Pate postitölkin töihin paluu

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

topik kirjoitti:
ketsa kirjoitti:Vissiin tuupattu karvalakkimalliin jämäosia, vai onko tuo muovinen luukku tullut oikeasti vasta vuoden -90 jälkeen?
Johtuisko toi muoviluukku jostain muusta kuin tuosta vuosiluvusta.
Ehkä erillinen topicci jopa tästä aiheesta vois olla paikallaan. Mutta olen nyt kahden auton otannalla siinä käsityksessä, että postin autoissa on ollut peltiluukku ja sen päälle on jo uutena ollut lisäksi vanerointi jolla takatila on ollut sileä. Lisäksihän peltisiä luukkuja on uudemmissa ollut myös esim Matkaaja-muunnoksissa.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Osku kirjoitti:Kuka sävytti vai tilasitko sävytettynä ja miten osui väri?
Tilasin sävytettynä, mutta sävyn osumisesta en osaa sanoa, koska valitsemani väri ei ole sama kuin mitä postiauto on alunperin ollut. Katsotaan sitten kun pintaväriä maalattuna, tosin onhan tuon kiilto vähäisempää kuin normi pintavärin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kalenterissa on taassa aikaa kulunut ja edistyminen vähäistä, mutta jotain kuitenkin.

Merkittävin valmiiksi tullut homma liittyy taka-akselistoon. Takatukivarret saivat niskaansa hiekkaa, epoksia, Rangeri lavamaalia ja sisälle kotelosuojamassaa. Aircooled.fi:stä rempaan tuli laakerit, jarrukilvet, -kengät + jouset, työsylinterit, jarruletkut, jarrurummut, puslat ja käsijarruvaijerit. Aikaisemmin oli maailmalta tullut jo iskarit, madallusjouset, tukivarsien pultit ja valmiiksi muotoon väännetyt jarruputket. Eli aika pitkälle bolt-on touhuilua. Ainoastaan jarrukenkien välirauta ja alakiinnike piti kunnostaa vanhoista osista.

Tukivarren puslia en ollut tölkkiin aiemmin vaihtanut ja muissakin autoissa olen melkein mennyt kaksiosaisiin pusliin, mutta nyt oli uretaanipuslat toimittajalta loppu, joten päädyin asentamaan orkkistyyliset. Aika kivuttomasti asennus kuitenkin sujui pakoputken supistusputkea ja pitkää pulttia työkaluina käyttäen. Eli ensin viilapenkissä pusla putken sisään ja sitten pultilla vetäen paikoilleen. Oikeastaan vanhan puslan irroitus oli suurin homma. Alla sama parin kuvan kertomana.

Kuva

Kuva

Kuva


Takajarrujen kasaaminen otti tovin. Sen verran monta osaa tuossa on ja purkamisesta vuosi - pari - kolme?, joten googleen pitä turvautua ja pari kertaa harjoitella :)

Kuva


Itse tukivarsien asennus olikin sitten jo helppoa hommaa. Täytyy sanoa, että lopputulokseen oli tyytyväinen. Ei näyttelytasoa, mutta vakaa usko on siihen, että tämän tölkin kilometrit nuo tukivarret tulee nielemään ilman ruosteongelmia. Myös jouset/iskarit vaikuttivat "keinutteludynossa" hyviltä. Niin ja se, että projekti on taas rullaava on enemmän kuin 100 jänistä :)

Kuva


Tässä kohtaa näin tarpeelliseksi myös setviä konehuoneen sähköt ja merkata ne, sekä sovittaa lämmityslaitteen ilmamuutososat. Muutaman kokeilukierroksen jälkeen keskitunnelin pattiin oli viilautunut oikean kokoinen reikä osat alkoivat sopimaan kohtuudessa paikoilleen. Tuo ensimmäisen kuvan patti pitää tiivistää sikakitillä alareunastaan tuohon ohjaamon poikkipalkkiin, sen verran istuvuudessa oli sanomista, mutta muuten homma on pihvi.

Kuva

Kuva

Kuva


Tuo lämmityslaitteen edessä kojetaulun alla oleva muovilärpäke ihmetetty. Tai tarkemmin siinä oleva kolo. Omista varastoista löytyi äkkiä vain kaksi kolollista ja kummassakaan syncrossa ei tuota koloa ole. Pienen pähkäilyn ja googlailun jälkeen päädyin teoriaan automaattivaihteiston kepukan takia olevan tuon kolon. Sitä en tosin ymmärtänyt mistä noita on minulle kaksi kertynyt.

Onko teoriani kolon alkuperästä oikea?




Viimeisenä hommana päätin hoitaan roikkuvat hitsaukset. Ajatus ei ehkä enää juossut ihan kirkkaasti, joten hitsailuista tuli hankalia, kiitos huonon työnsuunnittelun.

Eka hitsaushomma oli inva-Recarolle kiinnitysten teko. Päädyin tekemään erilailla kuin muut ja hitsaamaan penkin mukana tulleen adapterin kiinni autoon. Ekan kerran, kun hitsatessa suhahti ja korikitin kammohaju täytti tallin, alkoi kiroilu. Tuo ovenpuoleinen reuna piti hitsata tietty sisälokarin peltiin ja toisella puolella on se helvetin kumimassa :( Eli aina kun hitsaus lipsahti pellistä läpi, meni homma hankalaksi. No, ei auttanut itku, homma piti tehdä loppuun.

Kuva

Toisessa hitsaushommassa huono työnsuunnittelu jatkui... Hiekkapuhaltaessa sain helmaan muutaman reiän ja erityisesti alareunan päällekkäiset pellit irvistelivät pitkältä matkalta. No, reilu puolen metrin pätkä peltiä pois ja kuten youtubessa neuvotaan, vaihdetaan mahdollisimman vähän peltiä... Tästä vaan seurasi se, että jouduin hitsaamaan puolen metrin pätkän alapuolista päittäissaumaa :oops: Aika paljon perkeleitä ja aikaa olisi säästynyt jos olisi tehnyt korkeamman korjauspalan ja tuonut sauman vähän ylemmäksi! No, ensikerralla sitten.

Kuva

Kuva




Seuraavaksi on ohjelmassa pakkelointia ja hiomista ja pakkelointia ja hiomista ja... Joten projektin eteneminen tästä tuskin ainakaan nopeutuu :)

Tosin mukavaakin hommaa on tiedossa, nimittäin purkamista. Tuon VR:n diisselin syncron kohtaloa tullut pähkäiltyä, lähinnä sillä, että se on aivan liian kovapeltinen purettavaksi, mutta tarvetta kolmannelle tölkille ei ole, eikä aikaa laittaa sitä export -kuntoon, joten taidan päätyä kuitenkin osittaiseen purkamiseen. Äkkiä katsellen saan siitä tähän postitölkkiin:
* 99% priiman takaluukun -> säästän aikaa ja hermoja verrattuna huonommista luukuista tekemiseen
* ehjän bussin kattoverhoilun + sisustan muovit + pahvit -> säästän rahaa ja aikaa
* ehkä ehjän etutilan kumimaton (jos keksin kuinka soveltaa diisselin matto bensamuotoihin)
* ehkä jotan muutakin pisteosaa
Väärinkäyttöähän tuo on, mutta saapa tuon tuosta osien luovutuksenkin jälkeen vielä ajoon laitettua jos joku sitä tulee ostamaan tai jostain syystä itselle tulee tarve moiselle.

Tämmöistä tällä kertaa...
Viimeksi muokannut ketsa, 18.10.2019 16:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ei näy muut kuvat kuin viimeinen kuva.

PS. Jos sulla on ylimääräinen diesel-bussi-syncro käyttökuntoisena (ei nyt export-kunnossa, mutta tyyliin leimoja saa konttorilta kun hakee vaan), niin sellaisestakin saattaisi joku olla kiinnostunut, ennen kuin purat osiksi. Asking for a friend. ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vanhat puslat lähtevät aika helposti, kun poraa tarpeeksi reikiä kumiosaan ja sitten sahaa poralla lopun kumin silpuksi
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

DJSigma kirjoitti:Ei näy muut kuvat kuin viimeinen kuva.

PS. Jos sulla on ylimääräinen diesel-bussi-syncro käyttökuntoisena (ei nyt export-kunnossa, mutta tyyliin leimoja saa konttorilta kun hakee vaan), niin sellaisestakin saattaisi joku olla kiinnostunut, ennen kuin purat osiksi. Asking for a friend. ;)
Näkyykö kuvat nyt?

Ei ole VR syncro leimauskunnossa. Moottorin pään sähköt pitäisi selvittää, löpötankki asentaa paikoilleen ja vaihtaa kabiinin kautta vedetyt syylärin putket alkuperäisiksi (ainakin exportia silmällä pitäen). Eli ei vaiheita hommia, mutta aikaa vieviä ja aika on valitettavasti kortilla.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

AT5nok kirjoitti:Vanhat puslat lähtevät aika helposti, kun poraa tarpeeksi reikiä kumiosaan ja sitten sahaa poralla lopun kumin silpuksi
Juu, porailemalla lähti, mutta uusien asentamiseen verrattuna ei ollut helppoa vanhojen poistaminen.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

No nyt ei näy viimeinenkään. Linkität joltain Google-tililtä, ja ei ole jotenkin "yleisessä jaossa" kuvat?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kerran vielä linkitys uusiksi. Tosin samalla lailla tein kuin tähänkin asti.

Näkyykö DJSigmalle aihempien postausten kuvat?

Näkyykö muille mitään kuvia?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Näkyy. Ainakin nuo takapään kuvat on jo melkein erotiikkaa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ny näkyy. Voihan se olla, että oli vika minun päässäni, kun päivällä huutelin eri osoitteesta, niin voihan siellä olla joku palomuuri joka estää tällaisen pornon näkymisen... :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hanttapuli kirjoitti:Näkyy. Ainakin nuo takapään kuvat on jo melkein erotiikkaa.
Tuota kommenttia voi pitää lähes peukutuksena ;)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

ketsa kirjoitti:
Hanttapuli kirjoitti:Näkyy. Ainakin nuo takapään kuvat on jo melkein erotiikkaa.
Tuota kommenttia voi pitää lähes peukutuksena ;)
Kuva
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Heh. Se on harrastajakohtainen juttu mitä erotiikka mieleen tuo.

Pakolliset eilisen pakkelinpöllytyskuvat. Tämä kesä ei tästä taida kuivemmaksi muuttua, joten projektin lykkiminen maalauslatoon pitää unohtaa ja yrittää saada pohjamaali ruiskutettua pajan puolella. Neljässä osassa uskoisin homman onnistuvan kohtuudessa, työläs peräosuus on nyt tehtynä, seuraavaksi katon takaosa, sitten auton kääntämisen jälkeen katon etuosa ja lopuksi muu etuosuus.

Tämä vekotinhan on ylimaalattu joskus ja jonkun toimesta ruskeaksi, eikä työn laadusta ole takuita (muutamin paikoin maalia lohkeili painepesurilla), joten päätin hioa kaikein ruskean värin pois. Täysin pellille ei tätä taasen pelkästä hiomisen ilosta jaksa hioa, koska maalipinta on kohtuu kolhuton ja ruosteeton.

Oranssin värin peitto-ominaisuuksia hiukan epäilen ja sillä auto saa ylleen yhtenäisen pohjavärin ennen pintaväriä ja tämä vaihe nyt siis menossa. Kohtuu tyytyväinen fiilis jäi hiomavärin ruiskutuksen jälkeen, ei mitään merkittäviä vikoja pohjatöistä tullut näkyviin.

Kompurasta vaan hajosi jotain ruiskutuksen loppuvaiheessa. Ei saavuta enää lainkaan maksimipainetta, mutta sen verran on tuottoa, että maalauksen pystyi viemään loppuun. Oisko venttiilivika, kun ei öljyäkään alkanut sylkemään... No, pitää yrittää löytää kohtuuhintainen uusi lohko tuohon kompuraan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hiljaista on ollut pajalla, mutta niinpä näkyy olevan koko projektit -topikki. Ei vissiin ole tölkki vielä Suomessa oikeasti rakentelun kohde...

Pohjamaalaus ei ole edennyt, koska ei ole ollut sellaista keliä, että olisi voinut pitää pajan ovia aukio hioessa. No, pientä tekniikan turausta on sitten ollut ohjelmassa sen sijaan ja pari merkittävää välietappia tullut saavutettua:
1. Tässä autossa on ensimmäistä kertaa kytkinpoljin
2. Renkaat ovat kääntyneet ensimmäistä kertaa vasemmalla puolella olevasta ratista

Ohjauksen asentelu auton alla meni ilman suurempia yllätyksiä, mutta pari pienempää osui kuitenkin kohdalle. Toisen raidetangon sisäpäähän oli mennyt josain kohtaa vettä, joten se oli ruostunut käyttökelvottomaksi. No, onneksi AC:lla oli hyllyssä kokonainen raidetanko kohtuu hintaan, joten jäi vielä raidetangon pääkin hyllyyn oottamaan joskus tulevaa tarvetta. Toinen ylläri olikin tympeämpi. Hammastangon ja kulmavaihteen välisessä ohjausakselissa oli outo kuluma, johon kiinnitin huomiota vasta maalauksen jälkeen. Liekö hangannut nopeusmittarin vaijeriin vai mihin lieneekään, mutta romu mikä romu :(

Kuva


No, Harri kaivoi romukasoistaan korvaavan osan, mutta ei tämä vieläkään maaliin mennyt. Jos Harrin kasoista ei syvemmältäkään löydy tätä noin 720 mm pitkää mallia, niin pitää laittaa ostoilmoa peliin.

Kuva


Suurempi homma ohjauksen suhteen oli kesken jääneet Vauxhallin tehostimen lisäyksen maaliin saattaminen. Jotta pääsin täyteen ymmärrykseen siitä mihin suuntaan tehostimen moottori voi sohottaa, piti autoon sovittaa paikoilleen polkimet. Hakusessa on ollut kynkinvaijerimallin polkimet, mutta sellaisia ei vastaan tullut, enkä ole moisia päässyt edes hypistelemään, joten pitää mennä mehukytkimellä.

Kun polkimet olivat paikoillaan, alkoi olemaan selvää, että moottori voi sojottaa vaan jomma kummalle sivulle. Päädyin siihen, että saa sojottaa kuskin ovea kohden. Jos ei muuta perustetta, niin ompa ainakin eri suuntaan kuin ebay.co.uk:ssa myynnissä olevassa turauksessa :) Ei vaan, alempi kiinnike corsa osuudesta lähti syntymään luonnollisemmin tuosta suunnasta. Tämä minun viritelmähän käyttää kokonaista corsan akselia, kun taasen tuossa brittirakennelmassa ohjausakseli on hitsaamalla tehty yhdistelmä corsaa ja tölkkiä.

Yläkannakkeella hain ensin sopivaa korjausta ratin sijainnille ja päädyin siihen, että yläraudat yläpäästään max ala-asentoon + 12 mm välipala alakiinnitykseen. Jotta hommaa pääsi testaamaan, niin penkkikin piti asentaa ensimmäistä kertaa paikalleen. Kun tuohon hommaa lopullisen ratin, niin ehkäpä hiukan syvempi ratti (lähemmäksi rintakehää tuleva) parantaisi ajoasentoa vielä paremmaksi. Tosin sitten pitää miettiä, että laittaako suosiolla pikairroituksen rattiin siltä varalta, että tuota mahan kasvua ei saakkaan aisoihin :oops:

Rattiputken suojamuovit katkaisin rattiputkeen kiinnitysklämpin alapuolelta + muotoilin hiukan sivuja sen lisäksi. Ei peitä corsaosia kunnolla, mutta istuu hyvin paikoillee. No, kun corsaosat maalaa, niin ne eivät enää loikkaa yhtä pahasti silmille.

Tehostimen ohjainyksikölle tein yksinkertaisen kiinnityspaikan jarrutehostimen oikealle puolelle. Tuohon tehostimeen tilattu säätöpotikka on jossain hyvässä jemmassa, joten sähkökytkennät jatkuvat vasta osien löytymisen jälkeen.

Alla touhuilua kuvina.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Homma jatkunee seuraavaksi etujousituksen purkamisella + jarrurempalla + kytkinputken vetämisellä. Tai sitten jollain ihan muulla, pirustako sitä tietää :D
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tää on hienoin tölkkirojekti mitä oon nähnyt! :D Ja nimenomaan oikeaa rakentelua eikä pelkkää öljynvaihtoa. Tuo moottorivalinta on hyvä just sen takia että jokainen saa laittaa näihin just semmoista tekniikkaa kun haluaa, kaikille tdi ei ole se juttu. Pisteet muutenkin noista korimuutoksista.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Juu hyvältä näyttää ja kiva nähdä kun joku vaivautuu tekemää asiat oikein.
Pää syitä miksi yleensä kannattaa rakentaa on tietenkin useita mutta pari niistä on että saa just haluamansa vision mukaisen ja laatuisen.
Hauska kun on tavallaan alkuperästä mutta sitten kuitenkaan ei, tyyli kohdillaan vaikka itse valitsisin pari asiaa toisin niin en voi kuin ihailla.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kiitokset Laurille ja Oskulle kannustuksesta!

Niin ja Osku, ideoita saa heittää pöytään, saatan vaikka jotain omakseni ottaa :D
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mihin muuten olet aikonut autoa käyttää sehän määrää paljon siitä millanen visio toimii.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Eiköhän tämä mororsport motorhome tule olemaan. Pariin kolme reissua kesässä kiihdyttelykupla perässä trailerilla lienee ne kohokohdat.

Ajatuksissa myös rakentaa jonkinlainen mekanismi, jolla mikroauton saisi kyytiin näppärästi, jotta voisi jonkun reissun tehdä kesässä läheisille tai vaikka vähän kauemmille radoille. Ehkä loppupeleissä tuleva kulutusluku tulee kuitenkin kertomaan paljonko näitä karting reissuja tuolla tulee tehtyä.

Muuten ajo tullee olemaan kesäistä nurkissa pyörimistä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Vastaa Viestiin