailla kuinka hyvin orkkis layout mahtuu lavan alle. Ainakaan alustavien mittailujen perusteella ei voi sulkea pois mahdollisutta, että ilmanputsari ja paisari voisivat sijaita suhteessa moottoriin siten kun ne ovat alunperin olleet. Eli minimaalinen määrä letku- ja johtohommia.
Moottorin sovittelut jatkuvat sen jälkeen, kun olen löytänyt toiselle puolelle sopivan moottorin korvakkeen, ja pääsen tekemään wbx:n moottorinkannakkeesta tälle soveltuvan kiinnikeraudan. Siihen asti löytyy jonkin verran muuta touhuamista tämän korista ja postipatesta
Aloitetaan moottorinkannakkeiden asentamisesta. Pari erilaista kannaketta oli hankittuna ja toinen niistä sopi imusarjan puolelle, tosin vaati hiukan modausta laturin/ohjaustehostimenpumpun kannakkeeseen. Modaus oli sillä helppo, että tähän ei ole ohjaustehostinta tulossa, joten koloamisen sijaan saatoin vain pätkäistä kiinnikkeen. Thesambalta löytyi jonkinlainen koodi lyhyemmälle moniurahihnalle ja ebay tunnisti koodille myyjän Latviasta, joten sen enempää asiaan aikaa kuluttamatta tilasin kyseisen remmin. Aika näyttää oliko thesamban vihje totta vai ameriikkaa. By the way, postikulu remmille Latviasta 3€ - ei kannata edes tuolla rahalla ajaa mätänettiin kyselemään osaisivatko tuolla koodilla remmin hyllystään löytää
Koitetaanpa jälleen, että onnistuisiko linkitys googlekuvista. Alla olevasta kuvasta (joka toivottavasti näkyy) siis ylempi osa jäi käyttöön ja alaosa meni romuun. Kiinnike, laturi ja moottorinkannake asennettuna tilanne näkyykin jo tuossa ylemmässä postauksessani.
Sitten takaisin laatikon naittamiseen. Alla olevasta kuvasta näkyy valmis soviterenkaan asennus. Kolmelle pultille on lohkossa kierrereiät ja kello about viidessä oleva on läpipultti, eli mutteri lohkon puolella. Viidettä pulttia tähän ei tullut, koska sen asentaminen ei olisi kovinkaan helppoa. Ja toisaalta, kytkinkoppa tulee kuitenkin kiinni vain neljällä, joten ei tuo sitä heikommaksi jää. Jos tuntuu myöhemmin, että tulee liikaa vääntömomenttia kytkinkopan pulteille "notkumisesta", niin voin lisätä ylimääräisen laatikon kannakkeen vauhtipyörän kohtaan.
Vauhtipyörän kiinnitykseen sopivat alkuperäiset 1.8T:een vauhtipyörän pultit.
Seuraavaksi hokasin, että tässähän ei ole kampiakselissa neulalaakeria kytkinakselia varten. Luottaen siihen, että Saksassa ei insinööri turhaan mittoja vaihda, arvelin kuplan vauhtipyörän mutterista (vain yksi iso 36mm avaimella kiristettävä mutteri) löytyvän oikean kokoisen neulalaakerin. No, mutteri lastuiksi, neulalaakeri talteen, puhdistus ja naputtelu vauhtipyörään. Avot! Mitat täsmäsivät
Kaiksesta romumäärästä huolimatta, en löytänyt siihen hätään irtonaista kytkinakselia, jotta olisin voinut tarkemmin pähkäillä kuinka syvälle neulalaakeri pitäisi asentaa, joten jätin sen tässä vaiheessa niin ulos kuin mahdollista.
Seuraavaksi piti mitoittaa oikean pituiset pultit kytkinkopan kiinitykseen. Nämä vaihdan myöhemmin 10.9:ksi tai päivitän M12 kokoon. Kolme pulttia on 90mm pitkiä ja neljä, jonka alle tulee myös starttimoottori, on 120mm pitkä. Pultit ihan normi kuusiokantaisia, kolmea pitää pitää vastaan kiristäessä (tilaa on hyvin) ja neljäs (klo 1:ssä) lukittuu itsestään.
Sitten kytkinlevy ja paineasetelma paikalleen. Kytkinlevy kiinteällä keskiöllä ja paineasetelma Kennedyn stage2. Paineasetelman kiinnitykseen pitää vielä vaihtaa paremmat pultit lopullisessa kasauksessa.
Kytkinkoppaan piti pariin kohtaan vinguttaa väistöä lohkon suuntaan menevien pulttien kannoille, mutta muuten homma oli bolt-on. Tässä kohtaan vähän mittaa ylös, että mihin painelaakeri asettui. Eli kuvassa näkyy mitta painelaakerin etureunaan.
Tässä kohtaa käytin sovitukseen romulaatikkoa, jossa ei ole kytkinakselia paikoillaan, eli kytkiakselin mitoitus jäi vielä toiseen kertaan. Lopuksi ripustelin loput apuosat paikoilleen, jotta voin mittailla kuinka hyvin orkkis layout mahtuu lavan alle. Ainakaan alustavien mittailujen perusteella ei voi sulkea pois mahdollisutta, että ilmanputsari ja paisari voisivat sijaita suhteessa moottoriin siten kun ne ovat alunperin olleet. Eli minimaalinen määrä letku- ja johtohommia.
Moottorin sovittelut jatkuvat sen jälkeen, kun olen löytänyt toiselle puolelle sopivan moottorin korvakkeen, ja pääsen tekemään wbx:n moottorinkannakkeesta tälle soveltuvan kiinnikeraudan. Siihen asti löytyy jonkin verran muuta touhuamista tämän korista ja postipatesta