Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

No, niin sitten vähän tarinaa ja kuvia lauantain toihuilusta.

Aloitetaan moottorinkannakkeiden asentamisesta. Pari erilaista kannaketta oli hankittuna ja toinen niistä sopi imusarjan puolelle, tosin vaati hiukan modausta laturin/ohjaustehostimenpumpun kannakkeeseen. Modaus oli sillä helppo, että tähän ei ole ohjaustehostinta tulossa, joten koloamisen sijaan saatoin vain pätkäistä kiinnikkeen. Thesambalta löytyi jonkinlainen koodi lyhyemmälle moniurahihnalle ja ebay tunnisti koodille myyjän Latviasta, joten sen enempää asiaan aikaa kuluttamatta tilasin kyseisen remmin. Aika näyttää oliko thesamban vihje totta vai ameriikkaa. By the way, postikulu remmille Latviasta 3€ - ei kannata edes tuolla rahalla ajaa mätänettiin kyselemään osaisivatko tuolla koodilla remmin hyllystään löytää :)

Koitetaanpa jälleen, että onnistuisiko linkitys googlekuvista. Alla olevasta kuvasta (joka toivottavasti näkyy) siis ylempi osa jäi käyttöön ja alaosa meni romuun. Kiinnike, laturi ja moottorinkannake asennettuna tilanne näkyykin jo tuossa ylemmässä postauksessani.

Kuva



Sitten takaisin laatikon naittamiseen. Alla olevasta kuvasta näkyy valmis soviterenkaan asennus. Kolmelle pultille on lohkossa kierrereiät ja kello about viidessä oleva on läpipultti, eli mutteri lohkon puolella. Viidettä pulttia tähän ei tullut, koska sen asentaminen ei olisi kovinkaan helppoa. Ja toisaalta, kytkinkoppa tulee kuitenkin kiinni vain neljällä, joten ei tuo sitä heikommaksi jää. Jos tuntuu myöhemmin, että tulee liikaa vääntömomenttia kytkinkopan pulteille "notkumisesta", niin voin lisätä ylimääräisen laatikon kannakkeen vauhtipyörän kohtaan.

Kuva


Vauhtipyörän kiinnitykseen sopivat alkuperäiset 1.8T:een vauhtipyörän pultit.

Kuva


Seuraavaksi hokasin, että tässähän ei ole kampiakselissa neulalaakeria kytkinakselia varten. Luottaen siihen, että Saksassa ei insinööri turhaan mittoja vaihda, arvelin kuplan vauhtipyörän mutterista (vain yksi iso 36mm avaimella kiristettävä mutteri) löytyvän oikean kokoisen neulalaakerin. No, mutteri lastuiksi, neulalaakeri talteen, puhdistus ja naputtelu vauhtipyörään. Avot! Mitat täsmäsivät :)

Kaiksesta romumäärästä huolimatta, en löytänyt siihen hätään irtonaista kytkinakselia, jotta olisin voinut tarkemmin pähkäillä kuinka syvälle neulalaakeri pitäisi asentaa, joten jätin sen tässä vaiheessa niin ulos kuin mahdollista.

Kuva

Kuva


Seuraavaksi piti mitoittaa oikean pituiset pultit kytkinkopan kiinitykseen. Nämä vaihdan myöhemmin 10.9:ksi tai päivitän M12 kokoon. Kolme pulttia on 90mm pitkiä ja neljä, jonka alle tulee myös starttimoottori, on 120mm pitkä. Pultit ihan normi kuusiokantaisia, kolmea pitää pitää vastaan kiristäessä (tilaa on hyvin) ja neljäs (klo 1:ssä) lukittuu itsestään.

Kuva


Sitten kytkinlevy ja paineasetelma paikalleen. Kytkinlevy kiinteällä keskiöllä ja paineasetelma Kennedyn stage2. Paineasetelman kiinnitykseen pitää vielä vaihtaa paremmat pultit lopullisessa kasauksessa.

Kuva


Kytkinkoppaan piti pariin kohtaan vinguttaa väistöä lohkon suuntaan menevien pulttien kannoille, mutta muuten homma oli bolt-on. Tässä kohtaan vähän mittaa ylös, että mihin painelaakeri asettui. Eli kuvassa näkyy mitta painelaakerin etureunaan.

Kuva

Kuva

Kuva



Tässä kohtaa käytin sovitukseen romulaatikkoa, jossa ei ole kytkinakselia paikoillaan, eli kytkiakselin mitoitus jäi vielä toiseen kertaan. Lopuksi ripustelin loput apuosat paikoilleen, jotta voin mittailla kuinka hyvin orkkis layout mahtuu lavan alle. Ainakaan alustavien mittailujen perusteella ei voi sulkea pois mahdollisutta, että ilmanputsari ja paisari voisivat sijaita suhteessa moottoriin siten kun ne ovat alunperin olleet. Eli minimaalinen määrä letku- ja johtohommia.

Kuva



Moottorin sovittelut jatkuvat sen jälkeen, kun olen löytänyt toiselle puolelle sopivan moottorin korvakkeen, ja pääsen tekemään wbx:n moottorinkannakkeesta tälle soveltuvan kiinnikeraudan. Siihen asti löytyy jonkin verran muuta touhuamista tämän korista ja postipatesta :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

ketsa kirjoitti: 2. Imusarjan puolelle onnistuin hankkimaan soppelin pitkittäsmoottorin moottorinkannakejalan. Turbon puolelle arpomani ei moottoriin sopinut. Osaako joku rasvanäppi tai etka osaaja kertoa mikä olisi tämän kannakkeen pari turbon puolelle? Imusarjan puoleinen on 8D0199307.
Itse itselleni vastaten. Hankkimani turbon puoleinen korvake 8D0199308L oli tavallaan ihan oikea, mutta kuitenkin minulle sopimaton. Tuttavan pitkittäismoottori asennuksesta tajusin kuinka erilaiset pitkittäis- ja poikittaismoottoristen turbot ovat. Kun moottoristani otti turbon pois, niin korvakkeen paikka tuli esiin. Mutta turbo ei enää mahdu paikoilleen :(
5C6EA42B-1BD5-4D0F-89FD-410E3F3CDE74.jpeg
5C6EA42B-1BD5-4D0F-89FD-410E3F3CDE74.jpeg (408.38 KiB) Katsottu 4316 kertaa

Asiaa googlailemalla opin, että pitkittäismoottoristen audien big turbo -päivityksissä käytetään korvaketta 8E0199308AH. Toivorikkaana tilasin tuollaisen ja toivon poikittaisturbon mahtuvan sen kanssa paikoilleen.

Vaihtoehto C on sitten oman kannakkeen teko :cry:
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tee siihen pakoputken kiinnikeitä samala tai ainakin pohdi miten vedät kiinni röörin.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Juu. Suunnitelmissa on hyödyntää audin putken alkuosaa, jossa on joustoliitin laipan ja katalysaattorin välissä. Eli ensimmäinen putkenkiinnike tulisi vasta katin jälkeen ja siitä kohtaa kiinnitys on jo koriin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Aloitetaan päivitys puhtaalla onnistumisella. TheSamban vihje apuhihnasta osoittautui oikeaksi. Hihnan paketista ei selvinnyt mihin autoon tuo on tarkoitettu, mutta samapa tuo, mitta ja tyyppi olivat oikeat, eli ohjustehostimen pumpun delete - check!
B26765AE-6CDC-46A3-B364-4230E7CB989E.jpeg
B26765AE-6CDC-46A3-B364-4230E7CB989E.jpeg (88.72 KiB) Katsottu 4207 kertaa
81C3CC66-8DA6-43B0-A3C5-E8D726386C53.jpeg
81C3CC66-8DA6-43B0-A3C5-E8D726386C53.jpeg (132.18 KiB) Katsottu 4207 kertaa

Vaihteistoasiasta lyhyt kertaus. Kaverin tallista löytyi pitkällä perävälityksellä oleva DK koodinen laatikko (perä 4.57 ja nelonen 0.85). Laatikko ostettu kauan sitten saksasta romuttamolta, mutta jäänyt käyttämättä, kun ei vanhan vivustonsa vuoksi ollut sopinut kaavailtuun kohteeseen. Hauskaa tässä on vielä se, että laatikossa on volkkarin kierrätysmerkki, eli ilmeisesti tehdaskunnostettu jossain vaiheessa. Lisäksi tämä laatikko on hyvä tarkoitukseeni sillä, että on hiukan lyhyempi kuin myöhäiset laatikot, eli saan konetta vähän eteenpäin. Laatikko sinänsä oli jo pesun jälkeen pirun siisti, mutta koemielessä pensselöin sen bilateeman jarrusatulamaalilla ja viimeistelin tuoreen pinnan mastonin mattamustalla paukkumaalilla :)
CB332B78-28CB-4BA3-A72D-8B6EE2E3FA67.jpeg
CB332B78-28CB-4BA3-A72D-8B6EE2E3FA67.jpeg (159.02 KiB) Katsottu 4207 kertaa
695909E4-11A2-47B5-B802-A87E4E773B7D.jpeg
695909E4-11A2-47B5-B802-A87E4E773B7D.jpeg (99.35 KiB) Katsottu 4207 kertaa
730A4957-4EC3-48D2-9E86-C73A38AEC5A0.jpeg
730A4957-4EC3-48D2-9E86-C73A38AEC5A0.jpeg (80.99 KiB) Katsottu 4207 kertaa
B56382D0-FF8A-4717-A71D-048C0BE5D228.jpeg
B56382D0-FF8A-4717-A71D-048C0BE5D228.jpeg (168.42 KiB) Katsottu 4207 kertaa


Sitten rälläkkähommiin. Sikan hommaaminen tuota moottoria varten johtui pitkälti siitä, että sen konehuoneeseen on helpompi tehdä lisää tilaa verrattuna bussiin. Alla olevassa kuvassa lisätilaa tehtynä siihen suuntaan, missä mielestäni on tuttavan 1.8t asennuksessa suotta ahdasta. Samalla lähti diisselin alkuteline romurautakasaan :)
76E2700B-CC93-466F-9D82-31DC23F9D01A.jpeg
76E2700B-CC93-466F-9D82-31DC23F9D01A.jpeg (596.65 KiB) Katsottu 4207 kertaa


Sitten sitä puisempaa rälläköintiä. Avasin kaikki pahimmat mätäpaikat, jotta pääsee vähän sisäosia suihkimaan hiekalla/maalaamaan ruosteen pysäyttäjältä. Ei nuo nyt niin pahat ole tehtäväksi, varsinkinkin kun tässä rojektissa ei tarvitse hipostella peltitöiden kanssa.
26C31231-A421-4AB2-9DA2-421FAB182786.jpeg
26C31231-A421-4AB2-9DA2-421FAB182786.jpeg (168.84 KiB) Katsottu 4207 kertaa
5F8331C9-053F-48BA-BEEE-47151BED7856.jpeg
5F8331C9-053F-48BA-BEEE-47151BED7856.jpeg (140.33 KiB) Katsottu 4207 kertaa
1DDB9779-F78C-4CAB-B8C8-6162E8EB3416.jpeg
1DDB9779-F78C-4CAB-B8C8-6162E8EB3416.jpeg (159.58 KiB) Katsottu 4207 kertaa
674F2E00-649F-40F6-AE6E-F6EC5C32EA75.jpeg
674F2E00-649F-40F6-AE6E-F6EC5C32EA75.jpeg (127.51 KiB) Katsottu 4207 kertaa
B0D915F7-9FE1-4CBE-8159-6E36E3A817FF.jpeg
B0D915F7-9FE1-4CBE-8159-6E36E3A817FF.jpeg (380.28 KiB) Katsottu 4207 kertaa


Tuommoista tällä kertaa. Pitää seuraavaksi hitsailla nuo ruosteet kuntoon, kun ei ole vielä tekniikkaa tiellä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tää voi tulla itsestäänselvyytenä, mutta noissa hihnoissa hampaiden lukumäärä ja hihnan pituus milleinä on siinä tyyppimerkinnässä, ja useimmilla autotarvikemyyjillä on varastossa tai ainakin toimitettivissa noita 20mm välein. Ja esim. pätkällä maalarinteippiä saa kätevästi mitattua halutun pituuden omaan kokoonpanoon...
< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Juu, hihnan tyyppimerkintä kyllä aukeaa aivan kuten mainitsit, siihen minulla vain ei ollut uskoa, että isot kaikkea kotiin ja ehkä autoonkin osia -lafkoista pelkällä mittatiedolla osaa saisi. Mutta varmasti oikeissa aurovaraosaputiikeissa tilanne on toinen.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Pientä edistystä. Hitsuuttelut tehtynä ja peräpää pintamaalia vailla :)

Peltihommat piti luonnollisesti aloittaa ainoan uuden pellin asennuksella ja hiekkapuhalluksella.

Kuva


Muuten peltihommat olivat perusperkelettä ja korikitin kaapimista, mutta tuo vasemman puolen ulompi tukivarren korvake oli pelottavasti kiinni lähes ei missään, joten siihen tuli hitsattua vähän enemmän rautaa. Tuosta ei oikein enää selvinnyt miten tuo on alkujaan tehty, joten sovelsin nyrkkisääntöä "ei rauta rumaa ole". Komeita monikerrosruostepattejakin löytyi, eli jotain siellä oli alkujaankin ollut :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Ei näillä ruostekorjauksilla peltiseppäpalkintoja voiteta, mutta kyllä nuo hyvän ruostesuojauksen kanssa sen aikaa menee mitä tälläisellä ajella viitsii. Pohjamaalaus meni tällä kertaa saatavilla olevien aineiden mukaan
- 1K happoväri
- 2K Poradur Evo eristemaaliksi
- Troton korroosiosuojalla varustettua pakkelia eniten harmittaneisiin paikkoihin
- Eristemaalin korjaus pakkelipaikkoihin
- Troton Rangeria helmoihin ja etulaitaan (kopin seinään)
- 2K hiomaväri

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Seuraavaksi sitten pintaväri perästä kopin nurkalle asti ja myöhemmin hiekkapuhallus + maalaus etulokarin kaarille ja alamaskin ympäröivälle pellille.

Niin ja aarrearkun luukut pitäisi väkästää loppuun. Hanttarin puoli alkaa olemaan hitsattuna, mutta kuskin puolelle taidan hommata uuden luukun. Näihin pitäisi vain löytää ne lukkomekanismit...

Tekniikka odottaa oikeastaan vain sadepäivää, eli jakopäänremmin vaihto, sitten kytkinakselin lyhennys ja paketin nostaminen ilman turboa pitkittäismoottorin moottorinkorvien kanssa konehuoneeseen. Sitten takakannakkeen teko ja sen jälkeen päätös tekeekö turbon puolelle oman moottorinkannakkeen vai hommaako pitkittäismoottorin pakosarjan + turbon.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos ei alkuperäistä tee, niin melkein kannattaa muuttaa luukut aukeamaan alhaalta, tulee meinaan jonkin verran enemmän käyttöä tuolle ainoalle kuivalle säilytystilalle koko autossa..
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja Osku »

dmn kirjoitti:Jos ei alkuperäistä tee, niin melkein kannattaa muuttaa luukut aukeamaan alhaalta, tulee meinaan jonkin verran enemmän käyttöä tuolle ainoalle kuivalle säilytystilalle koko autossa..
Miksi siitä tulee parempi jos luukku aukeaa alhaalta?
Eikö se sillon osu maahan vai miten tarkoiti?
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hanttarin puolelle tuli jo luukkua repatessa hitsattua kiinteästi saranat koriin ja luukkuun. Mutta kuskin puolelle voisi muutoksen vielä tehdä, jos saan hyviä vinkkejä miksi. Bongasin kyllä netistä jonkun pritsenin missä moinen muutos oli tehty, mutta en oikein päässyt kärrylle, että miksi muutos tehty. Hanttarin puolelle tulee pikairroitettavat saranatapit, eli luukun saa pois, jos pitää päästä vaikka läheltä nostamaan jotain kyytiin.

Samalla voisi muuten kysäistä kokemuksia/vinkkejä halppisnostureista tälläisen lavalle...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ei kai se maahan osu kun laittaa jonkun sopivan vaijerin tms estämään aukeamasta 90° enempää. Sitä luukun sijainnin paremmuutta voi vaikka filosofisesti miettiä kun yrittää etsiä jotain hukassa olevaa tavaraa sieltä polvet mudassa kyyristellen.
< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ei huono pointti ollenkaan :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Jotain pientä edistymistä, vaikka taasen on tullut huomattua, että eipä tällekkään projektille oikeastaan aikaa olisi ollut :)

Pähkäilyn jälkeen tulin siihen tulokseen, että ajanpuutteesta johtuen, on kuitenkin järkevämpää ottaa ratkaisuja pitkittäismoottorisesta niiltä osin kuin ne näyttävät säästävän työaikaani. Eli päädyin ostamaan romarilta pitkittäismoottorisen turbon + pakosarjan, jotta voin käyttää pitkittäismoottorin moottorinkorvaa. Turbon öljyletkuja ja tulevan veden letkua en ymmärtänyt olla heti vailla, mutta nekin ovat nyt maailmalta tulossa.

Alla olevassa kuvassa pitkittäismoottorisen turbo kera pakosarjan ja vierellä poikittaismoottorisen turbo ilman pakosarjaansa. Poikkittaismoottorisen ahdin kuvassa väärinpäin, eli kompura pitäisi osoittaa toiseen suuntaa, jotta olisivat kuten ovat moottorissa kiinni.

Kuva



Ahtoputkistohan olisi mennyt joka tapauksessa uusiksi, mutta nyt menee sitten ilmanputsarin ja turbon välinenkin putkisto uusiksi + pakoputkisuunnitelma pitää myös miettiä uudelleen. Ahtoputkiston hahmotelma näkyy alla olevassa kuvassa, viilautuu viimeiseen muotoonsa sitten autoon sovituksen yhteydessä.

Kuva



Kytkin tuli tehtyä valmiiksi, noin 6 mm pätkä piti katkaista kytkinakselin päästä pois. Eli helpolla selvisi siitä osuudesta. Tässä laatikossa siis 2.0 litraisen ilmamoottorin kytkinakseli, jonka uskon olevan sama kuin mikä WBX:ssä olisi. Eli ehkä 1.6 ilmakoneen laatikossa olisi juuri oikean lainen kytkinakseli, mutta rälläkällä lyhennys oli helpompaa kuin akselin vaihto...

Kuva



Vaihdelaatikon ja adapterirenkaan väliset alapultit vaihdoin M12 kokoisiksi, ylös jäi edelleen M10 kokoiset. Laatikkoon pystyi hyvin poraamaan 13 mm reiät alapulteille. Allaolevassa kuvassa kytkin + adapteri lopullisessa asussaan. Niin ja ainakin kytkimen vivusta jatkovarrella vääntäen ja moottoria käsin pyörittäen pystyi toteamaan, että kytkin irroittaa :)

Kuva

Seuraavassa kuvassa laatikko, kuplan startti ja muut varusteosat paikoilleen ruuvattuna.

Kuva




Korityömaalla naama-alapellin runsaat ruosteiset kiveniskemät alkoivat nyppimään ja olihan siinä sitten ruostereikääkin. Ilmeisesti sisäpuolelta valunut vettä pellin saumaan ja siitä sitten ruostunut salakavalasti. Hiekkapuhalsin/hioin pellin niin puhtaaksi kuin sain, valuttelin väliin Wurthin ruosteentappomaalia, ruiskutin happomaalin ja vedin lopuksi saumat ja ruostereiät kiinni sikakitillä. Kuvan oton jälkeen on saanut vielä välieristemaalin ja Ranger lavapinnoitetta. Toivottavasti pian pääsee suhauttamaan pintamaalinkin.

Kuva


Lavan pintaruosteetkin alkoivat ärsyttämään, mutta ei niin paljon kuin jo jokakolossa oleva hiekka puhallushiekka, joten lavasta hioin isoimmat ruosteet pois ja vain karhensin muut alueet. Sitten pohja/pintamaaliyhdeistelmä ja Rangeria pintaa. Vähän oli jo valo vähissä ruiskutuksen valmistuttua, joten kuva ei ole häävi ;)

Kuva




Seuraavat stepit ovat sitten pintamaalaus, aarreluukkujen fiksaus ja maalaus (toisen tilasin uuden) ja moottorin takakannakkeen teko.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Lauantaina paistoi sen verran hienosti aurinko, että sain ruiskuteltua korin paikkamaalaukset valmiiksi ulkosella. Tästä alkaa virallisesti projektin kokoonpanovaihe, enään ei irroitella osia :)

Kuva

Kuva

Kuva


Ei maalattujen osuuksien myllytys seuraavaksi. Kokeilin kyllä jo maalausrajoja miettiessä, että kohtuu pienellä työllä saa saman kiillon.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Löytyisikö keneltäkään kytkentäkaaviota käden ulottuvilta tähän sotkuun? Eli jos löytyisi värit öljynpaineen, laturin ja paisarin pinnantason merkkivaloille, niin pääsisin nopeammin eteenpäin. Itsellä kun ei ole kuin ilmajäähyn korjauskäsikirja.

Kuva



Maalaamattomat korin osat on nyt myllytetty, kabiinista heitetty matot ja penkit pihalle (löytyi yksi kahden postimerkin kokoinen hitsipaikan tarve) ja voimalinja jumpattu auton alle. Tai itse asiassa laatikon kannake on jo kiinni, mutta moottorin peräpäätä ei ole vielä nostettu oikealle korkeudelle. Hyvin tuntuu ainakin tässä vaiheessa vielä tilaa olevan konehuoneessa.

Kuva

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja dmn »

< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

dmn kirjoitti:Tuolta apua http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/wiring
Kiitokset!
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Pientä edistystä viikonlopun ääressä pyörähtämisen seurauksena.

Roikottelin moottorin vatupassitarkkuudella vaateriin ja väkästelin jonkinlaiset moottorin kannakeraudat diisselin putkia hyödyntäen. Tiedä sitten jääkö nuo lopullisiksi vai ei, mutta ainakin pääsee hahmottelemaan loppuasioita eteenpäin. WBX:n kannattimestahan tuo piti syntyä, mutta näissä poikittaismoottorisista vissiin puuttuu jokin väistö öljypohjasta, joka pitkittäismoottorissa on, koska kannake olisi tullut selvästi auton matalimmaksi kohdaksi. No, pitää funtsia/tutkia aihetta lisää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Vesiletkujakin ehti sen verran ihmettelemään, että A3:n alavesiletkusta sai tehtyä passelin alavesiletkun ja jostain A3:n pätkästä löytyi sopiva mutka heittämään ylävesiletkunkin lähelle alustan muoviputken lähtöä. Pari jatkosta ja 90 letku tai taipuva haitariletku ja tuo on ok.

Kuva


Lämppärin letkuista toinen meni heittämällä paikoilleen, mutta toinen vaatii laajennuksen. Tosin en ole vielä selvittänyt, että menevätkö letkut tuolleensa samoin päin, kuin ovat alkujaan olleet. Samaten mietinnässä on vielä letkujen vaihtaminen suuremmaksi, koska tuttava joutui vastaavassa setupissa lisämään kiertopumpun menevään letkuun. Eli ilmeisesti vastustaa liikaa nuo tölkin alkuperäisen pienet letkut. No, kenno on varmasti ahdas, mutta kyllä se suurempi letku silti painehäviötä vähentäisi.

Paisari sopii olemaan suhteessa moottoriin alkuperäisellä paikalla, joten ne letkut saavat jäädä A3:n alkuperäisiksi.



Sellainen murhe tässä palapelissä tuli vielä vastaan, että varhainen vaihdelaatikko tarvitsee varhaiset vetarit... Onko jollain näistä tietoa? Mikä on varhaisten vetarien pituus? Ovatko samat kuin pallokeulassa, jne... Tontilla on kyllä varhainen varaosa diesel, josta vetarit voisi viedä, mutta varaston kulmassa olisi kasa irtovetareitakin, joten jos tietäisi mitä etsisi, niin voisi päästä helpommalla :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Varhaisvetarin pituus 548MM, uudemmat 2wd 541MM (tiedot tarjosi volkswagen.7zap.com).. Tiedä sitten onko tässä erona vaan se että laatikko on hieman eri paikassa (edempänä?) varhaistölkissä, olisiko 5v laatikon myötä sitten tuotu vähän taaksepäin koko mallisarjassa laatikon sijaintia.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin