Pate postitölkin töihin paluu

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hanttapuli -> koitahan saada hiat heilumaan Paulan kanssa, jotta pääsen taputtamaan takaisin :)

TT -> juu, penkin alle on tarkoitus tehdä tilat retkeilyvarusteille, joten lisätilalle on varmasti tarvetta. Yllätti tuo leveysero kyllä minutkin. Oli aika koomisen näköinen, kun yritin ensin pelkkää pitkää pulttia hahmotella selkänojan stoppariksi. Nuo patit ovat tarkoituksella hiukan ylijäreät, jotta voin tarvittaessa tehdä niiden päältä taaksepäin lähtevän tason tai tötsiin kiinnotettävän väliseinän pitämään kilpurin työkalut ja varaosat poissa ohjaamotilasta esim. äkkijarrutuksessa tai kolarissa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Pientä tai oikeastaan suurta edistystä, koska voimalinjalle on syntynyt kiinnityspisteet. Vaativat toki viimeistelyä ja vahvistelua vielä, mutta kuitenkin tuli fiilis, että kohta tällä ajetaan :)

Tein muutaman koeasennuksen ennen lopullisen voimalinjan paikan kirkastumista. Ensin sovittelin lohkon ja laatikon ihan suoraan wbx:n sijaintipaikalle ja sen jälkeen pudotin voimalinjaa 6 cm alaspäin, jotta kuplan puhallinkoppa mahtuisi mahdollisimman hyvin moottoriluukun alle. No, tuolla 6 cm pudotuksella laatikon häntä jäi jo liian alas ja moottorikin näkyi aika pahasti helman alta, joten päädyin yrittämään kolmannen kerran. Tälläkin kertaa kolmas kerta toden sanoi, 3 cm pudotus wbx:ään verrattuna ja 4 cm siirto eteenpäin toi vallan hyvän tuloksen. Eteenpäin siirto lähinnä vain pienenä ajo-ominaisuuksien parannus jutskana ja ehkä vetarilinjakin on aavistuksen parempi tuolla kohtaan (tai liki saman verran yli toiseen suuntaan mitä se olisi ollut wbx linjassa). Orkkis ilmatölkin takakannaketta en ole päässyt käpistelemään, joten sen eroista wbx:ään ei ole tietoa ja orkkis ilmalaatikkoa en jaksanut varastolta kantaa, joten sitäkään kautta ei tullut ratkaistua mitenkä koneen paikka on suhteessa tehtaan ajatukseen.

Konee pudotus tuli toteutettua hitsaamalla 3 cm "korotus" takakannakkeen korin kiinnityspisteisiin ja eteenpäin siirto tuli tehtyä poraamalla uudet reiät runkopalkkiin.

Kuva

Kuva


Laatikon etukannakkeen kiinnityspisteitä tuli mietittyä pitkään ja ehkä yritettyä alkuun liian monimutkaista suoraan oikeaan korkeuteen osuvaa korvaketta. Lopulta päädyi hitsaamaan korvakkeet suoraan palkin pohjatasoon ja lisäämään sopivan shimmin korvakkeen ja laatikon palkin väliin. Tuolla tapaa voi laatikon korkeuttaa säätää tarvittaessa myöhemminkin. Johonkin suuntaa nuo pitää vielä tukea ja sillä hyvä.
Vaihdevivuston rakentaminen näyttää alustavasti kohtuu helpolta hommalta. Taidanpa kaivella varastosta kuplan keppilinjan ja lähteä siitä synnyttämään jotain tuotosta.

Kuva

Kuva

Kuva


Madallussarjan jouset tuli takapäähän vaihdettua vetarilinjaa pähkäillessä. Mukavasti jämäkämpi tuntui tulevan orkkis vietereihin verrattuna.

Kuva


Sisustaan tuli ebay.de:stä tuollainen pöytä, joten sille pitää kiinnityspisteet hitsata jossain vaiheessa. Kuvissa kiinni vain poraruuvilla paikan hahmottelua varten. Ja ilmeisesti jonkinlainen pattikin tarvitaan sisäverhoiluun tuon takia.

Kuva

Kuva

Kuva


Tälläistä tällä kertaa :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onpas kätevän oloinen pöytä, viitsitkö linkin heittää?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja dmn »

kyllähän sinne mahtuis hyvin kaksi sylinteriä lisää .. :-)
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja TT| »

dmn kirjoitti:kyllähän sinne mahtuis hyvin kaksi sylinteriä lisää .. :-)
Helposti! 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

TT| kirjoitti:Onpas kätevän oloinen pöytä, viitsitkö linkin heittää?
Siis toi on purkuosa. Tässä linkki mielestäni samanlaiseen https://www.ebay.de/itm/VW-T5-T6-Multiv ... SwOLVbRG3g



TT| kirjoitti:
dmn kirjoitti:kyllähän sinne mahtuis hyvin kaksi sylinteriä lisää .. :-)
Helposti! 8-)
Joo, yritin ostatella harrastekaverilta laatikon aikakauteen sopivaa kakslitraista possun kutosta niin innokkaasti, että kaveri melkein hermostui... No, valitettavasti realiteetit ovat sellaiset, että possun 911 kutoskoneiden hinnat ovat karanneet minun harrastebudjetin tuolle puolelle, joten tästä tulee väkisin 912 tyylinen ratkaisu :lol:
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Noiden magneesiumi kutosten kansa pelanneena voin sanoa että ei ne autaaksi tee. Hintaansa nähden suht tehoton ja epäluotettava. Kannen pultit lähtee lohkosta ulos ventilin ohjaimien käyttöikä n. 150tkm ja jos ohjureita ei tee ajoissa natriumi venat katkee. On se parempi kuin JX tai kuplankone mutta siinä se sit on janonen niin kuin kaikki boxerit ja tähän kun liitä tuon mukavan hinta tason voin sanoa että et ole paljosta jääny paitsi.
Viimeksi muokannut Osku, 17.03.2019 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Joo, äänimaailma tuollaisessa vanhassa kutosboxerissa ois jäätävän magee, mutta kulkupuoli jäisi hintaansa nähden kovin vaatimattomaksi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

On, ääni on kiva ja onhan se aikansa huipputeknologiaa. Tosin vuoden 65 huipputeknologia (nikasil putkia yläpuolisia nokkia kuivasumppuja jne.) mutta ei ollut järin modernia enään 80 ja 90 luvun vaihteessa puhumattkaan nykyisin.
Silti mula on kaksi konetta työnalla juuri nytkin vaikka en suosittele. Se on kai se että jos ne olis halpoja ja helppoja niitähän tekis kaikki.
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja matrikkel »

Eikös Subarulla ole muutama 6-mukinen bokseri tarjolla, vai onko se vähän kuin laittaisi ihmiselle sian munuaisen?

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=su ... r&_sacat=0
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Juu, kun vertaa vastaavan vuoden kuplan moottoriin, niin aivan racing teknologiasta on ollut kyse. Ja siinä olet ehdottomasti oikeilla jäljillä, että turha näitä on järkisyillä perustella. Nää kaikki menee vaan sen ”koska mä voin” perustelun taakse. Ois pitänyt ymmärtää ottaa muutama vuosi sitten tuollainen possun kone haltuun...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

matrikkel kirjoitti:Eikös Subarulla ole muutama 6-mukinen bokseri tarjolla
Vaikka pytyt eivät ole pystyssä, niin vesivessa mikä vesivessa... Jos vesivessaa olisi rakentamassa, niin sitten valinta olisi ehdottomasti varhaisen Boxsterin 2.5 litrainen :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo boxterin kone on aika tyylipuhdas ratkasu. niitä saa kans vielä vähän ajettuna. Muta niin makuja kuin tarpeita on monta.
Kuka arvostaa millonkn mitä.
Tdi on hyvä jos haluaa ajaa pienellä kulutuksella ja tehokaan ei ole hullumpi
Ilma jäähyssä on enemmän perinteitä ja saundia
Vesijäähy on kiva talvella on pieni mahis että koppi lämpee.
Koneiden saatavuuskin on yksi juttu.
Kaikelle löytyy varmaan jokin visio miksi se on kiva.
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja matrikkel »

Jaa, jos sen tuollein ajattelee, niin sitten pyörivä 7-sylinterinen tähtimoottori. :mrgreen:
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Rodeissa mä on tähtimootoreita jo nähnytkin muta tölkissä se tietääkseni olis eka. Jokaisella on visio toiset vaan toteuttaa sen. Eli siitä vaan jos siltä tuntuu.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Pientä arkipuuhastelua kototallissa. Aikoinaan Urho kilpuria varten hankittu, mutta käyttämättä jäänyt, sähköinen vauxhallin ohjaustehostin lähti jalostumaan tölkkikäyttöön. Tälläistä ratkaisuahan myydään ainakin Englanin Ebayssä bolt-on-ratkaisuna, mutta se sisältää muutaman ratkaisun, joita en omaan autooni laittaisi. Suurimpana tietysti se, että ohjausakseli on hitsattu kahdesta kohtaan, mutta myös tökerösti näkyville jäävä moottori hiukan häiritsee.

Aivan alkutilanteesta ei tullut kuvaa otettua, mutta tältä osat näyttivät sen jälkeen, kun olin purkanut vauxhallista virtalukkoon liittyvät rojut pois ja alkanut sovittelemaan tölkin virtalukon kehystä vauxhalliin rattiputkeen.

Kuva


Pienen pähkäilyn jälkeen huomasin, että vauxhallin rattiputkest lähtee naputtelemaa irti rattiputken yläosa. Alkuun kuvittelin, että otan osan vain irti ja hitsaan siihen tölkkiin istuvan kiinnikkeen.

Kuva



Jatkopähkäilyjen ja mittailujen jälkeen kuitenkin hokasin, että tölkin rattiputki menee sellaisenaan vauxhallin rattiputken alaosan päälle. Joten pakoputkileikkurilla pätkä irti tölkin rattiputkesta ja sitten vain tiukkaa naputtelua. Sovite on tiukka, koska vauxhallin putkessa on pienet pitkittäissuuntaiset haitat.

Kuva



Naputeltuani tölkin rattiputken paikan oikealle kohdelle ohjausakselin ylälaakerin mukaan (ylälaakerin sisäreikä muuten sama kummassakin vekottimessa, eli varmaan DIN standardissa määritelty ;) ), pääsin tarkastelemaan kuinka rattilukko voisi istua. Hiukan joutuu vauxhallin rattiakselin rattilukkouraa jatkmaaan, mutta ei paljoa.

Kuva



Ja tältä tilanne näyttää ensimmäisen pähkäilyn jälkeen. Rattiakselin yläpään hitsaus on helppo välttää, koska en aio käyttää vakiorattia (ei sen kanssa tarvitse ohjaustehostinta), joten hommaan uuden "ralliratin" vauxhallin keskiöllä ja sopivalla syvyydellä. Alapäähän sen sijaan pitää vielä keksiä jotain näppärää, mutta sitä ennen pitää päästä auton ääreen tutkimaan mihin suuntaan ohjaustehostimen moottori mahtuisi sojottamaan.

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Olikos tehostin mahdollisesti peräisin Corsa C:stä?
< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

En tiedä muuta kuin, että ratissa on vauxhallin logo. Eli voi olla britticorsa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sellainen tuossa pihalla on, otetaan aarteet siitä talteen kun aika jättää :)
< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Tunnin pari pajapysähdyksellä ehdin hieman ohjaustehostinasiaa hahmottamaan eteenpäin.

Opel/Vauxhallin rattiakselin jatkopätkän ylempi nivel päätyi käyttöön, mutta siitä lähtevä spooriakseli on tällä tietoa pakko ottaa tölkistä, tarkemmin sanottuna tuosta ihmeellisestä turvallisuuskoukerosta löytyi passeli pätkä. Kuvassa pataan joutuva osuus...

Kuva



Sorvasin koukerosta sahaamaani akselinpätkään sellaisen olakkeen, että sain sen prässäämällä kiinni Vauxhallin niveleen. Pitää tietty vielä hitsata lopullisesti kiinni, mutta lujassa se on jo nyt. Asettelin ohjausakselin sellaiseen asentoon, että tehostimen moottori menisi oven puolelle yläviistoon. Tuon jälkeen hokasin, että englantilaisten jälkiasennussarjaa on luonnollisesti ohjaillut kiinnitystarve alkuperäisiin kiinnityskohtiin. No, tässä minun projektissa alkuperäisten kiinnityspisteiden käyttö ei ole pakottava vaatimus ja suunnittelemani asennuspaikka vaatisi väkästämäni alkuperäisen tarriakselin kiinnityspisteen modaamista. Alla olevassa kuvassa näkyy kuinka akseli asettuu tällä hetkellä.

Kuva



Käytännössä pitää seuraavaksi asentaa vähän ympäristöä paikoilleen (kojelautaa, polkimia, yms.) ja katsoa mitä rajoitteita tuossa ympäristössä on, ennen kuin alan innolla hitsailemaan uusia kiinnikkeitä. Voisi jopa laittaa penkin paikoilleen ja miettiä missä ratin olisi hyvä sijaita...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Vastaa Viestiin