Reissuauto T4 Syncro
Re: Reissuauto T4 Syncro
Joo ja ei tullu edes kuntoon. Muuttunu mikskään. Edelleen vinkuu minuutin verran startin jälkeen. Olisko isompi laturi ratkasu ongelmaan? V-Belt spray toimi vuorokauden.
Eilen tuikkasin kattoluukun autoon. Toisen kerra vuoden sisää sai sahata kattoo reiän. YGH!
https://vantraveller.fi/2021/06/20/kattoluukun-asennus/
Eilen tuikkasin kattoluukun autoon. Toisen kerra vuoden sisää sai sahata kattoo reiän. YGH!
https://vantraveller.fi/2021/06/20/kattoluukun-asennus/
Re: Reissuauto T4 Syncro
Onhan kaikki hihnan rullat kunnossa? Omastani löysin yhden huonon pyörän, joka vinkui. Se hiljeni aina kun suihkutti siihen vettä. Loppupeleissä oli helpohko vaihtaa, eikä tainnut rullakaan olla kovin kallis.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Reissuauto T4 Syncro
En tiedä varmaksi tuon vbelt sprayn toimintaa, että lisääkö kitkaa, mutta itse sain tölkin kiilahihnat hiljaisiksi wd40+vesiseoksella. Nuo hihnasprayt yleensä lisää kitkaa ja se aiheuttaa vaan lisää vinkumista, sekä hihnan nopeampaa kulumista.
Re: Reissuauto T4 Syncro
Joo hihnapyörät on jees. Niitäki vaiheltu jo selkärepullinen tässä kolmen vuoden aikana. Startinkin vaihoin siinä toivossa jos vanha olisi sen jerran jäykkä jo että nappaa kohtuuttomasti virtaa jonka jälkeen laturi alkais tuutata täyttä virtaa akulle. Noo ei ollu siitäkään juuri mitään hyötyä. Seurasi oikeestaan semmonen zembalo ettei ole tän auton kanssa vielä ollukkaan
Juhannusaamuna meinasi auto syttyä tuleen. Uusi startti jäi pyörimään ittekseen käynnistyksen jälkeen. Kesti tuon tempauksen jälkeen sunnuntaihin asti jollonka kuulu vinkasu ja kone meni jumiin. Uuen startin päästä oli pudonnu semmone suojatulppa vauhtipyörän hampaitte väliin.. Autoo työntäessä jäi vielä emännän käsi sivuoven väliin ranteen kohalta. Ja meni nimittäin ovi ihan säppiin asti.. Jos jolla kulla on joskus hinkuja työntää autoa käyntiin b pilarista sivuovi auki ni älkää tehkö sitä. Varmaan tuo olis auki kestäny siellä takalukossa jos moottori olis pyöriny mutta auto pysähty kun seinään kun kytkimen nosti. Pakko myöntää että tuskin kukaan osas aavistaa että tuossa noin olis käyny. Ite en ainakaan.
Tuossa toi koneen jumittanu palikka.
Viikko sitten vaihoin lyhyemmän hihnan ja putsasin joka ikisen uran hihnakäytössä teräsharjalaikalla, pikku ruuvimeisselillä ja jarrukliinerillä. Nyt vinkuu jo todella harvoin, mutta edelleen vinkuu sillon tällö. Ja märkää keliähän ei ole vielä ton kanssa koettu. Sirviön Mikan kanssa on pohdittu tätä kiristin asiaa kun tosiaan noita jousielementtejä löytyy useamman eri levyistä. Minulle tuli nyt kaikista kapein mahollinen, vanha kuoleentunu oli 43mm about leveydeltään, uusi tais olla 39mm. Tilaan tänään palikan joka on 45mm leveä. On suuri epäilys että toi leveys kertoo jotain jousen jäykkyydestä. Autodocilla myydään kapeempaa mallia autoihin joissa ei ole voimanulosottoa ja leveämpää mallia ulosotollisiin. Viitannee tämäkin siis kiristysjäykkyyteen tai pahimmassa tapauksessa kiristyssuuntaan, jollonka tuo menis meikäläisellä sitten varmaan pieleen.. Mutta aion kokkeilla.
Juhannusaamuna meinasi auto syttyä tuleen. Uusi startti jäi pyörimään ittekseen käynnistyksen jälkeen. Kesti tuon tempauksen jälkeen sunnuntaihin asti jollonka kuulu vinkasu ja kone meni jumiin. Uuen startin päästä oli pudonnu semmone suojatulppa vauhtipyörän hampaitte väliin.. Autoo työntäessä jäi vielä emännän käsi sivuoven väliin ranteen kohalta. Ja meni nimittäin ovi ihan säppiin asti.. Jos jolla kulla on joskus hinkuja työntää autoa käyntiin b pilarista sivuovi auki ni älkää tehkö sitä. Varmaan tuo olis auki kestäny siellä takalukossa jos moottori olis pyöriny mutta auto pysähty kun seinään kun kytkimen nosti. Pakko myöntää että tuskin kukaan osas aavistaa että tuossa noin olis käyny. Ite en ainakaan.
Tuossa toi koneen jumittanu palikka.
Viikko sitten vaihoin lyhyemmän hihnan ja putsasin joka ikisen uran hihnakäytössä teräsharjalaikalla, pikku ruuvimeisselillä ja jarrukliinerillä. Nyt vinkuu jo todella harvoin, mutta edelleen vinkuu sillon tällö. Ja märkää keliähän ei ole vielä ton kanssa koettu. Sirviön Mikan kanssa on pohdittu tätä kiristin asiaa kun tosiaan noita jousielementtejä löytyy useamman eri levyistä. Minulle tuli nyt kaikista kapein mahollinen, vanha kuoleentunu oli 43mm about leveydeltään, uusi tais olla 39mm. Tilaan tänään palikan joka on 45mm leveä. On suuri epäilys että toi leveys kertoo jotain jousen jäykkyydestä. Autodocilla myydään kapeempaa mallia autoihin joissa ei ole voimanulosottoa ja leveämpää mallia ulosotollisiin. Viitannee tämäkin siis kiristysjäykkyyteen tai pahimmassa tapauksessa kiristyssuuntaan, jollonka tuo menis meikäläisellä sitten varmaan pieleen.. Mutta aion kokkeilla.
Re: Reissuauto T4 Syncro
Kuukauden reissua varten valmistelut jatkuu. Männä torstaina sai lähtöpassit Cobran käynnistyksenesto laite Sirviön Mikan avulla!
https://vantraveller.fi/2021/07/19/cobr ... en-poisto/
https://vantraveller.fi/2021/07/19/cobr ... en-poisto/
Re: Reissuauto T4 Syncro
Jo perinteeksi muodostunu joka vuotinen hetkeksi perehtyminen rankan sinisen savutuksen tutkiminen on johdattanu minut nelossylinterin luo. Siellä muurautuu pakosarja umpeen pikkuhiljaa. Lähdin liikkeelle suuttimesta. Suutin ylös ja selkeä vika löyty testipenkissä. Ruikkaa vaan toiselle puolelle sylinteriä. Toiselta puolelta ei tule mitään.
Diesel kauppa oli tietenki kiinni ja ukot kesälomalla. Paikallisesta autosähköstä koko suutin tilaukseen ja seuraavana päivänä paikalleen. Ei mitään vaikutusta pöllytykseen. Mutta moottori käy taas vähemmän tumpsahdellen.
Jahka mielenkiinto asiaa kohtaan joskus taas palaa, lienee syytä perehtyä öljyn palamiseen. Liekkö alakerrassa jotain mätää kun jaksaa uuella turbolla tuutata imusarjaan niin paljon öljyä että sitä valuu liitos kohdista ulos ja kastelee koko moottorin. Toki olis myöskin fiksua vaihtaa vähintää kaikki loput suutinkärjet ennen isompia ruljansseja.
Diesel kauppa oli tietenki kiinni ja ukot kesälomalla. Paikallisesta autosähköstä koko suutin tilaukseen ja seuraavana päivänä paikalleen. Ei mitään vaikutusta pöllytykseen. Mutta moottori käy taas vähemmän tumpsahdellen.
Jahka mielenkiinto asiaa kohtaan joskus taas palaa, lienee syytä perehtyä öljyn palamiseen. Liekkö alakerrassa jotain mätää kun jaksaa uuella turbolla tuutata imusarjaan niin paljon öljyä että sitä valuu liitos kohdista ulos ja kastelee koko moottorin. Toki olis myöskin fiksua vaihtaa vähintää kaikki loput suutinkärjet ennen isompia ruljansseja.
Re: Reissuauto T4 Syncro
Suuttimista kannattaa myös katsoa että ei vuoda, pitämällä paineen juuri avautumispaineen alla ja katsoa ettei tule tippaa kärkeen.
Ja sellainenkin asia tuli mieleen, että jos vaikka väljä turbo on aina vuotanut öljyt pakoputkeen päin, siellä saattaa olla aikamoinen satsi käryämässä hiljalleen pois.
Ja koneen (öljyn)huohotuksen määrän saa selville kun virittää huohotuksen menemään hetkellisesti vaikka tyhjään pulloon
Ja sellainenkin asia tuli mieleen, että jos vaikka väljä turbo on aina vuotanut öljyt pakoputkeen päin, siellä saattaa olla aikamoinen satsi käryämässä hiljalleen pois.
Ja koneen (öljyn)huohotuksen määrän saa selville kun virittää huohotuksen menemään hetkellisesti vaikka tyhjään pulloon
< 15kWh/100km
Re: Reissuauto T4 Syncro
Toi pullo huohotus on itseasiassa kokeiltu. Muistin juuri. Ajelin melkeen yhen kesän semmosen pullon kanssa eikä sinne nyt kauheemmi sitä tavaraa tullu ja pöllytykseen sekään ei vaikuttanu.
Ja niin.. Pakoputkea en oo irrottanu ikinä, mutta saa olla kyllä melkone torttu siellä kun ahtimen vaihostakin on aikaa iha jonnii verra. Imusarjan öljyvuodot oon putsannu joskus präkliinillä, mutta ei tarvinnu muistaakseni ajaa ku päivä ni oli iha saman näkönen saumoista kun enne pesua. Eli öljyä kulkee kierrossa jonnii verra. Tosin ei sitäkään kyllä hälyyttäviä määriä kulu.
Suuttimia ei testattu muita kun tuo nelosen yksilö. Se saatto ehkä myös tiputtaa, tai sitten se oli vaan diesel sumua joka valui suutinta pitkin takas testipyttyyn. Mene ja tiiä. Vika siinä oli joka tapauksessa ja nyt siellä on uusi. Tarvis tehdä sama lopuillekkin.
Ja niin.. Pakoputkea en oo irrottanu ikinä, mutta saa olla kyllä melkone torttu siellä kun ahtimen vaihostakin on aikaa iha jonnii verra. Imusarjan öljyvuodot oon putsannu joskus präkliinillä, mutta ei tarvinnu muistaakseni ajaa ku päivä ni oli iha saman näkönen saumoista kun enne pesua. Eli öljyä kulkee kierrossa jonnii verra. Tosin ei sitäkään kyllä hälyyttäviä määriä kulu.
Suuttimia ei testattu muita kun tuo nelosen yksilö. Se saatto ehkä myös tiputtaa, tai sitten se oli vaan diesel sumua joka valui suutinta pitkin takas testipyttyyn. Mene ja tiiä. Vika siinä oli joka tapauksessa ja nyt siellä on uusi. Tarvis tehdä sama lopuillekkin.
Re: Reissuauto T4 Syncro
Jaaaaaa eihän ne ruosteet ihan siihen loppunu... Viikon ruljanssi tuon astinlaudan perään.
https://vantraveller.fi/2022/04/14/ruos ... iinniotto/
Antille yökylään Saunan kautta!
Valmis! Ei ku reissuun pääsiäiseksi.
https://vantraveller.fi/2022/04/14/ruos ... iinniotto/
Antille yökylään Saunan kautta!
Valmis! Ei ku reissuun pääsiäiseksi.
Re: Reissuauto T4 Syncro
Hui hai! Ollaan siirrytty videoformaatin muotoon reissu ja remonttitaltioinneissa.
Tuossa ensimmäinen remontti pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=LJZRlfiEXj0&t=139s
Aloitetaan ABS- Kehän vaihdolla. Ikävä vika kun kuivallakin asfaltilla jarrupoljin rätkyttää jalkapohjaa vasten. Hyvä syy laittaa vika kuntoon talven liukkaille.
Hyppäähä hallijakkaralle mukaan toljottelemaan!
-videosta parit screenshotit:
Tuossa ensimmäinen remontti pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=LJZRlfiEXj0&t=139s
Aloitetaan ABS- Kehän vaihdolla. Ikävä vika kun kuivallakin asfaltilla jarrupoljin rätkyttää jalkapohjaa vasten. Hyvä syy laittaa vika kuntoon talven liukkaille.
Hyppäähä hallijakkaralle mukaan toljottelemaan!
-videosta parit screenshotit:
Re: Reissuauto T4 Syncro
Planarin vikadiagnosointia ja purkamista, mistä mahtaisi löytyä vika kun lämpö ei välity tarpeeksi lämmönvaitimelle. Lämmönvaihdin puhdas sisältä ja ulkoa, mutta palopesän sisäseinää kiertävä verkko oli yhdestä kohtaa puhki ja väliseinän takana karstaa sekä hehkukanavassa. Uusittu polttoainepumppu varuiksi, hehkukanavan sihti ja kasauksessa uudet tiivisteet. Seuraavaksi kokeillaan vielä uuella palopesällä ja lämminilmaletkuihin eristettä.
Video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=aAvBBc1yTxE&t=13s
Ja kuvakaappauksia videosta:
Video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=aAvBBc1yTxE&t=13s
Ja kuvakaappauksia videosta:
Re: Reissuauto T4 Syncro
Viikko sitten oli viikonlopun tavotteena pari viikkoa sitten mettäreissulla poltetun kytkimen uusiminen.
Homma levisikin vahingossa koko moottori - vaihteisto paketin irrottamiseksi ja päädyttiin samalla korjaamaan muutama muukin asia samalla.
Löyty myöskin jonnii verra kulahtanu nokka-akseli. Nokkien kärjet kulunu tasasiksi ja alipainepumpun nokassa syöpymiä jonkuu verran. Nokka-akseli ja nostajat uusitaan tässä joskus. Ensin käytävä pohjosessa.
Video rapsa: https://www.youtube.com/watch?v=C-SkXJtvw-Q
Homma levisikin vahingossa koko moottori - vaihteisto paketin irrottamiseksi ja päädyttiin samalla korjaamaan muutama muukin asia samalla.
Löyty myöskin jonnii verra kulahtanu nokka-akseli. Nokkien kärjet kulunu tasasiksi ja alipainepumpun nokassa syöpymiä jonkuu verran. Nokka-akseli ja nostajat uusitaan tässä joskus. Ensin käytävä pohjosessa.
Video rapsa: https://www.youtube.com/watch?v=C-SkXJtvw-Q