Minun 1.9TD aasi tölökkini
Lähetetty: 02.07.2014 22:20
Tervehdys.
Olen ollut tölkin omistaja syksystä 2013 alkaen. Toki VW konsernin autoja matkanvarrella on ollut kymmenkunta, transportereitakin pari kipaletta. Syksyllä 2013 silmiin osui jotenki sopivasti nettiautossa ilmoitus tölkkivolkkarista, joka olisi kohtuu lähelläkin. Kaupat sovittiin ja tölkkillä ajelin sitten kohti kotia. Tölkkiin oli vaihdettu aaz 1.9TD kone. Pelleiltään tölkki oli kohtuu kuntoinen, lähinnä pintaruostetta ja pari pientä reikää. Pakoputkea ei juurikaan ollut, vain pikku pätkä turbolta eteenpäin. Käynnistyminen vaati pitkähkön starttauksen. Ensi töikseni aloin hankkimaan pakoputkea autoon. Moottorimuutosten vuoksi pakoputki piti itse rakentaa/hitsailla sopivaksi. Jonkinaikaa ajeltuani kävi selväksi, että öljyn kulutus oli melko runsasta. Ostohetkellä siitä myös muistaakseni keskustelimme myyjän kanssa. Päädyin aukaisemaan aazin ja etsimään viat öljyn kulutukseen ja heikohkoon käynnistymiseen.
Aazin kolmossylinterin männänrengas oli poikki ja öljyrengas oli kulunut huomattavasti muita renkaita enemmän. Männänrenkaan urassa oli paljon kovaa karstaa. Puhdistelin moottorin osat, vaihdoin uudet tiivisteet, männänrenkaat, ohjurien kumit jne. moottoriin. Sylinteriputket olivat vielä hyvässä kunnossa. Aazin jako ei myöskään ollut ihan kohillaan. Remontin jälkeen tölkin käynnistyminen parani, öljyn kulutus lähes loppui ja tehojakin tuli hivenen lisää. Alkoi tekniikka olemaan hyvällä mallilla
Talven ja pakkasten alettua päädyin laittamaan tölkin seisontaan ja odottelemaan kevättä. Ei ole mikään maailman lämpimin auto. Keväällä rakentelin autotallini valmiiksi, jotta tölkini olisi sitten mahdollista fiksailla sateelta suojassa ja suht puhtaissa tiloissa. Hiekkapuhalsin ruostepisteet ja paikkailin pari pientä reikää. Vuorossa oli sitten pakkelointia ja hirvittävää hiomista. Toki mitään näyttelyautoa ei ollut tarkoitus rakentaa. Lähinnä eräharrastus käyttöön. Maalauksen ajattelin aluksi tehdä telalla, mutta päädyin kuitenkin ostamaan maaliruiskun ja opettelemaan ruiskumaalausta. Hempelin teollisuusmaaleja ostin kolmea eri vihreän sävyä. Armeijanvihreällä maalasin ensin tölkin yliasti. Kahdella muulla vihreän sävyllä tein sitten maastokuviot. Lopputulos oli mielestäni ihan onnistunut
Nyt kun lueskelin näitä foorumin projekteista, niin sieltähän löytyi juttua tölkkini moottorin vaihdosta ja suunnitelmista edellisin omistajan toimesta.
Olen ollut tölkin omistaja syksystä 2013 alkaen. Toki VW konsernin autoja matkanvarrella on ollut kymmenkunta, transportereitakin pari kipaletta. Syksyllä 2013 silmiin osui jotenki sopivasti nettiautossa ilmoitus tölkkivolkkarista, joka olisi kohtuu lähelläkin. Kaupat sovittiin ja tölkkillä ajelin sitten kohti kotia. Tölkkiin oli vaihdettu aaz 1.9TD kone. Pelleiltään tölkki oli kohtuu kuntoinen, lähinnä pintaruostetta ja pari pientä reikää. Pakoputkea ei juurikaan ollut, vain pikku pätkä turbolta eteenpäin. Käynnistyminen vaati pitkähkön starttauksen. Ensi töikseni aloin hankkimaan pakoputkea autoon. Moottorimuutosten vuoksi pakoputki piti itse rakentaa/hitsailla sopivaksi. Jonkinaikaa ajeltuani kävi selväksi, että öljyn kulutus oli melko runsasta. Ostohetkellä siitä myös muistaakseni keskustelimme myyjän kanssa. Päädyin aukaisemaan aazin ja etsimään viat öljyn kulutukseen ja heikohkoon käynnistymiseen.
Aazin kolmossylinterin männänrengas oli poikki ja öljyrengas oli kulunut huomattavasti muita renkaita enemmän. Männänrenkaan urassa oli paljon kovaa karstaa. Puhdistelin moottorin osat, vaihdoin uudet tiivisteet, männänrenkaat, ohjurien kumit jne. moottoriin. Sylinteriputket olivat vielä hyvässä kunnossa. Aazin jako ei myöskään ollut ihan kohillaan. Remontin jälkeen tölkin käynnistyminen parani, öljyn kulutus lähes loppui ja tehojakin tuli hivenen lisää. Alkoi tekniikka olemaan hyvällä mallilla
Talven ja pakkasten alettua päädyin laittamaan tölkin seisontaan ja odottelemaan kevättä. Ei ole mikään maailman lämpimin auto. Keväällä rakentelin autotallini valmiiksi, jotta tölkini olisi sitten mahdollista fiksailla sateelta suojassa ja suht puhtaissa tiloissa. Hiekkapuhalsin ruostepisteet ja paikkailin pari pientä reikää. Vuorossa oli sitten pakkelointia ja hirvittävää hiomista. Toki mitään näyttelyautoa ei ollut tarkoitus rakentaa. Lähinnä eräharrastus käyttöön. Maalauksen ajattelin aluksi tehdä telalla, mutta päädyin kuitenkin ostamaan maaliruiskun ja opettelemaan ruiskumaalausta. Hempelin teollisuusmaaleja ostin kolmea eri vihreän sävyä. Armeijanvihreällä maalasin ensin tölkin yliasti. Kahdella muulla vihreän sävyllä tein sitten maastokuviot. Lopputulos oli mielestäni ihan onnistunut
Nyt kun lueskelin näitä foorumin projekteista, niin sieltähän löytyi juttua tölkkini moottorin vaihdosta ja suunnitelmista edellisin omistajan toimesta.