Sivu 3/3

Re: Reimo -86

Lähetetty: 29.02.2020 21:49
Kirjoittaja Ande
Reimoon rakentelin ohjaustehostimen vihdoin loppuun asti. Hydrauliletkuilla tuli linjat takaanta eteen niin eipähän ruostu. Kyllä muuttuu vanhaki auto mukavemmaks ajaa 8-) Kytkimenki vaihoin, oli falskannu öljyä lootan puolelta. Nyt uus stefa kytkinakselilla ja vetarinlaipoissaki.

Jatkuvaan trailerin puuttumis ongelmaanki tuli viitasaarelta haettua ratkasu :)
Kuva

Lt35 autonkuljetuslavalla. Kokonaismassa täl hetkellä 3500kg. Onkos foorumilaisilla kokemusta kokonaismassan nostosta näissä? Kuorma-autoks mielis ton saada mut mitä enemmä kokonaismassaa nii sen parempi..

Re: Reimo -86

Lähetetty: 06.05.2021 18:00
Kirjoittaja Ande
Täällä on tapahtunnu monenlaisia asioita foorumin alaalla ollessa.. Ehkä kiinostavampana takavedon muutos nelivodeksi :D Melkee alusta lähtien tää on ollu mielesse Reimon hommaamisen jälkee. Välillä lähes unohtunnukkii mut ajatus täst sytty vahvasti eloon viime syksynä. Sit ruvettii keräämää kaikki tarvittavat osat kyseiseen hommaan.
Kuva

Eli purkuosia syncroista. Tähän sai suuren avun paikaliselta kanssaharrastajalta, kiitos vaa sinne jos satut tätä lukemaan! Kaikki osat hiekkapuhalutin ja maalasin. Myös puslat on kaikki uusittu samaan syssyyn. Osatku alko olee valmiina nii oli aika hommata "jigi" leikkuupöydälle. Ei muuta ku tölkin raato pihalta nurin niskoin tallin lattialle.

Kuva

Kääkkä kuvassa ihmetelemässä selällää olevaa tölkkiä. Tää oliki iha loisto idea. Kyllä oli helppo rakenella tähä kaikki valmiiks, eikä tarvinnu lattialla könytä! Äkkiseltää näytti ettei iha älyttömiä vaadi tän toteutukseen mut edestähä joutuu silppomaa kaiken pois, tai kaikki etupalkit lähinnä. Hammastangon palkki muuttu 7cm edemmäs takavetoon verrattuna. Tähä löyty syncrosta irrotettu palkki. Muuten muut palkit hävitetään etuperän ja eturungon edestä pois.

Kuva

Kuva

Edelisessä kuvassa hammastangon palkki sekä taaempi palkki paikallaa. Taaemman joutu kans vaihtaa kun on tieteki kardaanin takia matalempi malli. Etuapurunkolle löytyy taaemmat pultin reiät valmiina rungosta joten se ei vaadi mitää sen suurempia mittailuja. Toki reikiin pitää pujottaa lattakierteillä niiku syncroissa alunperin on. Rungoaisan päähän siis reikä ja latikka sisään. Näin on rungon takakiinnitys valmis. Etukiinekkeiden alle hitsasin pellit et sain palkin pohjat umpeen. (syncrossa on kyllä jätetty auki) Etukiinnitys vaa läpipultilla rungon liepeihin, erittäin simppeli homma! :D Myös rattiakseli piti vaihtaa syncron omaan kun on 7cm lyhkäsempi.

Kuva

Kuva

Sitte se ei ookkaa ku kasaa vaa keulaan kaiken. Perän, tukivarret ymym..
Takapäässä muutoksia on vähemmän. Syncron moottorinkannakeraudat, tankki laatikon päälle, vaihteisto..
Vaihteisto vaatii kannakkakkeiden kiinityksen runkopalkkiin jotekin. Ite ratkasin sen vaa tekemällä kierteet runkopalkkiin. (lahoon palkkiin ei olis onnistunnu :D ) Kardaani väliin ja avot, rupes näyttämään nelivedolta!

Kuva

Tankille reikä kylkeen taakse. Lukot tähä tuli viriteltyä eteen ja taakse tietysti :)

Kuva

Kuva

Muutoskatsastus ei ollu kummonen rupeema. Reimo oli muutettu vastaamaan syncroa koriltaan ja rakenettu alkuperäisosilla nii nou problem. Kantavuus jännitti kovasti ääni sekä lämpöeristeiden takia. Mut huokaus oli suuri kun jäi viel 200kg autoo kantavuutta eikä menny heittämällä yli :D hyvä niin! Tällä on nyt päristelty pääsiäisestä lähtien ilman ongelmia, vaikuttais et kaikki onnistu yhtä hyvi ku tän projektin suunittelu. Monta viikkoa omalla tallilla mietitty ja toteutettu sit pääsiäisen aikana työmaalla. Sillo huomas suunittelun toimivan ku ei tullu ongelmia vastaan operaatiossa.

Kuva

Renkaat on kuvan M/T vaihtunnu A/T:eeks iha ajettavuuden takia.. :D Renkaat 235/75R15 ja muutoskatsastettuna nekin. Ulkokuoreenkii muutoksia on tullu, suurimpana ledibar ja rekkapeilit. Viime vuonna yövyttäjä öitä Reimossa oli reilut 50. Ja vielä jaksaa nukkuu siel, mukana vievää hommaa tää!

Kuva

Enää ei jänskätä paljunkaa veto hiekalla nii kovasti :D Nyt jos ollaa jumissa nii ollaanki sit iha tosissaa!
Tää oli nyt tämmönen kovin tiivistetty juttu, mut mielellää kerron kyllä jos heräs kysymyksiä :)

Re: Reimo -86

Lähetetty: 06.05.2021 20:31
Kirjoittaja dmn
Hyvä jos nykyään onnistuu nelivetoiseksi muutos! Ennenhän vaati että kulkupelit on samaa mallisarjaa (kuten T4:ssa).

Kuvat ei näy (paitsi tuo yksi takavinkkelistä)..

Re: Reimo -86

Lähetetty: 06.05.2021 21:23
Kirjoittaja Ande
no voi hitto, sitä mie pelkäsinki. Näkyykö nytte?

Käsittääkseni ku sen muuttaa vastaamaan kyseistä mallisarjaa nii onnistuu. Nii mie kuvittelin et tääki meni, kuten myös kakkoskoppanen golffi jonka muutin.

Re: Reimo -86

Lähetetty: 07.05.2021 08:22
Kirjoittaja Hanttapuli
Mahtava savotta! Onnittelut onnistuneesta lopputuloksesta! Joku "Vuoden 2021 tölkkiteko" -palkinto kohta viritellä :)

Re: Reimo -86

Lähetetty: 07.05.2021 14:13
Kirjoittaja TT|
Tämä on kyllä erinomainen pilotti syncrotus, toivottavasti tulee lisää! Kyllä tällä joku mitali irtoaa 8-)

Re: Reimo -86

Lähetetty: 28.06.2021 09:14
Kirjoittaja Ande
Kovasti on ajeltu tällä nyt ilman ongelmia. Ennen juhanusta viikon reissu rukalle 1650km ilman mitää! Tekniikka tuntuis toimivalta. Neliveto matka-ajossa hyvä. Isot pyörätki teki koneen kieroksista maltiliset. 3100rpm/100km/h.
Kukutusta en oo aikasemmi ajatellu tai mitannu. Tolla reissulla meni noin 10litraa satasella perävaunu perässä. Ja satasen vauhtia pääosin. Ei yhtää paha. 😎 Ei voi olla ku tyytyväinen tähä muutokseen

Re: Reimo -86

Lähetetty: 02.07.2021 11:43
Kirjoittaja TT|
On muuten mielenkiintoiset nuo kärrypainot, millähän lottokoneella ne on vetästy? :D

Re: Reimo -86

Lähetetty: 10.09.2021 09:07
Kirjoittaja Ande
En tiijä, siinä ne on ollu alust lähtien :D Nytte vaihettu westfalian koukku tilalle.
Tärinöitä ja värinöitä ilmestynny ja niitä koitettu korjata tiukkaamalla etuperän ja vaihteiston kumeja. Meni vaa surkeemmaks. Reilu viikon reissu oli eessä joten löysäsin etuperän kannakkeet aivan löysälle ja tuplamutterit ettei pultit irtoo nii pysty ajamaa lähes ilman tärinää. Nytte tilattu uudet puslat perälle ja vaihteistolle. Moottorille tulee samalla hydraalikannake muutos :)

3000km ja 9 yön reissu heitetty pohjoses ja tääki meni ongelmitta 8-)
Talvea ja liukkautta odotellen et pääsee nelivetoa hyödyntämää kunnolla :!:

Re: Reimo -86

Lähetetty: 21.09.2021 04:03
Kirjoittaja Ilmari
Itekkin kokeilin tuota etuperän kannakkeet löysällä ajoa :D kerrohan sitten korjautuiko ongelma puslien vaihdolla!

Re: Reimo -86

Lähetetty: 21.09.2021 09:00
Kirjoittaja Ande
Ei :D meni iha kamalaks. Karmaani puotettu talliin et pystyy ajelemaan.. Tutkimus työt jatkuu hiljalleen.
Vähä tuntuis et kone tärisyttää myös..

Re: Reimo -86

Lähetetty: 22.09.2021 22:09
Kirjoittaja dmn
Onkos kardaaniin vaihdettu nivelet ja tasapainotettu? Joskushan voi se hitsattu tasapainotuslevykin lähteä lätkimään. Ensiapuna voi kokeilla hitsata suunnilleen saman kokoinen 1,5mm-2mm peltiläpyskän siihen.

Re: Reimo -86

Lähetetty: 30.09.2021 00:25
Kirjoittaja Ilmari
Häviääkö siulla Ande värinät kokonaan kun kardaanin pudottaa?

Re: Reimo -86

Lähetetty: 30.09.2021 16:38
Kirjoittaja Ande
No kyllä nyt suurin osa häviää mut sit jää semmonen kaasun mukaan tietyllä hetkellä tärinä.. Mielestäni kaikki tää alko ku laitoin "pohjapanssarit" eli ne putket etuapurungosta taakse. Koneen puoleen kaatunu nyt viassa. Suuttimen arvot tyhjäkäynillä ainaki päi persettä. Täristää nii mahottomasti. Tänää tuli korvikkeet ja olis tarkotus kokeilla niillä.